تنها یک بار زندگی می‌کنیم...
021 4166 3000

همه چیز درباره مقبره خالد نبی

یکی از جاذبه‌های استان گلستان که باعث می‌شود مسافران، تور داخلی ترکمن صحرا را انتخاب کنند، مقبره «خالد نبی» است. این زیارتگاه و گورستان اطرافش محلی برای زیارت و سیاحت به شمار می‌رود و سالانه افراد بسیاری را در قالب تور ترکمن صحرا به سمت این مکان هدایت می‌کند. مقبره خالد نبی بر فراز کوه «گوگجه داغ» قرار دارد و با چشم‌انداز زیبای خود سفری خاص را در دل طبیعت برای مسافران رقم می‌زند. در ادامه از مقبره خالد نبی بیشتر خواهیم گفت.

تورداخلی

مقبره خالد نبی کجاست؟

زیارتگاه خالد نبی و مجموعه گورستان آن جزو جاهای دیدنی «کلاله» به شمار می‌روند. این مجموعه از چند مکان زیارتی و یک قبرستان تاریخی تشکیل شده و دسترسی به آن از کلاله، «گنبد» و «مراوه‌تپه» امکان‌پذیر است. این مقبره در ۶۲ کیلومتری شمال شرق شهرستان کلاله، ۹۰ کیلومتری گنبدکاووس و ۶ کیلومتری روستای «گچی سو»، در ارتفاعات کوهستانی استان گلستان موسوم به کوه «تانگری داغ» در ارتفاع ۷۰۰ متری قرار دارد.

آرامگاه خالد نبی تقریبا 90 کیلومتر با گند کاووس فاصله دارد

تاریخچه مقبره خالد نبی

مقبره خالد نبی را متعلق به دوران «خالد بن سنان» می‌دانند. آن‌طور که روایات نشان می‌دهند خالد یکی از چهار پیامبری بود که در دوره بین حضرت عیسی و پیامبر اسلام زندگی می‌کرد. او متولد سرزمین «عدن» در «یمن» بود که برای ترویج دین «حضرت اسماعیل» به ترکیه و سپس نواحی «جرجان» (گرگان) وارد شد. در نهایت و پس از مرگ او مقبره خالد نبی در مکان کنونی ساخته شد.

معماری زیارتگاه خالد نبی

یکی از نکات جالب این زیارتگاه برای مسافران تور داخلی سادگی معماری آن است. زمانی که مسافران تور ترکمن صحرا به دیدن این بنای تاریخی می‌روند یک بنای چهارضلعی را خواهند دید که دارای تعدادی پنجره و یک درب ورودی است. درب ورودی بقعه یک طاق هلالی‌شکل دارد و پنجره‌ها و درب آن کاملاً ساده و آهنی شکل هستند. بر روی هیچ‌کدام از درها کتیبه‌ای مشاهده نمی‌شود و سقف زیارتگاه گنبدی‌شکل و سبزرنگ است. قبر داخل مقبره نیز که ارتفاعی حدود یک و نیم متر دارد بسیار ساده است و هیچ کتیبه تاریخی بر روی آن دیده نمی‌شود.

گورستان خالد نبی

یکی از جاذبه‌های تاریخی در اطراف مقبره خالد نبی که برای گردشگران تور داخلی و تور ترکمن صحرا بسیار جذاب است گورستان خالد نبی به شمار می‌رود. اشکال عجیب سنگ قبرهای این گورستان از جمله دلایلی است که باعث شده مسافران تور داخلی به دیدن این گورستان بروند.
در گورستان خالد نبی مسافران تور داخلی ترکمن صحرا می‌توانند تندیس‌های سنگی با اشکال عجیب را که به طور پراکنده در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند، ببینند. گفته می‌شود زمانی تعداد این تندیس‌ها ۶۰۰ عدد بوده؛ هرچند امروزه تعداد کمتری از آنها باقی مانده است. ارتفاع برخی از این تندیس‌ها در گورستان به 4 متر نیز می‌رسد که در نوع خود بسیار عجیب و خاص به نظر می‌رسد.

گورستان خالد نبی آرامگاهی عجیب و تاریخی در جوار بقعه پیامبر است


تا امروز مطالعات زیادی در مورد اشکال عجیب و خاص این سنگ‌ها انجام شده است. برخی معتقدند تندیس‌های بلند و کشیده نمادی از اندام جنسی مردانه هستند که با توجه به جایگاه اجتماعی صاحب قبر ارتفاع آنها از ۱ تا ۴ متر تعیین می‌شده است. تندیس‌های کوتاه را نیز نمادی از جنسیت زنانه می‌دانند که به شکل سینه و سینه‌بند طراحی شده‌اند. جدای این نظریه، برخی معتقدند تندیس‌های بلند نماد مردانی هستند که کلاه به سر دارند و کمربندی به دور کمر بسته‌اند. همچنین به اعتقاد برخی دیگر تندیس‌های کوتاه نماد اندام زنانه نیستند؛ بلکه نمایانگر شاخ و سر قوچ به نشانه قدرت‌اند و به همین دلیل در کنار مزار افراد مهم و قدرتمند آن زمان ساخته شده‌اند. جدای این نظریه‌ها برخی نیز معتقدند تندیس‌ها شکل صلیب دارند.
در مورد قدمت گورستان خالد نبی نظرات متفاوتی وجود دارد. مطالعات و برخی شواهد حاکی از این هستند که قدمت گورستان به چندهزار سال می‌رسد و شاید اسراری درباره ادیان گوناگون در آن وجود داشته باشد.

دیدنی‌های اطراف مقبره خالد نبی

مسافران تور داخلی پس از بازدید از مقبره و گورستان می‌توانند سری به جاذبه‌های اطراف این مکان بزنند. یکی از جاذبه‌های طبیعی اطراف زیارتگاه، چشمه‌ای است که در فصل بهار تصویری دیدنی را در این منطقه به وجود می‌آورد. ترکمن‌ها اعتقاد دارند که آب این چشمه شفابخش است و از آن برای رفع بیماری گاو و گوسفندهای خود استفاده می‌کنند. بسیاری از مسافران نیز با تصور شفابخشی آب این چشمه از آب آن برمی‌دارند تا برای شفا و رسیدن به حاجت خود از آن استفاده کنند.
یکی دیگر از بخش‌های دیدنی این زیارتگاه برای مسافران تور ترکمن صحرا درختی معروف به نام «درخت نظرکرده» است که در مقابل بقعه «عالم بابا» قرار دارد. بسیاری از افراد این منطقه باور دارند که این درخت خاصیت جادویی دارد و باعث استجابت حاجت افراد می‌شود. این باور باعث شده بسیاری از مسافران تور ترکمن صحرا به شاخه‌های این درخت دخیل ببندند و برای تحقق آرزوهای خود دعا کنند.

اطراف آرامگاه خالدنبی پر از دیدنی و دارای طبیعتی خاص است.

مقبره و گورستان خالد نبی در گذر زمان

بسیاری از مسافران تور داخلی زمانی که به دیدن این مقبره و قبرستان می‌روند با صحنه متفاوت‌تری از گذشته آنها مواجه می‌شوند. علت این مسئله در این است که قبرستان خالد نبی در تاریخ ۱۶ شهریور ۱۳۹۶ آتش گرفت و حدود ۳ هکتار از مساحت این منطقه سوخت. این آتش‌سوزی باعث شد تا بسیاری از تندیس‌های سنگی بسوزند و تصویر دیگری از این قبرستان امروزه در دیدرس مسافران تور ترکمن صحرا باشد.

بهترین زمان بازدید از گورستان و مقبره خالد نبی

یکی از نکات بسیار مهم پیش از هر سفری و به‌خصوص شرکت در تور داخلی توجه به زمان سفر است. تور ترکمن صحرا به طور معمول در بازه زمانی مناسبی برگزار می‌شود تا آب‌وهوا در این منطقه مناسب باشد. گورستان خالد نبی تابستان‌های داغ و زمستان‌های سرد و پربارش دارد و به همین دلیل پیشنهاد می‌شود مسافران تور داخلی از اوایل فروردین تا اواخر ماه اردیبهشت به دیدن این منطقه تاریخی بروند. همچنین بهتر است برای دیدن این مقبره و گورستان، مسافران صبح زود راه بیفتند تا به گرمای ظهر نرسند. بسیار مهم است پیش از سفر به این منطقه آب‌وهوا بررسی شود تا مشکلی به وجود نیاید.

بهار بهترین زمان برای سفر به آرامگاه خالد نبی است.

سخن آخر

مقبره خالد نبی و گورستان اطراف آن یکی از جاذبه‌های شمال شرق گنبدکاووس است که در شهرستان کلاله قرار دارد. این مقبره و گورستان آن به دلیل تندیس‌های خاص و عجیبش امروزه یکی از جاذبه‌هایی محسوب می‌شود که مسافران بسیاری را در قالب تور ترکمن صحرا به این منطقه می‌کشاند.
تور ترکمن صحرا با توجه به وضعیت جغرافیایی این منطقه در بازه زمانی خاصی برگزار می‌شود و به همین دلیل بهتر است جهت شرکت در این تور، برنامه‌ریزی‌های لازم انجام گیرد. در صورت داشتن هرگونه سؤالی در مورد تور داخلی ترکمن صحرا، مشاوران آژانس گردشگری دالاهو می‌توانند اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار دهند.



1393/02/26 | کد مطلب: 1775
برچسب‌ها: جاذبه‌های دیدنی
یاسمن شکرگزار
نویسنده، علاقمند به سفر، گردشگری، کتاب و موسیقی

گردآوری و تنظیم: تحریریه دالاهو
لطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.
برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.


  • به اشتراک بگذارید:



تورهای مرتبط با این موضوع کدام هستند؟
بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
دارا
1394/03/22 08:53
عزیز این همه نوشتی دستت درد نکنه, ولی مینوشتی که مقبره کجا هست ؟ نزدیک چه شهری هست؟
پاسخ دهید...
تحریریه دالاهو
1394/03/23 15:25
با سلام
در اولین خط همین مطلب، محل مقبره نوشته شده است.
برای اینکه مطالب بعدی وبلاگ دالاهو را از دست ندهید در خبرنامه ثبت‌نام کنید.
ثبت‌نام
با وارد کردن ایمیل خود مطالبی خواندنی و جذاب دریافت کنید.