تنها یک بار زندگی می‌کنیم...
021 4166 3000

کشمیر، لوکیشن کدام فیلم‌های هندی بوده است؟

فیلم‌های هندی با رنگ‌های پر جنب وجوش، موسیقی خوش‌آهنگ و داستان‌های جذاب، مردم سراسر جهان را به خود جذب کرده‌اند و نقش به‌سزایی در ارتقای صنعت گردشگری این کشور داشته‌اند. سینمای بالیوود و لوکیشن‌های این فیلم‌ها به مقاصدی محبوب تبدیل شده‌اند و بازدیدکنندگان را از سراسر جهان به‌سمت خود می‌کشند. اگر شما هم دوست دارید این لوکیشن‌ها را از نزدیک ببینید، در این مقاله همراه ما باشید. اینجا از 20 فیلمی که در لوکیشن‌های دیدنی کشمیر هند فیلم برداری شده‌اند برای‌تان خواهیم گفت.

تور کشمیر

کشمیر نه تنها یک جاذبه گردشگری دوست‌داشتنی، بلکه یک لوکیشن عالی برای فیلم‌های گوناگون است. زیبایی کشمیر می‌تواند احساسات عاشقانه را به خوبی بازتاب دهد. همین عقیده کارگردانان را ترغیب کرد که تقریبا تمام صحنه‌های عاشقانه‌ی فیلم‌های خود را در کشمیر فیلم‌‌برداری کنند. مکان‌هایی مانند گلمرگ، سرینگار، پاهالگام و... محل فیلم ‌برداری بسیاری از فیلم‌های قدیمی و جدید بالیوود است. قبل از رزرو تور کشمیر می‌توانید در این مقاله با چند فیلم پرطرفدار که در ایالت جامو و کشمیر فیلم ‌برداری شده‌اند آشنا شوید.

 

سینمای هندوستان چگونه است؟

در سرتاسر شبه قاره هند، فیلم‌های گوناگونی ساخته می‌شوند. سالانه بیش از 1000 فیلم در هند ساخته می‌شود. هر فیلم سبک خودش را دارد و موضوعات گوناگونی را بیان می‌کنند. سینمای هند در کنار هالیوود و سینمای چین، رقابت می‌کند. این سینما، جایزه‌های مخصوص به‌خود را دارد اما در بخش‌های بین‌المللی هم شرکت می‌کند. درون‌پردازی، دارا و ندار بودن، قهر و آشتی، دوستانی که تا پای جان می‌ایستند و اندوه‌های نوستالژیک، بخش زیادی از داستان‌های سینمای هند را شکل داده‌اند. در این سینما سبک جاموکشمیر نیز وجود دارد که به آن کشمریت نیز می‌گویند. این سبک در تلاش است تا آتش دعواهای قومی و مذهبی را خاموش کند. هرچند که در طی یک نظرسنجی، بیش از 92 درصد از مردم کشمیر مخالف مرزبندی‌های مذهبی بوده‌اند و قرن‌هاست در صلح، کنار هم زندگی می‌کنند. در اینجا از 20 فیلم که در کشمیر فیلم‌برداری شده‌اند و داستان‌های گوناگونی دارند، بیشتر بخوانید.

1- فیلم سقوط the fall  

سقوط یک فیلم ماجراجویانه، محصول سال ۲۰۰۶ به کارگردانی و نویسندگی مشترک «تارسم سینگ» است. جالب است بدانید که فیلمبرداری این شاهکار در هجده کشور (هند، اندونزی، آفریقای جنوبی، چین، مصر، ترکیه، ایتالیا، بولیوی و …) در مدت چهار سال انجام شده. درحالی که کارگردان ادعا ‌می‌کند از کامپیوتر برای ساخت صحنه‌هایش استفاده نکرده و تمام آن صحنه‌های بی‌نظیر در لوکیشن واقعی بوده‌اند.

در کشمیر می‌توانید جاذبه‌های خاصی را ببینید


تپه مغناطیسی لاداخ یکی از لوکیشن‌های معروف این شاهکار است. تماشای این تپه یک تجربه هیجان‌انگیزاست که فقط با حضور در محل می‌توان واقعا آن را درک کرد. این تپه نیروی گرانشی بسیار قوی دارد طوری که می‌تواند خودروی شما را با موتور خاموش به سمت بالا بکشد. این پدیده حاصل نوعی خطا و توهم دید است که به دلیل نیروی گرانش تپه ایجاد می‌شود.

2- فیلم سه احمق  3 idiot

سه‌احمق، فیلمی در ژانر کمدی-‌ خانوادگی، به کارگردانی «راجکومار هیرانی» و محصول سال ۲۰۰۹ سینمای هند است. این کمدی جزو 250 فیلم هندی با رتبه ی بالا imdb است. تا امروز این فیلم، مورد تحسین مخاطبین زیادی بوده است و در فستیوال‌های داخلی و بین‌المللی افتخارات فراوانی کسب کرد. دریاچه‌ی خیره‌کننده لاداخ و پانگونگ، پس از نمایش در سه‌احمق به محبوبیت بسیار زیادی دست یافت.
این دریاچه یک منطقه توریستی منحصربه‌فرد در کشمیر هندوستان است و هر ساله تعداد زیادی از گردشگران را جذب خود می‌کند.لاداخ در تمام فصول سال میزبان پرندگان مهاجر است. در مجموع ‏همیشه درجذب‌کردن گردشگران موفق بوده است.

3- فیلم سمساره samsara

فیلم «سمساره» در سال ۲۰۱۱ به کارگردانی «ران فریک » ساخته ‌شد. واژه ی سمساره در آیین‌ هندو به سفر روح از جسم مرده به جسمی تازه گفته می‌شود. سمساره نه یک مستند است، نه یک سفرنامه، بلکه شبیه مدیتیشنی بدون گفتار است. به علاوه فیلم برداری این اثردر بیش از ۲۵ کشوراز جمله چین و هند، به طول انجامید. صومعه تیکسی یکی از لوکیشن‌های اصلی سمساره است. این صومعه شامل ۱۰ معبد، یک صومعه و سالن اجتماعات است که همگی روی تپه‌ای در20 کیلومتری شرق له، پایتخت لداخ، قرار دارند. ساختمان‌های این مجموعه درشیب تپه و به‌ترتیب اهمیت و ارزش از بالا به پایین ساخته شده‌اند. در واقع معابد اصلی دربالاترین قسمت تپه هستند.

فیلم‌های کشمیر جاذبه‌های خاص این سرزمین را نشان می‌دهد

4- مرد‌خانواده the family man 

سریال «مرد خانواده » در ژانر اکشن، کمدی، درام و به کارگردانی و نویسندگی «کریشنا دی کی» تهیه و تولید شده‌است. فیلم‌برداری این سریال به طور گسترده در منطقه ی جامو و کشمیر هند انجام‌ شده‌ است. زیبایی دریاچه دال که یکی از جاذبه‌های گردشگری کشمیر است  نه تنها گردشگران، بلکه بسیاری از فیلمسازان را در سراسر جهان مجذوب خود کرده است. حدود ۲۰ فیلم دراین منطقه و اطراف آن فیلم‌برداری شده است. این دریاچه از لوکیشن‌های اصلی این سریال هم هست. بهترین زمان بازدید از دریاچه دال بین ماه‌های ژوئن تا آگوست است. در این زمان دریاچه دما و شرایط مساعدی دارد. قایق‌رانی داخل شیکارا‌ (خانه‌های قایقی) و ماهی‌گیری از تفریحات موردعلاقه گردشگران دراین دریاچه است.

فیلمبرداری فیلمها در کشمیر در تلفیق با جاذبه‌های خاص این سرزمین هستند

5- جوانی و دیوانگی  Yeh Jawaani Hai Deewani

جوانی و دیوانگی نمایشی درام و رمانتیک محصول سال ۲۰۱۳ است. این فیلم نامزد جایزه‌های بهترین بازیگرمرد، بهترین فیلم و بهترین کارگردانی در جشنواره فیلم‌ فیر شد. از لوکیشن‌های معروف این فیلم می‌توان به پاهالگام اشاره‌کرد. پاهالگام مقصد توریستی مهم و پربازدیدی در فصل تابستان است که به علت آب وهوای مناسب و ییلاقی به سوییس کوچک معروف می‌باشد.

پاهالگام کشمیر به سوئیس کوچک شهرت دارد

6- اسیردل Dil Se

«اسیردل» فیلمی هندی ساخته ی «مانی رنتام» در سال ۱۹۹۸ است. این فیلم یکی از آثار این کارگردان در زمینه‌ی ترور است که در آن روابط انسان‌ها درمقابل سیاست را به تصویر می‌کشد. کشمیر، آسام، دهلی و کرالا از لوکیشن‌های اصلی این فیلم هستند. زیبایی‌های کشمیر هندوستان در این فیلم تماشایی‌ست مخصوصا دریاچه ی پانگونگ، با چشم اندازهای خوش منظره و طبیعی همانند یک نقاشی اصیل به‌نظرمی‌رسد از عجایب این دریاچه آب آن است که در هر فصل با توجه به درجه شوری تغییر رنگ می‌دهد.

7- دفترچه خاطرات note book

فیلم سینمایی دفترچه خاطرات هم یک فیلم هندی در ژانر درام و عاشقانه به کارگردانی «نیتین کاکار» است که در سال 2019 تولید شد. این فیلم کامل، در دره زیبای کشمیر فیلم‌برداری شده‌است و داستان منحصر به فرد فردوس (پرانتوان بهل) و کبیر (ظهیر اقبال) را با جذاب‌ترین مناظر دریاچه دال در کشمیر به نمایش می‌گذارد. جذابیت اصلی این فیلم لوکیشن کشمیرهندوستان است که درآن کوه‌ها، چمنزارها، دریاچه با قایق و آب وهوای شگفت‌انگیز به تصویر کشیده‌ شده‌است.

در کشمیر ژانرهای گوناگونی از فیلم‌ها ساخته شده‌اند

8- راضی  raazi

راضی، محصول سال ۲۰۱۸ به کارگردانی «میگنا گلزار» است. اگر عاشق فیلم‌های جاسوسی و هیجانی هستید این اثر را از دست‌ ندهید. این فیلم درسرینگار و پاهالگام، جذاب‌ترین مکان‌های جامو و کشمیر فیلم‌برداری شده‌است؛ لوکیشن بهشتی فیلم مطمئنا شما را عاشق این مکان خواهد‌کرد. می‌توان گفت جامو بهشتی برای علاقه‌مندان به ماجراجویی است. اگر دوست دارید بدانید کشمیر کجاست این فیلم را از دست ندهید.

کشمیر در فیلم‌های هندی مثل یک نگین می‌درخشد

9- وسواس  fitoor

وسواس، محصول سال ۲۰۱۶ و به کارگردانی «آبیشک کاپور» است. از آن‌جایی که این فیلم یک داستان عاشقانه بین «آدیتیا روی کاپور» و«کاترینا کایف» است، فیلمساز نتوانست مکان دیگری برای نشان‌دادن عشق بی‌حد و حصر این دو جز دره کشمیر پیدا کند. این فیلم شاخه‌های اطراف دریاچه دال، مراتع سبز و کوهستان پوشیده از برف کشمیر را نشان می‌دهد. قسمتی از فیلم درباغ نشاط در حاشیه دریاچه دال ساخته شده‌است که مناظر دلربایی را به نمایش می گذارد.
باغ نشاط یکی از بزرگترین و زیباترین باغ‌های کشمیر است که قدمت آن به دوره مغول می‌رسد. این باغ در قرن هفده توسط «ابن یمین الدوله آصف خان» ساخته شده‌است جالب است بدانید که سبک معماری این مکان الهام گرفته از باغ های ایرانی است.

10- برادر باجرانگی  bajrangi bhaijaan

برادر باجرانگی فیلمی هندی در سبک درام به کارگردانی «کبیر خان» است؛ که در سال ۲۰۱۵ منتشر شده‌است. این فیلم فوق‌العاده درمیان لوکیشن‌های مسحورکننده کشمیر فیلم‌برداری شده‌است. مناظر شگفت‌انگیز دره کشمیراز جمله کوه‌های پوشیده از برف، جنگل‌های انبوه و رودخانه‌های‌بکر را به نمایش می‌گذارد. برخی از قسمت‌های فیلم در سونمرگ و جاده‌ی «زوجی لا» فیلم‌برداری شده‌است. زوجی‌لا نام جاده‌ای بسیار باریک است که در ارتفاعات هیمالیا، اتصال دهنده شهر لاداخ و کشمیر می‌باشد. این جاده به دلیل عدم وجود گارد و وسایل ایمنی مناسب جزء رده بندی 8 جاده‌ی خطرناک جهان است.

11- شبح phantom

شبح محصول سال 2015 و یکی دیگر از آثار«کبیر خان» است. «سیف علی خان» و «کاترینا کیف» درآن نقش اصلی را ایفا می‌کنند. بخش‌هایی از این فیلم در منطقه‌ی گلمرگ فیلم‌برداری شده‌است که به بهشت برفی کشمیر نیز معروف است. گلمرگ توسط انگلیسی‌ها به عنوان یک تفرجگاه افتتاح شد. اما درحال حاضر به یک مقصد برای گردشگران داخلی و خارجی تبدیل شده‌است. در تابستان می‌توان در دشت‌ها، دره‌ها و جنگل‌های گلمرگ پرسه زد و در زمستان به اسکی و اسنوبرد پرداخت.

گلمرگ کشمیر لوکیشنی مهم در فیلم شبح بوده است

12- بزرگراه highway

بزرگراه فیلمی است محصول سال ۲۰۱۴ به کارگردانی «امتیاز علی». این فیلم در «دره آرو» و «پاهالگام» کشمیر فیلم‌برداری شده‌است؛ که شگفت انگیز‌ترین منظره فیلم را به نمایش می‌گذارد. دره آرو همانند یک پارک ملی طبیعی در هیمالیاست، که شامل انواع گوناگون گل‌های وحشی و صخره‌های فوق‌العاده است. همچنین گونه نادر جانوری مانند: روباه سرخ، گوزن سیاه آسیایی و پلنگ برفی در این منطقه یافت می‌شود.

13- حیدر haider

فیلم «حیدر» درسال 2014 منتشر شد. از بازیگران معروف آن می‌توان به «شاهد کاپور» اشاره‌کرد. این فیلم در رده‌بندی بهترین فیلم‌های اقتباسی از هملت، در رتبه هفتم قرار دارد؛ و بسیاری از سکانس‌های آن در دره کشمیر فیلم‌برداری شده‌است. البته بیشتر صحنه‌های فیلم درپاهالگام گرفته شده‌ که نمای بسیار زیبایی از مناظر از جمله کوه‌های پوشیده از برف، علفزار و دریاچه را ارائه می‌دهد. پاهالگام جذاب‌ترین مکان منطقه جامو و کشمیر است. یکی دیگر از لوکیشن‌های محبوب این فیلم سونمارگ (به معنی دره طلایی) است دور تا دور این منطقه را قله‌های بلند و دیدنی گرفته. در این منطقه می‌توانید قدم بزنید و از مناظر لذت کافی را ببرید.

14- تاوقتی که زنده هستم  Jab tak hai Jaan

فیلم «تا وقتی که زنده هستم» فیلم رمانتیک درامی هست که در سال ۲۰۱۲ به کارگردانی «یاش چوپرا» تولید شد. این شاهکار دارای صحنه‌های برجسته بسیاری از سرینگار  است. محبوبیت این فیلم به دلیل جذاب‌ترین مناظر دره کشمیر است که مکانی عالی را برای شگفت‌انگیزترین صحنه‌ها ارائه می‌دهد. کشمیر مقصد مورد علاقه «یاش چوپرا » است. او برای فیلم‌برداری فیلم‌هایش اغلب به این بهشت برمی‌گشت.

بازیگران برجسته‌ای در فیلم‌های هندی کشمیری شرکت دارند

15- دانشجوی سال  Student of the Year

فیلم دانشجوی سال به کارگردانی «کاران جوهر» در سال 2019 تولید شده‌است. سکانس‌های اصلی فیلم در دهرادون و سرینگار گرفته شده‌است. در این فیلم شما می‌توانید صحنه‌هایی نفس گیر از دره‌ کشمیر و کوه‌های پوشیده از برف را ببینید.

16- راک استار Rockstar

راک استار یک فیلم درام و رمانتیک است که در سال ۲۰۱۱ منتشر شد. با توجه به این‌که «هیر»، قهرمان زن فیلم، اهل کشمیر بود، سکانس‌های زیادی از فیلم در این منطقه زیبا می‌گذشت. از کوه‌های پوشیده از برف گرفته تا چمنزا‌های سرسبز، در این منطقه فیلم‌برداری شده‌است. سایر لوکیشن‌های این فیلم پاهالگام و سرینگاراست که پیش تر معرفی کردیم.

17- لام‌ها  Lamhaa

لام‌ها یک فیلم اکشن درام است که در سال 2010 تولید شده این فیلم درمکان‌های مختلفی چون سرینگار، پری محل، دریاچه دال و... فیلم‌برداری شده‌است. یکی از جذاب ترین لوکیشن‌ها در این فیلم «باغ پری محل» است که هفت تراس دارد و بالای کوهستان زبروان بر فراز شهر سرینگار و جنوب غرب دریاچه دال کشمیر قراردارد.

18- هفت قتل بخشیده شده  Khoon Maaf 

«هفت قتل بخشیده شده» فیلمی درام، رازآلود محصول سال 2011 است. بخشی از این فیلم در گلمرگ، خانه جلانی و باغ شالیمار (درسرینگار) فیلم‌برداری شد. تله کابین گلمرگ یکی از مکان‌های مشهور این منطقه برای بازدید است و دومین تله کابین بلند روی کره زمین است. زمستان‌ها می‌توانید برای اسکی به گلمرگ بروید و در تابستان می‌توانید از دره‌ها و دشت گل‌های طبیعی دیدن کنید.

19- فیلم Yahaan 

یک فیلم جنگی محصول سال 2005 است. yahaan اولین فیلم «مینیشا لامبا» است که به طور کامل در کشمیر هند فیلم‌برداری شد. او نقش یک محلی را بازی کرد و «جیمی شرگیل» نقش افسر ارتشی را بازی کرد که عاشق او شده بود.سکانس‌های این فیلم بی‌بدیل است.

20- ماموریت کشمیر Mission Kashmir

این فیلم زندگی غم انگیز جوانی را نشان می‌دهد که خانواده اش در جریان یک رانندگی توسط پلیس به ضرب گلوله کشته می‌شوند. بخش عمده ای از «ماموریت کشمیر» در نزدیکی دریاچه دال فیلم‌برداری شده‌است که تا این‌جا از جذابیت‌های آن زیاد گفتیم. دال حدود ۱۵ کیلومتر مربع مساحت دارد و دومین دریاچه کشمیرهندوستان می‌باشد.

بسیاری از فیلم‌های هندی در نزدیکی دریاچه دال کشمیر فیلم‌برداری شده‌اند

تور کشمیر با دالاهو

فهرست فیلم ها به اینجا ختم نمی‌شود؛ فیلم‌های قدیمی زیادی نیز وجود دارند که در کشمیر فیلم‌برداری شده‌اند. زیبایی کشمیر بی‌پایان است و می‌تواند هرکسی را عاشق خود کند. بسیاری از فیلم سازانی که برای گرفتن صحنه ای عاشقانه در کوه‌های پوشیده از برف به سوئیس می‌رفتند، اکنون کشمیر را به عنوان لوکیشن اصلی فیلم خود انتخاب می‌کنند. بنابراین، برای سفر به کشمیر-بهشت روی زمین- درنگ نکنید و اگر می‌خواهید در یکی از زیباترین نقاط زمین عکاسی کنید، خودتان را به کشمیر برسانید.



1402/05/15 | کد مطلب: 4885
حانیه روح الهی
دبیر زیست شناسی، نویسنده، بلاگر و علاقه مند به تولید محتوا و کتاب


  • به اشتراک بگذارید:



تور مرتبط با این موضوع کدام است؟
بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
برای اینکه مطالب بعدی وبلاگ دالاهو را از دست ندهید در خبرنامه ثبت‌نام کنید.
ثبت‌نام
با وارد کردن ایمیل خود مطالبی خواندنی و جذاب دریافت کنید.