تنها یک بار زندگی می‌کنیم...
021 4166 3000
اقامتگاههای ارزان را بشناسیم:

هاستل چیست؟

82 رای   شما هم امتیاز بدهید!

آیا می‌دانید هاستل چیست؟ از ویژگی‌ها و مزایای استفاده از هاستل‌ها چیزی می‌دانید؟ در برخی از سفرها، انتخاب هاستل یکی از راه‌های کم کردن هزینههای سفرهای خارجی است. این روزها که سفر به کشورهای خارجی برای ما ایرانیان بسیار دشوار شده دانستن راه‌هایی برای کم کردن خرج سفر، رسیدن به خیلی از مقاصد را برای ما ممکن می‌کند.  در این مقاله اطلاعات کاملی راجع به هاستل‌ها نوشته شده است.

 

تورهای خارجی

آنچه باید درباره هاستل بدانید

در بعضی از کشورهای جهان اقامتگاه‌هایی با نام هاستل (Hostel) وجود دارند که در بعضی مناطق با نامه‌های هوستال، بک پکرز و پانسیون هم شناخته می‎شود. هاستل  از ترکیب دو واژه انگلیسی Host (مهمان کردن) و Hotel (هتل) ساخته شده است. هاستل‌ها اقامتگاهی اجاره‌ای با فضایی گرم و صمیمی‌اند که در آن تخت‌های یک اتاق به مسافرین اجاره داده می‌شود.  بدین ترتیب که یک اتاق بین چند مسافر مشترک است. به طور معمول در هر اتاق 2 تا 8 تخت قرار دارد و سرویس‌های بهداشتی مثل حمام و توالت و همچنین آشپزخانه‌ها نیز بیرون از اتاق‌ها قرار دارند و به طور مشترک استفاده می‌شوند. 

در بعضی از کشورهای جهان اقامتگاه‌هایی با نام هاستل (Hostel) وجود دارند.

چرا اقامت در هاستل ارزان است؟

تنها چیزی که قیمت آنها را پایین می‌آورد استفاده کردن همزمان چند نفر از یک اتاق است. البته تا آنجایی که تجربه نشان داده‌است خیلی به ندرت پیش می‌آید که تمام اتاق‌های یک هاستل پر از مسافر باشند، در ۸۰ درصد اوقات شما تنها با یک یا دو نفر دیگر در آن اتاق اسکان خواهید داشت.

مزایای اقامت در هاستل

یکی از ویژگی‌های اقامت در هاستل علاوه بر کاهش هزینه اقامت، این است که شما به راحتی می‌توانید با افرادی از کشورهای دیگرهم اتاق ‌شوید و دوستان بسیار زیادی را در کشورهای دیگر پیدا کنید و حتی قرار سفر بعدی را برای کشور آنها تنظیم کنید! هم اتاقی‌های هاستل خود را پس از آشنایی در فیس بوک یا دیگر شبکه اجتماعی محبوب پیدا کنید و به لیست دوستانتان بیافزایید. چون اکثر توریستهای جوان دنیا به این محل‌ها می‌آیند و ارتباط مستقیم و نزدیکی باهم دارند امکان پیدا کردن دوستان صمیمی و نزدیکی از همه دنیا برای شما فراهم می‌شود. از آن‌جایی که همه توریست هستند می‌توانید در بعضی از قسمت‌های سفر با آنها همسفر بشوید و با تقسیم کردن هزینه‌ها باز هم در پول مصرفی خود در حین سفر صرفه جویی کنید.

یکی از ویژگی‌های اقامت در هاستل علاوه بر کاهش هزینه اقامت، این است که شما به راحتی می‌توانید با افرادی از کشورهای دیگرهم اتاق ‌شوید و دوستان بسیار زیادی را در کشورهای دیگر پیدا کنید.

آیا اقامت در هاستل امن است؟

هاستل‌های معتبر دارای اتحادیه بین المللی به آدرس اینترنتی hihostels.com هستند. هاستل‌ها به مسافران و جهانگردانی که خواهان اقامت ارزان قیمت در سراسر شهرهای کشورهای مختلف جهان هستند، سرویس می‌دهند. در کل هاستل‌ها امن هستند، کسانی که به هاستل‌ها می‌آیند معمولا از قشر متوسط هستند و کسی وسایل گران قیمت با خودش ندارد. در هاستل‌ها معمولا اتاق‌های جدا برای خانم‌ها، آقایان و مختلط وجود دارد.

ویژگی هاستلها چیست؟

هاستل‌ها بر خلاف هتل‌ها دارای امکانات پخت و پز در آشپزخانه بوده و معمولا همه نوع وسیله طبخ مانند اجاق گاز، فر خوراک پزی، مایکروویو، توستر نان، قابلمه، ماهیتابه، بشقاب، قاشق و چنگال و لیوان و غیره در آنها برای آشپزی و غذا خوردن مهیا است. در کل استفاده از توالت و حمام و آشپزخانه در هاستل‌ها مشترک است. در هاستل‌ها اتاق‌های خصوصی یا Private هم وجود دارند که البته گاهی قیمت آن‌ها با هتل برابری می‌کند.

اقامت در هاستل‌ها لحظات دلپذیری را برای شما رقم خواهد زد.

کارت اشتراک سالیانه چیست؟

اگر هاستل شما عضو اتحادیه بین المللی هاستل داران در سایت باشد، می‌توانید از هر یک از آن هاستل‌ها یک کارت فیزیکی عضویت دریافت کنید. با این کارت شما می‌توانید از ۴۰۰۰ هاستل عضو این اتحادیه در سراسر دنیا از تخفیف قابل توجهی در قیمت هاستل‌ها برخوردار شوید. این کارت به نام شما صادر می‌شود و به شما تخفیفی بین ۱۵ تا ۲۰ درصد در قیمت هاستل‌های عضو این اتحادیه در سراسر دنیا ارائه می‌دهد. همچنین اگر بیشتر از ۱۰ شب در یک هاستل قصد توقف دارید می‌توانید از صاحب هاستل تخفیف بیشتری هم برای اقامت طولانی مدت خود دریافت کنید.

چطور هاستل‌ها را پیدا کنیم؟

سایت‌هایی برای پیدا کردن هاستل‌ها وجود دارد که از طریق آن‌ها شما می‌توانید هاستل‌های موجود در شهر مقصدتان را بررسی کنید. برای رزرو برخی از مکان‌ها نیاز به کارت اعتباری بین المللی ویزا کارت یا مسترکارت است که با توجه به تحریم‌های ایران، استفاده از آن برای ما مقدور نیست. در این حالت شما می‌توانید از اطلاعات تماس هاستل‌ها در این وب سایت‌ها استفاده کنید و آن‌ها را تلفنی یا از طریق ایمیل رزرو کنید. یکی از سایت‌های معروف برای رزرو هتل‌ها که اطلاعات هاستل‌ها را نیز می‌توانید در آن بیابید ساعت بوکینگ است؛ پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی با این سایت مطلب «با بوکینگ دات کام، هتل‌تان را رزرو کنید» را مطالعه کنید.

آدرس سایت‌ها:

  1. hihostels.com
  2. hostels.com
  3. www.booking.com

نکاتی برای انتخاب هاستل‌ها:

  • حتما نظرات نفرات قبلی که از هاستل استفاده کردند رو بخونید.
  • به امتیاز هاستل‌ها در سایت‌ها توجه کنید وبه هاستل زیر نمره ۸ نروید.
  • به موقعیت هاستل و فاصله آن از مرکز شهر و ایستگاه مترو توجه کنید.
  • اغلب صاحبان هاستل شب‌ها را در آن سپری نمی‌کنند و هاستل کاملا در اختیار مهمانان آن است. بنابراین اگر دیر هنگام به شهر مورد نظر خود می‌رسید باید از مسئول هاستل بسته به نوع امکانات آن، محل قرار گرفتن کلید اتاق یا رمز عبور باز کردن درب اتاقی که رزرو کرده‌اید را از وی بپرسید تا موقع ورود به هاستل دچار مشکل پشت در ماندن نشوید.

توصیه امنیتی برای اقامت در هاستل:

  1. بهتراست وسایل ارزشمندتون رو جلوی چشم نگذارید و آنها را به مسئول هاستل تحویل دهید.
  2. هاستلی را برای اقامت، انتخاب نمایید که مجهز به کمد مجزا برای هر مهمان باشد. در اینصورت قادر خواهید بود وسایل اصلی و مهم خود را در کمدی که به شما اختصاص داده شده، قرار دهید و از امنیت آنها اطمینان حاصل کنید.
  3. کوله یا چمدانی را برای سفر انتخاب کنید که بتوان آن را قفل کرد، بدین ترتیب حتی اگر هاستلی که در آن اقامت می‌کنید کمدی به شما اختصاص ندهد، وسایل همراهتان از امنیت نسبی برخوردارند.

تنها چیزی که قیمت آنها را پایین می‌آورد استفاده کردن همزمان چند نفر از یک اتاق است.

هاستل در ایران چگونه است؟

در ایران به مکانهای اقامتی ارزان قیمت شبانه روزی، مهانخانه، مهمانپذیر و نیز مسافرخانه گفته می‌شود. در نیمه اول قرن چهاردهم خورشیدی، ساخت مسافرخانه‌های ارزان‌قیمت در شهرهای مختلف ایران گسترش یافت و در شهرهای مختلف این مکان‌ها، در میادین اصلی شهر، دروازه‌های ورودی و نیز در مجاورت گاراژهای مسافرتی ساخته شدند. در دهه‌های اخیر، علاقه بیشتری به ساخت و اقامت در هتل به وجود آمده‌است. به همین دلیل، بسیاری از مسافرخانه‌های قدیمی تغییر کاربری داده‌اند. در دوره‌های قدیمی‌تر، کاروانسراها نقش مهمانخانه را بر عهده داشته‌اند. امروزه اکثر هاستل‌ها در ایران فقط به مسافران خارجی خدمات ارائه می‌دهند. یکی دیگر از گزینه‎های مناسب برای اقامت ارزان در ایران که هم به مسافران داخلی و هم به مسافران خارجی خدمات می‌دهند، اقامتگاه‎های بومگردی یا خانه‎های محلی هستند. پیشنهاد می‎کنیم در این باره مطلب آشنایی با اقامتگاه‌های محلی را مطالعه کنید.

 



1397/11/28 | کد مطلب: 16
برچسب‌ها: نکات سفر

گردآوری و تنظیم: تحریریه دالاهو
لطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.
برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.


  • به اشتراک بگذارید:



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
وثوق
1399/07/04 14:06
سلام مطالب مفیدی بود مرسی
پاسخ دهید...
تولید محتوای دالاهو
1399/07/05 09:19
دوست عزیز
سلام

سپاس برای وقتی گذاشتین و مطلب را مطالعه کردین.

با تشکر از پیام شما

رضا
1398/06/14 06:15
سپاسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسس دوست عزیز
پاسخ دهید...
مهيار
1396/06/10 17:16
درود مطالب عالي بود براي کسي که تازه ميخواد جهانگرديو شروع کنهممنون
پاسخ دهید...
ناشناس
1394/06/25 11:06
با سلام
استفاده از هاستلها در خارج از کشور بدلیل پایین بود نرخ آنها موارد خوبی برای افراد کلاهبردار و سارق می باشد ، به همین دلیل قابل ذکر است برای استفاده از این مکانها موارد امنیتی از جمله پنهان کردن وجه نقد و لوازم گرانقیمت و مدارک شناسایی خود را در نظر داشته باشید.وحتی المکان از هاستلهای غیر معتبر استفاده ننماید.
پاسخ دهید...
بهار
1394/01/27 00:37
مرسی از اطلاعاتتون خب به نظرم اینجوری خیلی بهتره از نظر خرج کردن من تا یه مدت دیگه میرم ترکیه که عقد کنم البته خودم دلم میخواست روز عقدم اینجا بودم با یه جشن درستو حسابی اما روزگار با ما یار نبوده امیدوارم که همه چیز به خوبی پیش بره حداقل
پاسخ دهید...
ندا
1393/01/07 18:32
خیلی خوب بود من اصلا اطلاع نداشتم خیلی دلم می خواست می تونستم برم ولی خوب ما تو ایرانیم و تا مجردیم خانواده ها اجازخ سفر تنها رو نمی دهند ولی حتما بعد از متاهلی از این امکانات و تور ها استفاده خواهم کرد مرسی
پاسخ دهید...
مریم خزائل
1392/12/09 12:37
با سلام و تشکر بابت راهنمائی
من مجرد هستم و خودم ویزای شینگن دارم میخواستم بدونم اگر تنها بخوام برم اروپا از نظر امنیت هاستل یا هتل های سه ستاره چه جوری است ؟ از نظر نظافت چطور
این اولین بار است که من تنها سفر میکنم به اروپا
برای تعطیلات نوروز میخواهم بروم
ممنون میشم اگر راهنمائی کنید
با تشکر
پاسخ دهید...
علي ش.
1392/12/13 09:15
سلام
هاستل‌های مختلف شرایط متفاوتی در مورد امنیت، نظافت، محیط دوستانه و... دارند. این هاستل‌ها رو در وبسایت‌هایی مثل hostelworld.com و tripadvisor.com مقایسه کنید و با خوندند نظرات کاربران مختلف، نسبت به انتخاب محل اقامت‌تون اقدام کنید.
عباس ثابت
1392/10/20 22:45
خیلی خوبه ولی هاستل بیشتر برای مجردها خوبه
پاسخ دهید...
سمیرا
1392/06/12 20:33
مرسی از اطلاعاتتون .ولی یک سوال کل هزینه سفر حدودا چقدر میشه .و اینکه یک هاستل خوب و ارزان قیمت با آدرس معرفی میکنید آخه من و همسرم 20 شهریور داریم می یایم ارمنستان .مرسی
پاسخ دهید...
ناشناس
1398/04/30 14:56
برو هتل متروپل هاستل رو بیخیال
حاجی
1392/02/21 14:02
ممنون از اطلاعاتی که در اختیار ما میدین،امیدوارم باز هم از این مواردی که مورد استفاده ما در سفر قرار میگیره رو از شما تو سایتتون ببینیم. با تشکر
پاسخ دهید...
مهوش از کرج
1391/12/16 08:48
ممنون از اطلاعات خوبی که در اختیار ما سفر دوستان گذاشتید .ولی من سوالی دارم ؟ آیا مورد بدی در این هاستل ها دیده شده یا در امنیت کامل ومحافظت شده ای اقامت خواهیم داشت؟ آیا متوانیم هم اتاقی خودرا انتخاب کنیم؟ مرسی
پاسخ دهید...
ali
1391/06/15 20:32
من به خاطر کار با کامپیوتر از این دستکاه خسته ومیانه خوبی نداشتم از استاد محترم جناب رسولی ممنونم که بااجبار به استفاده از مطالب سایتها مرا بادنیای شماآشتی داد سایت ومطالب بسیار متنوع وبه درد بخور هستند ممنونم به خاطر سلیقه وخوش ذوقیتان
پاسخ دهید...
مینا
1391/05/21 15:49
ممنون از راهنمائی مفیدتون بسیار کامل بود . من مدتها بود که میخواستم در این مورد مطلب بدونم. کاملا به درد کسانی میخوره که به دنبال سفر هستند تا چیز جدید یاد بگیرند و از جاهای جدید بهرمند بشوند
پاسخ دهید...
ساحل
1391/05/18 00:46
خیلی جالبه و از اونجائیکه من خیلی هیجان رو دوست دارم فکر کنم خیلی خوش بگذره .ولی همسرم موافق این نوع مسافرت نیست .و نمیتونیم با هم به توافق برسیم .اگه امکان مسافرت تک نفره داشتم حتما امتحان میکردم .
پاسخ دهید...
abtin
1392/03/29 09:30
وقتی متاهل شدی دیگه باید آرزویاینجور مسافرت ها را به گور ببری
nima J
1392/10/27 02:27
چند نکته:
اول اینکه ای کاش به رسم ادب نام نویسنده را می نوشتید ویا حداقل نام سایتی که مطلب را از آن برداشتید
دوم اینکه موقع کپی کردن اگر یک بار مطالعه می فرمودید متوجه میشدید که یک پاراگراف را تقریبا 2 بار کپی کردید
سوم در مورد Abtin عزیز... نمیدونم متاهل هستی یا نه ولی اگر درست انتخاب کنی نه تنها آرزوشو به گور (!) نمیبری بلکه تازه یه پایه برای سفر پیدا می کنی که مثل بقیه دقیقه نود نمیپیچونت،برای من که اینطوریه یعنی از سال اول زندگی مشترک تا به حال هر سال با همسرم یه کشورو دیدیم و هر سال به فراخور جیبمون رفتیم سفر از هتل 5 ستاره تا هاستل 8 تخته!!!
وحید
1391/05/16 23:02
مرسی از توضیحات بسیار خوبتون. سیستم خیلی باحالیه
پاسخ دهید...
zahra hosseini
1391/05/01 13:12
خیلی باحال میشه.من و همسرم دوست داشتیم با هم به خارج از ایران سفر کنیم. اگر واقعا این طور باشه، برای ماه عسلمون گزینه ی خیلی خوبیه.
پاسخ دهید...
ناشناس
1394/06/16 18:46
با زنت بلند نشی بری تو این جور جاها خیلی هاش جای خوبی نیست
رضا
1391/04/04 16:00
بسیار مفید و عالی.
پاسخ دهید...
نانی
1396/06/30 12:07
زهرا حسینی عزیز برای ماه عسل میخوای بری اتاقی بگیری که چند نفر باهم میخوابین؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟دروغ میگی؟؟؟؟؟؟مگه میشه آدم ماه عسلو بره هاستل؟؟؟؟؟؟؟؟؟بیخیال بابا .نخندون مردمو.بمونی خونه خیلی بهتره
برای اینکه مطالب بعدی وبلاگ دالاهو را از دست ندهید در خبرنامه ثبت‌نام کنید.
ثبت‌نام
با وارد کردن ایمیل خود مطالبی خواندنی و جذاب دریافت کنید.