تنها یک بار زندگی می‌کنیم...
021 4166 3000

سریلانکا؛ مروارید اقیانوس هند

کشور سریلانکا طی سال‌های اخیر توانسته است نام خود را در کنار کشورهای معروف توریستی جهان به ثبت برساند. این کشور به لحاظ برخورداری از طبیعت زیبا، پارک‌های طبیعی، مناظر باستانی و فرهنگی با تمدن ۳ هزارساله همواره توجه گردشگران زیادی را به خود جلب کرده است. در تور سریلانکا، از این کشور زیبا دیدن خواهید کرد.

تور سریلانکا

سریلانکا (Srilanka)

جزیره کوچکی است به شکل یک قطره آب در جنوب هندوستان و احاطه‌شده با اقیانوس هند که از زمان‌های دور به دلیل داشتن سنگ‌های قیمتی معروف بوده است ولی امروزه در همه جای دنیا این کشور را نه به خاطر سنگ‌های قیمتی آن بلکه با چای معروف سیلان می‌شناسند. سیلان نامی است که در دوره استعمار این کشور به دست انگلیسی‌ها بر آن گذاشته شد. امروزه سیلان نام معروف‌ترین چای در دنیاست.

سریلانکا (Srilanka) جزیره کوچکی است به شکل یک قطره آب در جنوب هندوستان و احاطه‌شده با اقیانوس هند.

 

صنعت گردشگری یکی از منابع ارزی سریلانکا محسوب می‌شود و پس از نیروی کار، منسوجات و چای مقام چهارم را داراست. به‌عبارتی‌دیگر صنعت گردشگری، ۲۰ درصد تولید ناخالص ملی در سریلانکا را تشکیل می‌دهد. آمارهای موجود، نشان می‌دهد که ورود نزدیک به ۶۰۰ هزار گردشگر در سال به سریلانکا، نزدیک به ۶۰۰ میلیون دلار برای این کشور درآمد در پی داشته است.

مزارع چای سریلانکا.

سوغاتی‌های کوچک

سریلانکا منبع ادویه است و بسیاری از ادویه‌های معروف مثل دارچین و زنجبیل و وانیل در این کشور تولید می‌شود. اگر قصد خرید دارید می‌توانید دارچین و ادویه کاری از این کشور سوغات بیاورید. از صنایع‌دستی معروف و جالب در سریلانکا که باقیمت مناسب می‌توان تهیه کرد کارهای چوبی است.

صنایع دستی جالب سریلانکا.

انواع و اقسام مجسمه‌ها مخصوصاً فیل را می‌توان یافت. در ضمن ماسک‌های چوبی هم که در این کشور کاربرد آئینی و خرافی دارد بسیار زیبا و سوغات مناسبی هم هست.

سریلانکا و بازی با فیل‌های آسیایی:

سریلانکا همچنین زیست‌گاه فیل آسیایی است و به دلیل تقدس این موجود بین بودائی‌ها در برخی معابد، این حیوانات زیبا را نگه‌داری می‌کنند. ولی بهترین مکان برای دیدن فیل‌ها بین راه کلمبو به کندی و در نزدیکی شهر گاله، مرکز نگهداری از فیل‌های بدون سرپرست است که به نام پینا والا الفنت اورفانج-(pinnewala elephant orphanage) به معنای یتم خانه‌ی فیل‌های پینا والا معروف است، ظهر موقع غذا دادن به فیل‌ها است و قبل از آن در رودخانه‌ای در همان نزدیکی مشغول به آب‌تنی هستند. دیدن آن‌ها در حال آب‌تنی  بسیار جالب است. زمانی که فیل‌ها را برای غذا دادن می‌برند می‌توان از نزدیک فیل آسیایی را دید درعین‌حال می‌توان با شیشه به بچه فیل‌ها شیر داد که برای این منظور باید هزینه پرداخت کرد. تماشای فیل‌ها یکی از جاذبه‌های پرطرفدار سریلانکاست. 

سریلانکا زیست‌گاه فیل آسیایی است.

آب‌وهوای سریلانکا چطور است؟

تنوع آب و هوایی در سریلانکا، این کشور را به "جزیره‌ای برای تمام فصول " تبدیل کرده است. نزدیکی سریلانکا به خط استوا سبب شده فصول مختلف به معنی واقعی در این کشور مشاهده‌ نشود و درجه حرارت در تمام مدت سال در این کشور تقریباً بین ۲۸ تا 32 ‪درجه سانتی‌گراد باشد. نواحی جنوب و جنوب غربی سریلانکا دارای آب‌وهوای گرم و مرطوب و مناطق شمالی و شرقی این جزیره گرم و خشک است. آب‌وهوای نواحی مرکزی سریلانکا که کوهستانی است معتدل است. سریلانکا همچنین در معرض وزش دو نوع باد موسمی قرار دارد که نتیجه وزش چنین بادهایی اعتدال هوا و ریزش باران است.

سواحل دلربای سریلانکا.

بعضی از تفریحات سریلانکا

یکی از معروف‌ترین سواحل سریلانکا در جنوب غربی این جزیره و منطقه آهونگالا است در اینجا می‌توانید از زیبایی غروب آفتاب در کنار سواحل فوق‌العاده اقیانوس هند لذت ببرید جایی که اقیانوس، خورشید را به درون خود می‌بلعد و آسمان به‌قدری سرخ می‌شود که در عمرتان کمتر شاهد آن خواهید بود. اگر به این منطقه رفتید بازدید از لاک‌پشت‌های دریایی را فراموش نکنید، همان‌طور که می‌دانید نسل لاک پشت‌ها در نقاط مختلف دنیا در خطر انقراض است. به همین دلیل افراد داوطلب مراکزی برای تکثیر این لاک‌پشت‌های زیبا  تأسیس کردند تا به افزایش جمعیت این‌گونه کمک کند. برنامه به این شکل است که افراد داوطلب و دولت با پرداخت مبلغی در ازای هر تخم لاک‌پشت از فروش این تخم‌ها در راه‌های دیگر جلوگیری می‌کنند و با نگه‌داری از آن‌ها و پس از بزرگ شدن لاک‌پشت‌ها انها را  در دریا رها می‌کنند.

لاک‌پشت‌های دریایی سریلانکا.

اگر دلتان برای هیجان تنگ‌شده این تفریح را از دست ندهید. در نزدیکی شهر بنتوتا که شهری است ساحلی می‌توانید به مرکز بازی‌های آبی بروید و دریکی از رودهای منتهی به اقیانوس هند به جت اسکی و دیگر ورزش‌های آبی بپردازید و لذت دیدار از این منطقه را دوچندان کنید ولی اگر اهل هیجان زیاد نیستید و همچنان طالب آرامش می‌توانید به بوت سافاری یا همان گردش با قایق در رودخانه بروید و در راه از مرکز پرورش میگوهای آب شیرین دیدن کنید و درعین‌حال در جزیره‌های کوچک این رودخانه  نحوه درست کردن دارچین را ببینید. در این رودخانه گونه‌ای از سوسمار آبی هم زندگی می‌کند که دیدن آن‌ها که گاه به طول 3 متر هم می‌رسند در نوع خود جالب‌توجه است.

در نزدیکی شهر بنتوتا که شهری است ساحلی می‌توانید به مرکز بازی‌های آبی بروید.

درعین‌حال در همه‌جا می‌توانید میمون‌ها را ببینید اما در عین لذت بردن  از دیدن بازیگوشی‌های آن‌ها مواظب این هم باشید که این حیوانات ناقلا گهگاه هوس سرقت از گردشگران به سرشان می‌زند و چیزهایی را که در دست دارید می‌ربایند پس در هنگام نزدیک شدن به آن‌ها مواظب وسایل خود باشید. اگر هنوز قصد تهیه سوغات دارید در بنتوتا می‌توانید ماسک‌های چوبی زیبایی را خریداری کنید البته مرکز اصلی ساخت ماسک‌ها و تزئینات چوبی در سریلانکا شهر ساحلی آمبالان گدا (ambalangoda) است که در جنوب بنتوتا واقع است. این ماسک‌ها با اشکال بسیار گوناگون را در بسیاری از نقاط در سریلانکا می‌توانید ببینید که برای دفع انواع مریضی، دفع چشم‌زخم و دشمن و... در بیرون خانه آویزان می‌شود و بسیاری از انواع دیگر این ماسک‌ها نیز در مراسم رقص با ماسک کاربرد دارد.

در همه جا می‌توانید میمون‌ها را ببینید.

کوه آدم در سریلانکا

از دیگر مناطقی که در سریلانکا ارزش بازدید دارد کوه آدم یا آدمز پیک (قله آدم) است البته اهمیت این کوه نه به دلیل ارتفاع آن (بلندترین قله سریلانکا کوه پدرو با ارتفاع 2524 متر است) بلکه اهمیت دینی و اعتقادی آن است. در قله این کوه جای پایی وجود دارد که برای پیروان هر یک از ادیان این کشور معنای خود را دارد. مسلمانان این جای پا را جای پای حضرت آدم در هنگام انتقال از بهشت به زمین می‌دانند البته از اسم آن‌هم پیداست. مسیحیان آن را جای پای سنت توماس و بودائی‌ها آن را جای پای بودا می‌دانند، هندوها هم از قافله عقب نمانده‌اند و می‌گویند این جای پا متعلق به شیوا است.

کوه آدم یا آدمز پیک (قله آدم) ارزش دینی و اعتقادی دارد.

مثلث فرهنگی سریلانکا:

سه شهر "دامبولا"، "سیگیریا" و "پولوناروا" در سریلانکا به دلیل قرار گرفتن در نزدیکی یکدیگر و نیز دارا بودن جاذبه‌های گردشگری باستانی به "مثلث فرهنگی" این کشور مشهور هستند. چندین مکان‌های باستانی در این سه شهر از سوی سازمان علمی، آموزشی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) به‌عنوان میراث جهانی اعلام‌شده‌اند. علاوه بر آن‌ها سه شهر "سین هاراجا"، "کندی" و "آنارداپورا " در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌اند. دامبولا، سیگیریا، پولوناروا و کندی در مرکز، آنورداپورا در شمال و سین هاراجا در جنوب سریلانکا قرار دارند.

صخره سیگیریا در سریلانکا بسیار مشهور است.

روزهای پویا در سریلانکا

روزهای پویا (poya days) در سریلانکا، این روزها مصادف با ماه کامل در آسمان است. این روز در سریلانکا تعطیل عمومی است. بودائی‌های معتقد که باید به معابد بروند و روزه بگیرند. از تفریح و مادیات پرهیز کنند و در معابد نذورات خود را پخش کنند. بودائی‌های سریلانکا در این روز به تعالیم مذهبی‌شان عمل می‌کنند و حتما مدیتیشن انجام خواهند داد.

روزهای پویا (poya days) در سریلانکا، مصادف با ماه کامل در آسمان است.

نکاتی در‌مورد سفر به سریلانکا

  • در هنگام ورود به معابد و خانه‌ها، کفش‌های خود را در‌بیاورید.
  • ورود به معابد و مکان‌های مذهبی با تاپ‌های باز، دامن کوتاه، شلوارک و... حتی برای آقایان ممنوع است.
  • به قسمت‎های بالایی بدن، خصوصا سر افراد و کودکان دست نزنید، زیرا طبق آیین بودایی این قسمت محترم شمرده می‌شود و لمس آن توسط دیگران بی‌احترامی است.
  • برای غذا خوردن، دست دادن، پرداخت پول و... از دست راست استفاده کنید، در فرهنگ سریلانکا و هند، دست چپ برای کارهای کثیف است.
  • دقت کنید مردم سریلانکا به حیوانات احترام می‌گذارند.
  • به تابلوهایی در مناطقی از جمله ساحل به عنوان عکس برداری ممنوع است دقت کنید.
  • با اینکه سریلانکا معادن سنگ‌های قیمتی وسیعی دارند اما خرید جواهرات توصیه نمی‌شود. 
  •  ازنظر غذایی به کشور هند شباهت دارند اما نگران غذا نباشید چراکه تنوع غذایی با ذائقه‌های مختلف وجود دارد. میوه‌های استوایی به‌وفور وجود دارد و به‌طورکلی هزینه غذا در این کشور مناسب است.
  • نظافت در سریلانکا به‌خوبی رعایت می‌شود و از این لحاظ شبیه به هند نیست.
  • مردم سریلانکا بسیار مهربان هستند و به توریست‌ها احترام می‌گذارند. حدود 20% از درآمد آن‌ها از طریق توریست تأمین می‌شود و با توجه به دارا بودن شاخصه‌های جذب توریست به‌سرعت در این زمینه در حال رشد است.
  • جریان برق در این کشور 220 تا 240 ولت و 50 هرتز است ولی بهتر است برای سفر حتماً یک تبدیل 3 شاخه به دوشاخه به همراه خود داشته باشید، در هتل‌ها معمولاً این تبدیل‌ها در اتاق وجود دارد ولی در صورت نبودن آن برای تهیه آن با مشکل مواجه خواهید شد؛ پس حتماً با خود این وسیله را ببرید.

 



1394/05/20 | کد مطلب: 2939
برچسب‌ها: دیدنی و خواندنی
هانیه کاظمی

مهندس برق، ارشد مدیریت، عاشق ورزش، موسیقی، مطالعه و تماشای فیلم


گردآوری و تنظیم: تحریریه دالاهو
لطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.
برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.


  • به اشتراک بگذارید:



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
برای اینکه مطالب بعدی وبلاگ دالاهو را از دست ندهید در خبرنامه ثبت‌نام کنید.
ثبت‌نام
با وارد کردن ایمیل خود مطالبی خواندنی و جذاب دریافت کنید.