تنها یک بار زندگی می‌کنیم...
021 4166 3000

10 غذای گرجی که باید امتحان‌شان کنید

گرجستان معروف به فرهنگ منحصربه‌فرد و باستانی، موسیقی چندصدایی و مناظر خیره کننده از سواحل دریای سیاه تا کوه‌های برفی می‌باشد. تنوع اقلیم، نژاد و فرهنگ‌ها، غذاهای بسیاری را در این کشور ساخته است. به‌همین دلیل یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید در گرجستان انجام دهید، چشیدن طعم غذاهای جذاب این کشور است. در این مقاله دالاهو برای‌تان از 10 غذای خوشمزه در گرجستان گفته‌ایم.

تور گرجستان

انواع غذا در گرجستان

شاید نام دو غذای خاچاپوری و خینکالی را از بین غذاهای گرجستانی شنیده باشید. اما غذاهای گرجی بسیار بیشتر از این دو غذای محبوب هستند. مانند طبیعت متنوع آن، غذاهای گرجستانی فراتر از آن چیزی هستند که تصور می‌کنید. از آنجایی که اکثر ساکنان این کشور مسیحی ارتدوکس هستند اغلب،غذاها نیز ترکیبی از گیاه و گشت را شکل داده‌اند. استفاده از ادویه، شیوه‌های پختن متنوع، وجود نان‌های خوشمزه و... از غذاهای گرجستان، جاذبه‌ای خاص را ساخته است. بدون مقدمه بیشتری، در این مقاله به شما 10 غذای برتری که باید در تور خارجی گرجستان امتحان کنید را معرفی کرده‌ایم.

1- خاچاپوری، غذای پر پنیر گرجستانی

دلیل خوبی وجود دارد که چرا این غذای خوشمزه پر از پنیر یکی از محبوب ترین‌ها در سراسر جهان است. خاچاپوری که به عنوان غذای ملی در گرجستان شناخته می‌شود، در فهرست میراث فرهنگی گرجستان ثبت شده است. انواع مختلفی از این غذای پر از پنیر و خوشمزه در نقاط گوناگون گرجستان طبخ می‌شود.
یکی از محبوب‌ترین نوع خاچاپوری از منطقه ساحلی آجارا می‌آید و به خاچاپوری آجری معروف اس.ت خاچاپوری آجری، خمیری به شکل قایق است که با پنیر خوشمزه گرجی، زرده تخم مرغ و کره پر شده است.

خاچاپوری غذای معروف و پرطرفدار گرجستان است

2- قومی یا فرنی گرجی

قومی غذایی از منطقه غربی گرجستان، سامگرلو است. این غذا که شکل فرنی ایران است، به طور سنتی با ارزن دم روباهی یا آرد ذرت پخته می‌شود. درواقع نام قومی، اصطلاح گرجستانی برای ارزن دم روباهی است. قومی به طور سنتی در ظروف بزرگ درست  و دائماً با یک کفگیر چوبی بزرگ شبیه راکت تنیس هم زده می‌شود. در طول قرن‌ها، قومی غذای اصلی برای بسیاری از خانواده‌ها درغرب گرجستان بود که اغلب با گوشت و خورش‌های مختلف سرو می‌شود، یکی از بهترین ترکیب‌ها برای قومی، پنیر سولگونی گرجی است. سولگونی که شبیه پنیر موزارلا است، یک پنیر با ویژگی ذوب عالی است. این پنیر کاملاً با قومی داغ ترکیب می‌شود تا به یک غذای دلچسب و خوشمزه را بسازد.

3-خینکالی، برآمده از کوهستان‌های گرجستان

خینکالی، کوفته‌ای است که منشا آن مناطق کوهستانی گرجستان است. به طور سنتی فقط از چند ماده تشکیل می‌شود. از جمله مواد تشکیل‌دهنده آن، گوشت بره چرخ کرده، پیاز، فلفل چیلی و نمک هستند. با این حال، انواع مختلفی از خینکالی به صورت کوفته‌های گوشت وجود دارد و هرجایی ممکن است طعم خینکالی‌اش با جای دیگر فرق کند. گیاهان معطر کوهستانی و ادویه‌های مختلف، خینکالی را به غذایی ویژه تبدیل کرده‌اند. همچنین محبوب‌ترین نوع خینکالی‌ها عبارتند از خینکالی با پنیر، خینکالی سیب زمینی یا خینکالی قارچ. اگر با گرجی‌ها در ضیافت‌های شام یا نهار شرکت می‌کنید، آن‌ها همیشه مطمئن خواهند شد که روش مناسب خوردن خینکالی را، به شما آموزش می‌دهند. 

خینکالی آنقدر معروف است که همه جای گرجستان عکس‌هایش را می‌بینید

4-خرچو، سوپی با گوشت گاو

خرچو، این سوپ از گوشت گاو است که بسیار دلچسب و لذیذ توصیف می‌شود. این غذذا  نیز از منطقه سامگرلو می‌آید. خرچو که به دلیل ترکیب منحصر به فرد مواد و طعم متمایزش شناخته شده است، می‌تواند تجربه‌ای جدید از سوپ و طعم‌ها را برای شما به ارمغان بیاورد. خرچو را می‌توان با گوشت‌های دیگر از جمله گوشت مرغ، گوشت بره یا گوشت لذیذ غاز نیز درست کرد. طعم متمایز این غذا در آشپزی گرجستانی‌های ساکن غرب گرجستان از ترکیب آلو، گیلاس، گردو و یک ترکیب ادویه خاص محلی می‌آید.

قوام و بافت خرچو را می‌توان برای سازگاری با سلیقه‌های مختلف تنظیم کرد. مقدار پوره آلو، گیلاس و گردو روی بافت نهایی غذا تاثیر می‌گذارد. خرچویی را که خیلی غلیظ نشده باشد را می‌توان روی قومی ریخت و همراه با آن میل کرد و به این ترتیب اگر قومی بسیار غلیظ شود بیشتر به عنوان پایه غذا، سرو می‌شود.

خرچو غذای خوشمزه و پرانرژی گرجستانی است

5-بورانو، غذایی با سرشیر

بورانو یک غذای پر پنیر از منطقه آجارا است. بورانو سرشار از کالری است که از منطقه آجارا می‌آید. آجارا با ترکیه هم مرز است و تأثیر غذاهای ترکی در آشپزی مردم آجارا بسیار مشهود است. این غذا با پنیرمحلی گرجی و کره‌محلی پرورش یافته از کایماگی (که همچنین به عنوان کیماک در گرجستان شناخته می‌شود) درست می‌شود. کیماک در فارسی به معنای کف شیر تازه یه همان سرشیر است و در سراسر آسیای مرکزی، بالکان و مناطق ترک نشین محبوب است. بورانو از ذوب کردن کره ساخته شده از کیمک و سرخ کردن پنیر در آن تهیه می‌شود. این غذا معمولاً به صورت گرم همراه با نان تازه به عنوان غذای اصلی همراه با سالاد مصرف می‌شود.

6- نیکوزیان بدریجانی، غذای جشن‌های گرجستان

نیکوزیان بدریجانی غذای اصلی در هر جشن گرجی است. این غذا را گرجی‌ها معمولاً در مناسبت‌های خاص خود میل می‌کنند نیکوزیان بدریجانی همچنین در میان گردشگران و آشپزهای سراسر دنیا به رولت بادمجان با مغزهای آجیلی معروف است، طرز تهیه آن بسیار راحت است. رول‌های بادمجان را قبل از پر شدن با چاشنی گردو سرخ کرده طعم می‌دهند تا نیکوزیان بدریجانی درست شود. یک خورشت معطر و غلیظ از گوشت (یا برای گیاه خواران با گیاهان معطر) همرا با گردوی ریز آسیاب شده، سیر، ادویه، ترشی‌جات و سرکه! این غذا را معمولا با انار و برگ‌های گشنیز تزیین می‌کنند.

رولت بادمجان گرجی از غذاهای خیلی خوشمزه است

7- کوبداری، غذای محلی پرظرفدار

کوبداری نانی پر شده از گوشت است که از منطقه کوهستانی سوانتی می‌آید. کوبداری یک غذای نسبتاً ساده و محلی است ولی با این حال از محبوب‌ترین غذاها در گرجستان است. کوبداری با تکنیک مناسب و مواد اصلی طعم متمایز خود را به دست می‌آورد که بسیاری آن را تحسین می‌کنند. کوبداری به طور سنتی با گوشت گاو یا دیگر گوشت‌های قرمز همراه با پیاز و مجموعه‌ای از ادویه جات گرجی درست می‌شود. برای تهیه فیلینگ کوبداری، گوشت را به مکعب‌های ریز خرد می کنند و با پیاز و ادویه‌های مختلف ورز می دهند تا گوشت را کاملاً عطردار و مزه‌ دار کنند. یکی از عناصر کلیدی در کوبداری که طعم آن را متمایز می‌کند گیتسرولی است. گیسترولی گیاهی وحشی است که در کوه‌های سوانتی رشد می‌کند. این ادویه در خواربار فروشی‌های معمولی و بازارها در گرجستان به سختی یافت می‌شود. بنابراین، در گرجستان، کسانی که می‌خواهند کوبداری اصیل درست کنند، اغلب به دوستان سوانتی خود برای تهیه این ادویه مراجعه می‌کنند. کوبداری به علت کم‌یاب بودن گیسترولی غذایی لوکس و در عین حال ساده به شمار می‌رود.

کوبداری غذای ساده اما پرطرفدار در گرجستان است

8- شکمرولی، مرغ خوشمزه گرجستان

شکمرولی یک خوراک تهیه شده از مرغ پخته شده سرچشمه گرفته شده از منطقه راچا در گرجستان است که اخیراً درسراسر جهان مخصوصا کشور ژاپن از محبوبیت شگفت‌انگیزی پیدا کرده است. برای تهیه شکمرولی ابتدا یک مرغ کامل را سرخ می‌کنند تا پایه شکمرولی درست شود. قبل از پخت، مرغ را با سیر، ادویه جات ترشی جات و شیر (یا خامه ترش) طعم‌دار می‌کنند که نتیجه آن یک مرغ آبدار با دم کرده‌هایی خوش طعم و یک سس خامه‌ای لذیذ برای غوطه ور کردن نان است. شکمرولی را بسیاری از گرجی ها دوست دارند و تقریباً در همه رستوران‌های این کشور سرو می‌شود. 

شکم‌رولی در گرجستان و دیگر کشورها شهرت زیادی دارد

9- ساتیوی، غذای زمستان‌های گرجستان

ساتیوی یک غذای محبوب در گرجستان است و یک وعده اصلی و ثابت برای هر جشن تعطیلات زمستانی در گرجستان است. ساتیوی از مرغ یا بوقلمون آب پز و سس غنی از گردو درست می‌شود. این سس از گردو، سیر، ادویه‌های معطر و مجموعه‌ای از ادویه‌ها تهیه می‌شود. مرغ کامل یا بوقلمون به طور کامل در سس گردو غوطه ور شده و به صورت سرد سرو می‌شود. می‌توان ساتیوی مرغ یا بوقلمون را با قومی یا به همراه نان محلی گرجستانی میل کرد. سس ساتیوی شباهت زیادی به سس گردو که به نام بازه شناخته می‌شود دارد که قوام بیشتری به غذا می‌دهد و از سرکه به عنوان پایه برای تهیه استفاده می‌کند. ساتیوی را گرجی‌ها اغلب با غذاهای مختلف سرو می‌کنند.

ساتیوی برای زمستان‌های سرد گرجستان عالی است

10- لوبیو پخته شده در ظروف سفالی

لوبیو در غذاهای گرجستانی نیز جایگاه ویژه‌ای دارد. این نام می‌تواند به معنای طیف گسترده‌ای از غذاهای تهیه شده با لوبیا باشد که مورد علاقه هر خانواده و گردشگری در گرجستان است. از پیش غذای سرد گرفته تا خورش، گرجی‌ها تقریباً هر راهی را برای سرو لوبیا پیدا کرده‌اند. خورش لوبیو به این صورت است که لوبیا و ادویه‌ها را یک شب قبل از پختن در آب خیس کرده و روز بعد به آرامی همراه با سبزیجات معطر می‌پزند. این غذا را اغلب به صورت گرم در یک ظرف سفالی سرو  و با دانه‌های انار تزیین می‌کنند. بعد هم آن‌را همراه با نان تخت یا نان‌ذرت گرجی می‌خورند. لوبیو را همچنین با ادویه‌های طعم‌دار، سبزی‌های محلی و کوهستانی و...، صورت خمیر غلیظی در می‌آورند که برای پر کردن در میان نان محلی از آن استفاده می‌شود. لوبیو اغلب در طول مراسم‌های مذهبی توسط جمعیت مسیحی ارتدوکس گرجستان تهیه و سرو می‌شود.

لوبیو غذایی است که با نان مخصوص گرجی سرو می‌شود

سخن آخر

در این مقاله از ده غذای محبوب در گرجستان برای‌تان گفتیم. برخی از این غذاها برای جشن‌ها و مراسم خاص هستند. برخی دیگر را در فصل‌های مختلف درست می‌کنند. تعدادی از این غذاها نیز همیشه و همه وقت پیدا می‌شوند. اگر دوست دارید گرجستان را ببینید و غذاهای خوشمزه آن‌را بچشید، دالاهو با تورهای گرجستان همراه شماست. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این تورها سایت دالاهو را ببینید یا با ما تماس بگیرید.



1402/10/01 | کد مطلب: 4945
برچسب‌ها: شکم‌گردی
تحریریه دالاهو


  • به اشتراک بگذارید:



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
برای اینکه مطالب بعدی وبلاگ دالاهو را از دست ندهید در خبرنامه ثبت‌نام کنید.
ثبت‌نام
با وارد کردن ایمیل خود مطالبی خواندنی و جذاب دریافت کنید.