تنها یک بار زندگی می‌کنیم...
021 4166 3000

میدان تکسیم (تقسیم) استانبول کجاست؟

یکی از شناخته‌شده‌ترین نقاط شهر استانبول میدان «تکسیم» با لفظ ترکی و یا «تقسیم» به زبان فارسی است. احتمال کمی دارد که مسافران تور استانبول گذرشان به این میدان و اطراف آن نیفتد و ساعت‌هایی را در این منطقه سپری نکنند. این میدان و جاذبه‌های اطرافش یکی از توریستی‌ترین بخش‌های استانبول به شمار می‌رود و سالانه گردشگران بسیاری را در قالب تور خارجی به سمت خود دعوت می‌کند. جاذبه‌های این میدان و اطرافش بسیار زیادند و باید پیش از سفر با آنها آشنا شد تا در طول سفر نقطه‌ای بدون دیدن باقی نماند.

تور استانبول

میدان تکسیم در کجا قرار گرفته است؟

میدان تکسیم در محله «بی اوغلو» (Beyoglu) و بخش اروپایی استانبول قرار دارد. این بخش یک منطقه قدیمی با بافت قدیمی است و به دلیل قدمت و از طرفی جاذبه‌های گردشگری متنوعی که در اطرافش قرار گرفته از جمله مکان‌های ثابت در تور استانبول به شمار می‌رود. این میدان به خیابان‌های مهمی همچون خیابان استقلال راه دارد و به همین دلیل دسترسی مسافران را به بسیاری از فروشگاه‌ها و رستوران‌ها و هتل‌ها ممکن می‌کند. نکته جالب این میدان در این است که امکان عبور خودرو از این میدان و خیابان استقلال وجود ندارد و فقط تراموای نوستالژیک از آنها می‌گذرد. در اطراف این میدان ایستگاه‌های اتوبوس و مترویی قرار دارد که دسترسی مسافران تور استانبول را به آن و دیگر نقاط استانبول بسیار ساده می‌کند.

میدان تکسیم نماد جمهوریت مدرن ترکیه

میدان تکسیم را نماد جمهوریت مدرن ترکیه می‌دانند که به دست «آتاتورک» رقم خورده است. در واقع مجسمه زیبایی که در وسط این میدان قرار گرفته و بیشتر مسافران تور خارجی استانبول با آن عکس یادگاری می‌گیرند یادبود این جمهوریت به شمار می‌رود. این تندیس توسط مجسمه‌ساز مشهور ایتالیایی ساخته شده و در سال ۱۹۲۷ از آن رونمایی شده است. اینکه چرا این میدان اهمیت تاریخی پیدا کرده به سال‌ها قبل یعنی سال ۱۷۳۲ امپراتوری عثمانی باز می‌گردد. در آن زمان «سلطان محمود اول» دستور داد تا مخزن آبی در این منطقه ساخته شود. در آن زمان شهر استانبول با مشکلات دسترسی به آب دست‌وپنجه نرم می‌کرد و قرار دادن این مخزن کمک می‌کرد تا آب به سایر نواحی استانبول انتقال یابد. در واقع تقسیم آب از این نقطه علت اصلی نام‌گذاری این میدان شده است. تا اوایل دهه ۱۹۰۰ این منطقه هنوز سروشکل یک میدان را پیدا نکرد تا اینکه پس از اعلام جمهوری ترکیه و ساخت بنای یادبود جمهوریت، به شکل میدان تکسیم امروزی درآمد که می‌توانید در تور خارجی استانبول آن‌را ببینید.

جاذبه‌های گردشگری اطراف میدان تکسیم

همان‌طور که گفته شد مسافران تور استانبول می‌توانند در اطراف میدان تقسیم به جاذبه‌های گردشگری متنوعی دسترسی داشته باشند. از جمله این جاذبه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

میدان تکسیم از دیدنی‌های مهم در استانبول است

یادبود جمهوریت

اصلی‌ترین و مهم‌ترین بنایی که مسافران تور خارجی استانبول هنگام ورود به این میدان با آن مواجه می‌شوند مجسمه‌ای است که در این میدان قرار دارد. در این مجسمه مسافران تور استانبول می‌توانند «مصطفی کمال آتاتورک» را در کنار چند نظامی بالارده مشاهده کنند. بسیاری تصور می‌کنند که این تندیس مربوط به سفر رضاشاه و فرزندش از ایران به ترکیه است که این تصور کاملاً اشتباه است. سفر رضاشاه ۵ سال پس از ساخت این مجسمه به ترکیه بوده است.

خیابان استقلال

یکی از دلایل شهرت میدان تقسیم در بین مسافران تور استانبول نزدیکی این میدان به خیابان استقلال است. خیابان استقلال یکی از جاذبه‌های گردشگری محبوب استانبول محسوب می‌شود که حدود ۲ کیلومتر طول دارد. این خیابان مملو از مغازه‌های تجاری، پاساژها، رستوران‌ها و کافه‌ها است و به همین دلیل منطقه مناسبی برای وقت‌گذرانی در حین سفر با تور استانبول محسوب می‌شود.

در پایان خیابان استقلال به میدان تکسیم می‌رسید

برج گالاتا

«گالاتا» یکی دیگر از جاذبه‌هایی است که در تور استانبول باید حتماً به سراغ آن رفت. از میدان تکسیم تا این برج ۳۰ دقیقه پیاده راه است؛ مدت زمانی که به دلیل سرگرم بودن مسافران تور استانبول به دیگر جاذبه‌های این خیابان، چندان طول نمی‌کشد. این برج در گذشته نقش فانوس دریایی برای دریانوردان داشته و در قرن نوزدهم با اضافه کردن یک بالکن به برج، به‌عنوان مکانی برای ردیابی آتش‌سوزی در سطح شهر استفاده می‌شده است. دسترسی به بالای این برج هم از طریق ۱۴۳ پله تاریخی و هم از طریق آسانسور امکان‌پذیر است.

برج گالاتا فانوسب بود که هنوز هم چشم انداز زیبایی به بخشی از استانبول دارد

پارک گزی (Gezi Park)

این پارک درست در کنار میدان تقسیم قرار گرفته و یکی از کوچک‌ترین پارک‌های شهر استانبول محسوب می‌شود. وجود این پارک کمک می‌کند تا افراد بتوانند پس از یک گشت‌وگذار طولانی کمی در آن به استراحت بپردازند.

محله‌های جهانگیر و چوکورجوما

اگر می‌خواهید به این دو محله بروید باید از خیابان «سیراسلویلر» راه خود را پیش بگیرید. این خیابان در امتداد میدان تقسیم قرار گرفته و در سمت چپ خود، شما را به محله معروف «جهانگیر» (Cihangir) و در سمت راست به منطقه «چوکورجوما» (Cukurcuma) می‌رساند. در محله دوست‌داشتنی جهانگیر مسافران تور خارجی استانبول می‌توانند به قهوه‌خانه معروف «فیروز آقا» بروند و در ازدحام جمعیت آن ساعاتی را بگذراند. محله چوکورجوما نیز مملو از عتیقه‌فروشی‌ها، گالری‌های هنری، خانه‌های بازسازی شده و کافه‌ها است که دیدن آنها می‌تواند برای مسافران تور خارجی استانبول بسیار جذاب باشد.

کاخ دلمه باغچه

یکی از جاهای دیدنی نزدیک به میدان تکسیم استانبول این کاخ است که حدود 20 دقیقه پیاده‌ از این میدان فاصله دارد. این کاخ با مساحتی در حدود ۲۵ هزار متر مربع و زیربنای ۱۱۰۰۰ متر مربع یکی از بناهای باشکوه استانبول محسوب می‌شود که باید حتماً در تور خارجی استانبول از آن دیدن کرد. از میدان تقسیم به راحتی می‌توان به این کاخ رسید و ساعاتی را در جلوه بی‌نظیر آن گذراند.

کاخ دلمه باغچه از دیدنی‌های باشکوه در استانبول است

موزه فرهنگی آتاتورک

یکی دیگر از مکان‌های دیدنی میدان تقسیم استانبول این مرکز فرهنگی است که گردشگران بسیاری برای تماشای موسیقی محلی و اپرا به آن می‌روند. در این مرکز هر ساله‌ برنامه‌های مختلفی برگزار می‌شود و اگر اهل کنسرت، نمایش و فستیوال‌های شهر استانبول هستید می‌توانید حتماً به آن سر بزنید.

موزه آتاتورک از جاذبه‌هایی است که باید حتما آن‌را بینید

موزه پرا (Pera Museum)

این موزه در میدان تقسیم قرار گرفته و یکی از جاذبه‌های گردشگری بسیار دیدنی برای افراد اهل هنر در تور خارجی استانبول است. در این موزه نقاشی‌های بسیار قدیمی و گران‌بها نگهداری می‌شود که قدمت برخی از آنها به قرن نوزدهم باز می‌گردد. همچنین در موزه «پرا» کاشی‌ها و سرامیک‌هایی به نمایش گذاشته شده‌اند که می‌توانند برای افراد اهل هنر در تور استانبول بسیار دیدنی باشند.

سخن آخر

میدان تکسیم استانبول یکی از جاذبه‌های است که می‌تواند خاطرات بسیاری را در طی تور خارجی استانبول برای شما بسازد. این میدان با بسیاری از رستوران‌ها، دکه‌های روزنامه‌فروشی، و دست‌فروشانی که به فروش سیمیت و دیگر خوشمزه‌های استانبول می‌پردازند، احاطه شده است. در فاصله‌ای نه‌چندان دور و چسبیده به این میدان جاذبه‌های دیگری همچون خیابان استقلال وجود دارند که می‌توانند به جذابیت‌های این میدان در تور خارجی استانبول اضافه کنند.
اگر برای دیدن این میدان و جاذبه‌های اطرافش وسوسه شده‌اید، همکاران ما در آژانس گردشگری دالاهو آماده هستند تا در مورد تور خارجی استانبول شما را راهنمایی کنند.



1396/07/14 | کد مطلب: 118
یاسمن شکرگزار
نویسنده، علاقمند به سفر، گردشگری، کتاب و موسیقی

تهیه و تدوین: تحریریه دالاهو
لطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.
برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.


  • به اشتراک بگذارید:



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
نوشین
1397/08/19 08:07
همه چیز گفتید جز علت نامگذاری میدان که در قدیم محل تقسیم آب برای محله های اطراف بوده
پاسخ دهید...
تحریریه دالاهو
1397/08/19 15:20
با سلام و تشکر از شما.
بله. موضوعی که فرمودید به نظر صحیح می‌رسه:
https://en.wikipedia.org/wiki/Taksim_Square#History
برای اینکه مطالب بعدی وبلاگ دالاهو را از دست ندهید در خبرنامه ثبت‌نام کنید.
ثبت‌نام
با وارد کردن ایمیل خود مطالبی خواندنی و جذاب دریافت کنید.