تنها یک بار زندگی می‌کنیم...
021 4166 3000

شیراز ۶۵۰۰ ساله شد

25 رای   شما هم امتیاز بدهید!

کاوش‌های باستان شناسی در تپه پوستچی شهر شیراز قدمت این شهر را به ۶۵۰۰ سال پیش رساند. این کاوش‌ها همراه با کشف و شناسایی آثاری از دوره‌های پیش از تاریخ بود. در تور شیراز می‌توانید از تماشای آثار تاریخی این شهر افسانه‌ای لذت ببرید. 

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، علیرضا سرداری با اعلام این خبر گفت: کاوش‌های باستان شناسی در تپه پوستچی واقع در جنوب بلوار رحمت شهر شیراز، منجر به کشف و شناسایی آثار و شواهدی از دوره های پیش از تاریخ و تاریخی منطقه شده است.

بر اساس گفته این باستان‌شناس این محوطه فرهنگی تاریخی که اکنون در محدوده‌ای به مساحت ۱۲ هکتار در مجاورت بلوار رحمت قرار گرفته، در واقع وسعتی بیش از این داشته و متأسفانه به علت ساخت و سازهای مسکونی در سال‌های اخیر، حدود نیمی از آن تخریب و نابود شده است. این کاوش‌ها نشان دهنده‌ی لایه‌های فرهنگی از دوره باکون در هزاره پنجم پیش از میلاد، دوران آغاز تاریخی و تاریخی (اشکانی) است. طبق گفته سرداری این شواهد قدمت شکل‌گیری شیراز را به ۶۵۰۰ سال پیش می‌رساند.

به نظر می‌رسد که دشت میانکوهی شیراز با در برداشتن محوطه‌ها، تپه‌ها و آثار تاریخی متعدد از دوران پیش از تاریخ، قابلیت سکونت از زمان نوسنگی را داشته و با در نظر گرفتن وسعت زیاد این محوطه در دوره باکون، این احتمال وجود دارد که تپه پوستچی یکی از بزرگ‌ترین استقرارهای این دوره است.

به گفته‌ی او یافته‌های کشف شده، شامل قطعات سفال‌های منقوش و ساده، مهره‌ها، ابزارهای سنگی و آثار معماری است که علاوه بر شناخت فرهنگ‌های قدیم در دشت شیراز، نحوه تعاملات و تبادلات اقتصادی و تجاری منطقه را در محدوده‌ای گسترده‌تر تا دره رود کر و دشت‌های دیگر استان فارس نیز روشن می‌کند. این مطالعات می‌تواند منجر به شناسایی آثار گسترده و قابل توجهی در محوطه شود که با ساخت سایت-موزه در محل، به طور دائمی در معرض نمایش عموم قرار گیرد. برنامه کاوش تپه پوستچی بر اساس توافق پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و دانشگاه هنر شیراز به سرپرستی مشترک علیرضا سرداری از پژوهشکده باستان شناسی و دکتر حسنعلی عرب از دانشگاه شیراز انجام می‌شود.



1395/02/28 | کد مطلب: 3443
برچسب‌ها: دیدنی و خواندنی
مهناز قاضی

گردآوری و تنظیم: تحریریه دالاهو
لطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.
برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.


  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
برای اینکه مطالب بعدی وبلاگ دالاهو را از دست ندهید در خبرنامه ثبت‌نام کنید.
ثبت‌نام
با وارد کردن ایمیل خود مطالبی خواندنی و جذاب دریافت کنید.