تنها یک بار زندگی می‌کنیم...
021 4166 3000

فستیوال‌ها و رویدادهای مهم ارمنستان کدامند؟

برای تجربه جشنی از رنگ‌ها، لباس‌های سنتی، مراسم منحصر به فرد و فرهنگی جالب به ارمنستان سفر کنید. جشن برداشت محصول ارمنستان مجموعه‌ای است از تمام این چیزها. اگر به جز جشن و پایکوبی بخواهید تجربه‌ای فرهنگی هم داشته باشید، باز هم ارمنستان مقصد مناسبی است. شما کدام فستیوال را بیشتر می‌پسندید؟

تور خارجی

یکی از بهترین راه‌ها برای آشنایی با فرهنگ کشورها هنگام سفر با تور خارجی، شرکت در جشنواره‌ها و فستیوال‌های آن کشور است. این تجربه یک راه عالی برای شناخت فرهنگ ملی و آشنایی با آداب‌ورسوم و سنت‌های آن کشور به شمار می‌رود. امروز می‌خواهیم به سراغ کشور ارمنستان برویم و به شما بگوییم که فستیوال‌ها و رویدادهای مهم ارمنستان کدام‌اند؟ آشنایی با این فستیوال‌ها برای مسافران تور ارمنستان می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد تا به درک بهتری از این کشور و مردم آن در هنگام سفر خود برسند.

جشن‌های مهم در ارمنستان

مردم ارمنستان عاشق جشن گرفتن به مناسبت‌های مختلف هستند و به همین دلیل این کشور در طول سال فستیوال‌ها و رویدادهای مهمی را میزبان است. این فستیوال‌ها جلوه‌ای از مذهب، فرهنگ و سنت‌های مردم این کشور هستند که در حین تور ارمنستان می‌توان آنها را تجربه کرد. در ادامه به معرفی تعدادی از مهم‌ترین فستیوال‌ها و رویدادهای مهم ارمنستان خواهیم پرداخت:
کریسمس در ارمنستان
یکی از رویدادهای بسیار مهم ارمنستان «جشن کریسمس» است که طبق تقویم کلیسای حواری ارمنی در روزهای پنجم و ششم ژانویه برگزار می‌شود و یک تعطیلات خانوادگی است. در طی این رویداد خانواده‌ها و دوستان گرد هم می‌آیند تا کریسمس را جشن بگیرند. در صبح روز ششم ژانویه مراسم تقدیس در کلیسای هر ناحیه برگزار می‌شود و پس از پایان آن حاضران مقداری آب متبرک به خانه خود می‌برند. این جشن یک رویداد مذهبی در ارمنستان محسوب می‌شود که می‌تواند جلوه‌ای از اعتقادات مردم را به مسافران تور خارجی ارمنستان نشان دهد.

روز جاز ایروان

اگر مسافران تور ارمنستان به فستیوال‌های موسیقی علاقه‌مند هستند، بهتر است برنامه زمانی تور ارمنستان را با این فستیوال هم‌زمان در نظر بگیرند. جشنواره روز جاز ایروان در ۳۰ آوریل در مجتمع «کاسکاد» ایروان برگزار می‌شود. در واقع این روز، روز جهانی جاز است که در تمام دنیا جشن گرفته می‌شود و ارمنستان نیز جشنی باشکوه برای آن تدارک می‌بیند. در این جشنواره گروه‌های جاز ارمنستان و هنرمندان بین‌المللی دور هم جمع می‌شوند تا نقش مهم موسیقی را به‌عنوان یک روش ارتباطی فراتر از روش‌های دیگر به افراد معرفی کنند.

جشنواره دلمه ارمنستان

افرادی که اهل شکم گردی و غذا هستند در تور خارجی ارمنستان نباید این جشنواره را از دست بدهند. این جشنواره همان‌طور که نامش نشان می‌دهد به غذای محبوب دلمه متعلق است. این رویداد در 20 اردیبهشت ماه در روستای حنابرد (Hnaberd) برگزار می‌شود و بازدیدکنندگان می‌توانند انواع مختلف دلمه را بچشند و از طعم آنها لذت ببرند.

جشنواره شاه‌توت سیونیک (The Syunik Mulberry Festival)

علاقه‌مندان به میوه توت نباید جشنواره شاه‌توت سیونیک را در تور ارمنستان از دست بدهند. این جشنواره در یک پارک محلی به نام «گوریس» (Goris) در تاریخ ۷ جولای برگزار می‌شود. هدف از این جشنواره جدای از معرفی میوه توت و محصولات مرتبط به آن، تبدیل کردن این پارک محلی به یک منطقه گردشگری جذاب، و تقویت زندگی اجتماعی و اقتصادی مردم این منطقه است. هر گروه از مردم این منطقه غذاهای مختلف تهیه شده از شاه‌توت و توت را ارائه می‌کنند که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. مسافران تور خارجی ارمنستان با رفتن به این منطقه می‌توانند انواع توت خشک، ملاط توت (به زبان محلی دوشاب) و بسیاری خوشمزه‌های دیگر را امتحان کنند.

جشنواره وردآور (The Vardavar Festival)

اگر به آبپاشی و بازی با آب علاقه‌مندید حتماً تاریخ تور ارمنستان را در محدوده ۸ جولای انتخاب کنید. در این تاریخ جشنواره سرگرم‌کننده «وردآور» برگزار می‌شود. کلمه وردآور در زبان ارمنی دو معنی مختلف دارد. در معنای اول آب پاشیدن و در معنای دوم شعله‌ور شدن گل رز معنی می‌دهد. ریشه این جشنواره به یک افسانه باز می‌گردد که روایت می‌کند که الهه «استغیک» (Astghik) با پاشیدن گلاب، عشق را در سراسر ارمنستان منتشر و جاری کرد. پس از آن نیز خدای «وهاگن» (Vahagn) برای دفاع از این عشق به مبارزه طولانی‌مدت با شیطان پرداخت.
پس از پذیرش دین مسیحیت این افسانه به شکل فستیوال وردآور درآمد که در طی آن افراد بر روی یکدیگر آب می‌پاشند و به تفریح و شادی می‌پردازند.

جشنواره بین المللی فیلم زردآلو طلایی ایروان

اگر به فیلم و سینما علاقه‌مندید این جشنواره مهم را در تور خارجی ارمنستان فراموش نکنید. این جشنواره در بازه زمانی ۸ تا ۱۵ ژوئن در سینما مسکو برگزار می‌شود. هدف برگزاری این جشنواره این است که به تشویق خلاقیت و ایجاد ارتباطات جدید بین فیلمسازان و علاقه‌مندان به سینما بپردازد. به طور معمول فیلم‌هایی که در این جشنواره پخش می‌شوند زندگی روزمره مردم، تجربه انسان‌ها، شادی‌ها، غم‌ها و مشکلات ملت را نمایش می‌دهند. فیلم دیدن در سفر با تور ارمنستان می‌تواند تجربه فرهنگی جذابی برای مسافران باشد.

فستیوال رنگ ایروان

اگر اهل فعالیت‌های سرگرم‌کننده هستید حتماً فستیوال رنگ ایروان را در تور ارمنستان تجربه کنید. این فستیوال و رویداد مهم ارمنستان، هر ساله در روز‌های متفاوت اما در ماه ثابت جولای برگزار می‌شود. مسافران تور خارجی ارمنستان برای شرکت در این رویداد باید خود را برای یک دوی ۵ کیلومتری آماده کنند. زمان آغاز جشنواره صبح زود است که در ابتدا شرکت‌کنندگان خود را گرم می‌کند تا برای دویدن آماده باشند. در طول مسیر دوندگان به رنگ‌های درخشان آغشته می‌شوند و حسابی خوش می‌گذراند. در این جشنواره هیچ زمان، قوانین و محدودیتی وجود ندارد؛ بااین‌وجود در انتها به سه مرد و سه زن که به خط پایان برسند جایزه تعلق می‌گیرد.

جشنواره تراز (Taraz Festival)

اگر از علاقه‌مندان به لباس‌های سنتی فرهنگ‌های مختلف هستید حتماً در حین تور خارجی ارمنستان در این جشنواره شرکت کنید. «تراز» به زبان بومی معنی لباس‌های سنتی را می‌دهد. این جشنواره در ایروان و در 4 آگوست برگزار می‌شود و لباس‌های سنتی ارمنستان را نمایش می‌دهد. در طول این جشنواره می‌توانید انواع مختلف لباس‌های سنتی ارمنی غربی و شرقی را که جلوه‌گر هویت ملی و فرهنگ مردم ارمنستان هستند، تماشا کنید.

جشنواره بین‌المللی بالون

یکی دیگر از فستیوال‌ها و رویدادهای مهم ارمنستان جشنواره بالون است. این جشنواره از 15 تا ۱۸ سپتامبر در ایروان برگزار می‌شود و می‌توانید برای شرکت در آن در حین تور ارمنستان برنامه‌ریزی کنید. در طی این جشنواره بالن‌های رنگارنگ بسیار زیبایی از کشورهای مختلف زینت‌بخش آسمان ایروان می‌شوند و تصویری رؤیایی به وجود می‌آورند. برگزارکننده جشنواره بالون «اسکای بال» (Skyball) است که در جهت توسعه گردشگری و صنعت هوانوردی این جشنواره را برگزار می‌کند.

سخن آخر

تجربه فستیوال‌ها و رویدادهای مختلف در حین تور خارجی می‌تواند برای افراد بسیار جذاب باشد. این فستیوال‌ها بخش مهمی از فرهنگ و سنت مردم هر کشور را نمایش می‌دهند و ازاین‌جهت اهمیت دارند. کشور ارمنستان نیز یکی از کشورهای مملو از جشنواره‌ها و فستیوال‌های مختلف است که به مسافران تور ارمنستان پیشنهاد می‌شود در حین تور خارجی خود حتماً در تعدادی از این جشنواره‌ها شرکت کنند. قطعاً شرکت در این فستیوال‌ها درک عمیق‌تری از سفر به مسافران می‌دهد و کمک می‌کند تا با تجربه غنی‌تری به سفر خود پایان دهند.
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تور خارجی ارمنستان و جشنواره‌های این کشور می‌توانید با مشاوران آژانس مسافرتی دالاهو تماس بگیرید.



1396/11/19 | کد مطلب: 4054
برچسب‌ها: دیدنی و خواندنی
یاسمن شکرگزار
نویسنده، علاقمند به سفر، گردشگری، کتاب و موسیقی

ترجمه آزاد: تحریریه دالاهو
لطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.
برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.


  • به اشتراک بگذارید:



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
برای اینکه مطالب بعدی وبلاگ دالاهو را از دست ندهید در خبرنامه ثبت‌نام کنید.
ثبت‌نام
با وارد کردن ایمیل خود مطالبی خواندنی و جذاب دریافت کنید.