تنها یک بار زندگی می‌کنیم...
021 4166 3000

ازبکستان، سرزمین مادری باستان

ازبکستان، شامل شهرهای باستانی و تاریخی زیادی است. سمرقند، بخارا، تاشکند و خوارزم از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین شهرهای این سرزمین هستند. هر یک از این شهرها برای خود داستان‌ها و افسانه‌های زیادی دارند. عمارت‌ها، مدرسه‌های قدیمی، بناهایی با کاشی‌کاری‌های بی‌نظیر هر یک راوی قصه‌های کهن این مرزوبوم هستند.

تور ازبکستان

از تاریخ ازبکستان بدانید

سرزمین ازبکستان از دوهزار سال قبل از میلاد مسیح مسکونی بوده است و نشانه‌هایی از زندگی بشر از آن زمان در شهرهای سمرقند، تاشکند، بخارا و خوارزم دیده می‌شود. در طول قرن‌ها، حکومت‌ها و فرهنگ‌های مختلفی در آنجا وجود داشته است.

سرزمین ازبکستان از دوهزار سال قبل از میلاد مسیح مسکونی بوده است.

ازبکستان کجاست؟

ازبکستان در آسیای مرکزی و در مجاورت جاده تاریخی ابریشم قرار دارد. این کشور از شمال و غرب با قزاقستان، در جنوب با ترکمنستان و افغانستان، در شرق با تاجیکستان و در شمال شرقی با قرقیزستان مرز مشترک دارد. مردم ایرانی‌تبار ساکنان اولیه این سرزمین بوده‌اند. در سده دهم میلادی، ازبکستان جزئی از قلمرو سامانیان بوده است. این منطقه بعدها به‌ ترتیب جزئی از حکومت‌های غزنوی، سلجوقی، خوارزمشاهی، مغول، تیموری و ازبک شده است. در قرن نوزدهم امپراتوری روسیه سرزمین‌های خود را گسترش می‌دهد و آسیای میانه را تصرف می‌کند. به این ترتیب ازبکستان بخشی از شوروی شد و بعد از فروپاشی شوروی، به کشوری مستقل بدل شد.از آنجایی که کوه‌های «تیان شیان» در جنوب‌ غربی و بیابان «قیزیل قوم» بخش وسیعی از این سرزمین را فراگرفته، شرایط بیابانی و نیمه‌بیابانی در این کشور حاکم است؛ بنابراین مردم در اطراف منابع آب و کوهپایه‌ها زندگی می‌کنند.

چرا ازبکستان خاص است؟

ازبکستان، شامل شهرهای باستانی و تاریخی زیادی است. سمرقند، بخارا، تاشکند و خوارزم از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین شهرهای این سرزمین هستند. هر یک از این شهرها برای خود داستان‌ها و افسانه‌های زیادی دارند. عمارت‌ها، مدرسه‌های قدیمی، بناهایی با کاشی‌کاری‌های بی‌نظیر هر یک راوی قصه‌های کهن این مرزوبوم هستند.

برای سفر به این کشور تاریخی در «تور ازبکستان» با دالاهو همسفر شوید.

در ازبکستان چه می‌بینیم؟

از شهرها و جاذبه‌های مهم ازبکستان می‌توان موارد زیر را نام برد:

تاشکند

این شهر پایتخت ازبکستان است. «چاچ» نام باستانی این شهر بوده. از جاذبه‌های دیدنی تاشکند می‌توان به موزه امیرتیمور، کاخ شاهزاده رومانف، بازار چهارسو و میدان بنیادکار اشاره کرد.

 

 موزه امیر تیمور تاشکند.

خوارزم

استان خوارزم در دلتای رود «آموی» و در کنار دریاچه خوارزم قرار گرفته است.

جاذبه‌های خوارزم

خیوه شهری در استان خوارزم، شامل دو بخش است؛ بخش بیرونی را «دیجان‌قلعه» و بخش درونی را «ایشان‌قلعه» یا «ایچان‌قلعه» نامیدند. مجموعه «ایچان‌قلعه» از خشت و گل ساخته شده است. بناهای این مجموعه با معماری ایرانی-اسلامی خود هر ساله باستان‌شناسان و گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کنند. این بنا شامل دروازه‌ها، مساجد و مدارس، آرامگاه‌ها، گرمابه‌ها، کاخ‌ها و خانه‌های سنتی هستند. خیوه ۵۰ اثر تاریخی و ۲۵۰ خانه کهن دارد. هم‌چنین آرامگاه «پوریای ولی» نیز در مجموعه «ایچان‌قلعه» قرار گرفته است. از سایر دیدنی‌های استان خوارزم می‌توان به مدرسه محمدامین خان، کلته منار، کنیا ارگ، مسجد جامع، مجموعه اسلام خواجه، ‌آتا دروازه. شهر باستانی اورگنج اشاره کرد.

 مجموعه ایچان‌قلعه، خیوه از جاذبه‌های خوارزم است. 

 

بخارا

بخارا یکی از بزرگ‌ترین شهرهای ازبکستان است. این شهر یکی از شهرهای تاجیک‌نشین و فارسی‌زبان ازبکستان به‌ حساب می‌آید. قدمت این شهر تاریخی به بیش از 2500 سال می‌رسد. از اماکن دیدنی بخارا می‌توان از آرامگاه اسماعیل سامانی، آرامگاه چهاربکر، ارگ بخارا، چهار منار، مدرسه دیوان‌بیگی، کوکل تاش، لب حوض و ‌کارگاه عروسک‌سازی نام برد.

آرامگاه اسماعیل سامانی در مرکز شهر بخارا قرار دارد و یکی از مهم‌ترین بناهای باستانی ازبکستان و قدیمی‌ترین آرامگاه ایرانی تاریخ‌دار است. از آنجایی که تا چند دهه پیش زیر خاک قرار داشته است، آسیب چندانی ندیده. معماری جالب این آرامگاه دیدنی، مربع با اضلاع 10 متری است. این بنا دارای یک گنبد نیم‌کره‌ای بوده  و در چهار بخش آن چهار بنای کوچک ساخته شده است. سبک این آرامگاه بسیار شبیه به آتشکده‌های دوره ساسانی است. نوه اسماعیل سامانی در اینجا به خاک سپرده شده است.

آرامگاه اسماعیل سامانی در مرکز شهر بخارا قرار دارد.  

 

ارگ بخارا

قلعه‌ای بسیار بزرگ است که در مرکز شهر بخارا قرار دارد. افسانه‌ها می‌گویند ارگ را سیاوش، پادشاه کیانی بنا کرده. سیاوش که به توران گریخته بود پس از دیدن دختر افراسیاب، به او علاقه‌مند می‌شود. افراسیاب ازدواج آن دو را تنها به آن شرط می‌پذیرد که سیاوش برای دخترش خانه‌ای محصور به پوست یک گاو بسازد؛ شرطی که ناممکن به نظر می‌رسیده است. اما سیاوش خردمند پوست گاو را رشته‌رشته کرده و به‌ یکدیگر متصل می‌کند و در محیط ایجاد شده این ارگ را بنا می‌کند. برج و باروی ارگ بزرگ‌ترین بنای خشتی بخارای امروز است. ارگ طرحی ذوزنقه‌ای دارد. محیط دیوار خارجی ۷۸۹٫۶ متر است و مساحتی بالغ بر ۳٫۹۶ هکتار را در برمی‌گیرد. بلندی دیواره‌ها بین ۱۶ تا ۲۰ متر متغیر است.

  دیواره خارجی ارگ بخارا که در مرکز شهر بخارا قرار دارد.

سمرقند

این شهر یکی از مراکز تاریخی مردم تاجیک در آسیای میانه‌ است. در سال ۲۰۰۱، یونسکو این شهر باستانی را در فهرست میراث فرهنگی جهان قرار داد. سمرقند با قرار داشتن در مرکز جاده ابریشم دارای اهمیتی زیادی بوده است. جاذبه‌های دیدنی شهر سمرقند عبارتند از: رصدخانه الغ‌بیگ، مجموعه ریگستان، هزار اسب، مسجد بی‌بی خانم و کارگاه کاغذسازی

رصد‌خانه الغ‌بیگ، در شهر سمرقند به دست الغ‌بیگ امیر تیموری ساخته شد. به‌ عقیده بسیاری از کارشناسان این بنا بهترین رصد‌خانه جهان اسلام و بزرگ‌ترین آن در آسیای میانه است. در تمام بنا از آجر پخته شده استفاده شده و با نقش‌های هندسی از آجر و لعاب و معرق‌های کاشی تزئین شده است. این بنا به‌ صورت مدور دو طبقه‌ای به قطر 48 متری است که محورهای میانی آن با چهار جهت اصلی جغرافیایی روی نصف‌النهار سمرقند تطبیق می‌کند. تالارهای کار در طبقه همکف و زاویه‌یاب فخری برای رصد خورشید و ماه روی محور شمال-جنوب قرار دارد.

رصد‌خانه الغ‌بیگ، در شهر سمرقند به دست الغ‌بیگ امیر تیموری ساخته شد.  

 

ریگستان، مجموعه تاریخی شهر سمرقند است که با ۳ مدرسه در اطراف آن احاطه شده.

  1. مدرسه الغ‌بیگ: این مدرسه رو به میدان به دستور الغ‌بیگ پسر شاهرخ ساخته شده. بنا دارای چهار مناره رو به میدان است. حیاتی مربع‌شکل در مجاورت حجره‌ها برای آموزش دینی طلبه‌ها طراحی‌شده.
  2. مدرسه شیردار: فضای بیرونی این مدرسه شبیه مدرسه الغ بیگ البته سال ساخت آن جدیدتر است. این مدرسه ایوانی بزرگ و مناره‌های بلند دارد. نمای بیرونی آن دارای کاشی‌کاری و درون هم با نمای از گل نگارگری شده.
  3. مدرسه طلاکاری:‌ از آنجایی‌که گنبد این مدرسه از طلا ساخته شده به این نام خوانده می‌شود. این بنا بین سال‌های 1024 تا 1039 ساخته شده. در گوشه‌های ساختمان، برجک‌های کوچکی قرار دارد و با مناره‌های دو بنای قبلی متفاوت است. نمای بنا متقارن، بخش بیرونی کاشی‌کاری شده و ورودی آن جناغی است.

  سقف باشکوه مدرسه طلاکاری که از طلا ساخته شده.

مسجد بی‌بی خانم، یکی از بناهای معروف شهر سمرقند است. بی‌بی خانم همسر تیمور بوده. تیمور پس از لشگرکشی به هندوستان تصمیم می‌گیرد چنین مسجدی را در سمرقند بسازد. دیوار خارجی این بنا ۱۶۷ متر ارتفاع و ۱۰۹ متر پهنا و بلندترین نقطه آن (نوک گنبد) ۴۰ متر ارتفاع و ورودی آن ۳۵ متر ارتفاع دارد. به‌ دلیل سرعت بالا در ساخت این مسجد، بنای آن استحکام کافی را نداشته و طی سال‌ها دچار آسیب شده است. در پی زلزله سال ۱۲۷۶ خورشیدی، بخش زیادی از این بنا فرو ریخت اما در سال ۱۳۵۳ این مسجد بازسازی شد.

مسجد بی‌بی خانم، یکی از بناهای معروف شهر سمرقند است.

3,270,000



1402/01/03 | کد مطلب: 2608

تهیه و تدوین: تحریریه دالاهو
لطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.
برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.


  • به اشتراک بگذارید:



تورهای مرتبط با این موضوع کدام هستند؟
بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
اسماعیل
1403/02/15 14:33
سلامبهترین زمان برای گشت و گذار در آسیای میانه چه زمانی میباشد
پاسخ دهید...
تولید محتوای دالاهو
1403/02/19 16:14
دوست عزیز
سلام

بسنگی به شرایط سفرتان و کشور مقصد دارد معمولا تمام فصول سال مناسب است مگر ماه های مربوط به زمستان یا مرداد ماه در تابستان. اوج سفر به این منطقه معمولا در بهار و پاییز است.

با تشکر از پیام شما

حسین زاده
1403/01/25 17:06
نشستم به دل آمدست این برات که اینک کجایند مرو وهرات؟چه شد ملک خوارزم واسروشنه؟ابیورد وافراوه ومیهنه؟چه شدماه نخشب کجاشد خجند؟سمنگان چه شد؟بامیان؟هیرمند؟چه شد تنگ دربند وطبلشکران؟چه شد گنجه وباکو ولنکران؟چه شد دشت آران وکورای او؟کجا رفت جیحون وپهنای او؟سراپرده ملک دارا چه شد؟سمرقند وبلخ وبخارا چه شد؟
پاسخ دهید...
تولید محتوای دالاهو
1403/01/26 17:42
دوست عزیز
سلام

ممنون که وقت گذاشتین، مطلب را مطالعه کرده و نظر خود را با ما به اشتراک گذاشتین.

با تشکر از پیام شما

حسین زاده
1403/01/25 16:26
سلام. ایران شکل شیر بود و سرش هم طرف آسیای میانه بود که پیشترها می گفتند ماورائ النهر و دشت توران. ولی حالا چطور شد؟ هم آن شیر، شکل گربه شد و هم سرش رفت طرف آذربایجان! خنده دار نیست؟
پاسخ دهید...
تولید محتوای دالاهو
1403/01/26 17:27
دوست عزیز
سلام

ممنون که وقت گذاشتین، مطلب را مطالعه کرده و نظر خود ر ابا ما به اشتراک گذاشتین.

با تشکر از پیام شما

علی حاکمی
1402/11/01 15:32
درود بر شما آیا برای آمدن به ازبکستان با پاسپورت آلمانی نیاز به ویزا دارم ویا در خود فرودگاه تاشکند مثل بسیاری دیگر از کشورها بدون ویزای قبلی می‌توان ورود کرد ؟ ایرانی هست ومالی به دیدن شهرهای سمرقند ‌بخارا وخوارزم‌و….
پاسخ دهید...
تولید محتوای دالاهو
1402/11/10 09:04
دوست عزیز سلام

احتمالا با پاسپورت آلمانی نیازی به اخذ ویزا ندارید اما برای اطمینان از صحت این موضوع حتما با همکاران بخش ویزای ما تماس بگیرید:
02166468471

با تشکر از پیام شما

حمید
1402/10/22 19:56
میر سرو است و بخارا بوستان.. سرو سوی بوستان آید همی
پاسخ دهید...
تولید محتوای دالاهو
1402/11/01 10:03
دوست عزیز
سلام

ممنون که مطلب را مطالعه کردین و نظر خود را با ما به اشتراک گذاشتین.

با تشکر از پیام شما

ناشناس
1402/10/18 19:49
سلام ،وقتی که این مطالب وخوندم دلم پرکشید به ایران پهناوردوران گذشته ومن همیشه وقتی مطالبی ازاینگونه درجایی میخونم اشکم درمیاد کهپارهتن ماروانگارازماجدا کردند خدالعنت کنه شاههای بی عرضه ووطنفروش قاجارودولتهای روس وانگلیس خبیث را که اب وخاکمون وبه باددادند
پاسخ دهید...
تولید محتوای دالاهو
1402/10/20 15:47
دوست عزیز
سلام

ممنون که وقت گذاشتین، مطلب را مطالعه کرده و نظر خود را با ما به اشتراک گذاشتین.

با تشکر از پیام شما

خاوری محمد صادق
1402/12/02 16:47
لطفا احساساتی نشوید. مفهوم کشور با مرز مشخص ، موضوعی جدید است. مثلا ایجاد کشوری به اسم ایران هنوز به 100 سال نرسیده است. قدیم ممالک به نام سلاطین ثبت و شناسایی می شد. مثلا می گفتند ممالک سلجوقی یا ممالک قاجار و غیره . دولت و ملت واحد ایرانی وجود نداشته است.
ناشناس
1402/10/10 07:27
سلام گریه ام گرفت از این جدایی از خراسان عزیزمان ای کاش روزی به ایران برگردن سمرقند و بخارا
پاسخ دهید...
تولید محتوای دالاهو
1402/10/20 16:27
دوست عزیز
سلام

ممنون که وقت گذاشتین، مطلب را مطالعه کرده و نظر خود را با ما به اشتراک گذاشتین.

با تشکر از پیام شما

ناشناس
1402/06/20 09:02
عاشق شهر های ادیب پرور بخاراوسمرقند هستم اسم این شهرها رو که میشنوم به وجد میام در خاطرم جناب مولانا ور تصور میکنم ای کاش این پاره های تن ایران از کشور عزیزمون جدا نشده بودن خیلی دوست دارم به ازبکستان سفر کنم ودر کوچه پس کوچه های سمرقند و بخارا قدم بزنم وبه خود ببالم که ایرانیم
پاسخ دهید...
تولید محتوای دالاهو
1402/06/20 13:30
دوست عزیز
سلام

ممنون که وقت گذاشتین، مطلب را مطالعه کرده و نظر خود رابا ما به اشتراک گذاشتین.

با تشکر از پیام شما

ناشناس
1402/05/06 23:08
عاشق سمرقند و بخارا و شهرهای افسانه‌ای ایران قدیم هستم. یکی از فانتزیام دیدن این دلبرا هست.
پاسخ دهید...
تولید محتوای دالاهو
1402/05/10 14:14
دوست عزیز
سلام

ممنون که وقت گذاشتین، مطلب را مطالعه کردین و نظر خود را با ما به اشتراک گذاشتین.

با تشکر از پیام شما

بهنام مقدسی
1402/04/19 23:30
من قصد سفر کاری به ازبکستان دارم چون به یارم قول دادم اگه بامن ازدواج کنه به صدقه سری خال لبش سند سمرقند و بخارا رو بنامش کنم حالا موندم زمینی برم یک هفته ای کارمو راه بندازمو بیام یا عجله ای هوایی برم...
پاسخ دهید...
تولید محتوای دالاهو
1402/04/21 10:02
دوست عزیز
سلام

تور ازبکستان دالاهو به صورت هوایی اجرا می شود و ما اطلاعات دیگری در خصوص اجرای زمینی ازبکستان و جزئیات آن نداریم.

با تشکر از پیام شما

عباس خجاو
1402/04/08 21:27
من همیشه فکر میکنم جزو استان شمال شرقی ایران هست خصوصا خوارزم و بخارا و فرغان و سمرقند
پاسخ دهید...
تولید محتوای دالاهو
1402/04/11 09:33
دوست عزیز
سلام

ممنون که مطلب را مطالعه کردین و نظر خود را با ما به اشتراک گذاشتین.

با تشکر از پیام شما

شهلا
1402/03/31 14:33
سلام من تا به حال درباره سمرقندوبخارا اطلاعاتی نداشتم فکرمیکردم اینا شهرهای از ایران بودن که الان اسمشون عوض شده ولی درکل من همیشه باتمام وجودم حس میکنم که درکوچه پس کوهای سمرقندوبخارا وخوارزمی بزرگ شدم اونجاهمیشه دنبال علم بودم حتی نوع لباسم و کتابی ک همیشه همراهم بوده را حس میکنم همیشه درتلاش علم
پاسخ دهید...
تولید محتوای دالاهو
1402/04/11 09:46
دوست عزیز
سلام

ممنون که وقت گذاشتین، مطلب را مطالعه کرده و نظر خودرا با ما به اشتراک گذاشتین.

با تشکر از پیام شما

حسین زاده
1403/01/25 16:55
مشکل بزرگ و اساسی ما همینجاست که ما گمان میکنیم این مرزها و این کشور گربه شکل کنونی ما از آن قدیم و دوران باستان همینطوری بوده! این مرزها یعنی آخر دنیا و اگر کسی پایش را آنطرف تر بگذارد به عالم سفروت و هپروت پرت میشود! هنوز دوزاری ما جا نیفتاده که بابا، این مرزهای کنونی ما مال دوران قاجارند.
ناشناس
1402/02/03 06:03
گریه من گرفت از این مطالب
پاسخ دهید...
تولید محتوای دالاهو
1402/02/06 14:27
دوست عزیز
سلام

ممنون که وقت گذاشتین، مطلب را مطالعه کرده و نظر خود را با ما به اشتراک گذاشتین.

با تشکر از پیام شما

کاظمی
1402/01/10 01:09
وقتی می بینم موسیقی و رقص و هنر در این کشور هنوز زنده و پویاست فقط آه می کشم . نه صنعت و پیشرفت و تکنولوژی داریم و نه به شیوه قدمای خودمون هنر و اثری از گذشته . وای بر ما
پاسخ دهید...
تولید محتوای دالاهو
1402/01/14 11:58
دوست عزیز
سلام

ممنون که وقت گذاشتین، مطلب را مطالعه کرده و نظر خود را با ما به اشتراک گذاشتین.

با تشکر از پیام شما

ناشناس
1401/12/27 19:29
جانم فدای خاک سمرقند و بخارا پارهای جگر ما هزار افسوز دلم به درد امد از غم جدای مردوم عزیزجان ما سمرقند بخارا
پاسخ دهید...
تولید محتوای دالاهو
1402/01/14 14:59
دوست عزیز
سلام

ممنون که وقت گذاشتین و مطلب را مطالعه کردین.

با تشکر از پیام شما

ناشناس
1401/12/25 00:36
سمرقند قلب تمدن خراسان تاریخی
پاسخ دهید...
تولید محتوای دالاهو
1401/12/28 16:33
دوست عزیز
سلام

ممنون که وقت گذاشتین و مطلب را مطالعه کردین.

با تشکر از پیام شما

حسین زاده
1403/01/26 13:34
سمرقند و بخارا آنطرفتر از خراسانند. مال ماورائ النهرند. سرزمین سغد، که ایران ما تا آنجاها را شامل میشد. خراسان بین بخش مرکزی و غربی ایران و آن سرزمین بود که خودش به چهار قسمت تقسیم میشد. چهار رکن است مر خراسان را، مرو و بلخ و هرات و نیشابور. لطفا یاد بگیرید. ایران ما هفت اقلیم بود.
ناشناس
1401/12/14 02:21
سلام من با خواندن مطالب بالا گریه ام گرفته افسوس که از ایران جدا شدن افسوس
پاسخ دهید...
تولید محتوای دالاهو
1401/12/21 15:08
دوست عزیز
سلام

ممنون که وقت گذاشتین و مطلب بالا را مطالعه کردین.

با تشکر از پیام شما

امیر
1401/11/15 12:05
اینکه گذشته مال ایران بوده و نشون دهنده قدرت حکومت اون زمانه چه اهمیتی داره؟ در حال حاضر اوضاعشون خیلی بهتر از ماست و اصلا ناراحت نیستن که از ایران جدا شدن. ما ایرانیا تو گذشته گیر کردیم و اینده رو نمی سازیم
پاسخ دهید...
تولید محتوای دالاهو
1401/11/20 11:55
دوست عزیز
سلام

ممنون که مطلب را مطالعه کردین و نظر خود را با ما به اشتراک گذاشتین.

با تشکر از پیام شما

مجتبی
1401/11/24 22:13
توش موندیم چجوری بسازیم با کیا بسازیم به نظرت با مردم احمقی که از کیفیت بد خودروهای ساخت کشور اطلاع دارن و بازم واسه ثبت نامش خودکشی میکنن میشه آینده ای ساخت؟؟؟؟؟
حسین زاده
1403/01/25 16:46
در سال ۷۷ که طالبان قبلی میخواست هرات را بگیرد به رئیس روسای هرات گفتند بروید به ایران ملحق شوید. طالبان اگر بیایند لت و پارتان میکنند. آنها چه جواب دادند؟ما اگر به ایران بپیوندیم کلاسمان پایین می آید! در همین افغانستان طالبان زده بمانیم بهتر است! گویا ما ایرانیها گال داریم که همه ازما فرار میکنند!
بهارک
1401/09/19 15:05
سلام.سپاس گذارم ،‌مطالب بسیارمفیدی بود.بعنوان یک باستان شناس ازخوندن مطالب لذت بردم.
پاسخ دهید...
تولید محتوای دالاهو
1401/09/21 09:34
دوست عزیز
سلام

ممنون که وقت گذاشتین و مطلب را مطالعه کردیم.

با تشکر از پیام شما

قربانعلی عباس زاده چراغعلی
1401/08/10 21:04
زیبا وجالب ولی حیف که ما به دیار زیبا و دیدنی دسترسی نداریم و از نزدیک فارسی زبان راببینیم
پاسخ دهید...
تولید محتوای دالاهو
1401/08/11 13:34
دوست عزیز
سلام

ممنون که وقت گذاشتین و مطلب را مطالعه کردین.

با تشکر از پیام شما

حسین
1401/08/10 12:57
افسوس که این شهرهای زیبای قدیم ایران ازماجداشده فقط برای ماافسوسش میماند
پاسخ دهید...
تولید محتوای دالاهو
1401/08/10 13:32
دوست عزیز
سلام

ممنون که وقت گذاشتین و مطلب را مطالعه کردین.

با تشکر از پیام شما

حسین زاده
1401/06/22 17:44
سلام. بنده اصولاً و اساساً با نام کنونی کشورهای آسیای میانه مشکل دارم. قبل از آنکه حکومت شوروی ازهم بپاشد من برای خودم در نقشه ها، آسیای میانه را به دو کشور تقسیم کرده بودم و امیدوار بودم این سرزمین بزرگ اینطوری از شوروی جدا شود. بر اساس آن نقشه، در قسمت جنوبی شامل سه کشور کنونی ترکمنستان، ازبکستان
پاسخ دهید...
ناشناس
1401/02/22 20:06
جدایی از سرزمین مادری غم انگیز است لیکن خوشا بر مردمانش که عذاب مردم سرزمین مادری(ایران)را متحمل نیستند یعنی 44سال جنگ بمباران موشک باران قحطی گرانی تورم بی انتها درد بی درمان و..........
پاسخ دهید...
ناشناس
1401/06/20 11:25
با سلام بزرگ ما به نام هیودی 500 سال پیش از بخارا به ایران امد از زبان بزرگان که شنیدیم گفتن ینقد برادر داریم که انجا موندن دلیل به ایران امدنش پرسیدن جنگ کشتار بسیار زیاد انجا ....
لادن
1399/07/03 20:02
پدر بزرگ و مادر بزرگم از بخارا به ایران امدن دوست دارم روزی به این شهر سفر کنم
پاسخ دهید...
ناشناس
1399/07/05 09:14
دوست عزیز
سلام

خوشحال خواهیم شد در تور ازبکستان شما با ما همراه بشین.

با تشکر از پیام شما

ناشناس
1402/04/23 02:37
اجداد مادری من هم. از بخارا آمدن حدودا زمان تصرف ازبکستان توسط روس ها
از مازندران
1398/04/04 18:55
نمی دانم چرا با شنیدن اسم سمرقند و بخارا گریه ام میگیره
پاسخ دهید...
محمد
1399/02/14 03:46
راستش منم اینطور ام شاید به این دلیل که ازبکستان روزی جزو ایران بوده و ما توش ریشه نیاکانی داشته باشیم وبا روح ما سازگاری داره راستش آرزو داشتم که الانم جزو از کشورمان بود
حاج عیسی
1398/02/25 15:41
سلام علیکم منم دوست دارم یه سفربه بخاراوخیوه برم پدربزرگمون دراونجادرس حوزوی خوندن انشالله که خدانصیبمون کنه دیدن مکان زندگی عالمان بخارا بامسجدهاشوقی وصف نشدنی برایم دارد
پاسخ دهید...
دوکتور نورزی غوری
1398/02/12 09:26
من هم خوشحالم که خداوند مرا توفیق داد شهرهای تاریخی سمرقند ‌وبخارا را که نماد از جهان اسلام بود ‌خیلی افسانه‌ی دیدن کنم با فامیل حتما دیدن به عمل اید خوب است
پاسخ دهید...
برازنده
1401/04/30 22:18
من عاشق بخارای افسانه ایی هستم دیدن آن شهر رویایی آرزوی من است . دلم میخواد برم تو کوچه و پس کوچه های شهر بخارا گم بشم .افسوس سمرقند و بخارا و ... از ایران جدا شدنند .
مجتبی حکاک
1397/10/28 12:59
با سلام ....سفر به ازبکستان مخصوصا شهر های سمرقند و بخارا را به دوستانی که اهل ریشه یابی تاریخ و فرهنگ خود هستنند توصیه میکنم ..من شخصا باتفاق خانواده سال 88 با ماشین رفتم واقعا عالی بود.
پاسخ دهید...
ناشناس
1402/03/07 19:24
سلام چطوری بود
tara
1397/01/07 10:59
علاقه شخصي من سفر به سرزمين دوستداشتني و ريشه قديمي سمرقند و بخاراس،ولي نميدونم پرواز مستقيم از تهران داره يا نه؟هزينه هاش به چه صورته و چه آب و هوايي داره؟ممنون ميشم توضيح بديد و هزينه تورتون رو بگيد
پاسخ دهید...
تحریریه دالاهو
1397/01/19 10:18
با سلام
در پاسخ به سوالات شما:
۱- خیر. پرواز مستقیم وجود ندارد.
۲- هزینه‌های سفر، به سبک سفر شما بستگی داره.
۳- بهترین زمان سفر به ازبکستان، بهار و پاییز است. ازبکستان در تابستان بسیار گرم و دارای زمستان‌های بسیار سردی است.
Rahim Dashtbani
1398/11/29 21:22
پرواز مستقیم دارد هواپیمایی زاگرس
ساحل محمودی
1396/11/10 18:10
خیلی خوب بود .ومن بسیار خوشم امد
پاسخ دهید...
واحد تولید محتوا دالاهو
1396/11/16 11:00
ساحل عزیز،
سلام. ممنون از شما.
مجید
1396/11/10 16:29
سلام دوستان تاشکند برای یک بار دیدن بدنیست
پاسخ دهید...
واحد تولید محتوا دالاهو
1396/11/11 12:29
مجید عزیز، سلام
ممنونیم که نظرتان را با ما در میان گذاشتید.
با تشکر.
ناشناس
1396/10/08 20:38
سلام دوستان پدر من از ازبکستان به ایران امده پدرم فوت کرده من چطور متوانم اقوام پیدا کنم
پاسخ دهید...
نورا
1397/04/17 08:36
سمرقندیهای مقیم مشهد با اقوام در سمر قند در ارتباطند .برای پیوند باایشان وگره خوردن به ریشه های کهن از همه جا ی ایران به سمر قندیهای مقیم مشهد بپیوندید
جمشیدی
1401/06/20 11:31
سلام دوست عزیز چه سالی ازبکستان به ایران سفر کرد
منصورقاسمی نژاد
1396/03/10 00:48
من بعلت سفرهی کاری مدت دوسال درازبک رفت و امد میکردم،کشوری با زیبایی متوسط،مردمانی خوب و طبیعت زیباوتاریخ کهن،مجموعا برای یکبار دیدن بد نیست
پاسخ دهید...
رحیم رحیمی ازبک
1394/07/08 18:47
عکسهای زیادی از ازبکستان بزارین
پاسخ دهید...
ناشناس
1401/07/26 23:50
من می‌خواهم با فامیل خود از پولند به سمر قند و بخارا بروم نمی دانم از کدام راه به سمر قند و بخارا سفر نمایم که بی خطر و زودتر باشد ؟
رحیم رحیمی
1394/07/08 18:41
عکسهای زیادی از ازبکستان بزارین
پاسخ دهید...
علی شجاعی
1394/03/19 11:48
با اینکه بیشتر اهل طبیعت‌گردی هستم و شهرگردی اولویت دوم من برای سفره؛ اما سفر به ازبکستان دوست‌داشتنی، برای من سفری متفاوت بود.
پیشنهاد می‌کنم سفر به ازبکستان، مخصوصا خیوه، سمرقند و بخارا رو توی برنامه سفرهاتون بگذارید.
پاسخ دهید...
امیر
1394/03/19 12:18
البته علی جان، همسفر خوب هم بی‌تاثیر نبوده ها! من،‌ سیاوش و مجید...
یادش به‌خیر
ناشناس
1402/01/07 23:34
سلام ممنونحتما
برای اینکه مطالب بعدی وبلاگ دالاهو را از دست ندهید در خبرنامه ثبت‌نام کنید.
ثبت‌نام
با وارد کردن ایمیل خود مطالبی خواندنی و جذاب دریافت کنید.