تنها یک بار زندگی می‌کنیم...
021 4166 3000

غار طبیعی ایلام: غار زینه‌گان

غار طبیعی «زینه‌گان» غاری شگفت‌انگیز معروف به غار بهشت در استان ایلام است. زینه‌گان  در دل دشتی در  منطقه گرمسیری بخش صالح آباد، از توابع شهرستان مهران قرار دارد. این غار همه ساله، به ویژه در فصل تابستان، مهمانان زیادی را جذب این منطقه می‌کند. استان ایلام سرزمینی بکر و زیبا است؛ اگر چه غار طبیعی «زینه‌گان» در میان مردم چندان شناخته شده نیست اما زیبایی خاص زینه‌گان و شکل‌گیری‌اش در دل منطقه‌ای گرمسیری پتانسیل فراوانی برای جلب طبیعت‌گردان داخلی و خارجی دارد. سفر به ایلام و تماشای غار  زینه‌گان می‌تواند شروع یک سفر ماجراجویانه به ایلام و جاذبه‌های طبیعی این استان باشد. 

چرا ایلام عروس زاگرس است؟

استان ایلام در منطقه‎‌ای کوهستانی در حاشیه جنوب غربی رشته کوه‎‌های زاگرس قرار گرفته است. بیشتر مساحت این استان را مناطق کوهستانی، تپه کوهستانی یا تپه ماهور تشکیل می‌دهد که به شیب‌های تندی در دشت‌های کم‌ارتفاع منـتهی می‌شوند. دره‌های شگفت، رودها و آبشارهای طرب‌انگیز، غارهای بی‌نظیر، کوه‌های سر به فلک کشیده، اقلیم‌های متنوع آب و هوایی، همجواری دیدنی کوه و دشت، سادگی هزار رنگ طبیعت وحشی، صداقت فرهنگ و هنر و چشم‌اندازهای بدیع استان، ایلام را به شاهکار خلقت ایران تبدیل کرده و به خاطر همین زیبایی طبیعتش است که به «عروس زاگرس» مشهور شده است.

از مناطق نمونه گردشگری ایلام می‌توان به پشت سدکرخه در آبدانان، سد سیمره، بانکول، امامزاده عبدالله ایوان، تنگ زینه گان صالح آباد،چشمه های آب گرم و قیر دهلران، سد ایلام، دربند دره شهر، سراب دره شهر، کوران بزان، سرابله، مله پنجاو، هیانان و دریاچه دوقلو سیاه گاو اشاره کرد. 

پل گاومیشان رود سیمره

غار زینه‌گان کجاست؟

غار زینه‌گان در استان ایلام و در ۵ کیلومترى جنوب شرقى شهر صالح‌ آباد و در فاصله ۵۲ کیلومترى شهر ایلام قرار دارد. غار زینه‌گان غاری روباز است که طول آن بیش از 1 کیلومتر است. در غار زینه‌گان آب فراوان، دهلیزهاى آبگیر، قندیل‌هاى متعدد و آبچک‌هاى طبیعى و بسیار جالب وجود دارد. در واقع زینه‌گان یک غار نیست! بلکه یک تنگه است که به اشتباه در این سال‌ها به عنوان "غار" شهرت پیدا کرده. دو مسیر سر باز در زینه‌گان است و شما تنگه ای رو باز را می بینید که فضای باریکش سبب شده شبیه غار باشد. 

غار زینه‌گان در 5 کیلومتری جنوب شرقی شهر صالح‌آباد

غار زینه‌گان غار بهشتی ایران!

هواى داخل غار زینه‌گان ایلام بسیار سرد و مطبوع است. در حالى که منطقه صالح‌ آباد در تابستان حدود بیش از ۴۰ درجه گرما دارد، اختلاف هواى بیرون غار با درون آن تقریباً ۵۰ درجه است و به همین دلیل علاوه بر زینه‌گان به آن غار بهشت هم می‌گویند. سرخس‌ها، جلبک‌ها، گل‌ها و گیاهان خودروى داخل غار، رنگ سنگ‌ها، پیچ و خم داخل غار، لب‌هاى به هم دوخته قسمت‌هایى از سقف غار همه و همه حکایت از شگفتى‌‌هاى طبیعت دارد. غار زینه‌گان یکى از جاذبه‌هاى مهم توریستى استان ایلام است. از آبچک های طبیعی این غار باران طبیعی می‌بارد و بازدیدکنندگان را در فصل گرما به مهمانی خنکی دعوت می‌کند.

غار زینه‌گان یک تنگه است نه غار! بیش از یک کیلومتر مسیر روباز است

 



1399/11/11 | کد مطلب: 1711
برچسب‌ها: جاذبه‌های دیدنی
هانیه کاظمی

مهندس برق، ارشد مدیریت، عاشق ورزش، موسیقی، مطالعه و تماشای فیلم


گردآوری و تنظیم: تحریریه دالاهو
لطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.
برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.


  • به اشتراک بگذارید:



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
برای اینکه مطالب بعدی وبلاگ دالاهو را از دست ندهید در خبرنامه ثبت‌نام کنید.
ثبت‌نام
با وارد کردن ایمیل خود مطالبی خواندنی و جذاب دریافت کنید.