تنها یک بار زندگی می‌کنیم...
021 4166 3000
از یک فنجان قهوه تا هزینه اقامت

همه هزینه‌های سفر به گرجستان

کشور گرجستان واقع شده در اروپای شرقی محل تلاقی اروپا و آسیا است. این کشور امروزه افراد بسیاری را برای بازدید از طبیعت و تاریخ منحصر به فردش به سمت خود می‌کشاند. سفر به گرجستان همواره سفری ارزان‌تر نسبت به کشورهای دیگری همچون ترکیه امارات، تایلند و... محسوب می‌شده است. با توجه به این ویژگی بسیاری از افراد تور گرجستان را برای کسب تجربه‌های تازه انتخاب می‌کنند. هزینه سفر به گرجستان شامل موارد متعددی همچون هزینه اقامت، تفریحات، حمل‌ونقل و قیمت غذا در گرجستان می‌شود. برای داشتن یک برنامه‌ریزی کامل برای سفر به این کشور پر قدمت تاریخی، توجه به هزینه‌ها بسیار اهمیت دارد. در مقاله امروز تمام هزینه‌های سفر به گرجستان را با شما در میان خواهیم گذاشت.

تور گرجستان

هزینه‌های روزانه سفر به گرجستان

گرجستان کشوری کوچک در منطقه اروپای شرقی است که در سال‌های اخیر به‌عنوان یک مقصد جدید توسط گردشگران کشف شده است. این کشور یکی از مناطق محبوب برای کوله‌گردها است که به دنبال ماجراجویی در فضاهای باز، و در میان مناظر خیره‌کننده و فرهنگی بسیار جذاب هستند. مهم‌ترین نکته در مورد این کشور، ارزان سفرکردن در آن است. بااین‌وجود، اگر فکر سفر از شرق به غرب این کشور را دارید و یا حتی می‌خواهید تنها در شهر تفلیس بمانید آگاهی از هزینه‌ها در برنامه‌ریزی سفر شما بسیار مهم است؛ بنابراین برای آگاهی از هزینه‌های سفر شما باید اطلاعات کافی را کسب کنید.

شیوه سفر شما، مهم‌ترین نکته در تعیین هزینه‌های سفر به گرجستان است


هزینه سفر شما با توجه به شهر مقصد، سبک سفر و ترجیحات شما تعیین می‌شود. کوله‌گردها می‌توانند با حداقل 80 لاری (30 دلار) در روز زندگی کنند، برای مسافرانی که هتل‌های لوکس را ترجیح می‌دهند قضیه کمی متفاوت است؛ اما بااین‌وجود باز هم سفر به گرجستان برایشان مقرون‌به‌صرفه می‌باشد.

آیا گرجستان هنوز یک مقصد اقتصادی است؟

در گرجستان همچنان تأثیرات تورم محسوس است. تا پایان سال 2022، نرخ تورم سالانه 11.6 درصد بود (بالاترین نرخ تورم در تقریباً دو دهه اخیر) و این مسئله بر روی هزینه‌ها اثر گذاشته است. از فوریه 2022 هزینه زندگی در گرجستان - به‌ویژه در تفلیس - به‌شدت افزایش‌یافته است. گردشگرانی که برای بار دوم به این کشور سفر می‌کنند متوجه افزایش قیمت غذا، حمل‌ونقل و اقامت خواهند شد. کرایه‌های مارشوتکا بین‌شهری همه به طور متوسط بین 20 تا 40 درصد افزایش‌یافته است و از 1 فوریه 2022 هزینه حمل‌ونقل عمومی در تفلیس دوبرابر شده است.
قیمت‌ها در گرجستان ممکن است به‌اندازه 24 یا حتی 12 ماه پیش پایین نباشد. بااین‌حال، نمی‌توان انکار کرد که گرجستان همچنان یک مقصد فوق‌العاده مقرون‌به‌صرفه است.

قیمت‌ها در گرجستان برای سال 2023

برای برآورد هزینه‌ها ابتدا باید با واحد پول رسمی این کشور آشنا باشید. واحد پول رسمی گرجستان لاری است که به‌اختصار GEL نامیده می‌شود. هر لاری معادل ۱۰۰ تتری است. در گرجستان هم مثل بسیاری از کشورهای دیگر، پول به شکل سکه و اسکناس توزیع می‌شود و می‌توانید از آن برای خرید سوغاتی گرجستان، خرید غذا، پرداخت ورودیه‌ها و... استفاده کنید.

هزینه اقامت در گرجستان

هزینه اقامت در گرجستان با توجه به مکان آن متفاوت است و به شرح زیر می‌باشد:
تخت خواب در خوابگاه هاستل
10-12 دلار
بیشتر شهرها و شهرهای کوچک گرجستان حداقل یک هاستل دارند و شما می‌توانید به‌راحتی از امکانات آنها استفاده کنید. به طور معمول برای یک تختخواب در تفلیس باید حدود ده تا دوازده دلار هزینه کنید. در شهرهای کوچک این هزینه می‌تواند تقریباً نصف شود.
اتاق خصوصی در یک مهمان‌خانه متوسط
20-35 دلار
در خارج از شهر تفلیس، باتومی و کوتایسی، اقامت در مهمان‌خانه‌ها نیز توصیه می‌شود که در آنها شما می‌توانید از ملاقات با یک خانواده محلی، دیدن لباس محلی گرجستانی و خوردن غذاهای خانگی لذت ببرید. قیمت این مهمان‌خانه‌ها در شهرها و روستاهای نزدیک به جاذبه‌های گردشگری معمولاً تا ۳۵ دلار می‌رسد؛ اما در شهرهای کوچک‌تر یک اتاق خصوصی برای دو نفر با حمام مشترک یا خصوصی حدود ۱۵ دلار است.
Airbnb برای 2 نفر
30- 60 دلار
شما می‌توانید توسط سایت Airbnb در گرجستان اقامتگاه اجاره کنید که میانگین قیمت شبانه آن در تفلیس یا باتومی حدود ۵۰ دلار است. در شهرهای کوچک‌تر هزینه آن کمتر است و می‌تواند مقرون‌به‌صرفه‌تر باشد. قیمت اقامتگاه‌ها در تابستان مانند هتل‌ها به‌خصوص در تفلیس و باتومی افزایش می‌یابد.

در گرجستان می‌توانید هاستل، هتل و حتی یک اتاق اجاره کنید


سوئیت در یک هتل بوتیک
80 – 150+ دلار
در تفلیس و باتومی در ماه‌های جولای و آگوست، قیمت یک هتل میان‌رده احتمالاً نزدیک به 40 تا 70 دلار در هر شب، خواهد بود. اگر می‌خواهید در یک هتل مجلل در تفلیس بمانید، به‌خصوص در فصل تابستان، احتمالاً حدود 100 تا 130 دلار برای هر شب باید هزینه کنید.

هزینه اینترنت تلفن همراه در گرجستان

خرید سیم‌کارت و حجم اینترنت برای بسیاری از افراد بسیار مهم است. قیمت یک سیم‌کارت به‌علاوه 1 گیگابایت دیتا حدود 15 لاری / 5.60 دلار است. راه‌اندازی سیم‌کارت محلی در گرجستان برای گردشگران بسیار آسان و مقرون‌به‌صرفه است. اگر بتوانید در سفر و در نقاط مختلف به اینترنت دسترسی داشته باشید، از دردسرهای زیادی نجات خواهید یافت. توانایی استفاده از یک اپلیکیشن برای رزرو تاکسی به‌تنهایی ارزش یک سیم‌کارت را دارد. فقط از خرید سیم‌کارت توریستی در فرودگاه خودداری کنید. شعبه‌های Magti در شهر برای خرید سیم کارت و حجم اینترنت مناسب‌تر هستند و قیمت آنها نیز به‌صرفه‌تر است.

هزینه غذا و نوشیدنی در گرجستان

خوردنی‌ و نوشیدنی‌ها نیز قیمت‌های مختلفی دارند که در ادامه به انواع آنها اشاره می‌کنیم:
یک فنجان قهوه
4 تا 9 لاری / 1.30 تا 3.30 دلار
تعداد کافی‌شاپ‌های تخصصی در تفلیس روبه‌افزایش است. برای یک کاپوچینو یا لاته در یک کافه خوب حدود 7-9 لاری باید بپردازید، درحالی‌که در کافی‌شاپ‌های محلی قیمت‌های پایین‌تری در حدود 5-6 لاری نیز وجود دارد. قهوه سیاه (آمریکانو) و قهوه‌ترک همیشه از قهوه‌های شیری ارزان‌تر هستند. اسپرسو نیز قیمت‌های مختلفی دارد؛ اما بیشتر از 8 لاری نباید قیمت آن باشد.

در گرجستان می‌توانید غذاهای بین‌المللی و محلی را با قیمت‌های گوناگون پیدا کنید


غذا برای 2 نفر در یک رستوران گرجستانی متوسط
50-70 لاری / 18-26 دلار
قیمت غذا در گرجستان در شهرهای مختلف آن تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. رستوران‌های سبک میخانه‌ای که غذاهای استاندارد گرجی را سرو می‌کنند، در شهرهای بزرگ و شهرهای کوچک‌تر قیمت‌های ثابتی دارند. اندازه وعده‌ها نیز مشابه است.
در تفلیس کمی داستان متفاوت است. قیمت رستوران‌ها در پایتخت در همه دسته‌ها به‌غیراز غذاخوری‌های محلی، بالاتر است.
به طور متوسط، برای یک وعده‌غذایی دونفره 50 تا 70 لاری هزینه مناسبی است. این هزینه شامل سه غذا (به‌عنوان‌مثال یک سالاد، یک غذای گوشتی و 10 خینکالی) به اضافه نان و نوشیدنی است. قیمت یک بطری آب (0.5 لیتر) در گرجستان 0.78 لاری است که شاید یکی از نوشیدنی‌های پرمصرف در حین سفر باشد.
در یک غذاخوری مقرون‌به‌صرفه می‌توانید با صرف هزینه‌های کمتر از 40 لاری غذا بخورید، درحالی‌که یک رستوران شیک‌تر در تفلیس ممکن است برای دو نفر بین 100 تا 120 لاری هزینه داشته باشد. رستوران‌های بین‌المللی که برگر، پیتزا و غیره را ارائه می‌دهند حدود 20 تا 30 درصد هزینه بیشتری دارند.

غذاهای محلی گرجستان معمولا در تفلیس گران‌ترند

مالیات بر ارزش‌افزوده گرجستان چقدر است؟

18٪ / 10٪

برای کلیه کالاها و خدمات در گرجستان هزینه استاندارد 18% مالیات بر ارزش‌افزوده وجود دارد. رستوران‌ها موظف‌اند هر گونه هزینه اضافی را در پایین منو درج کنند. در خواربارفروشی‌ها و فروشگاه‌های بزرگ، قیمت نمایشگر با احتساب مالیات بر ارزش‌افزوده است.
برخی از رستوران‌ها علاوه بر مالیات بر ارزش‌افزوده، هزینه خدمات را نیز اضافه می‌کنند. این رقم معمولاً 10٪ است، اما تا 20٪ نیز در رستوران‌های پرفروش و توریستی دیده می‌شود.

هزینه حمل‌ونقل در گرجستان

حمل‌ونقل و هزینه‌های آن نیز بخش مهمی از سفر هستند و مدیریت آن می‌تواند سفر به گرجستان را بهتر کند. در ادامه با انواع وسایل حمل‌ونقل و قیمت آنها آشنا می‌شوید:
ترانسفر فرودگاهی خصوصی
17 دلار
اگر به گرجستان پرواز می‌کنید، بهتر است از قبل یک ترانسفر فرودگاهی به محل اقامت خود را برنامه‌ریزی کنید. برای رفتن به شهر یک اتوبوس شهری از فرودگاه تفلیس و یک سرویس ون از فرودگاه «کوتایسی» وجود دارد، اما ترانسفر خصوصی ترمینال به محل اقامت، مقرون‌به‌صرفه است و پیشنهاد می‌شود.
کارت شارژی مترو (Rechargeable MetroMoney card)
2 لاری / 0.75 سنت
تفلیس و باتومی هر دو دارای سیستم حمل‌ونقل عمومی پیشرفته‌ای هستند. شاید در ابتدا تشخیص اتوبوس‌های «کوتایسی» و «گوری» کمی سخت باشد، اما وقتی این کار را انجام دادید، می‌توانید به‌راحتی از آنها استفاده کنید.
ازآنجایی‌که اتوبوس‌ها در تفلیس دستگاه بلیت ندارند، باید یک کارت حمل‌ونقل قابل‌شارژ خریداری کنید. یک کارت «مترو مانی» قابل‌شارژ مجدد 2 لاری است و در تفلیس و در باتومی قابل‌استفاده است.
کرایه تک مترو / اتوبوس شهری در تفلیس
1 لاری / 37 سنت
در تفلیس، کرایه اتوبوس یا مترو 1 لاری (40 سنت) است و 90 دقیقه اعتبار دارد. اشتراک نامحدود حمل‌ونقل (کارت سفر) اکنون برای یک روز حدود (3 لاری)، یک هفته (20 لاری)، یک ماه (40 لاری)، سه ماه (100 لاری) است و مدت‌زمان آن می‌تواند 6 ماه و یک‌ساله نیز باشد که قیمت‌های آنها متفاوت است. ممکن است این قیمت‌ها کمی تغییر کرده باشند و در هنگام سفر باید دوباره بررسی شوند. در کوتایسی، کرایه اتوبوس شهری تکی 60 تتری است. در «گوری» 50 تتری و در باتومی 30 تتری است.
کرایه تاکسی در داخل شهر
5-12 لاری / 1.90-4.50 دلار
تاکسی‌ها در گرجستان سیستم اندازه‌گیری مسیر را ندارند، بنابراین استفاده از برنامه‌ای مانند Bolt (یک جایگزین محلی برای Uber) برای سفارش خودرو توصیه می‌شود. قیمت‌ها از 5 تا 8 لاری متغیر است و شما ناچارید در ساعات اوج مصرف یا آب‌وهوای نامساعد کمی بیشتر پرداخت کنید.

تاکسی اینترنتی bolt یک پیشنهاد خوب برای حمل و نقل در گرجستان است


بلیت بین‌شهری ون مارشروتکا
5-30 لاری / 1.80-11 دلار
ون مارشروتکا ساده‌ترین وسیله برای سفر در سراسر گرجستان است. کرایه‌ها Marshrutka از 5 لاری برای سفرهای کوتاه مانند تفلیس به گوری، تا 15 لاری برای رفتن از تفلیس به «کازبگی» متغیر است. قیمت اکثر مسیرهای بین‌شهری بین 5 تا 30 لاری است. گران‌ترین کرایه‌های مارشوتکا (از تفلیس) برای «سوانتی» یا سواحل دریای سیاه (30-50 لاری) است.

هزینه فعالیت‌ها و سرگرمی‌ها در گرجستان

در گرجستان شما علاوه بر لذت‌بردن از طبیعت بی‌نظیر آن، می‌توانید از سرگرمی‌های خاصش نیز استفاده کنید. هزینه این فعالیت‌ها به شرح زیر هستند:
تور یک‌روزه از تفلیس
35-70 دلار برای هر نفر
سفرهای روزانه به نام DIY برای دیدن تفلیس و گشت‌وگذار در باتومی وجود دارد که می‌توان آنها را با حمل‌ونقل عمومی انجام داد. برای سفرهای طولانی‌تر و دیدن برخی مکان‌های تاریخی خاص از جمله Mtskheta، پیشنهاد می‌شود به یک تور روزانه گروهی یا خصوصی بپیوندید. برخی از مکان‌ها به ماشین نیاز دارند و اگر راهنما داشته باشید، از این تجربه، بهره بیشتری خواهید برد.
تورهای یک‌روزه در گرجستان قیمت بسیار خوبی دارند، از 35 تا 40 دلار برای هر نفر برای یک تور گروهی به «سیغناقی» یا گوری، و تا 70+ دلار برای هر نفر، برای یک تور خصوصی به «کشور شراب» یا «صومعه غار دیوید گارجا» هزینه می‌برند.
ورود به سایت میراث ملی / منطقه حفاظت شده
7- 23 لاری / 2.60 -8.60 دلار
قیمت‌های ورود به سایت‌های میراث ملی گرجستان در سال‌های اخیر افزایش ‌یافته است؛ به‌عنوان‌مثال، شهرهای غارمانند «واردزیا» (Vardzia) و «اوپلیستیخه» (Uplistsikhe) اکنون برای هر بزرگسال 15 لاری هزینه دارند.
مناطق حفاظت شده؛ مانند آبشار «کینچخا»، «ساتاپلیا»، «دره مارتویلی» و «دره اوکاتسه» برای هر نفر قیمت بالاتری در حدود 17.25 لاری دارند. گران‌ترین منطقه حفاظت شده «غار پرومته» در نزدیکی کوتایسی است که قیمت ورود به آن 23 لاری است. شهروندان گرجستان از تخفیف برخوردار می‌شوند و کودکان زیر 6 سال رایگان هستند.

در گرجستان، کودکان، دانشجوها و افراد دارای معلولیت ورودیه‌های رایگان یا کمتری دارند


ورود به پارک‌های ملی در گرجستان، مانند تمام کلیساها و صومعه‌ها، همیشه رایگان است.
بلیط موزه
3-30 لاری / 1.10-11.20 دلار
محدوده قیمت موزه‌ها و گالری‌ها در گرجستان متنوع است. برای مثال، مؤسسات محلی کوچک‌تر و موزه‌های خانگی مانند موزه باستان‌شناسی در باتومی، 3 لاری هزینه دارند، درحالی‌که موزه‌های محبوب‌تر مانند موزه استالین در گوری، 15 لاری هزینه دارند.
در اواخر سال 2023، بیشتر موزه‌ها و گالری‌های تفلیس قیمت‌های خود را به میزان قابل‌توجهی افزایش دادند. ورودی موزه ملی گرجستان در تفلیس (خانه تالار اشغال شوروی) اکنون 30 لاری هزینه دارد. ورودی گالری ملی نیز 50 درصد افزایش یافته است.
بازدید کودکان زیر 6 سال معمولاً رایگان است و ممکن است برای دانش آموزان زیر 18 سال تخفیف در نظر گرفته شود.
بلیت اپرا، باله یا تئاتر
از 30 لاری / 11.20 دلار
تماشای اپرا یا باله در تفلیس جزء واجبات است. باله دولتی گرجستان در طول سال در «تئاتر اپرا و باله» در خیابان «روستاولی» اجرا می‌شود، درحالی‌که باله ملی «سوخیشویلی» (Sukhishvili) (ترکیبی از رقص کلاسیک گرجی و معاصر) اغلب در ماه‌های پاییز در تفلیس و یا باتومی اجرا می‌گردد.
سینما
10-16 لاری / 3.70-6 دلار
چندین سینما در تفلیس و باتومی وجود دارند که فیلم‌های جدید اکران شده را به زبان انگلیسی با زیرنویس گرجی یا با زیرنویس انگلیسی نمایش می‌دهند. “Cavea East Point” و “Cavea City Mall” هر دو سالن‌های محبوبی هستند.
بالن سواری
50 لاری/ 10.46 دلار
بالن‌سواری برای ساکنان گرجستان 35 لاری (11.46 دلار / 10.15 یورو) هزینه دارد، درحالی‌که برای افراد غیرمقیم گرجستان 50 لاری هزینه می‌برد. کودکان 3 تا 14 سال و افراد دارای معلولیت تنها 25 لاری پرداخت خواهند کرد. بلیت را می‌توان از طریق وب‌سایت یا در گیشه خریداری کرد. بلیت خریداری شده تا یک ماه پس از خرید اعتبار دارد.

بالن‌سواری در اسمان تفلیس از جذاب‌ترین تفریح‌های گرجستان است

تور گرجستان با دالاهو

سفر به گرجستان، سفر به شاهراه ارتباطی اروپا و آسیا می‌باشد. این کشور در مسیر جاده تاریخی راه ابریشم قرار گرفته و همواره دیدن آن برای بسیاری از افراد جذاب بوده است. یکی از مهم‌ترین نکته‌ها در سفر به این کشور پر قدمت تاریخی برآورد هزینه سفر به گرجستان می‌باشد. در هنگام سفر به این کشور چه به‌صورت یک کوله‌گرد یا به همراه تور گرجستان باید برآورد درستی از هزینه‌های سفر داشت. توجه به قیمت اقامتگاه، خوردوخوراک، حمل‌ونقل، و سرگرمی‌های کشور موردنظر بسیار مهم است. در مقاله امروز سعی شد تا هزینه سفر به گرجستان با جزئیات کامل در اختیار شما قرار بگیرد. شما می‌توانید برای آگاهی از قیمت تور گرجستان و اطلاعات جزئی‌تر در مورد سفر خود به این کشور زیبا، از آژانس دالاهو کمک‌های لازم را دریافت نمایید.



1402/04/19 | کد مطلب: 4865
برچسب‌ها: نکات سفر
یاسمن شکرگزار
نویسنده، علاقمند به سفر، گردشگری، کتاب و موسیقی


  • به اشتراک بگذارید:



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
ابراهیم
1403/01/15 06:14
ممنون از توضیحات خوب‌تان
پاسخ دهید...
تولید محتوای دالاهو
1403/01/18 11:12
دوست عزیز
سلام

ممنون که وقت گذاشتین، مطلب را مطالعه کرده و نظر خود را با ما به اشتراک گذاشتین.

با تشکر از پیام شما

برای اینکه مطالب بعدی وبلاگ دالاهو را از دست ندهید در خبرنامه ثبت‌نام کنید.
ثبت‌نام
با وارد کردن ایمیل خود مطالبی خواندنی و جذاب دریافت کنید.