تنها یک بار زندگی می‌کنیم...
021 4166 3000

آیا ارمنستان را برای سفر می‌پسندم؟

تور ارمنستان یکی از تورهای گردشگری جذاب است که به دلیل نزدیک بودن این کشور به ایران بسیار پرطرف‌دار نیز هست. بسیاری مواقع برای افراد سؤال است که آیا تور ارمنستان را برای سفر می‌پسندند یا خیر؟! در جواب این سؤال باید گفت که ارمنستان برای هر نوع سلیقه جذابیت‌های خاصی دارد و به همین دلیل تور خارجی ارمنستان موردپسند بسیاری از افراد است. مسافران تور خارجی ارمنستان از رفتن به این کشور با طبیعت زیبا، و تاریخ، تمدن و فرهنگ قوی پشیمان نخواهند شد. در ادامه از سرزمین کوه‌های آرارات برای شما بیشتر خواهیم گفت.

تورارمنستان

تنوع جاذبه‌های گردشگری ارمنستان

همان‌طور که گفته شد تنوع جاذبه‌های گردشگری ارمنستان بسیار زیاد است و همین مسئله باعث می‌شود همه افراد طبیعت‌گرد، علاقه‌مند به تاریخ و تفریحات دیگر، در این کشور بتوانند خواسته خود را اقناع کنند. در ادامه به مواردی اشاره خواهیم کرد که شما را مطمئن می‌کنند تور خارجی ارمنستان را دوست خواهید داشت:

ارمنستان کشوری زیبا با جاذبه‌های متنوع است

پیاده‌روی و اسب‌سواری

برای افراد اهل پیاده‌روی و اسب‌سواری در تور خارجی ارمنستان، مناطق زیر بسیار دیدنی هستند:

دره یغگیس (Yeghegis Valley)

«یغگیس» یک روستا در ارمنستان است که در استان «وایوتس دزور» قرار گرفته است. این روستا تاریخی بسیار غنی دارد و در داخل آن کلیسای قرون‌وسطایی «زوراتس»، یک صومعه، یک قلعه بسیار معروف و همچنین یک گورستان یهودی متعلق به قرن سیزدهم قرار گرفته‌اند. دره یغگیس در این منطقه دره‌ای سرسبز و بزرگ است که می‌توان در آن به پیاده‌روی و اسب‌سواری پرداخت و تجربه‌ای خاص در تور خارجی ارمنستان برای خود رقم زد.

مسیر جاناپار (Janapar)

این مسیر پیاده‌روی که از میان کوه‌ها، دره‌ها و روستاها می‌گذرد برای افراد اهل پیاده‌روی در طبیعت بسیار دوست‌داشتنی خواهد بود. در طول این مسیر کوهنوردان هر شب از روستایی متفاوت می‌گذرند و می‌توانند در خانه‌های روستایی و یا در کمپ اقامت کنند.

گذرگاه کاساغ (Kasagh)

این گذرگاه در کنار رودخانه‌ای به همین نام قرار گرفته است. مسیر این گذرگاه طولی در حدود ۵ کیلومتر دارد و دو صومعه «هووهاناوانک» و «ساغموساوانک» را به یکدیگر وصل می‌کند. اگر به پیاده‌روی و دیدن مناظر بسیار زیبا علاقه‌مند هستید این گذرگاه را فراموش نکنید.

اماکن مذهبی

بازدید از اماکن مذهبی این کشور بخش دیگری از جاذبه‌های تور خارجی ارمنستان است. در ادامه با تعدادی از مهم‌ترین این اماکن که از لحاظ معماری نیز بسیار مهم هستند، آشنا می‌شوید:

صومعه گغارد (Geghard Monastery)

یکی از مکان‌های بسیار دیدنی در ارمنستان صومعه «کغارد» است. این صومعه در قرون‌وسطا ساخته شده و در استان «کوتایک» قرار دارد. کغارد را در مجاورت کوه‌ها ساخته‌اند و توسط صخره‌ها احاطه شده است. این صومعه در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت است و مسافران تور خارجی ارمنستان نباید دیدن آن را از دست بدهند.

صومعه گغارد از دیدنی‌های مهم و البته مذهبی در ارمنستان است

کلیسای تاتو (Tatev)

این کلیسای متعلق به قرن نهم، با استحکامات زیبای خود تصویری همچون قلعه بر روی یک دژ سنگی طبیعی به وجود آورده است. کلیسای «تاتو» در طی تاریخ به‌عنوان مرکز فعالیت‌های سیاسی، اقتصادی، معنوی و فرهنگی نقش مهمی را ایفا می‌کرده است.

معبد گارنی (Garni)

علاقه‌مندان به معماری در تور ارمنستان، نباید دیدن «معبد گارنی» را از دست بدهند. این بنا تنها ساختمان ستون‌دار یونانی - رومی در ارمنستان است. معبد گارنی شناخته‌شده‌ترین سازه و نماد ارمنستان پیش از مسیحیت به شمار می‌رود. این معبد را تنها معبد یونانی - رومی موجود در اتحاد جماهیر شوروی سابق می‌دانند.

دژها و قلعه‌های ارمنستان

اگر به بناهایی همچون دژها و قلعه‌ها علاقه‌مند هستید در سفر خود با تور خارجی ارمنستان مواردی را که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم از دست ندهید:

قلعه امبرد (Amberd)

این قلعه بسیار معروف متعلق به قرن دهم است و در ارتفاع ۲۳۰۰ متری از سطح دریا در دامنه‌های کوه «آراگاتس» ساخته شده است. با دو ساعت پیاده‌روی می‌توان به این قلعه قدیمی و کهن‌سال رسید و زیبایی‌های آن را از نزدیک تماشا کرد و در تاریخ غرق شد.

گردنه وراتان (Voratan)

قلعه وراتان در استان «سیونیک» ارمنستان و در ارتفاع حدود ۱۳۶۵ متر بالاتر از سطح دریا قرار دارد. این قلعه بسیار دیدنی با مناظر فوق‌العاده‌اش در بالای رشته‌کوه‌های پوشیده از برف و مراتع پر از گل‌های وحشی، تصویری بی‌نظیر در ذهن مسافران تور ارمنستان می‌سازد.
مناظر و چشم‌اندازها
اگر اهل طبیعت‌گردی و دیدن مناظر بکر هستید حتماً در حین سفر با تور خارجی ارمنستان از مناطق زیر دیدن کنید:

کوه‌های آرارات (آغری داغ)

کوه‌های آرارات که به آنها «آغری داغ» نیز می‌گویند یکی از جاذبه‌های تور ارمنستان است. کوه‌های آرارات همچون رشته‌کوه‌هایی شناور، پس‌زمینه صومعه «خور ویراپ» (Khor Virap) را همچون یک نقاشی زیبا دیدنی‌تر کرده‌اند. این کوه‌ها برای ارمنی‌ها از ارزش بالایی برخوردارند زیرا مردم ارمنستان را از زلزله‌های بسیار شدید نجات داده‌اند و به همین دلیل یکی از سمبل‌های مهم این کشور محسوب می‌شوند.

مسیر سلیم (Smeli)

مسیر «سلیم» استان‌های «گغارکونیک» و «وایوتس دزور» را از طریق رشته‌کوه «واردنیس» به هم متصل می‌کند. جاذبه اصلی این منطقه کاروان‌سرای سلیم است که در سال ۱۳۳۲ ساخته شده و زمانی مسافران خسته را در خود جای می‌داده است. امروزه این کاروان‌سرا یک مکان عالی برای پیاده‌روی، پیک‌نیک کردن، و دیدن چشم‌اندازهای زیبا از دره یغگیس محسوب می‌شود.

ماجراجویی خارج از مسیر پرازدحام توریست

جدای از جاذبه‌هایی که معرفی کردیم برخی آثار تاریخی موجود در ارمنستان نیز بسیار دیدنی هستند و در سفر با تور ارمنستان نباید دیدن آنها را به‌هیچ‌وجه از دست بدهید:

قدیمی‌ترین کفش دنیا

قدیمی‌ترین کفش دنیا یکی از دیدنی‌هایی است که نباید در هنگام سفر با تور ارمنستان آن را از دست بدهید. این کفش در «موزه تاریخ ارمنستان» نگهداری می‌شود و قدیمی‌ترین کفش چرمی شناخته شده است. این کفش قدیمی در یک غار در جنوب ارمنستان کشف شده و مربوط به ۳۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح است.

قدیمی‌ترین کفش دنیا در موزه ارمنستان نگهداری می‌شود

ورزش‌های زمستانی

همان‌طور که گفته شد در ارمنستان جاذبه‌های بسیاری را پیدا می‌کنید تا این کشور را برای سفر دوست داشته باشید. طرف‌داران ورزش و به‌خصوص اسکی می‌توانند در زمستان و زمانی که با تور ارمنستان سفر کرده‌اند، تجربه اسکی در پیست زیر را داشته باشند:

پیست اسکی تساغکادزور (Tsaghkadzor)

این پیست اسکی را کوه‌های بسیار باعظمت و با شکوه احاطه کرده‌اند. در این پیست اسکی برای مبتدیان و اسکی سواران باتجربه دوره‌های آموزشی نیز در نظر گرفته شده است. این پیست یکی از مقاصد برتر اسکی در جهان است و اگر اهل اسکی هستید حتماً باید در تور خارجی ارمنستان به سراغ این پیست بروید.

ورزش‌های زمستانی در ارمنستان بسیار پرشور پیگیری می‌شود

مسیر روستاها

مسیر بین روستاها نیز می‌تواند بسیار جذاب و دیدنی باشد. یکی از این مسیرها «اودزون» است:

اودزون

«اودزون» فلاتی مرتفع است که کلیسای اودزون در آن قرار دارد و در بخش بالای مناظر دیدنی دره «دبد» (Debed) قرار گرفته است.

موزه و گالری‌های ارمنستان

حال به سراغ افراد هنردوست در تور ارمنستان می‌رویم. مهم‌ترین جاذبه‌های هنری برای افراد هنردوست موارد زیر هستند:

موزه سرگئی پاراجانف (Sergei Parajanov)

اگر اهل تاریخ سینما هستید حتماً باید به این خانه یا موزه عجیب سر بزنید. در این موزه آثار هنرمند و فیلمسازی به نام «سرگئی پاراجانف» به اجرا در می‌آید و شما می‌توانید از نزدیک آثار این هنرمند را ببینید و لمس کنید.

در موزه‌های ارمنستان می‌توانید اشیا و قصه‌های جالب را پیدا کنید

گالری ملی ارمنستان

اگر به نقاشی و هنرهای تجسمی علاقه دارید به این گالری سر بزنید. در گالری ملی ارمنستان مجموعه غنی از هنر ارمنی را مشاهده خواهید کرد. نقاشی‌های بسیار خاص و حیرت‌انگیز نقاش ارمنی به نام «وارتگس سورنیانس» (Vardges Sureniants) در این گالری برای بازدید عموم به نمایش گذاشته شده‌اند.

یادگاری‌های شوروی

از جمله یادگاری‌های دوران شوروی که ارزش هنری بسیاری دارند و باید حتماً آنها را دید، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
- مجسمه مادر ارمنستان
- میدان جمهوری در ایروان
- برج مجسمه‌ای بسیار بزرگ با ارتفاع بیش از ۲۰ متر در ایروان

میدان جمهوری از دیدنی‌های مهم در ایروان ارمنستان است

سخن آخر

برای بسیاری از مسافران تور ارمنستان ممکن است این سؤال پیش بیاید که آیا این کشور را به‌عنوان مقصد سفر دوست خواهند داشت یا نه؟! شاید تا اینجای مقاله متوجه شده باشید که این کشور با دیدنی‌های خاص و متفاوت خود می‌تواند برای همه افراد با سلیقه‌های متفاوت دوست‌داشتنی باشد. ارمنستان کشوری است که در کنار طبیعت زیبای خود، تاریخ، فرهنگ و معماری خاصی را به مخاطبان عرضه می‌کند و همین مسئله باعث می‌شود مقصدی دوست‌داشتنی برای سفر همه افراد محسوب شود. اگر به دنبال نقطه‌ای دیدنی در نزدیک کشور هستید، ارمنستان می‌تواند انتخاب مناسبی باشد.
جهت کسب هرگونه اطلاعات بیشتر در مورد تور خارجی ارمنستان می‌توانید با مشاوران آژانس مسافرتی دالاهو مشورت کنید.



1401/01/21 | کد مطلب: 4052
برچسب‌ها: دیدنی و خواندنی
یاسمن شکرگزار
نویسنده، علاقمند به سفر، گردشگری، کتاب و موسیقی


  • به اشتراک بگذارید:



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
برای اینکه مطالب بعدی وبلاگ دالاهو را از دست ندهید در خبرنامه ثبت‌نام کنید.
ثبت‌نام
با وارد کردن ایمیل خود مطالبی خواندنی و جذاب دریافت کنید.