تنها یک بار زندگی می‌کنیم...
021 4166 3000

سوغاتی‌های ازبکستان

شما هم امتیاز بدهید!

دغدغه بسیاری از مسافران که به دیدن کشور زیبای ازبکستان می‌روند خرید سوغات برای دوستان و آشنایان است. این کشور با تمدن غنی و پرجاذبه خود پر از کالاهای مصرفی همچون لباس، پارچه، کفش، سرامیک و... در تنوع بسیار بالایی می‌باشد. این کالاها جزو معروف‌ترین سوغاتی‌های ازبکستان هستند هرچند با توجه به شهر تولیدکننده تفاوت‌های کوچکی نیز با یکدیگر دارند. نکته بسیار مهم در مورد همه این سوغاتی‌ها جاری بودن روح فرهنگ ازبکستان در ساخت این سوغات است که می‌تواند حسی شیرین را به دوستان و آشنایان هدیه دهد.

تور ازبکستان

 

از ازبکستان سوغات چه بخریم؟

یکی از بخش‌های دوست‌داشتنی هر سفر، خریدن سوغات آن مکان برای عزیزان و دوستان است. هر مکان با توجه به فرهنگ و پیشینه خود دارای دست‌سازه‌ها و حتی خوراکی‌هایی خاص است که به آن‌ها سوغاتی گفته می‌شود. رسم خرید سوغاتی نشانه‌ای از ابراز محبت به کسانی است که در سفر در کنار ما نبودند و ما به یاد آنها بوده‌ایم. خرید سوغاتی آن هم در زمان اجرای تور ازبکستان می‌تواند بسیار لذت‌بخش باشد. سوغات ازبکستان از لباس تا سازه‌های موسیقی تنوع بسیاری دارد و می‌تواند افراد دیگر را به دیدن این شهر تاریخی تشویق کند. در این مقاله به سوغاتی‌های ازبکستان بیشتر خواهیم پرداخت.

ازبکستان مراکز خرید مدرن و کهن زیادی دارد

ازبکستان و اهمیت بازدید از آن

اولین قدم برای خرید یک یادگاری از کشوری غریب، آشنایی با آن کشور و فرهنگ و تمدن آن است. ازبکستان همچون جواهری در آسیای میانه می‌درخشد و از لحاظ فرهنگی و تاریخی قدمتی طولانی دارد. این کشور با کشورهای دیگری نظیر تاجیکستان، ترکمنستان، افغانستان، قزاقستان و قرقیزستان دارای مرز مشترک است. پایتخت ازبکستان شهر تاشکند می‌باشد و شهرهای تاریخی دیگر آن بخارا، سمرقند، خوارزم، خیوه و ترمذ هستند.

جاذبه‌های گردشگری ازبکستان در نوع خود بی همتا هستند


این کشور با توجه به منطقه‌ای که شما به آن سفر می کنید می‌تواند جاذبه‌ها و سوغاتی‌های خاصی داشته باشد. در شهر سمرقند، رصدخانه الغ بیگ و آرامگاه تیمور بسیار دیدنی‌اند. حوض لیابی و مناره کالیان در بخارا با قدمت بسیار خود جلوه‌ای بی‌نظیر از شهر بخارا در ذهن ترسیم می‌کنند. در تاشکند نیز باغ ژاپنی و کاخ شاهزاده رومانف بخشی از فرهنگ و قدمت این سرزمین را به شما نشان می‌دهند. جدای از دیدنی‌های این شهرها سوغاتی‌های ازبکستان از دیگر جاذبه‌های گردشگری هستند که می‌توانند دست هر بازدیدکننده‌ای را برای خرید بلرزانند.

انواع سوغاتی‌های ازبکستان

زمانی که با تور ازبکستان همراه می‌شوید در کنار نقاط تاریخی، مراکز خرید ازبکستان نیز در مقابل چشمانتان بسیار خودنمایی می‌کنند. این مراکز با سوغاتی‌های متنوع و بسیار خاص خود می‌توانند به شما در خرید سوغاتی مناسب هر سلیقه‌ای کمک رسانند. به تعدادی از مهم‌ترین سوغاتی‌های این کشور در ادامه اشاره می‌کنیم:

لباس‌های محلی ازبکستان: گل‌دوزی، خز، کلاه

یکی از جاذبه‌های فرهنگی و سوغاتی‌های ازبکستان لباس‌های محلی و ملی این کشور است. این لباس‌ها اصالت خاصی دارند و با زیورآلات و گل‌دوزی خاص به شما اجازه نمی‌دهند که به‌راحتی از کنارشان بگذرید. گل‌دوزی یا سوزن‌دوزی ازبک‌ها در سرتاسر جهان بسیار محبوب است. مردم این منطقه بسیاری از لباس‌ها، کیف‌ها و حتی فرش‌های ملی خود را به شکل تزیین شده به فروش می‌رسانند. شما زیباترین لباس‌های گل‌دوزی شده را می‌توانید از دو شهر بخارا و سمرقند تهیه کنید؛ زیرا مهد گل‌دوزان ماهر این کشور هستند.
در بخارا کت‌های خز و کلاه‌های خز کاراکول نیز بسیار معروف هستند. این کت‌ها و کلاه‌ها به دلیل گرمای بی‌نظیر خود سوغاتی مناسب برای افراد سرمایی می‌باشند.

لباس‌های محلی ازبکی، گلدوزی و ظرافت‌های دیدنی بسیاری دارند


یکی دیگر از بهترین سوغاتی‌های این کشور کلاهی است که توبتیکا (tubeteika) نام دارد و با توجه به هر منطقه شکل آن متغیر است. این کلاه با رنگ‌های شاد، و تزیین شده با طلا و سنگ‌دوزی‌های زیبا می‌تواند انتخاب مناسبی برای همسر، مادر و خواهرتان باشد.

ظروف سرامیکی ازبکستان

یکی دیگر از سوغاتی‌های بسیار زیبای ازبکستان سرامیک است. این سوغات با توجه به هر مکان و شهر می‌تواند در رنگ‌ها، طرح‌ها، شکل‌ها و تکنیک خاصی دیده شود؛ به طور مثال صنعتگران ریشتان از لعاب خاصی به نام ایشکور برای لعاب آبی سرامیک خود استفاده می‌کنند. در نزدیکی بخارا و در شهر کوچکی به نام گیجوان سرامیک‌هایی با پایه زرد قهوه‌ای با طرح‌های سبز و آبی دیده می‌شود. ظروف دیگری به نام لاگان و بشقاب‌های بادیا در خیوه نیز نقشه‌هایی به رنگ آبی و فیروزه‌ای دارند. این سرامیک‌ها برای آویزان کردن به دیوار خانه بسیار مناسب هستند؛ بنابراین اگر عزیزانتان به ظروف علاقه دارند ازبکستان زیباترین ظروف سرامیکی را به شما هدیه می‌دهد.

ظروف سرامیکی ازبکستان برای سوغاتی عالی هستند

پارچه و فرش ازبکستان

یکی دیگر از معروف‌ترین سوغاتی‌های تور ازبکستان پارچه ابریشمی به نام ایکات می‌باشد. این پارچه از نخ‌های ابریشمی با یک طراحی نه‌چندان مشخص به وجود آمده است. برای بافت این پارچه نخ‌ها را با یکدیگر پیوند می‌دهند و رنگ‌زنی می‌کنند. در نهایت پس از این فرایند طرح نه‌چندان مشخص پارچه خود را نشان می‌دهد. برای خرید این پارچه‌ها مارگیلان منطقه مناسبی برای خرید است.
فرش نیز از دیگر سوغاتی‌های این کشور با قدمت است. فرش ازبک‌ها با تکنیک‌ها و طرح‌های مختلف در شهرهای بخارا، سمرقند، خیره و.... بافته می‌شود. در بسیاری از کارگاه‌ها الگوهای فراموش شده از نقاشی‌های قدیمی تاریخی را انتخاب می‌کنند و با استفاده از ابریشم یا پشم آغشته به رنگ‌های طبیعی می‌بافند.

بسیاری از گردشگران از ازبکستان فرش و پارچه می‌برند

 

چوب و فلز: چاقو، جواهرات، چوب حکاکی شده ازبکستان

چاقو، جواهرات و وسیله‌های حکاکی شده از جنس فلز یا چوب نیز می‌توانند سوغاتی مناسبی برای افراد باشند. چاقوی سنتی ازبکی به نام پیچوک انتخاب عالی برای مردان است. این چاقوها سبک و زیبا هستند و دسته و تیغه آنها بسیار راحت در دست قرار می‌گیرد. چاقوهایی که در شهر چست (Chust) خریداری می‌شوند حتی به حکاکی «به یاد چست» مزین شده‌اند.
کنده‌کاری بر روی فلز، هنری است که در ساخت جواهرات ازبکستان بسیار دیده می‌شود. زیورآلات ازبکی کنده‌کاری‌شده می‌توانند سوغات مناسبی برای زنان باشند. این زیورآلات روح شرقی ازبکستان را به همراه دارند و نشانگر فرهنگ غنی این کشور هستند.
جعبه‌های کوچکی به نام تومور از دیگر سوغاتی‌های این منطقه هستند. این جعبه کوچک دارای حکاکی یک دعا بر روی خود است و گاهی قرانی کوچک نیز به همراه دارد. این هدیه می‌تواند نمادی از یک محافظت‌کننده برای عزیزان شما باشد.
کنده‌کاری بر روی چوب یکی دیگر از هنرهای مردم این سرزمین است. این هنر بر روی پایه مخصوص کتاب و یا جعبه‌های چوبی به زیباترین شکل به اجرا در می‌آید. این جعبه‌های کوچک مناسب حمل جواهرات زنان هستند؛ بنابراین شما می‌توانید برای زنان خانواده این جعبه‌ها را به سوغات ببرید.

آلات موسیقی ازبکستان

اگر یک فرد موزیسین در اطراف خود دارید خرید آلات موسیقی ازبکستان می‌تواند انتخاب مناسبی برای او باشد. این آلات موسیقی در الگوها و شکل‌های ظریف اجرا شده‌اند و صدای غنی و بسیار زیبایی دارند. آلات موسیقی ازبکستان مواردی همچون عود، رباب، سرنا و مدل‌هایی از طبل و... هستند.

کاغذ سمرقند سوغات خاص ازبکستان

پس از مردم چین اولین افرادی که توانستند بر فنون ساخت کاغذ توت تسلط پیدا کنند صنعتگران سمرقند بودند. این صنعت گران از پوست، الیاف ابریشم و گلبرگ‌های گل درخت توت برای ساخت کاغذ استفاده می‌کردند. این مواد تشکیل‌دهنده باعث می‌شدند که کاغذ بسیار صاف و پردوام تولید شود. خرید کاغذ سمرقند به همین دلیل می‌تواند برای خوشنویسان، هنرمندان نقاشی‌های مینیاتوری و صحافان کتاب هدیه و سوغاتی ارزشمند باشد.

کاغذ سمرقندی بسیار خاص و ارزشمند است

مراکز خرید ازبکستان

برای خرید سوغاتی ازبکستان، فروشندگان محلی در شهرهای مختلف ازبکستان وجود دارند. جدای از این فروشندگان، بازار و مراکز خرید در ازبکستان مکان‌های مناسبی برای خرید سوغات هستند. در ادامه به تعدادی از آنها اشاره می‌کنیم:

بازار بزرگ چورسو

این بازار یکی از قدیمی‌ترین مراکز خرید شهر تاشکند ازبکستان است. شما می‌توانید انواع سوغاتی ازبکستان را از این بازار تهیه کنید. چورسو در کنار جاده ابریشم واقع شده و قدمتش به همان دوران باز می‌گردد و دیدنش می‌تواند بسیار جذاب باشد.

مدرسه عبدالعزیز خان بخارا

یکی دیگر از مراکز خرید ازبکستان این بازار است که شما می‌توانید انواع وسایل تزیینی و دکوری منازل را از آنجا تهیه کنید.

مرکز خرید نکست

این مرکز خرید به سبک مدرن طراحی شده و در شهر تاشکند قرار دارد. در این مرکز خرید علاوه بر کالاهای محلی شما می‌توانید برندهای جهانی را نیز تهیه کنید.

از تور ازبکستان دالاهو می‌توانید سوغاتی‌ها و یادگاری‌های جذاب با خودتان بیاورید

تور ازبکستان خاطره ای شیرین از آسیای میانه

شاید شما هم از جمله افرادی باشید که رؤیای سفر به ازبکستان را در سر داشته‌اید. تور ازبکستان یکی از تورهایی است که توسط آژانس دالاهو اجرا می‌شود. سفر به ازبکستان به همراه دالاهو می‌تواند خاطره به‌یادماندنی و شیرین را پس از دیدن فرهنگ و هنر این سرزمین برای شما به یادگار بگذارد. اگر قصد سفر به این کشور تاریخی را دارید روزهای پیشرو را از دست ندهید.



1402/03/19 | کد مطلب: 4840
برچسب‌ها: صنایع دستی
یاسمن شکرگزار
نویسنده، علاقمند به سفر، گردشگری، کتاب و موسیقی


  • به اشتراک بگذارید:



تور مرتبط با این موضوع کدام است؟
بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
برای اینکه مطالب بعدی وبلاگ دالاهو را از دست ندهید در خبرنامه ثبت‌نام کنید.
ثبت‌نام
با وارد کردن ایمیل خود مطالبی خواندنی و جذاب دریافت کنید.