تنها یک بار زندگی می‌کنیم...
021 4166 3000

آیا کشمیر را برای سفر می‌پسندم؟

24 رای   شما هم امتیاز بدهید!

اگر از کسانی که کشمیر را دیده‌اند درباره دلایل سفر به این منطقه سوال کنید، صدها دلیل مختلف به شما خواهند گفت. کشمیر چنان تماشایی است که دیدنی‌هایش تمامی‌ ندارد. از زیبایی‌های طبیعی این منطقه گرفته تا فرهنگ مردم و غذاهای خوش‌طعم، همه چیز در کشمیر جمع شده تا این «بهشت روی زمین» را بسازد. در هر گوشه کشمیر غافلگیری‌های دلنشینی در انتظارتان است. دلیل شما برای سفر به کشمیر چیست؟

تور کشمیر

طبیعت زیبای کشمیر

طبیعت کشمیر مانند تکه زیبایی از بهشت است.

دره‌های سرسبز در کشمیر

احتمالا در خیلی از فیلم‌های بالیوود دره‌های کشمیر را دیده‌اید، دره‌هایی رنگارنگ و سرسبز که در میان آنها رودخانه‌هایی جریان دارد و در دوردست چشم‌اندازه تپه‌هایی پوشیده از برف به چشم می‌خورد. کشمیر سرزمین بخشی از زیباترین دره‌های دنیاست.

دریاچه‌های آرام کشمیر هند

یکی از ویژگی‌های طبیعی کشمیر تعداد زیاد دریاچه‌های آن است: دریاچه دال، دریاچه نگین، دریاچه تولیان و تعداد زیادی دریاچه شناخته شده و شناخته نشده دیگر. دریاچه‌های کشمیر آنقدر زیبا هستند که با دیدن‌شان معجزه را باور خواهید کرد.

خانه‌های قایقی و شیکاراسواری در کشمیر

اقامت در خانه‌های قایقی رنگارنگ و تزیین‌شده دریاچه دال خاطره‌ای به یاد ماندنی برای شما خواهد ساخت. اما به جز خانه‌های قایقی، شیکاراسواری در کشمیر هم باید حتما در سفرتان به کشمیر تجربه کنید. لذت سوار شدن بر قایق‌های کندروی دریاچه با دیدن باغ‌های سبزیجات و بازارهای معلق رو آب تکمیل می‌شود.

پارک‎ها و باغ‌ها در تور کشمیر هند

باغ‌های کشمیر پل ارتباط زیبای انسان با طبیعت.

می‌گویند انسان هر جایی که برود باز هم نمی‌تواند ارتباطش را با طبیعت قطع کند. باغ‌های کشمیر این ارتباط با طبیعت را به بهترین شکل برقرار می‌کنند. هر کدام از باغ‌های کشمیر زیبایی خاص خود را دارد. باغ پری محل به چشمه‌های آب معدنی‌اش معروف است و باغ بادام واری به درخت‌های بادامش شهرت دارد. البته از باغ‌های سیب هم نباید غافل شد.  

سرینگر از جاذبه‌های کشمیر

باغ‌های زیبای سرینگر جزو بهترین نمونه باغ‌های کشمیر هستند، باغ‌هایی مانند نشاط و شالیمار. قدمت باغ های مشهور سرینگر به دوران مغول‌ها برمی‌گردد. بیشتر این باغ‌ها طراحی مشابه دارند و شامل ایوان‌های ترانس‌دار، حوض‌های فواره‌دار، درخت‌های چنار، کوشک و نمای برج‌دار هستند.

باغ شالیمار از دیدنی‌های کشمیر هند

شالیمار مشهورترین باغ سرینگر است. این باغ را جهانگیر برای همسرش نورجهان ساخته بود.

باغ نشاط در کشمیر

زیبایی این باغ در نگاه اول شاید بیشتر از هر باغ دیگری در کشمیر شما را تحت تاثیر قرار دهد. باغ نشاط ساختاری پلکانی و مطبق دارد و چشم‌انداز دریاچه رو به روی آن قرار گرفته است.  

بناها و یادگارهای تاریخی که در تور کشمیر هند می‌بینید

معابد کشمیر شما را به گوشه‌ای از تاریخ می‌برد.

خانقاه شاه همدانی

میر سید علی همدانی، عارف ایرانی، در محل اولین مسجد کشمیر بنایی ساخت با تزیینات نقاشی و خاتم‌کاری. این بنا امروز خانقاه شاه همدانی نامیده می‌شود.  می‌گویند او کسی است که او هنر فرش‌بافی ایران را به کشمیری‌ها معرفی کرد.

مسجد جامع

این بنا احتمالا در سال 1672 ساخته شده و فضای داخلی آن آنقدر بزرگ است که به اندازه صدها عبادتگر جا دارد. در بنای مسجد بیش از 350 ستون استفاده شده و هر کدام از ستون‌ها به شکل درختان سرو هندی تزیین شده‌اند.  

معبد شانکاراچاریا (Shankaracharya)

این معبد کوچک شیوا در بالای تپه جنگلی شانکاراچاریا قرار گرفته. معبد شانکاراچاریا در گذشته با نام تخت سلیمان شناخته می‎شد. طبق یک داستان قدیمی، بازسازی معبد قبلی را حضرت مسیح و سنت توماس انجام داده بودند.

معبد ویشنو دوی (Vaishno Devi)

این معبد ارزش تاریخی بسیار بالایی دارد و مردم از سراسر هند برای دیدن آن به کشمیر سفر می‌کنند. معبد ویشنو دوی در کاترا (Katra) در رشته کوه‌های تریکوتا (Trikuta) قرار گرفته و به جز مومنان گردشگرهای زیادی هم برای دیدن این معبد غارمانند فوق‌العاده به کشمیر می‌روند.

فرهنگ غنی و مردم مهمان‌نواز

در میان زندگی مردمان کشمیر.

مردم کشمیر در تمام هند به مهمان‌نوازی شهرت دارند. شاید کشمیری‌ها به خاطر سختی‌هایی که در طول تاریخ دیده‌اند همیشه با روی باز خوش آمدگوی گردشگرها هستند؛ انگار که می‌خواهند به این گفته دین‌شان عمل کنند که مهمان از طرف خداست. مردم کشمیر آرام و صبورند و سبک زندگی ساده‌ای دارند. آنها احترام زیادی برای تک تک افراد قائل هستند. صنعت گردشگری یکی از راه‌های کسب درآمد مردم کشمیر است. اگر می‌خواهید با فرهنگ واقعی مردم این منطقه آشنا بشوید حتما باید به اینجا سفر کنید.

خرید در تور کشمیر هند

بازارهای محلی کشمیر.

کشمیر بهشت علاقه‌مندان به خرید است. فرش‌ها و شال‌های کشمیری شهرت جهانی دارند. به علاوه، در سرینگر، مرکز جامو و کشمیر، انواع صنایع دستی سنتی، اجناس چرمی، شال کشمیری، میوه‌های خشک، زغفران و سایر کالاها برای خرید در دسترس است. اگر اهل خرید هستید بازارهای سیار روی دریاچه دال را از دست ندهید! در کشمیر می‌توانید برگ چای سبز بخرید یا قالی‌های دستباف تهیه کنید. اشیای چوبی ساخته‌شده از چوب گردو، صنایع دستی با تکنیک پاپیه ماشه، اشیای مسی آنتیک و پانچوهای بافتنی زیبا از دیگر چیزهایی است که در مغازه‌های کشمیر می‌فروشند.

بازارهای محلی

یک‌شنبه بازار سرینگر یکی از بهترین بازارهای کشمیر است. در این بازار کالاهای با کیفیت با قیمت مناسب عرضه می‌شود. خرید از کشمیر یکی از دلایل سفر به کشمیر است.

بازار جامو

این بازار مخصوص خرید محصولات چرمی‌ است. یادتان باشد در بازارهای کشمیر می‌توانید تخفیف هم بگیرید.

آشپزی سبک کشمیری

طعم غذاهای کشمیری از زیر دندان‌تان نخواهد رفت.

اگر عاشق امتحان کردن غذاهای مختلف و متنوع هستید، بهترین دلیل برای سفر به کشمیر را دارید. برای چشیدن طعم اصیل غذاهای کشمیری کافیست به این منطقه سفر کنید. طعم غذاهای کشمیری آنقدر خوب است که باعث می‌شود باز هم به آنجا سفر کنید! تنوع غذاهای کشمیر بسیار زیاد است. سنت وزوان (Wazwan) یک مراسم اسلامی ‌آماده کردن غذاست که در کشمیر بسیار به آن احترام گذاشته می‌شود. آماده‌سازی غذا برای این مراسم نوعی هنر به شمار می‌رود. وقتی به کشمیر سفر کردید نام این غذاها یادتان باشد: روغن جوش (گوشت بره سرخ شده در سس قرمز)، یخنی (کاری ماست و بره) و البته کباب‌های کشمیری!



1401/05/04 | کد مطلب: 4161
برچسب‌ها: دیدنی و خواندنی
سپیده اقتداری

کارشناس ارشد فلسفه هنر، مترجم و ویراستار، علاقه‌مند به خواندن و نوشتن.


ترجمه آزاد: تحریریه دالاهو
لطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.
برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.


  • به اشتراک بگذارید:



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
برای اینکه مطالب بعدی وبلاگ دالاهو را از دست ندهید در خبرنامه ثبت‌نام کنید.
ثبت‌نام
با وارد کردن ایمیل خود مطالبی خواندنی و جذاب دریافت کنید.