تنها یک بار زندگی می‌کنیم...
021 4166 3000

همه چیز درباره اسب‌های قرقیزستان

شما هم امتیاز بدهید!

هر کشوری دارای سمبل و نمادهای خاصی است که برای مسافران تور خارجی می‌تواند گویای بخشی از فرهنگ آن کشور باشد. در کشور قرقیزستان در آسیای مرکزی که در این مقاله به آن سفر می‌کنیم اسب یکی از نمادهای مهم مردم این کشور به شمار می‌رود. این کشور که به زیبایی‌های طبیعی خود شهره است با اسب‌های باشکوهش نیز شناخته می‌شود. مردم قرقیز از گذشته تاکنون توجه خاصی به پرورش اسب داشته‌اند و اسب برای آنها نه‌تنها وسیله‌ای برای نمایش موقعیت اجتماعی بوده؛ بلکه کارکردهای دیگری نیز داشته است. هدف بسیاری از افراد در سفر با تور قرقیزستان دیدن اسب‌های بسیار زیبای این کشور است. اگر شما نیز مشتاق دیدن زیبایی اسب‌های قرقیزستان هستید با این مقاله همراه ما بمانید.

تور خارجی

اسب‌ و فرهنگ قرقیزستان

اسب در فرهنگ مردم قرقیزستان از اهمیت بالایی برخوردار است و می‌توان گفت یکی از نمادهای مهم این کشور به شمار می‌رود. بخشی از زندگی مردم قرقیزستان به شکل عشایری می‌گذرد و به همین دلیل حضور اسب در زندگی این مردم بسیار ضروری است. زندگی در کوه‌ها و حمل‌ونقل بدون استفاده از اسب‌ها امکان‌پذیر نیست. شیر، گوشت و چرم این حیوانات نیز برای مردم عشایر جزو واجبات است و به همین دلیل اسب‌ها از اهمیت بالایی در فرهنگ قرقیزستان برخوردارند.
اسب به عنوان بخش بسیار مهمی از هویت ملی مردم قرقیزستان در تمام بازی‌ها و جشن‌های ملی آنها حضور دارد. اسب شخصیت اصلی یکی از بازی‌های ملی بسیار مهم مردم قرقیزستان به نام «کوک برو» (Kok Boru) است. در این مسابقه اسب‌های سرسخت و آموزش‌دیده شرکت می‌کنند که به‌سرعت، چابکی، قدرت بدنی بالا و داشتن حس مشارکت با سوارکار معروف‌اند.

اسب نماد و هویت ملی مردم قرقیزستان است


یک اصطلاح محلی می‌گوید که «اسب‌ها بال‌های مردم قرقیز هستند.» و بسیاری معتقدند مردی که اسب‌سواری بلد نباشد مرد نیست، همین گفته‌ها نشان می‌دهند که تا چه حد اسب در میان مردم قرقیز اهمیت دارد.

نژاد اسب‌های قرقیزستان

اسب قرقیزستان از اسب‌های وحشی اهلی شده گرفته تا اسب‌های امروزی، سابقه‌ای بیش از ۴۰۰۰ سال دارد. اسب‌های قرقیز کوچک هستند؛ اما به دلیل استقامت باورنکردنی خود شهرت بسیاری دارند. اسب قرقیز از طریق یک فرایند طولانی و اختلاط پیچیده اسب‌های وحشی بومی قبایل مختلف کوچ‌نشین به وجود آمده است.
در دوران اتحاد جماهیر شوروی، اسب سنتی قرقیزستان را با نژادهای خارجی ترکیب کردند تا اسب‌های سریع‌تر و قد بلندتری را برای اهداف مسابقه و بازی به وجود بیاورند. به این اسب‌ها امروزه اسب «قرقیز جدید» می‌گویند.

شاید بسیاری از مسافران تور خارجی در مورد ۶ نژاد اصیل اسب‌های قرقیزستان شنیده باشند. در گذشته و در حال حاضر در این کشور ۶ نژاد مختلف پرورش داده می‌شود که اسب «دون روسی»، قرقیز، نووقرقیز، اوریول، «تروتر روسی» و «اصیل» نام دارند. به مرور جهت بهبود این نژادها و آماده کردن آنها برای مسابقات اسب‌دوانی و بازی‌ها تغییراتی در این نژادها داده شد و اسب‌های جدیدی پا به عرصه گذاشتند.

نام اسب‌ها در فرهنگ قرقیزستان

نحوه نام‌گذاری اسب‌ها در فرهنگ این کشور یکی از نکات بسیار جالب برای مسافران تور قزقیزستان است. شاید برای مسافران تور خارجی جالب باشد که بدانند قرقیزها برای شناسایی بهتر اسب‌های خود آنها را بر اساس جنسیت، سن و ویژگی‌های مختلف نام‌گذاری می‌کنند.
این نام‌گذاری‌ها به شرح زیر است:

نام اسب در قرقیزستان معرف سن، جنسیت و ویژگی‌های مهم دیگر است

نام اسب‌های نر

مردم قرقیزستان اسب‌های نر خود را به شکل زیر می‌نامند:
• ژاباگی/"Zhabagy": کره‌اسب تا شش ماه
• کولان: کره‌اسب تا یک سال
• تای: اسب نر یک ‌ساله
• کونان: اسب نر دو ‌ساله
• بیشتی: اسب سه ‌سالگی
• آسی: اسب در چهار سالگی
از سال پنجم اسب‌ها به شکل یک آسی، دو آسی، و سه آسی نام‌گذاری می‌شوند که دو آسی به معنای ۸ سالگی اسب است. دو آسی در واقع زمانی است که سگ پتانسیل خود را به شکل کامل به دست می‌آورد.

نام اسب‌های ماده

مادیان در قرقیزستان «زنبور» نامیده می‌شوند. با توجه به سن اسب‌های ماده، آنها را به شکل زیر می‌نامند:
• کونان بایتال: اسب ماده دو ساله
• بیشتی بایتال: اسب ماده سه ساله
• بیتال: اسب ماده از دو سالگی، بدون کره.
نام اسب‌ها از نظر شخصیت
• ژورمال: به بهترین و ساکت‌ترین اسبی گفته می‌شود که می‌تواند مسافت طولانی سواری دهد.
• ژرتاک/"Zhartak": اسبی با روحیه و سرعت بالا است.
• "Char": به اسب تهاجمی، پرانرژی و وحشی گفته می‌شود.
• آرگیمک/ "Argymak" این نام به اسب‌های گران‌قیمت، اصیل، آسیایی مانند اسب‌های عربی و اسب‌های «آخال تکه» برای سوارکاری گفته می‌شود.
اهمیت اسب باعث می‌شود تنوع نام‌ها در اسب‌ها در بین مردم قرقیزستان بسیار باشد و همین مسئله به جذابیت بیشتر این حیوانات در میان مسافران تور خارجی اضافه کند.

دیدن اسب‌ها در تور قرقیزستان

بسیاری از مسافرانی که در قالب تور خارجی به کشور قرقیزستان وارد می‌شوند قطعاً با فرهنگ محلی عشایر و اسب‌های قرقیز مواجه هستند. اسب‌های قرقیزستان را می‌توان در مراتع این کشور به نام «جیلو» دید. حتی در قرقیزستان روستایی در منطقه «نارین» وجود دارد که نام آن معنی «سردسته اسب‌ها» یعنی "At Bashi" را می‌دهد. این منطقه با تعداد بی‌شمار گله‌های اسب خود شناخته می‌شود.

اسب و داستان‌های پیرامون آن از جاذبه‌های گردشگری مهم در قرقیزستان است


مسافران تور قرقیزستان در این منطقه می‌توانند در مسیرهایی که برای اسب‌سواری به‌خصوص برای توریست‌های تور خارجی مشخص شده‌ به تفریح بپردازند. یکی از این مسیرهای اسب‌سواری از کنار دریاچه کوهستانی «سون کول» (Son Kul Lake) که در قلب رشته‌کوه «تین شان» قرار دارد. می‌گذرد. جدای این دریاچه، مروارید قرقیزستان برای اسب‌سواری را منطقه Issyk-Kul در سواحل جنوبی می‌نامند. این منطقه با مناظر متنوع غیرمعمول و شکارچیانی با عقاب‌های رام شده یکی از زیباترین مسیرها برای اسب‌سواری مسافران تور قرقیزستان است.

تور قرقیزستان

در بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۱ قرقیزستان درهای کشور خود را به روی گردشگرانی که به قصد سوارکاری به این کشور می‌آیند، گشود. این گردشگری به مسافران تور خارجی امکان داده است تا بتوانند اسب‌سواری را در مناظر زیبا و در مهد یکی از کشورهایی تجربه کنند که اسب بخشی از فرهنگ آنها است.
این گردشگری هم به مسافران تور قرقیزستان امکان می‌دهد که سوارکاری را تجربه کنند و هم باعث درآمدزایی برای مردم محلی می‌شود تا از این طریق به اسب‌های خود بیشتر رسیدگی کنند.

اسب بال مرد است، این یک ضرب‌المثل مهم در قرقیزستان است


مسافران تور قرقیزستان شاید در حین سفر خود از دیدن بازی‌های اسب‌سواری کمی خشونت‌آمیز شوکه شوند و یا خوردن گوشت اسب مردم قرقیز برایشان عجیب باشد؛ اما این موارد تنها بخشی از فرهنگ این مردم هستند. اسب‌ها در فرهنگ مردم قرقیزستان بسیار مورد احترام‌اند و ضرب‌المثل قرقیزی «اسب بال مرد است.» به شکل کامل گویای این مسئله است.

سخن آخر

کشورهای مختلف دنیا هر کدام با یک نماد خاص معرفی می‌شوند. گاهی مواقع این نمادها حیوانات این کشورها هستند؛ به طور مثال پاندا نماد کشور چین است یا ببر را نماد بنگلادش می‌دانند. این نماد برای مردم قرقیزستان اسب‌های این کشور هستند که به اصالت بالای خود شهرت دارند. بخشی از سفر با تور قرقیزستان می‌تواند به آشنایی مسافران تور خارجی با اسب‌های قرقیزستان بگذرد. این تجربه لذت‌بخش می‌تواند تجربه‌ای فراتر از سفرهای معمول به مسافران تور خارجی بدهد و باعث شود هم‌زیستی زیباتری با طبیعت در این تور خارجی به وجود آید.
مسافران می‌توانند برای دیدن این اسب‌ها اطلاعات لازم در مورد تور قرقیزستان را از مشاوران آژانس گردشگری دالاهو دریافت کنند.



1403/04/16 | کد مطلب: 5036
برچسب‌ها: دیدنی و خواندنی
یاسمن شکرگزار
نویسنده، علاقمند به سفر، گردشگری، کتاب و موسیقی


  • به اشتراک بگذارید:



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
برای اینکه مطالب بعدی وبلاگ دالاهو را از دست ندهید در خبرنامه ثبت‌نام کنید.
ثبت‌نام
با وارد کردن ایمیل خود مطالبی خواندنی و جذاب دریافت کنید.