تنها یک بار زندگی می‌کنیم...
021 4166 3000

جشن سده

58 رای شما هم امتیاز بدهید!

تجربه همسفران
شما می‌توانید 73 اُمین نفر باشید که با دالاهو به این سفر می‌رود. این تور 4 بار اجرا شده‌است. مشاهده سوابق
خبرم کن!
برای این مقصد در حال حاضر سفری وجود ندارد اما چنانچه علاقمند هستید می‌توانیم به محض اضافه شدن این سفر در بین سفرهای دالاهو به شما نیز خبر بدهیم!
نام
نام خانوادگی
تعداد
نفر
تلفن همراه
ایمیل

تورهای چند روزه داخلی

تاریخچه جشن سده

جشن سده از قدیم برای مقابله با تاریکی و سرما در روز دهم بهمن‌ماه (معادل صدمین روز زمستان بزرگ دوران باستان) برپا می‌شد. در مورد روز برگزاری جشن سده روایت‌های مختلفی وجود دارد. برخی می‌گویند چون صد روز از زمستان می‌گذشت، جشن سده برگزار می‌شد (در تقویم کهن تنها دو فصل زمستان و تابستان وجود داشت). برخی دیگر می‌گویند از روز جشن سده پنجاه روز و پنجاه شب تا عید نوروز باقی می‌ماند. فردوسی در شاهنامه، زمان برگزاری این جشن را مربوط به زمان پادشاهی هوشنگ می‌داند. ابوریحان بیرونی نیز به آن اشاره کرده و اولین جشن سده را به فریدون انتساب می‌دهد. جشن سده بارها در کتب تاریخی و ادبی کهن آورده شده که نشان از اهمیت این جشن دارد.

جشن سده از قدیم برای مقابله با تاریکی و سرما در روز دهم بهمن‌ماه (معادل صدمین روز زمستان بزرگ دوران باستان) برپا می‌شد.

آداب و رسوم جشن سده

مردم قبل از مراسم، شروع به جمع‌آوری هیزم می‌کنند و مخروطی بزرگ از هیزم می‌سازند. این مخروط سَده نام دارد. در روز دهم بهمن‌ماه، همه دور سده جمع می‌شوند؛ زنان زرتشتی آش و سیرو می‌پزند، مردم آجیل و خوراکی می‌آورند و با هم خوش و بش می‌کنند. این مراسم با اجرای موسیقی، پرده‌خوانی، شاهنامه‌خوانی و نقالی همراه است. با فرا رسیدن غروب آفتاب این مراسم توسط موبدان زرتشی با لاله‌ای آتش در دست و در حالی که بخشی از اوستا را زمزمه می‌کنند اجرا می‌شود. موبدان از چهار سو، هیزم‌ها را آتش می‌زنند. وقتی آتش افروخته می‌شود مردم دور آتش گرد هم می‌آیند و و مراسم را جشن می‌گیرند. در نهایت با فرو نشستن آتش مردم از روی آتش می‌پرند، برخی با اسب‌هایشان این کار را انجام می‌دهند. در پایان، عده‌ای از کشاورزان مقداری خاکستر برای برکت و شگون با خود به همراه می‌برند.

مراسم آماده کردن آتنش برای جشن سده در یزد.

جشن سده در تورهای دالاهو

امروزه این جشن در برخی از شهرها مثل یزد، کرمان، شیراز، سیستان و بلوچستان، گیلان و غیره برگزار می‌شود. دالاهو میهمان این مراسم در یزد، کرمان و قاسم آباد گیلان بوده است.

جشن سده در میان زرتشتیان یزد هنوز با شکوه تمام برگزار می‌شود. دهم بهمن هر سال، از سراسر کشور عده زیادی به سمت یزد می‌روند تا این روز را کنار هم جشن بگیرند. زرتشتیان چند روز قیل از این مراسم دست به کار می شوند. در روز مراسم با پوشیدن لباس‌های مخصوص کنار هیزم‌هایی که از قبل آماده کرده‌اند جمع می‌شوند. آن‌ها با سرودها و ترانه‌های خود آرزوی پیروزی نور بر ظلمت و رفتن سرما می‌کنند. جشن سده فرصتی برای آشنایی با این زرتشتی است. برای شرکت در این جشن درنگ نکنید.

 از قدیم‌الایام آتش و نور برای مردم شمال کشورمان اهمیت به سزایی داشته. بارندگی در شمال کشورمان آنقدر زیاد است که گاهی مانع از کار و فعالیت مردم این دیار می‌شود. این مردم از دیرباز مراسم خده‌تابی (آفتاب خواهی) را به شکل‌های مختلف انجام می‌دادند. جالب است بدانید امروزه این جشن در قاسم آباد، باشکوه برگزار می‌شود. برای شرکت در جشن سده به شرقی‌ترین نقطه گیلان در نزدیکی مازندران می‌رویم: روستای قاسم آباد سفلی. جشن سده در این روستا با نیایش آغاز می‌شود. بعد از آن، اساتید آشنا به فرهنگ و آیین باستانی در مورد جشن‌های باستانی و جشن سده سخنرانی می‌کنند. در ادامه، فردی آواز محلی سر می‌‌دهد و مراسم را باشکوه‌تر می‌کند. با افروختن آتش، شاهنامه‌خوانی و حافظ خوانی مراسم ادامه پیدا می‌کند. جشن سده قاسم‌آباد را از دست ندهید.

$$cta2


سوالات متداول "جشن سده"
آیا شما تور کیش یا مشهد دارید؟

خیر.

آیا تورهای شما به صورت چارتر است و شامل شرایط تخفیف می شود؟

خیر، تورها به صورت انفرادی بوده و تاریخ و نحوه سفر با توجه به درخواست شما اجرا خواهد شد.

مسیرهای هوایی تورهای انفرادی با چه پروازهایی( ایرلاین) انجام می‌شود؟

همه ایرلاین‌ها از طرف دالاهو  بررسی و کلیه پروازهای موجود در مسیر انتخابی سفر به شما  اعلام می‌شود. شما می‌توانید با توجه به ظرفیت، ساعت پرواز، قیمت بلیط و شرایط خاص خود، پرواز مورد نظر خود را انتخاب کنید.

تورهای همه روزه شما در تمامی ایام اجرا می شود؟

تورهای انفرادی دالاهو با توجه به درخواست شما در هر تاریخی قابل اجراست. بدیهی‌ست اجرای تور به امکان‌پذیر بودن رزرو "اقامتگاه" و "وسیله نقلیه" مورد نظر شما دارد.

هزینه سفر را به چه روشی می توانم پرداخت نمایم؟

شما می‌توانید هزینه سفر خود را به صورت حضوری در دفتر دالاهو، واریز به حساب، انتقال وجه از طریق کارت به کارت و یا ثبت‌نام آنلاین پرداخت کنید.

اگر به اشتباه پول زیادتری به حساب دالاهو واریز نمودم، چگونه می‌توانم آن را پس بگیرم؟

با دالاهو تماس بگیرید و مشخصات فیش واریزی خود را اعلام کنید. همکاران ما در بخش حسابداری، مازاد واریزی شما را در اولین فرصت به حساب شما عودت خواهند داد.

اگر سفری را کنسل کنم، مبلغ پرداختی چگونه و در چه مدتی عودت داده می شود؟

مبلغ پرداختی شما پس از کسر هزینه‌های کنسلی، حداکثر ظرف 1 هفته به حساب شما عودت داده خواهد شد.

آیا دالاهو مسافران خود را بیمه می کند؟

بله. کلیه مسافران دالاهو بیمه مسئولیت مدنی با شرایط اعلام شده در قسمت سایر خدمات می‌گردند.

اقامت در تورهای دالاهو چگونه است؟(هتل، خانه محلی، چادر)
  • اقامت در هتل: در سفرهای گروهی، اقامت در هتل‌ها تا آنجا که امکانات هتل و شرایط سفر اجازه دهد، در اتاق‌های 2 یا 3 نفره صورت می‌گیرد. اولویت تخصیص اتاق‌های 2 نفره در سفرهای دالاهو با زوجین است.
    اگر تنها سفر می‌کنید، شما با همسفران دیگر هم ‌اتاق خواهید شد. اقامت به صورت انفرادی با توجه به شرایط هتل مقصد و با هماهنگی قبلی و پرداخت هزینه‌های مربوطه امکان‌پذیر است.
  • اقامت در خانه محلی: به علت محدودیت اتاق‌ها در خانه‌های روستایی،  استقرار و استراحت خانم ها و آقایان در اتاق های جداگانه و به صورت گروهی است. بدیهی‌ست تعداد همسفرانی که در یک اتاق مستقر شده و از فضای مشترک استفاده می‌کنند به مراتب بیشتر از هتل خواهد بود. در این نوع اقامت، معمولا امکان اختصاص اتاق خصوصی به همسفران وجود ندارد.
  • اقامت در چادر: چادر‌های دالاهو، به صورت دوپوش با ظرفیت 3 الی 4 نفر است که بر روی زیرانداز ضدآب برپا می‌گردد. کلیه امور مربوط به کمپ، از جمله تامین "چادر دوپوش"، "مکان‌یابی محل مناسب کمپینگ"، "حمل و برپایی چادرها"، "تهیه امکانات اولیه کمپ"  و ... بر عهده دالاهو می‌باشد. اختصاص چادرها حتی‌المقدور با توجه به روابط همسفران صورت می‌گیرد.
    در ضمن شما می‌توانید با هماهنگی قبلی با دالاهو، چادر شخصی به همراه بیاورید.
حمل بار شخصی مسافران در برنامه های چند روزه چگونه است؟

تقریبا در تمام سفرهای چندروزه دالاهو که پیاده‌روی و کوهپیمایی دارند، همسفران فقط "کوله یک روزه" خود را که نیازهای یک روزشان را برطرف می‌کند حمل خواهند کرد. حمل مابقی لوازم به وسیله اتوبوس، وانت، چهارپا و ... به محل اقامت شبانه، توسط دالاهو انجام می‌گیرد.

آیا دالاهو کیسه خواب به مسافرین می‌دهد؟ من کیسه خواب ندارم. چه کار کنم؟

خیر. کیسه خواب وسیله شخصی‌ست و دالاهو امکان ارائه آن به مسافرین را ندارد. در صورتی که "کیسه خواب"‌ از وسایل ضروری یک سفر باشد، شما باید شخصا نسبت به خرید یا قرض از دوستان و آشنایانتان اقدام فرمایید. لازم به ذکر است قیمت یک کیسه خواب معمولی، از 80هزار تومان شروع می‌شود.

چرا با دالاهو سفر کنیم؟ برتری دالاهو نسبت به دیگر شرکت‌ها چیست؟

نمی‌توانیم بگوییم ما از دیگران برتریم اما ویژگی‌هایی که به آنها مفتخریم عبارتند از:

  • شیوه متفاوت: ما به شیوه‌ای متفاوت سفر می‌کنیم.
  • قیمت‌های متناسب با خدمات: معتقدیم قیمت‌های متناسبی با توجه به خدمات ارائه شده داریم.
  • تنوع سفر: سفرهای بسیار متنوعی داریم و گمان می‌کنیم سلایق همه سفردوستان را برآورده کرده‌ایم.
  • بهترین مسیرها: ما تمام تلاشمان را می‌کنیم تا کلیه مسیرهای انتخابی برای سفر، بهترین و جذاب‌ترین مسیرهای ممکن باشند.
  • تورلیدرهای مجرب: همه تورلیدرهای دالاهو، آموزش‌دیده و دارای کارت "راهنمای تور" از "سازمان میراث فرهنگی و گردشگری" هستند. همچنین دالاهو برنامه‌های منظم و مدون آموزشی درون سازمانی برای تورلیدرهای خود دارد.
  • تجربه بالا: دالاهو تا به امروز(مردادماه 1396) قریب به 16هزار روز در سفر بوده‌ایم و در این سفرها افتخار همراهی بیش از 110هزار نفر را در این سفرها داشته است.
در صورت نارضایتی از هر یک از واحدهای فروش و اجرایی تور، شکایت یا انتقاد خود را به چه صورت به اطلاع مدیرعامل دالاهو برسانم؟

شما می‌توانید با مراجعه به وبسایت دالاهو، روی لینک "شکایت" در بالای صفحه کلیک کنید و شکایت خود را مطرح نمایید. کلیه پیام‌ها مستقیما توسط مدیریت بررسی می‌شوند. همچنین میتوانید با شماره‌های دالاهو تماس گرفته و با واحد امور مشتریان مشکل خود را مطرح نمایید.

در صورتیکه پیشنهاد و یا ایده ای داشته باشم و بخواهم آن را به اطلاع مدیریت دالاهو برسانم چه باید کنم؟

شما می‌توانید از طریق فرم "تماس با ما" در وبسایت دالاهو، اقدام به ارسال پیشنهادات خود نمایید و یا با واحد امور مشتریان دالاهو تماس گرفته و پیشنهاد خود را اعلام کنید.

وسایل سفرم را از کجا می‌توانم تهیه کنم؟

مراکز متعددی در سطح شهر برای عرضه لوازم سفر وجود دارند اما بورس اصلی فروش لوازم سفر و طبیعت‌گردی خیابان ولیعصر، حد فاصل میدان منیریه تا خیابان امام خمینی(چهارراه سپه) است.
در ضمن، پیشنهاد می‌کنیم قبل از خرید لوازم سفر، مطالب منتشر شده در پرتال خبری دالاهو را مطالعه بفرمایید.

اگر سوالی دارم که در لیست فوق وجود ندارد چگونه می‌توانم سوالم را مطرح نمایم؟

شما می‌توانید با دفتر دالاهو تماس بگیرید و سوالات خود را مطرح کنید. همکاران دالاهو با کمال میل منتظر شنیدن صدای گرم شما هستند: 41663000

آیا می‌توان همراه با تور با وسلیۀ نقلیۀ شخصی و یا به تنهایی سفر کرد؟

خیر،ما خواهان حضور شما در وسیلۀ نقلیه خودمان هستیم تا بتوانیم خدمات بهتری ارائه دهیم؛ اما اگر تمایل دارید این سفر را شخصی انجام دهید برای داشتن اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

لباس مناسب طبیعت گردی چه لباسی است؟

لباس مناسب طبیعت‌گردی لباسی است که برای پیاده‌روی و کوه‌پیمایی ایجاد مزاحمت نکند و طبیعت‌گرد در آن احساس راحتی داشته باشد، مقاومت خوبی نسبت به آّب، باد، خاک و ساییدگی داشته باشد؛ رنگی متناسب با طبیعتی که در آن قرار می‌گیریم داشته باشد.

آیا می‌توانیم محل نشستن خود در وسیلۀ نقلیه را از قبل مشخص کنیم؟

خیر، با توجه به گروهی بودن سفر و مقتضیات اینگونه سفرها، این امکان وجود ندارد.

آیا لزوما برای سفر باید کولۀ حرفه ای داشت؟

برای سفرهای یک روزه لزوما نیاز به کولۀ حرفه‌ای نیست، اما کوله‌ای که موجب سخت شدن پیاده‌روی شود پیشنهاد نمی‌شود.





بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
ناشناس
1402/11/11 06:21
سلام .دوستان جشن سده امسال در بردسکن خراسان رضوی از هر سال باشکوه تر برگزار شد .این جشن در روستاهای بردسکن هرساله برگزار میشود .ولی امسال از هرساله باشکوه‌تر برگذار شد ما جشن سده را در سه شب پشت سر هم برگذار میکنیم ...
پاسخ دهید...
تولید محتوای دالاهو
1402/11/18 12:58
دوست عزیز
سلام

ممنون که وقت گذاشتین، مطلب را مطالعه کرده و نظر خود را با ما به اشتراک گذاشتین.

با تشکر از پیام شما

yasamanebrahimi342@gmail.com
1402/10/10 16:14
محل برگزاری مراسم سده امسال در یزد چه تاریخی و کجا برگزار می‌شود؟
پاسخ دهید...
تولید محتوای دالاهو
1402/10/20 15:43
دوست عزیز
سلام

فعلا توری برای این مراسم نداریم. در صورت اجرای تور در این منطقه حتما زمان و مکان برگزاری از طریق سایت ما اطلاع رسانی خواهد شد.

با تشکر از پیام شما

sohrab.moubed@gmail.com
1402/09/30 09:13
جهت اجرای تور جشن سده، به عنوان یک لیدر زرتشتی ساکن یزد، در خدمتم. سهراب موبد: 0913......
پاسخ دهید...
تولید محتوای دالاهو
1402/10/05 16:49
دوست عزیز
سلام

پیام شما به همراه شماره تماس برای واحد عملیات دالاهو ارسال شد. در صورت نیاز با شما تماس گرفته و هماهنگ خواهد شد.

با تشکر از پیام شما

ناشناس
1402/10/06 16:15
سلام بنده ساکن یکی از روستاهای خراسان رضوی هستم روستای آزادوار که تنها روستایی هستیم که جشن سده رو جشن میگیریم   و امسال قصد داریم جوانان روستا به صورت خودجوش جشنی بزرگ به پا کنیم   و نیاز به کمک داریم برای برگزاری این مراسم   لطف میکنید کمکمان کنید
ناشناس
1402/11/09 18:23
سلام وقتتون بخیرممنون میشم اگه اطلاع دارید فردا کجا مراسم جشن سده در یزد برگزار میشه بهمون اطلاع دهید و اینکه برای عموم آزاد هست همه میتونن بیایند
ناشناس
1402/11/10 09:05
سلام من میخام بیام بیینم کجا باید بیام
ناشناس
1403/02/21 11:38
سلام لطف کنید شماره تماستون و برای من بفرستید ممنون
mohsenomidpour730@gmail.com
1402/01/25 23:35
خیلی عالی
پاسخ دهید...
تولید محتوای دالاهو
1402/01/31 10:01
دوست عزیز
سلام

ممنون که مطلب را مطالعه کردین و نظر خود را با ما به اشتراک گذاشتین.

با تشکر از پیام شما

ناشناس
1401/11/11 11:25
سلام من خیلی خوشحالم که دریزد این ایین برگزار میشه وخیلی دوست داشتم در اونجا حضورداشتم ولی دیروز یادم رفت
پاسخ دهید...
تولید محتوای دالاهو
1401/11/24 13:31
دوست عزیز
سلام

ممنون که وقت گذاشتین، مطلب را مطالعه کرده و نظر خود را با ما به اشتراک گذاشتین.

با تشکر از پیام شما

namdarrezaee@gmail.com
1401/11/10 14:00
به امید روزی که در تمام محله های تهران و بلکه کل ایران جشن زیبای سده باشکوه هرچه تمام‌تر برگزار شود
پاسخ دهید...
تولید محتوای دالاهو
1401/11/20 12:33
دوست عزیز
سلام

ممنون که وقت گذاشتین و مطلب را مطالعه کردین.

با تشکر از پیام شما

zoots1314@gmail.com
1401/10/18 09:34
درود برزرتشتیان امییدارم که همیشه در جشن وسرور باشید سلامت در کنار خانواد من ایرانی هستم از جشن باستانی
پاسخ دهید...
تولید محتوای دالاهو
1401/10/19 10:13
دوست عزیز
سلام

ممنون که وقت گذاشتین و مطلب را مطالعه کردین.

با تشکر از پیام شما

ناشناس
1400/11/10 23:14
به عنوان یک ایرانی می خواهم به فرهنگ و ملیت خودم برگردم0
پاسخ دهید...
تولید محتوای دالاهو
1400/11/11 11:44
دوست عزیز
سلام

ممنون که وقت گذاشتین و مطلب را مطالعه کردین.

با تشکر از پیام شما

ناشناس
1399/11/14 01:55
به تمام آریایی ها،جشن سده را تبریک میگم
پاسخ دهید...
تولید محتوای دالاهو
1399/11/14 10:48
دوست عزیز
سلام

ممنون که وقت گذاشتین و مطلب را مطالعه کردین.

با تشکر از پیام شما

mohammaddanger12324@gmail.com
1398/11/12 21:40
مبارک تمام اریایی ها باشد امیدوارم این روز را بگزارند ب عنوان یکی از جشن های ملی و تاریخی کشورمون ثبت کنیم متاسفانه عرب پرست شدیم و خواهشن دوستانی ک میتونند آیینشو یاد بگیرند تا این جشن ادامه پیدا کنه ب امید ایرانی ازاد و پرقدرت
پاسخ دهید...
jacobsilver32@gmail.com
1398/12/14 13:07
مبارک= فرخندهمتاسفانه=شوربختانهقدرت=نیرواز خودتان آغاز کنید
ناشناس
1398/11/11 20:48
سلام مبارکتان باشد افرین به شما هموطنان عزیزم که یاد اجدامان را گرامی میدارید وجشن میگیرید وافعا چه شادیهای.داشتیم
پاسخ دهید...
ملت بیچاره
1397/07/17 11:58
ایرانیان شمارو چه شده؟ کجاست سنت های خودتون؟
پاسخ دهید...
یاسمن
1394/11/30 20:46
چقدر متاسفم واسه دوستانی ک ادای روشنفکرا رو در میارن...شما ک انقدر ب فکر الوده شدن هوایی ماشینتو از خونه بیرون نبر....اینجوری خیلی بیشتر کمک کردی به الوده نشدن هواا....در ضمن فکر نمیکنم اتشی ک حاصل از سوختن چوب تمیزه اونم فقط یک روز از سال باعثبشه هوای کره زمین الوده بشه...خواااااااااهش میکنم انقدر ادای روشنفکرا رو درنیارین...
پاسخ دهید...
ناشناس
1394/12/03 16:12
اونایی که پراید دارن نباید ماشینشونو بیارن بیرون کلا پرایدرو آتیش بزنیم بهتره چون استاندارن یورو منفیه 3 هم نداره واقعا کنار یه پراید با موتور 1300 سی سی نمیشه نفس کشید چه برشه موتورش بشه 2000
ناشناس
1399/11/10 18:19
من متاسفم برای شما
F_abram2@yahoo.com
1399/11/10 18:21
متاسفم برای شما که هویت ملی رو ازت گرفتن
زمین
1394/11/13 16:50
سلام خیلی خوبه آتیش بزنین هوارو آلوده کنیم خیلی حال میده عقیده مهمتر از پاک بودن هواست .هموطن من بشین یه چیزی اختراع کن که کشورای دیگه بیان بخرن این چیه آخه
پاسخ دهید...
ناشناس
1398/11/12 13:00
دوست عزیز لطف کن به عقاید هیچ کس توهین نکن چون هر کسی عقا یدش برای خودش محترم است
mohammaddanger12324@gmail.com
1398/11/12 22:01
مگه ایران کم مغز داره یه ماشین خوب تولید کنن ک هوا هم الوده نشه اصلا برقی کنن مگه کم ایران منابع طبیعی داره جشن سده جشن باستانی ماست ک باید هر سال با شکوه تر برگزار بشه
ایران
1394/11/12 14:07
من توصیه میکنم این کارها رو نکنین به اندازه کافی این هوا آلوده هست هرکسی برداشته آتیش روشن کرده این همه کوه هیزم و آتیش زدنش چه تاثیری داره این افکار عقاید قدیمی رو بریزین دور .اگر نگاه کنین سرخ پوستا و آدم خوارها هم این رسمارو دارن خیلی باعث افتخار نیست
پاسخ دهید...
ناشناس
1398/10/23 21:07
شما به جای جشن گرفتن و فلسفه خواندن آتش در پیشرفت بشریت، برو عذا بگیر و گریه و زاری کن و تو سر خودت بزن و گل بمال سر خودت واسه امام حسین و یارانش!
mohammaddanger12324@gmail.com
1398/11/12 22:03
الان داری تاریخ مارو با ادم خوارا و سرخپوستا نسبت میدی چ ریطی داره اصلا یه جشنه کهنه ایرانیه ک باید انجام بشه
حامد.د
1394/11/11 10:50
با سلام من از همه هموطنان عزیز دعوت میکنم که هر ساله قدم بر دیدگان مردم مهمان نواز کرمان گذاشته و از این جشن با شکوه دیدن فرمایید
پاسخ دهید...
ناشناس
1398/11/11 20:52
سلام حتما اگر زنده بودم سال اینده خدمت میرسم.افرین به شما مبارکتان باشد.
ناشناس
1394/11/08 13:48
عالیه خیلی دوست دارم تو این جشن شرکت کنم .
پاسخ دهید...
میلاد
1392/08/25 14:53
بسیار زیبا و شایسته...
پاسخ دهید...
آرمين
1391/10/20 14:46
سلام خيلى خوشحال شدم من فکر نمىکردم هنوز در ايران مراسم قديم رو هنوز بجا ميارن و اين باعث سربلندى ما ايرانى هاست
پاسخ دهید...

در حال حاضر تور جشن سده نداریم اما اگر مشخصات تماست رو ثبت کنی، قول می‌دیم وقتی سفر جدید برنامه‌ریزی کردیم، قبل از همه بهت خبر بدیم.

نفر