تنها یک بار زندگی می‌کنیم...
021 4166 3000

ازبکستان را بیشتر بشناسیم


سفر به کشوری کهن همچون ازبکستان که در روزگاران گذشته بخشی از ایران بوده برای بسیاری از ایرانیان از اهمیت خاصی برخوردار است. ازبکستان با شهرهای معروفی همچون سمرقند و بخارا که مردم آن همچنان به زبان پارسی سخن می‌گویند یکی از مقاصد محبوب تور خارجی در ایران محسوب می‌شود. این کشور دیدنی‌های بسیاری دارد که اجازه می‌دهد مسافران تور خارجی در میان عظمت و شکوه شهرهای آن قدم بزنند و در تاریخ سیر کنند. پیش از سفر با تور ازبکستان شاید بهتر باشد با این کشور بیشتر آشنا شد. در ادامه از ازبکستان بیشتر می‌گوییم.

تور ازبکستان

کشور ازبکستان کجاست؟

کشور ازبکستان بزرگ‌ترین کشور در آسیای مرکزی و پنجاه و ششمین کشور بزرگ جهان به شمار می‌رود. این کشور از شمال با قزاقستان، از جنوب غرب با ترکمنستان و از شرق و جنوب شرق با قرقیزستان و تاجیکستان دارای مرز مشترک است. ازبکستان حدود ۳۳ میلیون جمعیت دارد. 80 درصد جمعیت مردم ازبکستان را مسلمانان تشکیل می‌دهند، ۵ درصد آنها پیرو کلیسای ارتودوکس و ۱۵ درصد باقی مانده پیرو سایرادیان و مذهب‌ها هستند.

ازبکستان از کشورهای پرجاذبه و پر از شگفتی است

شواهد تاریخی حاکی از این هستند که در این منطقه از ۲۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح مردم سکونت داشته‌اند. در واقع نشانه‌های زندگی مردم از این دوره زمانی که در شهرهای خوارزم، سمرقند، بخارا و تاشکند یافت شده بر این فرضیه صحه می‌گذارد.
این کشور در سده دهم میلادی جزئی از قلمرو سامانیان بوده و بعدها نیز جزئی از حکومت‌های غزنوی، سلجوقی، خوارزمشاهی، مغول، تیموری و ازبک به شمار می‌رفته است. ازبکستان در قرن نوزدهم پس از گسترش امپراطوری روسیه به بخشی از این کشور تبدیل شد و در سال ۱۹۹۱ پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، استقلال خود را دوباره به دست آورد.

اطلاعات ضروری در مورد کشور ازبکستان

برای مسافران تور ازبکستان اطلاعات که در ادامه می‌آیند می‌تواند بسیار مفید باشد:
• پایتخت ازبکستان: تاشکند
• زبان: ازبکی
• ویزا: دارد
• واحد پول ازبکستان: سوم
• پیش‌شماره: +۹۹۸
• نوع برق شهری: ۲۲۰ ولت و ۵۰ هرتز
• اختلاف ساعت با ایران: ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه جلوتر
• مدت زمان پرواز از تهران: ۳ ساعت و ۳۵ دقیقه

جغرافیای ازبکستان

آب‌وهوای کشور ازبکستان قاره‌ای و بارندگی در این کشور بسیار کم است. ازبکستان تابستان‌های گرم و طولانی و زمستان‌های ملایم دارد. به مسافرانی که تور ازبکستان را برای سفر انتخاب کرده‌اند فصل‌های بهار و پاییز برای رفتن به این کشور پیشنهاد می‌شود. در تابستان میانگین هوا در این کشور ۴۰ درجه سانتیگراد است و به همین دلیل فصل مناسبی برای سفر به این کشور به شمار نمی‌رود.

جغرافیای ازبکستان هوایی گرم و خشک دارد و بارش‌های کمی دارد

حکومت و ساختار سیاسی ازبکستان

حکومت ازبکستان به شکل جمهوری تک مجلسی است. در ازبکستان مجمع قانون‌گذاری با 250 کرسی وجود دارد و رئیس جمهور از سوی افراد بالغ برای یک دوره 5 ساله انتخاب می‌گردد. مجلس ملی در ازبکستان ۱۲۰ کرسی دارد که نمایندگان آن با رای مردم برای یک دوره ۵ ساله انتخاب می‌شوند. شورای عالی قانونگذاری در این کشور ۱۰۰ کرسی دارد که حدود ۸۴ نماینده آن توسط رای مردم و ۱۶ نفر توسط رئیس جمهور به انتخاب می‌رسند.

پایتخت و شهرهای بزرگ ازبکستان

آشنایی با شهرهای مهم و بزرگ ازبکستان برای مسافران تور خارجی ازبکستان بسیار لازم است. اگر با تور ازبکستان به این کشور سفر می‌کنید حتماً توسط تور خود به شهرهای دیدنی این کشور می‌روید؛ اما اگر به شکل شخصی سفر می‌کنید حتماً از شهرهایی که در ادامه می‌آیند دیدن کنید:

تاشکند

تاشکند پایتخت و بزرگ‌ترین شهر ازبکستان به شمار می‌رود. این شهر طراحی بی‌نظیری دارد و با قدمت هزاران ساله خود یکی از زیباترین شهرهای مرکز آسیا است.

تاشکند شهری مدرن با سابقه چند هزار ساله است


دیدنی‌های تاشکند
مسافران تور خارجی ازبکستان می‌توانند در این شهر از دیدنی‌های زیر دیدن کنند:
• مدرسه باراک خان
• بازار چهارسو
• باغ گیاه‌شناسی تاشکند

بخارا

یکی از زیباترین مقاصد توریستی در آسیای میانه، بخارا است که مسافران تور ازبکستان حتماً به این شهر خواهند رفت. این شهر قدمتی بیش از ۲۰۰۰ سال دارد و بخش‌های تاریخی و گردشگری آن مسافران را به قرن‌های بسیار دور می‌برد.

بخارا در ازبکستان بیش از 2000 سال قدمت دارد


جاذبه‌های بخارا
تعدادی از جاذبه‌های مهم بخارا که مسافران تور ازبکستان می‌توانند به دیدن آنها بروند به شرح زیر هستند:
• مناره کالیان
• ارگ بخارا
• حوض لیابی

سمرقند

سمرقند نیز از جمله شهرهایی در ازبکستان است که بدون دیدن آن تور ازبکستان کامل نمی‌شود. بناهای تاریخی و باشکوه این شهر صحنه‌هایی همچون دکورهای یک فیلم تاریخی در برابر چشمان مسافران تور خارجی نقش می‌کنند. این شهر باستانی قدمتی در حدود ۳۵۰۰ سال دارد و به دلیل قرار داشتن در جاده ابریشم، محل تبادل علم و فرهنگ بوده است. رستوران‌های سمرقند نیز بسیار پرطرفدار و دوست‌داشتنی هستند.

جاذبه‌های سمرقند
• مسجد بی‌بی خانم
• بازار سیاب
• مقبره گور امیر
• رصدخانه الغ‌بیگ
• مدرسه طلاکاری سمرقند

حمل و نقل در کشور ازبکستان

یکی از نکات مهم که بسیاری از مسافران تور خارجی در مورد آن کنجکاو هستند نحوه حمل‌ونقل عمومی در کشور ازبکستان است. در ازبکستان می‌توان گفت که حمل‌ونقل عمومی چندان گسترده نیست و افراد می‌توانند برای رفتن به مقاصد مختلف از تاکسی‌های شهری یا اتوبوس استفاده کنند. برای مسافران تور خارجی ازبکستان شاید جالب باشد که بدانند هزینه تاکسی در این کشور چندان گران نیست و به همین دلیل بیشتر مسافران تور خارجی ترجیح می‌دهند از تاکسی جهت حمل‌ونقل استفاده نمایند.

حمل و نقل عمومی در ازبکستان قیمت مناسبی دارد

امنیت در کشور ازبکستان

امنیت از دیگر نکاتی است که برای مسافران تور خارجی ازبکستان بسیار اهمیت دارد. کشور ازبکستان کشوری کاملاً امن به شمار می‌رود و همین مسئله باعث می‌شود افراد حتی به تنهایی بتوانند به این کشور سفر کنند. با این وجود بهتر است نکات زیر را در هنگام سفر به این کشور رعایت کرد:
• ممکن است در حین سفر با سارقان در این کشور روبرو شوید. پس بهتر است جوانب احتیاط را رعایت نمایید.
• اگر کسی به عنوان پلیس به شما نزدیک شد حتماً از او کارت شناسایی بخواهید.
• از گشت‌وگذار به تنهایی در سطح شهر به خصوص پس از غروب آفتاب خودداری نمایید.
• از تاکسی‌هایی استفاده کنید که آرم دارند و تاکسی خود را به هیچ عنوان با یک غریبه شریک نشوید.

کشور ازبکستان کاملا امن بوده و مقصدی عالی برای سفر است

نحوه دریافت ویزای ازبکستان

ویزای ازبکستان به شکل‌های مختلفی صادر می‌شود. افرادی که می‌خواهند برای رفتن به این کشور از تور ازبکستان استفاده کنند باید جهت دریافت ویزای توریستی درخواست دهند. مدت اعتبار ورود ویزاهای توریستی الکترونیک ازبکستان از تاریخ درخواست به مدت سه ماه است و مدت زمان اعتبار اقامت در این کشور ۳۰ روز می‌باشد

سخن آخر

کشور ازبکستان یکی از مقاصدی است که امروزه توسط گردشگران بسیاری انتخاب می‌شود. تور ازبکستان یکی از تورهای جذابی به شمار می‌رود که سفر در دل تاریخ را برای مسافران تور خارجی ممکن می‌کند. کشور ازبکستان با شهرهای تاریخی خود همچون تاشکند، سمرقند و بخارا دیدنی‌های بسیاری را به مسافران عرضه می‌کند و می‌تواند سفری جذاب در دل آسیای میانه به مسافران هدیه دهد.
در صورت داشتن هرگونه سؤالی در مورد تور ازبکستان افراد می‌توانند با مشاوران آژانس گردشگری دالاهو مشورت نمایند و برای شرکت در این تور آماده شوند.



1391/04/14 | کد مطلب: 39
برچسب‌ها: دیدنی و خواندنی
یاسمن شکرگزار
نویسنده، علاقمند به سفر، گردشگری، کتاب و موسیقی

گردآوری و تنظیم: تحریریه دالاهو
لطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.
برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.


  • به اشتراک بگذارید:



تورهای مرتبط با این موضوع کدام هستند؟
بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
محسن اهواز
1402/04/03 10:27
یه خانم ازبکستانی آشنا شدم قصد ازدواج داره اومدم مطالعه کنم باحالن و موادب و زبانشون سخت اینقدر چت کردم تا حرفاشو یاد گرفتم
پاسخ دهید...
تولید محتوای دالاهو
1402/04/11 08:51
دوست عزیز
سلام

ممنون که مطلب را مطالعه کرده و نظر خود را با ما به اشتراک گذاشتین.

با تشکر از پیام شما

ارسلان چاگاتای بی
1401/09/03 18:26
روسیه، اوزبکستان بطور رسمی اعلام کرده ان که تعداد مهاجرین تاجک در اوزبیکستان کمتر از چهار درصد هست و در مقابل در تاجکستان که جمعیتی هفت میلیونی دارد، سه میلیون آن اوزبک قزاق روس و قرقیز هستن.
پاسخ دهید...
پرویز
1399/04/03 15:29
باید جمع کنیم بریم ازبکستان
پاسخ دهید...
حیات
1398/12/05 18:06
شهروندان ازبکستان به چند کشور بدون ویزا سفر میتوانند و کدام کشورها؟
پاسخ دهید...
تولید محتوای دالاهو
1398/12/06 11:00
دوست عزیز
سلام

متاسفانه اطلاعی در این مورد نداریم.

با تشکر از پیام شما

ناشناس
1398/04/04 18:57
بیش از سی درصد فارس تاجیکی هست
پاسخ دهید...
ناشناس
1391/04/28 19:47
در مورد مذهب کشور ازبکستان اشتباه ذکر شده است لطفا اصلاح نمایید. باسپاس
پاسخ دهید...
دالاهو
1391/04/31 11:14
بررسی و اصلاح شد.
با تشکر
برای اینکه مطالب بعدی وبلاگ دالاهو را از دست ندهید در خبرنامه ثبت‌نام کنید.
ثبت‌نام
با وارد کردن ایمیل خود مطالبی خواندنی و جذاب دریافت کنید.