تنها یک بار زندگی می‌کنیم...
021 4166 3000

فیلم: زیبایی‌های ارمنستان

کشور ارمنستان، کشوری کوهستانی است که در شمال فلات ایران، در غرب فلات ارمنستان و جنوب سلسله جبال قفقاز واقع شده است. ارتفاع میانگین کشور ارمنستان از سطح دریا 1800 متر است و تنها 10 درصد شهر های ارمنستان کمتر از 1000 متر ارتفاع دارند. بلندترین قله ارمنستان آراگاتس (Aragatz) است که در شمال غرب این جمهوری واقع است و 4090 متر ارتفاع دارد. اینجا فیلمی درباره ارمنستان ببینید و بیشتر درباره دیدنی‌های آن بخوانید.

تور ارمنستان

 

دیدنی‌های ارمنستان کجاست؟

ارمنستان که در شمال فلات ایران و در جنوب سلسله جبال قفقاز واقع شده کشوری است که با کوه‌های «آرارات» به عنوان نماد ملی این کشور شناخته می‌شود. جاذبه‌های ارمنستان بسیارند و همین مسئله باعث می‌شود که مسافران تور خارجی سفری پربار را در میان بناهای تاریخی و طبیعت این کشور تجربه کنند. در ادامه با زیبایی‌های این کشور که در تور ارمنستان می‌توانید مشاهده کنید بیشتر آشنا می‌شوید.

معبد گارنی (Pagan Temple of Garni)

تنها اثر باستانی غیرمسیحی «ایروان» که از زمان یونان باستان در ارمنستان بقایای آن باقی ‌مانده «معبد گارنی» است. این معبد در ۳۰ کیلومتری ایروان قرار گرفته و یکی از مهم‌ترین نمونه بناهای تاریخی ارمنستان پیش از مسیحیت به شمار می‌رود. بسیاری معتقدند این معبد به آیین «میترائیسم» (از آیین‌های باستانی ایرانیان) مرتبط است و در واقع به دستور پادشاه «تیرداد اول» برای «خدای مهر» ساخته شده است. بسیاری از معابد ارمنستان پس از رسمی شدن دین مسیحیت در ارمنستان ویران شدند و تنها این معبد است که جان سالم به در برده است. معبد گارنی در سال ۱۶۷۹ بر اثر زلزله به‌کلی ویران شد و بعدها در سال ۱۹۶۹ در طی یک بازسازی ۶ساله شکوه خود را به دست آورد. این معبد دارای ۲۴ ستون به ارتفاع 6.5 متر است که هر ستون از یک تک ستون، تنه و سرستون تشکیل شده است.

ممکن است معبد گارنی ارمنستان به آیین میترا مرتبط باشد

صومعه کغارد (Geghard monastery)

یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های این کشور که در تور خارجی ارمنستان باید حتماً به دیدن آن رفت «صومعه کغارد» است. این صومعه که جزو میراث جهانی یونسکو به شمار می‌رود در ۳۵ کیلومتری شهر ایروان قرار گرفته و قدمت آن به سده ۷ میلادی باز می‌گردد. این مکان شگفت انگیز در دو دوره مختلف در دل کوه تراشیده شده و به دلیل زیبایی خاص و محیط رمز آلودش جزو مکان‌هایی است که دیدن آن نباید در تور ارمنستان فراموش شود. نام این کلیسا برگرفته شده از نام نیزه مقدسی است که مسیح توسط آن در زمان مصلوب شدن مجروح شد. این نیزه سال‌ها در این کلیسا نگهداری می‌شد تا اینکه بعدها آن را به خزانه مقدس در «کلیسای جامع اچمیادزین» منتقل کردند.

صومعه کغارد در ارمنستان است و به ثبت یونسکو رسیده

کلیسای جامع زوارتنوتس (Zvartnots cathedral)

اگر به دنبال دیدن یکی از زیباترین و قدیمی‌ترین کلیساهای کشور ارمنستان در تور خارجی خود هستید به سراغ این کلیسا بروید. «کلیسای جامع زوارتنوتس» در ۵ کیلومتری ایروان قرار دارد و در سال ۲۰۰۰ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. این کلیسا در اواسط سده ۷ میلادی ساخته شد و یکی از مهم‌ترین کلیساهای آن دوران به شمار می‌رفت. بنای این مکان تا اوایل سده بیستم میلادی مدفون بود تا پس از چند سری حفاری پایه‌های آن دیده شد. امروزه تنها ستون‌های این بنای باشکوه باقی‌مانده که مسافران تور ارمنستان می‌توانند به تماشای آنها بنشینند.

کاسکاد (Cascade)

یکی دیگر از مکان‌های دیدنی تور خارجی ارمنستان که با پله‌های بسیار زیاد خود شهرت دارد «کاسکاد» است. این مکان 572 پله دارد و به همین دلیل به آن «هزار پله» نیز می‌گویند. کاسکاد در سال ۱۹۸۰ توسط «الکساندر تامانیان» ساخته شد و پایین‌ترین نقطه شهر از نظر ارتفاع را به بالاترین نقطه آن وصل می‌کند. کاسکاد در لغت معنای آبشار می‌دهد که در واقعیت نیز دارای آب‌نماها و فواره‌های بسیاری است. شاید بسیاری از مسافران تور خارجی ارمنستان به دلیل پله‌های بسیار این مکان از دیدن آن صرف‌نظر کنند؛ اما باید گفت که در این مکان برای رفاه حال افراد امکان پله‌برقی نیز در نظر گرفته شده است.

کاسکاد از دیدنی‌های ارمنستان با فواره‌ها و آب‌نماهاست

دریاچه سوان (Lake Sevan)

یکی دیگر از جاذبه‌های تور ارمنستان این دریاچه بسیار زیبا است. این دریاچه یکی از بزرگ‌ترین دریاچه‌های آب شیرین دنیا محسوب می‌شود و از جمله جاذبه‌های طبیعی مهم تور ارمنستان به شمار می‌رود. دریاچه سوان در ارتفاع ۲۰۰۰ متر بالاتر از سطح دریا دارد و در نزدیکی شهر ایروان قرار گرفته به‌طوری‌که با یک ساعت رانندگی می‌توان به آن رسید. رفتن به این دریاچه به‌خصوص در فصل تابستان پیشنهاد می‌شود. امکان تفریحات خاصی همچون شنا، جت اسکی، پاراگلایدر، قایق‌سواری و بسیاری تفریحات آبی دیگر در این مکان فراهم شده است. در اطراف این دریاچه امکان دیدن «قلعه آدزبرد»، «صومعه سواناوانک»، روستای «نرکین گتاشن»، و «قبرستان نوراتوس» برای مسافران تور ارمنستان فراهم است.

دژ اربونی (Erebuni fortress)

دژ یا قلعه «اربونی» یکی از جاذبه‌هایی است که نباید دیدن آن را در تور خارجی ارمنستان از دست داد. این قلعه یکی از قدیمی‌ترین قلعه‌های تاریخ بشر است که قدمت آن به ۷۸۲ سال قبل از میلاد مسیح باز می‌گردد. این قلعه توسط پادشاه «اورارتوها»، «آرگیشتی اول» ساخته شده و معماری بسیار جالبی دارد. نقشه معماری این دژ مثلثی شکل بوده و از چوب، خشت، «توف» و «بازالت» در ساخت آن استفاده شده است. اگر به دیدن بناهای تاریخی علاقه‌مند هستید دیدن این قلعه را نباید در تور ارمنستان از دست بدهید.

کتابخانه باستانی ایروان

یکی از مهم‌ترین گنجینه‌های ادبی در ارمنستان و کل جهان این کتابخانه بزرگ است. در این کتابخانه ۱۷۰۰ دست‌نوشته خاص به زبان‌های ارمنی، فارسی، یونانی، سریانی، عربی، هندی و... وجود دارد. برای مسافران ایرانی تور ارمنستان شاید جالب باشد که بدانند تعدادی از فرمان‌های شاه‌های صفویان به دستخط خود پادشاه در این کتابخانه قابل‌مشاهده است. در جلوی بنای این کتابخانه، مجسمه «ماشتوتس» کسی که الفبای ارمنی را ساخته، می‌توان مشاهده کرد که الفبا را به یک نوجوان یاد می‌دهد. رفتن به این کتابخانه و دیدن نسخ خطی یکی از تجربه‌های بسیار خاص در تور خارجی ارمنستان به شمار می‌رود.

پارک و بنای یادبود پیروزی

آغاز احداث این پارک به اواخر دهه ۱۹۳۰ باز می‌گردد که در نهایت پس از جنگ جهانی با نام «پارک پیروزی» در سال ۱۹۵۰ افتتاح شد. در ابتدا یک مجسمه مسی از «جوزف استالین» با ارتفاع ۱۷ متر در پارک قرار داده شد؛ اما در سال ۱۹۶۲ این مجسمه متلاشی و مجسمه یادبود «مادر ارمنستان» جایگزین آن گشت. مجسمه مام ارمنستان ارتفاعی در حدود ۵۱ متر دارد و با شمشیر در دست خود تداعی‌گر محافظت از کشور ارمنستان است. دیدن این مجسمه از نزدیک حسی از شکوه و عظمت را منتقل می‌کند.

بنای یادبود پیروزی در ارمنستان از مجسمه‌های مهم در دنیاست

سخن آخر

یکی از نکات بسیار مهم در هنگام سفر با تور خارجی، بازدید از زیبایی‌های کشور مقصد به شمار می‌رود. در تور ارمنستان جاذبه‌ها بسیارند و به همین دلیل به مسافران پیشنهاد می‌شود پیش از سفر با جاذبه‌ها و زیبایی‌های ارمنستان حتماً آشنا شوند تا بتوانند بهترین استفاده را از زمان سفر خود ببرند. با دیدن جاذبه‌های خاص ارمنستان مسافران تور خارجی می‌توانند به درک عمیق‌تری از فرهنگ و تاریخ این کشور برسند و به همین دلیل بسیار مهم است که برای دیدن این جاذبه‌ها و زیبایی‌ها در تور ارمنستان برنامه‌ریزی شود.
در صورت داشتن هرگونه سؤالی در مورد تور ارمنستان همکاران آژانس گردشگری دالاهو پاسخگوی شما هستند.



1394/05/22 | کد مطلب: 2958
برچسب‌ها: دیدنی و خواندنی
یاسمن شکرگزار
نویسنده، علاقمند به سفر، گردشگری، کتاب و موسیقی

گردآوری و تنظیم: تحریریه دالاهو
لطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.
برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.


  • به اشتراک بگذارید:



تورهای مرتبط با این موضوع کدام هستند؟
بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
برای اینکه مطالب بعدی وبلاگ دالاهو را از دست ندهید در خبرنامه ثبت‌نام کنید.
ثبت‌نام
با وارد کردن ایمیل خود مطالبی خواندنی و جذاب دریافت کنید.