تنها یک بار زندگی می‌کنیم...
021 4166 3000

غذاهای سنتی اصفهان

همانقدر که جاذبه‌های اصفهان منحصر به فرد و جهانی هستند، غذاهای سنتی این مرز و بوم نیز در نوع خود بی‌نظیرند. از میان غذاهای سنتی اصفهان حتما نام بریون (بریونی) را شنیده‌اید، اما اصفهان غذاهای سنتی خوشمزه دیگری هم دارد. پیش از سفر به اصفهان، بهتر است از غذاهای سنتی اصفهان بدانید تا هر کدام که با ذائقه‌تان سازگارتر است را انتخاب کنید.

بریان (بریونی)

احتمالا با شنیدن غذاهای سنتی اصفهان ذهن‌تان به سمت بریان اصفهان رفته است. بریون اصفهان خودش یک جاذبه محسوب می‌شود. این غذا شکلی مانند همبرگر دارد و با نان سنگک و سبزی بسیار خوشمزه می‌شود. مواد اصلی این غذا شامل: جگر سفید، گوشت گوسفند، آب گوشت، نعناع خشک، ادویه‌جات و غیر است.

بریون اصفهان خودش یک جاذبه محسوب می‌شود.

قیمه ریزه

از دیگر غذاهای سنتی اصفهان می‌توان به قیمه ریزه اشاره کرد. اهالی اصفهان این غذا را اغلب در وعده ناهار میل می‌کنند. جالب است بدانید این غذا با گوشت چرخکرده درست می شود. دیگر مواد اصلی این غذای معروف اصفهان، آرد نخودچی، پیاز، نعناع خشک، گوجه فرنگی و رب گوجه‌فرنگی است. این غذا با ماست، سبزی خوردن و ترشی سرو می‌شود. چشیدن قیمه ریزه، غذای سنتی اصفهان را از دست ندهید.

چشیدن قیمه ریزه، غذای سنتی اصفهان را از دست ندهید.

کوکو قندی

کوکو قندی غذای شیرینی است که جزو غذاهای سنتی اصفهان قرار می‌گیرد. امرزوه این غذا کمتر پخته می‌شود اما اگر در اصفهان آن را دیدید حتما امتحان کنید. البته اگر با طعم شیرین کوکو قندی مشکل ندارید. مواد اصلی این غذا سیب‌زمینی، تخم‌مرغ، شکر، گلاب و جوهر لیمو است. در سفر به اصفهان چشیدن این غدای معروف اصفهان را از دست ندهید.

کوکو قندی غذای شیرینی است که جزو غذاهای سنتی اصفهان قرار می‌گیرد.

کباب مشتی (کباب زردک)

اگر شما هم عاشق طعم ملس غذا هستید، در میان غذاهای سنتی اصفهان، کباب مشتی (کباب زردک) را پیشنهاد می‌کنیم. آشپزان اصفهانی، گوشت چرخکرده را با ترکیب ادویه، پیاز، زردک مخلوط کرده و ورز می‌دهند. آرد نخودچی را به آن اضافه می‌کنند و بعد از سفت شدن مخلوط آن را در روغن سرخ می‌کنند. سرکه، شیره، هویج و ادویه‌های خوش‌عطر از دیگر مواد اصلی این غذا است. چشیدن این غذای معروف اصفهان را از دست ندهید.

گوشت چرخکرده را با ترکیب ادویه، پیاز، زردک مخلوط کرده و ورز می‌دهند.

یخمه ترش

از دیگر غذاهای سنتی اصفهان که امروزه کمتر طبخ می‌شود، یخمه ترش است. این غذا از ترکیب، آلو، زردآلو، گوشت گوسفند، برنج و شکر درست می‌شود. یخمه ترش، غذای سنتی اصفهان، با نان سنگک بسیار خوشمزه می‌شود.

حلیم بادمجان

بسیاری از غذاهایی که در سراسر ایران پخته می‌شود، هرکدام ریشه‌ای دارد. حلیم بادمجان نیز یکی از غذاهای سنتی اصفهان است که به دیگر نقاط ایران راه پیدا کرده است. این غذا به روش‌های مختلفی پخته می‌شود. البته مواد اصلی این غذای محبوب، گوشت سردست یا گردن، بادمجان سرخ شده، سیر رنده، نعناع داغ، کشک، پیاز، زعفران و نعناع داغ است. خوردن حلیم بادمجان، غذای سنتی اصفهان، را در زمستان امتحان کنید. جالب است بدانید برخی به آن عدس و لوبیای سفید نیز اضافه می‌کنند.

کله جوش

این غذا ساده، مقوی و بسیار خوشمزه است. کله جوش غذای معروف اصفهان، سرشار از پروتئین و کلسیم است. مواد اصلی این غذا، گوشت چرخکرده، گردو، آرد، پیاز، نعناع خشک و آب است. اضافه کردن سیر و گوشت نیز به سلیقه شما بستگی دارد. این غذا را با نان تازه و سبزی میل می‌کنند.

کله جوش غذای معروف اصفهان، سرشار از پروتئین و کلسیم است.

آش سماق

مقوی، پرانرژی و خوشمزه، این‌ها ویژگی آش سماق، غذای سنتی اصفهان است. طعم نسبتا ترش این آش بسیار پرطرفدار است. از مواد اصلی این غذا می‌توان به گوشت چرخ کرده، آرد برنج، برنج خرد شده، سبزی، سماق خشک و پیاز اشاره کرد. چشیدن این آش خوشمزه را در اصفهان از دست ندهید.

مقوی، پرانرژی و خوشمزه، این‌ها ویژگی آش سماق، غذای سنتی اصفهان است.

شله بریان با زیره

همان‌طور که از اسم این غذا معلوم است زیره ماده اصلی آن است. وجود زیره در این غذا آن را بسیار خوش‌طعم و مفید کرده. از دیگر مواد اصلی این غذای سنتی اصفهان گوشت گوسفندی، زیره سیاه، برنج و پیاز است. 

در تور همه روزه اصفهان می‌توانید از این غذاهای خوشمزه امتحان کنید. 



1397/12/27 | کد مطلب: 4476
برچسب‌ها: شکم‌گردی
سیما رفیعی

کارشناس ارشد فلسفه غرب، علاقه‌مند به سینما، مطالعه و ورزش


تهیه و تدوین: تحریریه دالاهو
لطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.
برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.


  • به اشتراک بگذارید:



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
برای اینکه مطالب بعدی وبلاگ دالاهو را از دست ندهید در خبرنامه ثبت‌نام کنید.
ثبت‌نام
با وارد کردن ایمیل خود مطالبی خواندنی و جذاب دریافت کنید.