تنها یک بار زندگی می‌کنیم...
021 4166 3000

ارگ گوگد

ارگ‌ گوگد یکی از بناهای قدیمی و دیدنی شهرستان گلپایگان در استان اصفهان می باشد. این ارگ در پنج کیلومتری جاده گلپایگان به تهران و در شهری به نام گوگد از شهرهای حومه گلپایگان (گوگد به معنی گاو بزرگ) واقع شده است.

این بنا یکی از بزرگترین بناهای خشت و گلی ایران می‌باشد که به شماره ۲۵۷۴ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. تاریخ ساخت آن به حدود چهارصد سال پیش باز می گردد و تنها سند مکتوبی که از این بنا موجود است متعلق به حدود یکصد و چهل سال پیش می‌باشد که نشان می دهد نصف بنای ارگ را علیخان بختیاری به عنوان مهریه به همسرش واگذار کرده است.

www.dalahoo.com

ارگ گوگد درمسیر جاده معروف ابریشم قرار داشته است و در ساختمان آن وجود طبقات پائین و بالا بیانگر نظام طبقاتی در اجتماع آن روزگار می باشد به این صورت که استر واستربانان در طبقه پائین ودر مجاورت هم و بازرگانان و افراد شاخص در طبقات بالا مسکن می گزیده اند به همین دلیل در زمان صلح بعنوان کاروانسرا و در زمان جنگ و یا حمله اشرار بعنوان دژ نظامی مورد استفاده قرار میگرفته است. سوراخهایی روی دیوارهای مرتفع وجود دارد که از آن بعنوان سیستم امنیتی هشدار دهنده استفاده می گردیده، به این صورت که کبوترها را در این سوراخها اسکان می داده اند که شب هنگام با بیقراری وسروصدای این کبوتران متوجه ورود مهاجمین توسط قلاب یا نردبان می شدند.

www.dalahoo.com

در روی درب ورودی شمالی قسمتی بعنوان شاه نشین وجود دارد که هم اکنون بعنوان سـوئیت ویـژه مـورد استفاده قرارمیگیرد وحـوض آبی در این شـاه نشین وجود دارد که هـر زمان درب توسـط مهاجمیـن آتش زده می شده است محافظین با تخلیه آب حوض، آتش را خاموش می کرده اند. در روی درب ورودی ارگ دو درکـوب وجـود دارد، بـزرگتـر را مــرد کـوب وکـوچـکـتر را زن کوب می نامند که برعکس بقیه مناطق ایران در گلپایگان زن کوب در سمت راست قرار دارد. از طرفی چاهی در ضلع جنوب شرقی ارگ وجود دارد که نشان می دهد برای روزهای مقاومت و محاصره فکر آب نیز شده است.

www.dalahoo.com



1393/01/16 | کد مطلب: 1672
برچسب‌ها: جاذبه‌های دیدنی

گردآوری و تنظیم: تحریریه دالاهو
لطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.
برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.


  • به اشتراک بگذارید:



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
برای اینکه مطالب بعدی وبلاگ دالاهو را از دست ندهید در خبرنامه ثبت‌نام کنید.
ثبت‌نام
با وارد کردن ایمیل خود مطالبی خواندنی و جذاب دریافت کنید.