تنها یک بار زندگی می‌کنیم...
021 4166 3000

مسجد سلطان احمد (مسجد آبی) کجاست؟

تاریخ استانبول مانند سینما در هر دوره‌ای، هنرپیشه‌های خودش را دارد. این هنرپیشه‌ها آثار تاریخی شهر زیبای استانبول هستند. از هر اثر تاریخی که به تماشای اثری دیگر می‌روید مانند این است که از یک پرده سینما و فیلمی زیبا به تماشای پرده‌ای دیگر می‌روید. در میان این هنرپیشگان زیباروی فیلم تاریخی استانبول، مسجد آبی چشم‌نواز است و رویایی! می‌دانید مسجد آبی کجاست؟ چه کسی آن را بنا کرده و داستان آن چیست؟

تور استانبول

مسجد سلطان احمد یا مسجد آبی کجاست؟

مسجد سلطان احمد یا مسجد آبی مهم‌ترین مسجد استانبول به شمار می‌رود که به دلیل طراحی خاص خود در میان توریست‌های تور استانبول به مسجد آبی نیز شهرت دارد. این مسجد در مجاورت «استادیوم اسب‌سواری بایزید» و در مرکز شهر قدیمی استانبول قرار گرفته و ساخت آن به سال‌های ۱۶۰۹ تا ۱۶۱۶ باز می‌گردد. دستور ساخت این مسجد توسط «سلطان احمد یکم» عثمانی صادر شد و در سال ۱۶۱۷ پس از درگذشت او به آرامگاهش نیز بدل گشت. مسجد آبی روبروی مسجد ایاصوفیه قرار دارد و به شکل تمثیلی در حال رقابت با آن است. معمار این مسجد فردی به نام «صدفکار مهمت آقا» بوده که توانسته اوج هنر خود را در ساخت این مسجد نشان دهد.

مسجد آبی در محله سلطان احمد استانبول است

بخش‌های مختلف مسجد سلطان احمد

زمانی که در تور خارجی استانبول به دیدن این مسجد می‌روید بخش‌های مختلفی را مشاهده خواهید کرد. از جمله بخش‌های مسجد آبی که در تور خارجی می‌توانید مشاهده کنید موارد زیر هستند:

ورودی‌های مسجد سلطان احمد

این مسجد چند ورودی دارد که مهم‌ترین آن در قسمت شمال غربی مسجد واقع شده است. ورودی اصلی این مسجد عظمت نفس‌گیری دارد و مقرنس‌کاری‌های جذاب طاق ورودی‌اش، هوش از سر بینندگان تور استانبول می‌رباید. اگر مسافران تور خارجی استانبول بخواهند از میدان سلطان احمد وارد مسجد بشوند سه ورودی دیگر نیز پیشرو دارند. همچنین سه درب دیگر در امتداد دیوار شمال شرقی مسجد واقع شده که از آنجا نیز ورود به مسجد امکان‌پذیر است.

حیاط مسجد آبی

حیاط این مسجد جلوه‌ای از زیبایی و آرامش را به مسافران تور استانبول هدیه می‌دهد. این حیاط یک آبخوری با ۶ ستون مرمری تزیین شده دارد که در ابتدا دارای یک گنبد گرد نیز بوده؛ اما به‌مرورزمان این گنبد با یک گنبد کوچک‌تر جایگزین شده است. حیاط مسجد دارای ۲۶ ستون مرمری و چندین رواق است که جلوه خاصی به این مکان می‌بخشند.

آرامگاه و سنگ قبرهای تاریخی

در مسجد سلطان احمد مسافران تور خارجی می‌توانند آرامگاه‌های مختلفی همچون آرامگاه سلطان احمد اول را از نزدیک مشاهده کنند. همچنین در اطراف مسجد آبی سنگ قبرهایی با طراحی‌ها و نقوش مختلف که نمایانگر شخصیت‌هایی از مخترعان، محققان، فرهنگیان و هنرمندان است، دیده می‌شود.

شبستان مسجد آبی

برای ورود به شبستان باید از حیاط جلویی عبور کرد. این حیاط مسافران تور استانبول را به ورودی اصلی نمازخانه با گنبدی مزین شده می‌رساند. شبستان مسجد آبی طراحی بسیار زیبایی دارد و در ساخت آن از رنگ‌ها و طرح‌های مختلف استفاده شده است. حدود ۲۳ هزار کاشی برای تزیین این شبستان به کار رفته که در نوع خود بی‌نظیر است.

شبستان مسجد آبی پر از شگفتی و دیدنی است

محراب و منبر مسجد سلطان احمد

یکی دیگر از بخش‌های جذاب این مسجد برای مسافران تور استانبول بخش محراب و منبر است که با مرمر سفید آن را تزیین کرده‌اند. از جمله دیدنی‌های اطراف محراب برای مسافران تور خارجی می‌توان به تعدادی طاقچه، تابلوهای سبزرنگ و پنجره‌های رنگارنگ اشاره کرد. کاشی‌های رنگارنگ دیوار محراب نیز جذابیت این بخش را دوچندان کرده‌اند.

مدرسه ابتدایی تاریخی

در کنار دیوار خارجی مسجد آبی یک مدرسه ابتدایی تاریخی قرار دارد. در این مدرسه مسافران تور استانبول می‌توانند اطلاعات جامعی درباره مسجد آبی به دست آورند. این مدرسه نه‌تنها گذشته چشمگیر مسجد را شرح می‌دهد؛ بلکه فهم بهتری از ارتباط بین مسجد و جامعه‌ای که در آن قرار داشته را برای مسافران تور خارجی رقم می‌زند.

در کنار مسجد آبی دیدنی‌های متنوعی را خواهید دید که یکی مدرسه ابتدایی تاریخی است

غرفه پادشاهی

غرفه پادشاهی در بخش جنوب شرقی این مجموعه قرار گرفته که به جهت تسهیل ورود و خروج سلطان به مسجد، یک ورودی شیب‌دار دارد. این مکان جایی بوده که سلطان در آن به استراحت می‌پرداخته و در ماه رمضان از آن به عنوان محلی برای دعا و عبادت استفاده می‌کرده است. این غرفه دارای محرابی با کنده‌کاری‌های یشمی و آیات قرآنی طلاکاری شده است. نمای بیرونی آن نیز با ۱۰ ستون مرمر احاطه شده که جلوه‌ای دیدنی به این مکان می‌دهند. این غرفه در سال ۱۸۲۶ در جریان شورشی در استانبول به عنوان پایگاه ضدشورش مورد استفاده قرار گرفت و در عملیات جنگی نقش مهمی را ایفا کرد.

شش مناره مسجد

داستان شش مناره مسجد که از آن به عنوان یک «اشتباه معماری» نام برده می‌شود شاید برای مسافران تور استانبول شنیدنی باشد. یکی از اصول ساخت مساجد در آن دوران این بود که از 2 یا ۴ مناره در ساخت آنها استفاده می‌شد. بر اساس یک اشتباه در ترجمه، سلطان احمد به جای سفارش مناره به تعداد ۲ یا ۴، سفارش ساخت 6 مناره را داد و این اشتباه باعث ساخته شدن ۶ مناره در این مسجد شد.

پنجره‌های مسجد آبی

یکی دیگر از بخش‌های بسیار جذاب این مسجد برای مسافران تور خارجی مشاهده پنجره‌های بسیار زیاد این مکان است. مسجد سلطان احمد ۲۶۰ پنجره ارثی دارد که با طراحی مشبک خود شکوه و زیبایی خاصی به این مکان اضافه کرده‌اند. هر نیم طاق در این مسجد دارای ۵ پنجره است که در برخی از آنها از شیشه استفاده نشده است. در بخش سقف نیز یک گنبد در مرکز و ۴ نیم‌گنبد دیگر در دور آن وجود دارد که هر کدام دارای پنجره‌هایی هستند.

افسانه‌های پیرامون مسجد سلطان احمد

سلطان احمد عمر کوتاهی داشت به‌طوری‌که در سن ۲۷ سالگی جان خود را از دست داد. این پادشاه بسیار دین‌دار بود و اهمیت خاصی به جایگاه اسلام در دربار ترک می‌داد و به همین دلیل در دوران کوتاه پادشاهی خود فرمان‌های بسیاری جهت مرمت آثار مذهبی و ساخت بناهای جدید اسلامی صادر کرد. سلطان احمد در ۱۴ سالگی بر تخت نشست و ۱۴ سال حکومت کرد و در این دوران فرمان ساخت مسجد آبی را داد. یکی از داستان‌های جالب در مورد این مسجد این است که پادشاه می‌خواست مناره‌های مسجد از طلا باشند؛ اما به دلیل نبود پول کافی این ایده اجرا نشد. در نهایت استاد معمار تصمیم گرفت مناره در ارتفاع‌های مختلف ساخته شود تا زیبایی و شکوه خاص مسجد بیشتر دیده شود.

زیبایی مسجد آبی برای سلطان احمد اهمیت زیادی داشته است

چرا این مسجد را مسجد آبی می‌نامند؟

ممکن است زمانی که مسافران تور استانبول ظاهر بیرونی این مسجد را می‌بینند متوجه دلیل نام‌گذاری این مسجد نشوند. در واقع دلیل نام‌گذاری این مسجد به مسجد آبی به نمای قسمت‌های داخلی و بالای مسجد باز می‌گردد که با کاشی‌های زیبای آبی‌رنگی تزیین شده است. روایت دیگر حاکی از آن است که سال‌ها پیش ملوانان حاضر در کشتی در نزدیکی تنگه بسفر، انعکاس آب را بر روی مسجد می‌دیدند و به همین دلیل این مسجد را مسجد آبی نامیدند.

نکات مهم در هنگام بازدید از مسجد سلطان احمد

گردشگران تور خارجی باید به نکات زیر هنگام بازدید از این مسجد توجه داشته باشند:
• در هنگام ورود به مسجد آبی حتماً کفش‌های خود را در بیاورید و در کیسه مخصوص قرار دهید.
• ورود به مسجد سلطان احمد آزاد است و برای ورود نیازی به خرید بلیط نیست.
• مسجد در تمام طول روز باز است؛ اما بهتر است در ساعت ۹ تا ۶ بعدازظهر به دیدن این مسجد بروید. در نظر داشته باشید در هنگام ساعات نماز درب‌های مسجد به روی بازدیدکنندگان بسته است.
• مسجد آبی در روزهای جمعه به دلیل اقامه نمازجمعه تا ساعت ۱۴ بسته است و پس از آن مسافران تور خارجی امکان بازدید از آن را خواهند داشت.
• در هنگام بازدید از مسجد آبی سکوت را حتماً رعایت کنید.
• امکان عکس‌برداری در همه بخش‌های مسجد وجود دارد؛ اما باید بدون فلش این کار را انجام دهید.
• بانوان تور خارجی باید در هنگام ورود به مسجد از پوشش مناسبی برخوردار باشند به شکلی که بازوها و پاهای آنها دیده نشود. همچنین باید در هنگام ورود شال سر کنند که در ورودی مسجد در اختیار بانوان قرار می‌گیرد.
• آقایان در تور استانبول باید پوشش درستی هنگام ورود به مسجد داشته باشند و اجازه ورود با شلوارک کوتاه به آنها داده نمی‌شود.

آدرس مسجد سلطان احمد

• استانبول، منطقه اروپایی فاتح، محله سلطان احمد، خیابان آت میدانی، پلاک ۷۰
مسافران تور استانبول که در منطقه تقسیم اقامت دارند برای رفتن چندین راه را پیشرو خواهند داشت. یکی از بهترین راه‌ها این است که در میدان تقسیم سوار خط مترو M2 شوند و به «ینی کاپی» بروند. سپس در ایستگاه «وزنه جیلر» باید پیاده شوند و پس از طی کردن مسیری در حدود ۳۰۰ متر در ایستگاه تراموا «لاله لی» سوار تراموای T1 شوند و به ایستگاه سلطان احمد بروند. در نهایت ۲۵۰ متر پیاده‌روی لازم است تا مسافران تور خارجی به مسجد آبی برسند.

سخن آخر

مسجد سلطان احمد که به مسجد آبی نیز معروف است یکی از بناهای مذهبی و تاریخی بسیار مهم به شمار می‌رود که در تور استانبول باید حتماً به دیدن آن رفت. دیدن این بنای با شکوه و عظمت برای افراد علاقه‌مند به هنر و معماری در تور خارجی استانبول یک تجربه بی‌نظیر می‌سازد.
اگر علاقه‌مند به شرکت در تور استانبول و دیدن این مسجد خاص و باشکوه هستید همکاران آژانس گردشگری دالاهو می‌توانند اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار دهند.



1397/07/15 | کد مطلب: 4229
یاسمن شکرگزار
نویسنده، علاقمند به سفر، گردشگری، کتاب و موسیقی

گردآوری و تنظیم: تحریریه دالاهو
لطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.
برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.


  • به اشتراک بگذارید:



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
ناشناس
1398/12/24 16:19
بجای ترک از عثمانی استفاده کنید لطفا تاریخ را تحریف نکنید. هیچوفت عثمانیها خودشان را ترک اعلام نکردند.
پاسخ دهید...
برای اینکه مطالب بعدی وبلاگ دالاهو را از دست ندهید در خبرنامه ثبت‌نام کنید.
ثبت‌نام
با وارد کردن ایمیل خود مطالبی خواندنی و جذاب دریافت کنید.