تنها یک بار زندگی می‌کنیم...
021 4166 3000

چطور صندل طبیعت‌گردی مناسب بخریم؟

افراد زیادی تمایل دارند روزهای گرم سال را با صندل سپری کنند؛ اما اگر در انتخاب صندل دقت نکنند، باید منتظر عواقب آن باشند. مجله‌ نیویورک‌تایمز، در یک گزارش خبری به تمام کسانی که این پاپوش تابستانی را می‌پوشند هشدار می‌دهد که کم‌کم باید منتظر احساس درد در پاهای‌شان باشند. در این مطلب، با صندل‌های استاندارد و غیراستاندارد آشنا شوید.

 

تورهای ترکینگ

 

صندل‌های غیر استاندارد طبیعتگردی را بشناسیم

به‌تازگی، گروهی از محققان در دانشگاه ابرون در آلاباما، بیومکانیک صندل‌های لاانگشتی و آسیبی را که به پاهای افراد وارد می‌کنند، مورد بررسی قرار داده‌اند. سرپرست این گروه تحقیقاتی می‌گوید: "وقتی ما راه رفتن کسانی که دمپایی لاانگشتی پوشیده‌اند را مورد بررسی قرار دادیم متوجه شدیم بیشتر افراد وقتی این نوع کفش‌های تابستانی را می‌پوشند مدل راه رفتنشان تغییر می‌کند. همین بد راه رفتن موجب بروز دردهایی در پاشنه‌ پا، ساق پا و حتی ران و لگن و کمر افراد می‌شود."  نتایج این مطالعه‌ جدید در کنگره‌ سالانه طب ورزش در ایندیاناپلیس ارائه‌ شده است.

 

چرا صندل لا انگشتی نپوشیم؟

صندل لاانگشتی احتمال لغزش و زمین خوردگی را افزایش می‌دهد؛ چراکه این صندل‌ها کف بدون عاجی دارند و حفظ تعادل با آن‌ها هنگام راه رفتن مشکل است. در کفش‌هایی که پشت‌باز هستند هنگام حرکت، بخشی از انرژی صرف بیرون نیفتادن آن‌ها از پا می‌شود و این کفش‌ها موجب خستگی بی‌مورد می‌شود. بنابراین توصیه می‌شود که اگر قصد پیاده‌روی‌های طولانی‌تر از 20 دقیقه را دارید، به‌ هیچ‌ وجه دمپایی لاانگشتی نپوشید. از سوی دیگر این دمپایی‌ها به هیچ وجه ایمن نیستند و موجب خراشیدن پا با سنگ و چوب شوند یا احتمال گزیدگی با حشرات و خزندگان را بالا ببرند.
در برخی از تورهای طبیعتگردی و رودخانه نوردی، برخی از مسافران برای ورود به آب و یا عبور از رودخانه، صندل لاانگشتی می‌آورند. این دمپایی‌ها نه تنها کمکی نمی‌کنند، بلکه می‌توانند ریسک زمین خوردن شما بر روی سنگ‌های لغزنده کف رودخانه را نیز بالا ببرند. درواقع عبور پابرهنه بسیار ایمن‌تر از وقتی است که یک دمپایی لاانگشتی پوشیده‌اید.

صندل لاانگشتی احتمال لغزش و زمین خوردگی را افزایش می‌دهد؛ چراکه این صندل‌ها کف بدون عاجی دارند و حفظ تعادل با آن‌ها هنگام راه رفتن مشکل است.

صندل‌های استاندارد چطورند؟

در بسیاری از تورهای طبیعتگردی، به خصوص آنهایی که در بهار و تابستان برگزار می‌شوند، داشتن صندل مناسب توصیه می‌شود. چرا که مسیرهای طبیعتگردی در این فصل‌ها مرطوب است و می‌تواند موجب خیس شدن کفش اصلی‌تان شود. حرکت و ادامه مسیر با کفش خیس بسیار سخت بوده و می‌تواند سلامتی‌تان را هم به خطر بیاندازد. مثلا پا درد و یا سرماخوردگی از عمده‌ترین مشکلاتی است که با پوشیدن کفش‌های خیس، گریبان‌تان را می‌گیرید. به همین دلیل باید یک صندل سبک و راحت را در کوله‌تان جا دهید تا بتوانید در صورت لزوم کفش‌تان را عوض کنید. از سوی دیگر، به دلیل گرمای هوا، پوشیدن کفش‌های جلوبسته همیشه میسر نیست و لازم است که برای پیاده‌روی هم صندل سبک بپوشید. اما یک صندل استاندارد چه ویژگی‌هایی دارد؟ در ادامه این مطلب در این باره برایتان گفته‌ایم.

 

صندل‌های ورزشی (طبیعت‌گردی)

سفرهای طبیعت‌گردی سفرهای هستند که به مراقبت‌های طبیعت‌گردی زیادی احتیاج دارند. هم‌چنین نکاتی که باید قبل از طبیعت‌گردی بدانید، بی‌شمارند. داشتن یک جفت صندل طبیعت‌گردی، سفرهای تابستانه طبیعت‌گردی و گذر از مسیر‌های آبی و ساحلی را راحت‌تر می‌کند. این صندل‌ها ضدآب هستند و دارای کفه ورزشی خاصی هستند که به کشش و انقباض آن کمک می‌کند؛ هم‌چنین کفه این صندل‌ها در برابر لغزش مقاوم است. صندل‌های ورزشی معمولاً چند نوار عرضی پهن دارد تا روی پا را محافظت کند. صندل ورزشی‌ای که به‌ خوبی طراحی‌شده و سبک و راحت باشد، برای قایق‌سواری، پیاده‌روی و هم‌چنین برای سایر فعالیت‌های بیرون از منزل در فصل تابستان، بسیار خوب و مناسب است. این صندل‌ها از جنس لاستیکی، پلی اورتان یا وینیل و در انواع رنگ‌ها موجود است. برندهای گوناگون در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف و برای خانم‌ها و آقایان، این صندل‌ها را تولید می‌کنند. پس اگر دوست دارید صندل‌تان با کوله یا کیف کمری‌تان ست باشد، اصلا نگران نباشید. بازار صندل طبیعتگردی بسیار متنوع است و می‌توانید انواع آنها را به راحتی پیدا کنید.

صندل طبیعتگردی جلو بسته.

صندل طبیعتگردی جلو باز.

صندل‌های رسمی

یک مدل صندل هم وجود دارد که از انواع دیگر آن کمی رسمی‌تر است. جایگزین کردن چرم به‌جای لاستیک و سگک‌های فلزی به‌جای نوارهای نایلونی باعث می‌شود تا صندل‌های اسپرت به مدل‌های رسمی‌تری تبدیل بشوند. با رسمی‌تر کردن این صندل‌ها می‌توان آن‌ها را در مراسمی که در فصل بهار و تابستان در بیرون از منزل برگزار می‌شود، پوشید. می‌توانید این مدل صندل را با کت شلوارکتان هم ست کنید. این صندل‌ها برای برنامه‌های طبیعتگردی سنگین پیشنهاد نمی‌شوند و می‌توانند برای شهرگردی سبک و مسیرهایی که با مترو یا اتوبوس طی می‌کنید، مناسب باشند. برای خرید این صندل‌ها می‌توانید سراغ برندهایی مثل کفش چرم اول یا نوین چرم بروید.

نکته مهم در انتخاب صندل

به یاد داشته باشد که صندل مناسب باید پا را کاملاً در برگیرد و توسط آن توزیع وزن بدن به جلو و عقب پا یکسان باشد. در هنگام خرید صندل حتما این نکته را مدنظر قرار دهید. علاوه بر این برای طبیعتگردی، نباید کفی بپوشید که پاشنه بلند داشته باشد یا کاملا بدون زیره و پاشنه باشد. هر دو این مدل‌ها نامناسبند و در فاصله کمی، شما را از گروه جا می‌گذارند.

همانطور که در انتخاب صندل به خصوص صندل‌های طبیعت‌گردی نهایت دقت نظر را به کار می‌برید، برای خرید کفش نیز باید نکات زیادی را مورد توجه قرار دهید. در مطلب «راهنمای خرید و نگهداری کفش‌های کوهنوردی» با برخی از این نکات آشنا شوید.

*در تورهای دالاهو یکی از لوازم پیشنهادی صندل طبیعت‌گردی است.

سایت تبیان

 



1399/06/12 | کد مطلب: 2317
برچسب‌ها: نکات سفر


  • به اشتراک بگذارید:



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
برای اینکه مطالب بعدی وبلاگ دالاهو را از دست ندهید در خبرنامه ثبت‌نام کنید.
ثبت‌نام
با وارد کردن ایمیل خود مطالبی خواندنی و جذاب دریافت کنید.