تنها یک بار زندگی می‌کنیم...
021 4166 3000

اسرار کاخ کرملین

کاخ کرملین دنیایی اسرارآمیز در قلب روسیه است. قدیمی‌ترین کاخ مسکو که بعضی ساختمان‌هایش در قرن دوازدهم علم شده‌اند و از دوران قدیم مورد توجه بوده است. این کاخ را به‌عنوان اقامتگاه رسمی رییس جمهور روسیه درنظر گرفته‌اند. بخشی از کرملین برای بازدید عموم در دسترس است و فضاهایی برای دیدارهای دیپلماتیک هنوز پر از داستان‌هایی هستند که کسی از آنها خبر ندارد.

تور خارجی

کاخ کرملین کجاست؟

کاخ کرملین در مرکز مسکو و مقابل میدان سرخ مسکو قرار گرفته است. این کاخ قدیمی‌ترین بنا در شهر مسکو است و برای سال‌های متمادی دژی مستحکم برای حفاظت از خاندان تزارهای روسیه بوده است. کرملین از ابتدا بنای اصلی حکم‌رانی دولت مردان روسیه بوده و آنها نسل‌درنسل از این کاخ دل نکنده‌اند. اتاق‌های تشریفاتی داخل کاخ با لابی‌های بزرگ آغاز می‌شوند که طاق‌های آن توسط چهار ستون یکپارچه پشتیبانی می‌شوند. در مجموع بیش از 700 اتاق در کاخ وجود دارد. پنج تالار پذیرایی آن (جورجیفسکی، ولادیمیرسکی، الکساندروفسکی، آندریوفسکی و اکاترینینسکی) به سفارش‌ امپراتوری روسیه نام‌گذاری شده‌اند. سالن جورجیوسکی امروزه برای پذیرایی‌های دولتی، دیپلماتیک و مراسم رسمی استفاده می‌شود.

کاخ کرملین بیش از 700 اتاق و 5 سالن برای مناسبت‌ها و رویدادهای گوناگون دارد

معاهدات بین‌المللی در تالار ولادیمیرسکی امضا می‌شود. همچنین، اتاق طلایی تزارینا، کاخ ترم، کاخ زمستانی و کاخ کنگره‌ها دیدنی هستند. سالن الکساندروفسکی و سالن آندریفسکی در زمان شوروی برای استفاده در جلسات و کنفرانس‌های شورای عالی اتحاد جماهیر شوروی ترکیب شدند. آنها را مطابق با طرح‌های دهه 1990 به طرز مجللی بازسازی کردند. در حال حاضر این محل، اقامتگاه رسمی رئیس جمهور فدراسیون روسیه است، اگرچه به‌ندرت برای این منظور استفاده می‌شود.

تاریخچه کاخ کرملین

اولین ساختمان کرملین در قلمرو بزرگ روس‌ها در قرن دوازدهم توسط یک معمار ایتالیایی ساخته شده بود و به عنوان قلعه‌ای برای محافظت از مردم کرملین و درباریان مورد استفاده قرار گرفت. آن زمان، دیوارهای این کاخ را از چوب ساخته بودند. بعداً در قرن چهاردهم با استفاده از سنگ سفید آن دیوارها را بازسازی کردند. سرانجام در پایان قرن پانزدهم کل مجموعه برای بار دوم توسط معماران ایتالیایی بازسازی شد و به شکل مدرنی که می‌بینید رسید.

در قرن دوازدهم یک معمار ایتالیایی کاخ کرملین را طراحی و اجرا کرد.

پس از ظهور دیوارهای اصلی، میدان کلیسای جامع به همراه کلیسای عروج، کلیسای جامع بشارت، کاخ وجوه و کلیسای جامع فرشته در مرکز کاخ کرملین ساخته شدند. در پایان قرن پانزدهم با فرمان ایوان سوم، قلعه کرملین مدرن و نوسازی شد. دیوارها و برج‌های جدید بلندتر و ضخیم‌تر و بعد هم با آجر قرمز کاشی‌کاری شدند. در قرن 17-19 چندین ساختمان مانند کاخ ترم، زرادخانه بزرگ و ساختمان سنا به مجموعه اضافه و کاخ کرملین به طور کامل ساخته شد. در تور روسیه و موقع بازدید از مسکو دیدار از این بنای افسانه‌ای را ازدست ندهید.

دیدنی‌های کرملین

در دوران شوروی، کرملین به نماد قدرت جدید شوروی تبدیل شد. تندیس عقاب‌های دو سر روی برج‌ها با ستاره‌های قرمز رنگ بزرگ جایگزین شدند و در دهه 1950 ساختمان کاخ کنگره‌های کرملین به مجموعه اضافه شد. در سال 1955 کاخ کرملین به روی عموم باز و تبدیل به یک موزه در فضای باز شد. در سال 1990 کرملین و میدان سرخ در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفتند.

کرملین از آثار مهم روسیه است که به ثبت یونسکو نیز رسیده

اسلحه‌خانه یکی از مشهورترین موزه‌ها در محوطه کرملین است که شامل گنجینه‌ها، لباس‌ها، کالسکه‌های متعلق به خانواده‌های سلطنتی است. امروزه اسلحه‌خانه کرملین میزبان صندوق الماس است که مجموعه‌ای از گران‌بهاترین جواهرات را درون خود جای داده است تا در تور خارجی روسیه گنج‌های جذابی را ببینید.

دیوارها و برج‌ها

دیوارهای آجری قرمز تاجدار، همراه با 20 برج که در پایان قرن پانزدهم توسط استادان سازنده ایتالیایی که توسط ایوان کبیر به مسکو دعوت شده بودند، ساخته شدند. دیوارهای کاخ کرملین یک شکل مثلثی نامنظم به مساحت 275000 متر مربع (68 هکتار) را شامل می‌شود. طول کلی دیوارها 2235 متر است که ارتفاع آن‌ها متناسب با زمینی که در آن قرار دارند از 5 تا 19 متر متغیر است. ضخامت دیوارهای کاخ هم بین 3.5-6.5 متر متغییر است.

کرملین دیوارها و برج‌های زیبا و با ابعاد گوناگون دارد

بیشتر برج‌های اصلی کرملین توسط پیترو سولاریو طراحی شده‌اند، از جمله برج اسپاسکایا (ناجی) که در بالای آن ستاره قرمز نمادین و صفحه‌های ساعت سیاه و طلایی آن قرار دارد.

هجده برج در ابتدا برای کاخ ساخته شدند، اما دو برج دیگر در قرن هفدهم اضافه شدند که ارتفاع آن‌ها 80 متر است، بلندترین برج، برج دروازه Troizkaya (تثلیث) است که در سال 1495 ساخته شد. همه برج‌ها به جز سه برج مربعی در پلان اصلی کاخ هستند. همه آن‌ها در ابتدا با سقف‌هایی چوبی ساخته شده بودند، اما در دهه 1680 با ساخت آجر و کاشی، چیدمان‌های آجری و کاشی‌های رنگی جایگزین سقف‌های چوبی شدند.

کلیساهای کرملین

تور روسیه

از دیگر شگفتی‌های معماری کرملین در تور خارجی تور روسیه می‌توان به کلیساهای کرملین اشاره کرد. این جاذبه گردشگری روسیه در قلب مجموعه کرملین و در میدان کلیسای جامع قرار دارد. اینجا سه کلیسای جامع را می‌بینید که به‌عنوان نمونه‌ای از معماری کلیسایی روسی از اواخر قرن 15 و اوایل قرن 16 دیده می‌شود. در طول سلطنت اتحاد جماهیر شوروی از سال 1917 تا 1991، از کلیساها به عنوان مکان عبادت استفاده نمی‌شد، اگرچه اکثر آ‌ن‌ها پس از فروپاشی شوروی کار خود را از سر گرفتند و پذیرای مسیحیان و گردشگران تورهای خارجی تور روسیه شدند.

کلیسای سنت باسیل تا قبل از برج ناقوس بلندترین بنای مسکو بوده است.

قدیمی‌ترین ساختمان کلیسا از سنگ سفید و به سبک ایتالیایی-بیزانسی ساخته شده است. مشخصه آن خطوط با تناسب ساده و قوس‌های زیبا است که با پنج گنبد طلایی و نمونه‌ای از معماری روسی تاج گذاری شده‌اند. معماری به نام Aristotele Fioravanti به جای استفاده از طاق‌های کنسولی رایج، طاق‌های قوسی و عرضی را انتخاب کرد. همچنین استفاده از آجرهای بزرگتر که به طور خاص ساخته شده بودند به کاهش وزن ساختمان فوقانی کمک کرد و باعث شد تا قوس باریک‌تری ایجاد شود.

در سمت دیگر که توجه بسیاری از مسافران تورهای خارجی تور روسیه را به خود جلب می‌کند، کلیسای جامع بشارت (1484-1489) قرار دارد که در سال 1547 سوخته و در 1562-1564 بازسازی شد. در بازسازی تعداد گنبدهای آن از سه عدد به 9 مورد افزایش یافت. این کلیسا حاوی تعدادی از نمادهای مذهبی اوایل قرن پانزدهم است که به نقاش افسانه‌ای روسی آندری روبلوف نسبت داده می‌شود.

کلیسای جامع فرشته میکائیل در ضلع جنوب شرقی کاخ نیز یکی دیگر از مقاصد مورد علاقه گردشگران تور خارجی تور روسیع می‌باشد. این کلیسا در سال 1508 ساخته شد و تا زمانی که پایتخت به سنت پترزبورگ منتقل شد، به عنوان گورستان اصلی تزارهای روسیه عمل کرد. این کلیسا از نظر استفاده از گنبدهای طلاکاری شده مشابه سایر کلیساها است، اما با طاقچه‌های نیم دایره‌‌ای، تزیینات صدفی شکل و دروازه‌هایی با قاب‌های قوسی شکل، مشخص می‌شود.

دو کلیسای خانگی نیز وجود دارد که برخی از گردشگران خاص به آن سر می‌زنند این کلیساها عبارتند از: کلیسای دوازده حواری (ساخت 1653-56) و کلیسای یک گنبدی ردای باکره (ساخت 1653-56) است. این دو کلیسا بیشتر به خاطر نقاشی و نگاره‌های مذهبی خود گردشگرانی از تور خارجی تور روسیه را به خود جلب می‌کنند که علاقه خاصی به هنر نقاشی‌های مذهبی دارند.

برج ناقوس کرملین

برج ناقوس ایوان بزرگ از برج‌هایی است که گردشگران تور خارجی تور روسیه را به شدت به خود جذب می‌کند و علت آن هرگز نواخته نشدن آن است. این برج درست در نزدیکی میدان کلیسای جامع واقع شده است. ناقوس در سال 1600 تکمیل شد و شبیه یک شمع سوزان است. ارتفاع آن به 81 متر (266 فوت) می ‌سد و بخش فوقانی پس از آسیب دیدگی در طول تهاجم ناپلئون در سال 1812 بازسازی شد. به دلیل ممنوعیت ارتفاعی که تا انقلاب 1917 وجود داشت، این برج بلندترین سازه شهر بود.

ستاره‌های کاخ کرملین

ستاره‌هایی یاقوتی شکل درخشان و پنج ضلعی‌ای هستند که در دهه 1930 بر روی پنج برج کرملین مسکو نصب  و جایگزین عقاب‌های طلاکاری که نماد امپراتوری روسیه بودند، شدند. در سال 1937، این ستارگان با ستارگان جدیدی که از شیشه یاقوت ساخته شده بودند، در زمان بیستمین سالگرد انقلاب، جایگزین شدند.

جنگ‌ها و کاخ کرملین

در طول جنگ با ناپلئون، کرملین توسط نیروهای فرانسوی اشغال شد. هنگامی که نیروهای ناپلئون در حال ترک مسکو بودند، ناپلئون دستور داد تا کاخ کرملین را نابود کنند. همین فرمان باعث شد تا برای حدود بیست سال، روسیه درگیر سرپا کردن دوباره کرملین باشد.

کاخ کرملین یک بار توسط ناپلئون آسیب دیده است.

کاخ کرملین در فیلم‌ها و سریال‌های معروف

از فیلم‌ها و مجموعه‌های تلویزیونی که در کاخ کرملین فیلمبرداری شده‌اند یا به آن اشاره کرده‌اند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

Jack Ryan: Shadow Recruit. 20141h 45mPG-13. 6.2 (137K) Rate....
The Sum of All Fears. 20022h 4mPG-13. 6.4 (123K) Rate....
War and Peace. 19656h 33mGP. 8.3 (8.2K) Rate....
Terminal Velocity. 19941h 42mPG-13. 5.5 (14K) Rate....
The Putin Interviews. 2017TV-PG....
Sunflower. 19701h 47mG....
Stalin. 19922h 52mTV-MA....
The Inner Circle. 19912h 17mPG-13.

جاهای گردشگری نزدیک به کاخ کرملین

تئاتر بولشوی

تئاتر بولشوی یک خانه اپرای تاریخی در مسکو روسیه است که توسط معمار معروف جوزف بووه طراحی شده است.

تاتر بولشوی از جاذبه‌های نزدیک به کاخ کرملین است.

میدان سرخ

میدان سرخ یکی از قدیمی‎‌ترین و بزرگترین میدان‌های مسکو، پایتخت روسیه است که در مرکز تاریخی مسکو و در سمت دیوارهای شرقی کرملین واقع شده است. این بنا برجسته‌ترین نقطه دیدنی شهر بعد از کاخ کرملین است که با ساختمان‌های معروفی مانند کلیسای جامع سنت باسیل، مقبره لنین و فروشگاه بزرگ و معروف GUM احاطه شده است.

میدان سرخ مسکو جاذبه‌ای مهم در کنار کاخ کرملین است.

سخن آخر

در این مقاله از کاخ کرملین مسکو، دیدنی‌های آن، تعداد اتاق‌ها و سالن‌ها، معمارها و کسانی که درآن  زندگی کرده‌اند برای‌تان گفتیم. اگر دوست دارید به جاذبه‌های خاص جهان سر بزنید و دیدنی‌های زیبا و متفاوتی را ببینید، دالاهو با برگزاری تور مسکو همراه شماست. دراین تو خاص‌ترین و مهم‌ترین جاذبه‌ها روسیه را با تیم گردشگری حرفه‌ای کشف خواهید کرد. برای ثبت‌نام و اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره 02141663000 تماس بگیرید.



1403/02/20 | کد مطلب: 4961
برچسب‌ها: جاذبه‌های دیدنی
تحریریه دالاهو


  • به اشتراک بگذارید:



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
برای اینکه مطالب بعدی وبلاگ دالاهو را از دست ندهید در خبرنامه ثبت‌نام کنید.
ثبت‌نام
با وارد کردن ایمیل خود مطالبی خواندنی و جذاب دریافت کنید.