تنها یک بار زندگی می‌کنیم...
021 4166 3000

حیات‌وحش روسیه

تور روسیه شما را یاد «کلیسای جامع سنت باسیل» یا «موزه هنری پوشکین» می‌اندازد؟ اما این کشور پهناور علاوه بر فرهنگ و تاریخ جالب‌توجه برای افراد طبیعت‌گرد و کسانی که به دیدن گونه‌های نادر حیوانات علاقه‌مندند یک مقصد گردشگری بسیار خاص است. در این کشور انواع خاصی از حیوانات زندگی می‌کنند که از روسیه جایی عجیب و متفاوت برای طبیعت‌گردی خلق کرده‌اند. اینجا درباره حیوانات خاص روسیه بیشتر بخوانید.

تور خارجی

تور روسیه و حیوانات آن

وسیه بزرگ‌ترین کشور جهان از نظر خشکی است که در آن بیش از 125000 نوع حیوان وجود دارد. این کشور به دلیل پهنای بسیار زیاد خود اکوسیستم‌های متنوعی دارد و دارای شش زیستگاه اصلی است که میزبان طیف وسیعی از گیاهان و جانوران است. در نیمه گرمسیری این کشور بیش از 250 گونه جانوری در حال انقراض زندگی می‌کنند که عواملی همچون زباله‌های صنعتی، اکتشاف نفت و گاز، تغییرات آب‌وهوایی و تخریب زمین در انقراض آنها دخیل هستند. از جمله حیوانات بسیار مهم در حیات‌وحش روسیه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

در روسیه اکوسیستم‌های گوناگون و حیوانات خاصی را می‌بینید

ببر سیبری/ Siberian Tiger

یکی از حیواناتی که مورد علاقه بسیاری از مسافران تور روسیه می‌تواند باشد ببر سیبری است. ببر سیبری یک پستاندار گوشت‌خوار است که در فهرست حیوانات در معرض خطر انقراض قرار دارد. به صورت کلی حدود ۴۰۰۰ ببر در حیات‌وحش وجود دارد که تنها حدود ۵۰۰ عدد آنها ببر سیبری هستند. این ببرها در دمای سرد تایگا روسیه بهتر از سایر ببرها زنده می‌مانند و مکان موردعلاقه آنها برای زندگی روسیه شرقی است. به دلیل تخریب زیستگاه آنها، چه طبیعی و چه توسط انسان، منابع غذایی آنها کمیاب شده و سلامت آنها به خطر افتاده است.

تنها 500 ببر سیبری در دنیا باقی مانده‌اند

پلنگ آمور/ Amur Leopard

مسافران تور روسیه که وصف «پلنگ آمور» را شنیده‌اند می‌توانند این پلنگ را در مناطق جنگلی و برفی روسیه ببینند. این پلنگ در گروه «به‌شدت در معرض خطر» طبقه‌بندی می‌شود؛ هر چند در یک بررسی که اخیراً صورت گرفته تعداد آنها روبه‌افزایش است. پلنگ آمور نادرترین گربه وحشی روی این سیاره به شمار می‌رود و اگر مسافر تور روسیه هستید بدانید که به سرزمین این پلنگ قدم گذاشته‌اید.

خرس‌های قطبی/ Polar Bears

یکی از حیوانات جالب دیگر برای مسافران تور خارجی روسیه خرس قطبی است. این خرس را Ursus maritimus می‌نامند و بزرگ‌ترین خرس جهان به شمار می‌رود. نام لاتین این خرس معنای «خرس دریایی» را می‌دهد؛ زیرا این حیوان بیشتر وقت خود را در آب‌های قطب شمال و اطراف آن به شکار غذا می‌گذراند. به دلیل ذوب شدن یخ‌های قطب شمال، زیستگاه این حیوان به خطر افتاده و آن‌را در زمره حیوانات آسیب‌پذیر در نظر گرفته‌اند.

خرص قطبی گونه‌ای دوست‌داشتنی در شمال روسیه است

سابل/ Sable

یکی دیگر از حیوانات بسیار جالب این سرزمین که شاید مسافران تور خارجی روسیه کمتر با آن آشنا باشند «سابل» است. سابل نوعی سمور است که خوشبختانه جمعیت بالایی در روسیه دارد و کمترین نگرانی در مورد خطر انقراض آن دیده می‌شود. این سمور در مناطق مختلف مانند کوه‌ها، جنگل‌ها و مناطق «تایگا» زندگی می‌کند. به دلیل خز بسیار خاص پوست این سمور در معرض شکار قرار گرفته که باید برای محافظت از این حیوان به این نکته توجه شود.

دسمن روسی/ Russian Desman

از دیگر حیوانات عجیب روسیه که شاید کمتر به چشم بسیاری از مسافران تور خارجی آشنا باشد «دسمن» است. این حیوان دوزیست در داخل و خارج از آب مرداب‌های روسیه زندگی می‌کند و می‌توان آن را در کنار رودخانه‌های «دان»، «دنیپر»، «ولگا» و «اورال» نیز دید. درگذشته این حیوان را برای استفاده از خز آن بسیار شکار می‌کردند که قوانینی سخت‌گیرانه برای محافظت از آن وضع شد. با این وجود به‌دلیل اینکه فعالیت‌های کشاورزی در نزدیکی تالاب‌های محل زندگی دسمن، تا حدی زندگی او نیاز به توجه دارد.

دسمن گونه‌ای خاص در روسیه است که کنار مرداب‌ها زندگی می‌کند.

گوسفند بزرگ شاخ سیبری/ Siberian Bighorn Sheep

یکی دیگر از حیوانات جذاب حیات‌وحش این کشور پهناور برای مسافران تور روسیه گوسفند بزرگ شاخ سیبری است. این گوسفند را به‌عنوان «گوسفند برفی» نیز در روسیه می‌شناسند. دیدن این گوسفند در تور روسیه امکان‌پذیر نیست؛ زیرا در مناطق کوهستانی شمال شرقی روسیه و سیبری چرا می‌کند. این گوسفند نیز به دلیل جمعیت بالای خود کمتر در معرض انقراض قرار دارد و به همین دلیل در مورد آن نگرانی خاصی دیده نمی‌شود. شکارچیان اصلی این گوسفند گرگ‌ها هستند و درصورتی‌که شکارچیان انسانی این گوسفند افزایش یابند نگرانی‌هایی در مورد خطر انقراض آنها به وجود خواهد آمد.

باقرقره سیبری/ Siberian Grouse

یکی دیگر از حیوانات بسیار جالب برای مسافران تور روسیه پرنده «باقرقره» است که در بخش شرقی کشور روسیه زندگی می‌کند. این حیوان مدت زمانی نیز در چین زندگی می‌کرد؛ اما در آنجا منقرض شد و امروز نیز در لیست پرندگان در معرض خطر در سطح جهانی قرار دارد. علت کاهش جمعیت این پرنده تخریب جنگل‌ها و شکار بیش از حد این پرنده است.

باقرقره سیبری گونه‌ای متفاوت از پرندگان در تور روسیه است.

فوک بایکال/ Baikal Seal

نام «فوک بایکال» نیز ممکن است به گوش مسافران تور روسیه آشنا باشد. این فوک به طور معمول در دریاچه آب‌شیرین بایکال زندگی می‌کند؛ اما مسافت‌های کوتاهی را نیز در بالا و پایین رودخانه‌های محلی به شنا کردن می‌پردازد. این حیوان در رده «نزدیک به تهدید» طبقه‌بندی می‌شود زیرا جمعیت آنها با آلودگی آب و شکار کاهش یافته است.

خرس قهوه‌ای/Brown Bear

یکی دیگر از حیوانات حیات‌وحش روسیه که نام آن برای بسیاری از مسافران تور خارجی ممکن است آشنا باشد «خرس قهوه‌ای» است. این خرس در جنگل‌های کوه‌های «اورال» زندگی می‌کند و نگرانی چندانی در مورد خطر انقراض آن وجود ندارد. می‌توان گفت یکی از پرتعدادترین حیوانات حیات‌وحش روسیه خرس قهوه‌ای است و در حال حاضر بیش از ۱۰۰ هزار خرس قهوه‌ای در روسیه زندگی می‌کنند.

در روسیه بیش از 100 هزار خرص قهوه‌ای زندگی می‌کنند.

گرگ اوراسیا/ Eurasian Wolf

یکی از حیوانات بسیار جذاب برای مسافران تور خارجی روسیه «گرگ اوراسیا» است که ممکن است در مورد آن شنیده باشند. این گرگ از زیرگونه‌های گرگ خاکستری معمولی به شمار می‌رود که زمانی در بیشتر اوراسیا پراکنده بود و اکنون در اروپا و آسیا یافت می‌شود. این گرگ دارای خزهای متراکم کوتاه است و قدی حدود 30 اینچ دارد. گرگ اوراسیا بسیار اجتماعی است و اغلب در دسته‌های کوچک یافت می‌شود. علاوه‌براین سه گونه دیگر گرگ در روسیه دیده می‌شود که «گرگ توندرا»، «گرگ تبتی» و «گرگ دریای خزر» هستند.

سیاه‌گوش سیبری/ Siberian Lynx

سیاه‌گوش از دیگر حیوانات جالب حیات‌وحش این کشور برای مسافران تور روسیه است. سیاه‌گوش سیبری یک پستاندار با جثه متوسط، نیم‌تنه نسبتاً کوتاه، پاهای بلند و باریک و سر گرد است. گوش‌های سیاه‌گوش کوچک است و بالای آن منگوله‌های بلندی قرار دارد. این گربه با برف و سرما سازگاری بالایی دارد و در روسیه در جنگل‌های مخروطی از مرزهای غربی تا «کامچاتکا» و «ساخالین» یافت می‌شود. سیاه‌گوش نه فقط یک کوهنورد عالی بر روی درختان و زمین‌های صخره‌ای است؛ بلکه دونده‌ای سریع به شمار می‌رود و می‌تواند پس از شکار تا چهار متر در هوا بپرد.

سیاه‌گوش سیبری از خاص‌ترین گونه‌ها در تور روسیه است

تور روسیه

سخن آخر

در تور روسیه می‌توانید گونه‌های جذاب و متفاوتی را ببینید که هرکدام پیشینه، جذابیت و رفتاری موردتوجه دارند. گونه‌هایی که برخی از آنها فقط در روسیه زندگی می‌کنند و تعدادی نیز در معرض خطر هستند. با شرکت در برنامه‌های ویژه‌ی دالاهو، تجربه‌هایی ناب و تماشایی را به‌خود هدیه دهید.

تور روسیه فرصتی برای آشنایی با حیوانات خاص است.



1403/01/20 | کد مطلب: 822
برچسب‌ها: دیدنی و خواندنی
یاسمن شکرگزار
نویسنده، علاقمند به سفر، گردشگری، کتاب و موسیقی


  • به اشتراک بگذارید:



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
برای اینکه مطالب بعدی وبلاگ دالاهو را از دست ندهید در خبرنامه ثبت‌نام کنید.
ثبت‌نام
با وارد کردن ایمیل خود مطالبی خواندنی و جذاب دریافت کنید.