تنها یک بار زندگی می‌کنیم...
021 4166 3000

درباره شهر ایلام

این شهرستان در شمال غربی استان ایلام قرارگرفته و با شهرستان‌های ایوان، ملکشاهی، سیروان و چرداول، دره‌شهر و نیز مهران همسایه است. شهرستان ایلام از غرب به کشور عراق محدود می‌شود. در طی چند سال اخیر شهرداری شهر ایلام به دو منطقه تقسیم شد که شامل شهرداری منطقه 1 و شهرداری منطقه 2 است. بافت شهری شهر ایلام در حال بازسازی از حالت قدیمی به حالت نو است. شهر ایلام شهری در حال وسعت روزافزون به شمار می‌رود. با توجه به اینکه چهارچوب این شهر در حصر کوه‌های اطراف شهر است، باید برای آینده‌ شهرسازی شهر ایلام چاره‌ای اندیشیده شود.

از 3 قرن پیش، حکومت خودمختار والیان در منطقه ایلام و پشتکوه برقرار بوده است. از معروف‌ترین این والیان می‌توان از حسین خان، غلامرضا خان و حسین قلی خان ابوقداره نام برد. این افراد با یک سلسله روابط خاص به حکومت مرکزی ایران وابسته بودند و سالانه به میزان معینی مالیات و تعدادی تفتگچی در اختیار حکومت مرکزی قرار می‌دادند. آنها به این وسیله از شاهان قاجار حکم والیگری منطقه را دریافت می‌کردند و خودمختار بر عشایر منطقه حکومت می‌راندند. مرکز حکم فرمایی والیان تحت تأثیر حیات اجتماعی منطقه مکان ثابتی نداشت. آخرین والی منطقه در سال 1309 شمسی توسط رضاشاه، سرکوب و به عراق پناهنده شد. از آن پس حسین آباد با نام جدید ایلام در تقسیمات کشوری جای گرفت.

شهر ایلام از زیباترین شهرهای استان محسوب می‌شود.

در حال حاضر شهر ایلام به عنوان مرکز سیاسی- اداری استان ایلام از شهرهای توسعه‌یافته غرب کشور است و به لحاظ داشتن تفرجگاه‌های جنگلی و آثار تاریخی و باستانی متعدد از زیباترین شهرهای استان نیز محسوب می‌شود.

منبع: زنده دل، حسن. مجموعه راهنمای جامع ایرانگردی: استان ایلام

 

تورهای داخلی



1391/07/17 | کد مطلب: 283
برچسب‌ها: دیدنی و خواندنی

گردآوری و تنظیم: تحریریه دالاهو
لطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.
برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.


  • به اشتراک بگذارید:



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
برای اینکه مطالب بعدی وبلاگ دالاهو را از دست ندهید در خبرنامه ثبت‌نام کنید.
ثبت‌نام
با وارد کردن ایمیل خود مطالبی خواندنی و جذاب دریافت کنید.