تنها یک بار زندگی می‌کنیم...
021 4166 3000

آیا صربستان را برای سفر می‌پسندم؟

24 رای   شما هم امتیاز بدهید!

صربستان کشوری با بیش از 88 هزار کیلومتر مربع وسعت و منطقه‌ای پرطرفدار در میان کشورهای اروپایی است. این کشور ترکیبی است از فرهنگ سنتی و زندگی امروزی. طبیعت بی‎نظیر و متنوع مناطق مختلف صربستان، در کنار یادگارهای فرهنگی-تاریخی ارزشمندش، آن را به مقصدی دیدنی بین گردشگران تبدیل کرده است. تاثیرات بومی و جهانی در معماری، هنر، سبک زندگی، آشپزی و فرهنگ این کشور دیده می‎شود. به همه اینها باید جنب و جوش زندگی شبانه در شهرهای آن را هم اضافه کرد. در شهرهای صربستان گشت و گذار کنید و از سکوت و آرامش طبیعت اطراف آن لذت ببرید و سفر باب سلیقه‌تان را تجربه کنید.

شهرهای صربستان

صبح در بلگراد از خواب بیدار بشوید
یکی از نویسندگان مشهور صربستانی می‌گوید، «هر کسی که شانس صبح بیدار شدن در بلگراد را داشته باشد می‌تواند مطمئن باشد هر چیزی را که برای شروع یک روز خوب نیاز است به دست آورده.» اگر به عنوان گردشگر به صربستان سفر می‌کنید، صبح بیدار شدن در بلگراد شروع خوبی برای لذت از سفرتان است. بلگراد یکی از قدیمی‌ترین شهرهای اروپاست. سلتی‌ها این شهر را در قرن سوم قبل از میلاد پایه‌گذاری کردند. نام این شهر به زبان اسلاوی و معنی آن «شهر سفید» است. این نام نخستین بار در سال 878 میلادی روی این شهر گذاشته شد. بلگراد در سال 1405 به عنوان پایتخت صربستان انتخاب شد. بلگراد چهارمین شهر بزرگ شرق اروپا و بزرگ‌ترین شهر صربستان است؛ شهری چهار فصل با دمای معتدل و مطبوع که پاییزهای آفتابی‌اش با نام «تابستان هندی» مشهور شده است. معروف‌ترین بخش بلگراد پارک ملی کاله‎مگدان است. می‌گویند این شهر با کلیسا و صومعه‌اش شبیه یک موزه شهری است. در بلگراد مناطق و بناهای زیادی برای تماشا خواهید دید: میدان جمهوری، کلیسای سنت ساوا، کاخ سلطنتی و غیره.

ویوودینا (vojvodina): اروپا در یک کلام!
استان ویوودینا در شمال رودخانه‌های ساوا و دانوب قرار گرفته است. تنوع فرهنگی و جذابیت این منطقه گردشگرها را شگفت‌زده می‌کند. مرکز اجرایی، فرهنگی و سیاسی ویوودینا شهر نوی ساد است که به «آتن صربستان» شهرت پیدا کرده. نوی ساد بعد از بلگراد بزرگ‌ترین شهر صربستان از نظر جمعیتی است. این شهر مرکز دانشجویی و شهری است که بسیاری از رویدادهای داخلی و بین‌المللی اقتصادی، فرهنگی، علمی و ورزشی مهم در آن برگزار می‌شود. اهمیت نوی ساد به بهترین شکل در معماری بی‌نظیر این شهر و همچنین در گالری‌ها، موزه‌ها، سالن‌های تئاتر و کلیساهایش منعکس شده است. اما این شهر چیزی بیشتر از آثار تاریخی و فرهنگی‌اش برای ارائه به گردشگرها دارد. ساحل رودخانه دانوب و پارک ملی فروسکا مناطق مناسبی برای انواع تفریح و ماجراجویی در این شهر است: پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، قایق‌سواری یا پرنده‌نگری را در این مناطق امتحان کنید.

نیش (Niš): دروازه شرق و غرب
نیش بزرگ‎ترین شهر جنوب شرقی صربستان است. این شهر از نظر تاریخی مرکز حکومت‌های مختلفی بوده و امروز به خاطر موقعیت خاص جغرافی‌اش با نام «دروازه شرق و غرب» هم شناخته می‌شود. تاثیر ملیت‌های مختلفی که در این شهر زندگی می‌کرده‌اند در میراث فرهنگی این کشور می‌توان دید، این تاثیرها در تنوع سبک‌های معماری، غذا، هنر، موسیقی و سبک زندگی مردم شهر مشهود است. باسلیکای نیش یکی از قدیمی‌ترین یادمان‌های مسیحی در این شهر است. این بنا در قرن چهارم میلادی ساخته شده. یکی دیگر از مهم‌ترین دیدنی‌های این شهر برج اسکلت است. این برج در سال 1809 به یاد 952 سربازی ساخته شده که در جنگ اولین قیام صرب‌ها علیه دولت عثمانی جان باختند. شهر نیش امروز مرکز فرهنگی سیاسی و دانشجویی در صربستان است و به خاطر رویدادها و فستیوال‌های مختلفش معروف شده. فستیوال بین‌المللی موسیقی جاز هر سال در این شهر برگزار می‌شود و میزبان هنرمندان بسیاری از سراسر جهان است.

جاده‌‌های فرهنگ

از مسیر تاریخ
در منطقه‌ای که امروز کشور صربستان قرار دارد نواحی باستان‌شناختی زیادی در زمان‌های مختلف کشف شده است. گنجینه‌های یافت شده از این مناطق امروز در موزه‌ها و مناطق تاریخی این کشور در معرض نمایش هستند. فرهنگ استارچوو (Starčevo) متعلق به دوره نوسنگی است و از نام دهکده‌ای در ساحل دانوب گرفته شده. از این منطقه انواع ظروف سفالی و سرامیک با نقش و نگار هندسی، مجسمه‌هایی از جنس گل پخته و ابزار و اشیای ساخته شده از سنگ و استخوان به دست آمده. این آثار در سال 1939 کشف شده‌اند. بعد از فرهنگ استارچوو فرهنگ وینچا (Vinča) در قلمروی صربستان حکفرما شد. این فرهنگ متعلق به دوره نوسنگی بین سال‌های 5500 و 4000 قبل از میلاد است. فرهنگ وینچا پیشرفته‌ترین فرهنگ زمانه خود در جهان بود. آثار به دست آمده از این دوره شامل مجموعه‌ای ارزشمند از ابزارها و سلاح‌های جنگی از جنس سنگ و استخوان، گلدان‌ها و ظروف آیینی و تزیینی از جنس مواد قیمتی و تعداد زیادی مجسمه از جمله مجسمه مشهور ونوس وینچا است.

میراث سلطنتی
نسل ششم امپراطوری روم در منطقه‌ای زاده شد که امروز صربستان نامیده می‌شود. گامزیگراد کاخی سلطنتی است که قدمت آن به اواخر قرن سوم و آغاز قرن چهارم میلادی برمی‌گردد. امپراطور رومی، گالریس (Galerius)، این کاخ را در منطقه محل تولدش ساخت و آن را به یاد مادرش نامگذاری کرد.  این مجموعه بنا قابل توجه‌ترین یادمان دوران خود در صربستان است و در فهرست میراث فرهنگی یونسکو به ثبت رسیده است. کاخ‌های مجلل رومی‌شامل تزیینات چشمگیر موزاییک، نقاشی دیواری و مجسمه‌های گرانبها هستند.

ریشه‌های قرون وسطایی
کلیساها و صومعه‌های قرون وسطایی صربستان به خاطر نوع معماری، مجسمه‌های تزیینی، نقاشی‌های دیواری، شمایل‌ها و نسخ خطی و اشیای مختلف هنر کاربردی گنجینه‌های ارزشمند فرهنگی و تاریخی به شمار می‌روند. در قرون 13 و 14 میلادی کلیساهای منحصر به فردی در این منطقه ساخته شد. تاثیر سبک رمانسک را می‌توان در تناسبات و جزییات تزیینی نما و مجسمه‌های این کلیساها مشاهده کرد. در میان این بناهای تاریخی و دینی آثار زیادی به چشم می‌خورند که در فهرست میراث فرهنگی جهانی یونسکو به ثبت رسیده اند، بناهایی مانند صومعه ستودنیکا (Studenica) و بناهای قرون وسطایی در کوزوو (Kosovo).

تعطیلات ماجراجویانه

کشف دوباره طبیعت
اگر در صربستان بخواهید از زندگی شهری کمی‌ فاصله بگیرید انتخاب‌های مختلفی دارید. در سراسر این کشور مناطق مختلفی برای آرامش و استراحت پیدا می‌کنید که ترکیبی هستند از مناظر زیبا و فعالیت‌های متنوع مانند دوچرخه‌سواری، پیاده‌روی، کوه‌نوردی، قایق‌سواری، ماهیگیری و رفتینگ. فرصت و تنوع تفریح در این کشور بسیار زیاد و باب هر نوع سلیقه‌ای است. ارتفاعات فرشاس (Vršac) و کوه‌های فروشکا گورا (Fruška Gora) مناطق مناسبی برای علاقه‌مندان به کوه‌نوردی هستند. مسیر دوچرخه‌سواری دانوب در سراسر صربستان هم بخشی از مسیر بین‌المللی فدراسیون دوچرخه‌سواری اروپاست و آتلانتیک را به دریای سیاه متصل می‌کند. هواداران رفتینگ هم در سه منطقه مختلف صربستان می‌توانند به ماجراجویی بپردازند.

جریان آدرنالین
ورزش اسکی در سال‌های بین دو جنگ جهانی در صربستان رشد کرده است. در سراسر این کشور مناطق حفاظت شده برای اسکی وجود دارد. در پرطرفدارترین مناطق مناسب اسکی در صربستان امکان اسکی برای هر سطحی وجود دارد و مسیرهای مختلفی مناسب آماتورها و حرفه‌ای‌ها در این مناطق ساخته شده. به علاوه، در برخی از این محل‌ها اقامتگاه‌های مناسبی هم برای اسکی‌بازان در نظر گرفته شده و مسافران می‌توانند در ویلاها، آپارتمان‌ها، خانه‌های کوهستانی یا هتل‌های تازه تاسیس اقامت کنند.

سوار بر قطار تاریخ
زلاتیبور (Zlatibor) منطقه‌ای ییلاقی و قشلاقی و همچنین مرکزی درمانی است که در حدود 1000 متر از سطح دریا ارتفاع دارد. این منطقه به خاطر آب معدنی، چشمه‌های گوارا و رودخانه‌های دیدنی‌اش شهرت دارد. کلبه‌های چوبی و قدیمی ‌این منطقه امروز هم به صورت حفاظت‌شده در معرض نمایش هستند. زلانتیبور یک مرکز اسکی هم هست که در میان آماتورها و حرفه‌ای‌های ورزش‌های زمستانی طرفداران زیادی دارد. در فصل تابستان، ورزش‌هایی مانند دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی در این منطقه هوادارن زیادی دارد و رویدادهای فرهنگی و هنری متعددی هم در این فصل در این منطقه برگزار می‌شود. اما یکی از جالب‌ترین امکانات زلاتیبور خط آهن باریک آن است. این خط در آغاز قرن بیستم برای آسان شدن رفت و آمد مردم در شیب‌های تند منطقه ساخته شد و امروز هم هنوز به منظور سرگرمی و تفریح گردشگران به کار خود ادامه می‌دهد.   

گردشگری روستایی

زندگی از زاویه‌ای دیگر
صربستان از نظر سنتی کشوری با صنعت کشاورزی است و تجربه زندگی روستایی دیدگاه فوق‌العاده‌ای در مورد مهمان‌نوازی مردم صربستان و سبک زندگی آنها در خارج از شهرها به شما می‌دهد. در این مناطق، انگار زمان متوقف شده و مردم هنوز از سادگی لذت می‌برند و ارتباط عمیقی با طبیعت دارند. اقامت در روستاهای صربستان تجربه منحصر به فردی است. برای دوری از زندگی شهری و تجربه زندگی از زاویه متفاوت و ساختن خاطراتی به یاد ماندنی می‌توانید در یکی از خانه‌های محلی صربستان به نام سالاش (Salaš) اقامت کنید.

چشمه‌های سلامتی
ارزش بالای طبیعت صربستان به بهترین شکل در بیش از هزار چشمه طبیعی آب معدنی گرم و سرد آن منعکس شده است. اگرچه در حال حاضر فقط از حدود 50 درصد این چشمه‌ها بهره‌برداری می‌شود، پتانسیل بالایی برای توسعه و رشد باقی آنها در آینده وجود دارد. استفاده از آب گرم، گازهای معدنی طبیعی و لجن‌های طبی برای مقاصد درمانی به دوره حکومت رومی‌ها در صربستان برمی‌گردد. شاهد این ادعا هم تعداد زیاد حمام‌ها، استخرها، لوله‌کشی‌های آب، و ویلاهای مجلل قدیمی ‌در این مناطق است.  

غذا

روح واقعی صربستان!
غذاهای صربستان با مهربانی مردم این کشور پخته می‌شود و پر است از مواد غذایی تازه- بیشتر این مواد ارگانیک و مناسب هر ذائقه‌ای هستند، مثلا گیاه‌خوارها. هر منطقه و تقریبا هر رستورانی غذاهای خاص خودش را دارد. در مناطق ساحلی و رودخانه‌ها فرصت چشیدن طعم سوپ ماهی و بشقاب غذاهای دریایی را از دست ندهید. در مناطق کوهستانی غذاهای مختلفی بر روی ذغال پخته می‌شود، غذاهایی از گوشت بره و گوساله همراه با سیب زمینی. در مناطق پایین‌دست کلم برگ، سوپ و مرغ‌های محلی را امتحان کنید. هر جای صربستان که بروید سالادهای خوش‌طعم پیدا می‌کنید؛ هیچ طعمی به خوشمزگی طعم گوجه فرنگی، خیار و فلفل‌های ارکانیگ و تازه نیست. این طعم را با عطر خوش گوشت باربکیو، کباب، پیراشکی‌های سرخ شده و سوئیس‌های ترکیب کنید تا یک غذای محشر صربستانی داشته باشید.

رویدادها

باب هر سلیقه
صربستان کشور فستیوال‌های مختلف موسیقی، تئاتر و فیلم، رویدادهای ادبی و رقابت‌های ورزشی است. در این کشور، کارناوال‌های متعدد و رویدادهای دیگری هم برگزار می‌شود که همگی ویژگی‌های ملی صربستان را به تصویر می‌کشند. رویدادهای صربستان در طول سال بسیار متنوع هستند و تقریبا در هر روستا و شهر کوچک و بزرگی این رویدادها و فستیوال‌ها برگزار می‌شوند. فستیوال موسیقی تابستانی صربستان با رویدادی به نام اگزیت (EXIT) آغاز می‌شود و تماشاگرانی از سراسر دنیا در آن حضور دارند. این فستیوال در سال 2013 جایزه «بهترین فستیوال بزرگ» فستیوال‌های اروپا را نصیب خود کرد. مهم‌ترین رویداد مربوط به هنرهای تجسمی صربستان هم سالن اکتبر (October Salon) نام دارد. این رویداد، با بیش از 50 سال قدمت، در بلگراد برگزار می‌شود و فرصت مناسبی است برای آشنایی با هنرهای تجسمی معاصر در صربستان. صربستان شهرت خوبی در زمینه تولید فیلم دارد و فستیوال بین‌المللی فیلم بلگراد در آغاز هر سال در این کشور برگزار می‌شود. ورزش هم بخش مهمی از زندگی روزمره صرب‌هاست. بسیاری از ستاره‌های ورزشی این کشور شهرت جهانی دارند. از بین بزرگ‌ترین رویدادهای ورزشی صربستان می‌توان به ماراتن بلگراد و مسابقه دوچرخه‌سواری بین‌المللی آن اشاره کرد.



1397/02/31 | کد مطلب: 4152
برچسب‌ها: دیدنی و خواندنی
سپیده اقتداری

کارشناس ارشد فلسفه هنر، مترجم و ویراستار، علاقه‌مند به خواندن و نوشتن.


ترجمه آزاد: تحریریه دالاهو
لطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.
برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.


  • به اشتراک بگذارید:



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
برای اینکه مطالب بعدی وبلاگ دالاهو را از دست ندهید در خبرنامه ثبت‌نام کنید.
ثبت‌نام
با وارد کردن ایمیل خود مطالبی خواندنی و جذاب دریافت کنید.