تنها یک بار زندگی می‌کنیم...
021 4166 3000

دیدنی‌های هرمز کدامند؟

دیدنی‌های هرمز در سفر به هرمز، این جزیره هزار رنگ، نه فقط آثار تاریخیِ هرمز بلکه شامل دیدنی‌های کم نظیر طبیعی هرمز است. سواحل رنگی هرمز که برای هر گردشگری جذابیت خاصی دارد تا سواحل صخره‌ای و حتی تماشای طلوع و غروب آفتاب در هرمز جاذبه‌ای خاص است. شما به خوردنی‌ترین ساحل ایران سفر خواهید کرد! سواحل هرمز خاصیت خوراکی دارند و برخی مردم بومی هرمز از خاک هرمز به عنوان ادویه برای درست کردن غذاهای خوشمزه هرمزگان استفاده می‌کنند. هرمز به خاطر داشتن مناظر و چشم‌اندازهای نفس‌گیر و زیبا و فرهنگ منحصربفرد مردمانش در طول تاریخ که در بافت جزیره دیده می‌شود، مقصد بی تکرار و رویایی برای گردشگران است. هرمز نه تنها جزیره‌‎ای رنگارنگ و جادویی در خاورمیانه است بلکه در دنیا کم نظیر است.

تور هرمز

هرمز به خاطر داشتن مناظر و چشم‌اندازهای نفس‌گیر و زیبا و فرهنگ منحصربفرد مردمانش مقصد گردشگری پرطرفداری است

دیدنی‌های جزیره هرمز:

جزیره هرمز را، اگر از بالا، نقشه هوایی‌اش را ببینید مانند یک صدف است. ده‌ها هزار سال پیش جزیره هرمز از دل خلیج فارس بیرون آمده و حالا جزیره هرمز، نگین رنگارنگ هرمزگان است. البته قدمت جزیره میلیون ساله است. هر چند هرمز نسبت به جزایر اطرافش مانند قشم خیلی بزرگ نیست اما فریب کوچکی‌اش را نخورید؛ آنقدر دیدنی ناب و جاذبه خارق‌العاده در هرمز خواهید دید که تا مدت‌ها خاطرات سفر به هرمز را با لبخندی روی لب‌تان مرور کنید.  جزیره هرمز در حال حاضر یکی از جزایر بکر و دست‌نخورده ایران است. قطعا در سفر به هرمز و تماشای دیدنی‌های این جزیره عاشق طیف رنگ‌های گسترده این جزیره می‌شوید. در ادامه دیدنی‌های هرمز را معرفی خواهیم کرد: ساحل سرخ هرمز، خاک نقره‌ای هرمز، قلعه پرتغالی‌ها، دره نمک طلایی و الهه نمک، ساحل فرش، غار نمکی، کوه رنگ ها و دره رنگین کمان،کوه برفی، دره مجسمه، دورنمای ساحل لاک پشت‌ها، جنگل حرای هرمز، بازدید از موزه استاد نادعلیان. 

جزیره هرمز را، اگر از بالا، نقشه هوایی‌اش را ببینید مانند یک صدف است

بعد از سفر به هرمز نگاه‌تان به دیدنی‌های طبیعیِ جنوب ایران دگرگون خواهد شد. در ادامه فهرستی از دیدنی‌های هرمز را خواهید دید و برای کامل کردن مطلب حتما جاذبه‌های دیگر هرمز را برای‌مان کامنت بگذارید.

جزیره رنگین و تماشایی هرمز  

  • دیدنی‌های هرمز: ساحل سرخ هرمز

خاک سرخ هرمز به دلیل وجود درصد بالایی دی اکسید آهن، به رنگ سرخ درآمده. به خاک سرخ هرمز "کلک" هم می‌گویند. خاک سرخ هرمز در حال حاضر یکی از دیدنی‌های هرمز است که خاصیت خوراکی هم دارد. مردم جزیره برای ساخت سس غذاهای‌شان، خوش آب و رنگ کردن غذاهای محلی هرمز و ساختن ترشی از خاک سرخ هرمز استفاده می‌کنند. نکته جالب دیگر اینکه اگر در ساحل سرخ هرمز تنی به آب بزنید سرخی آن تا حدودی روی بدن‌تان و تا چند روز باقی خواهد ماند. متاسفانه عده‌ای سودجو شروع به صادر کردن خاک سرخ هرمز کرده بودند همین‌طور برخی گردشگران در سفر به جزیره هرمز مقداری خاک رنگی هرمز را به عنوان سوغات. یادگاری با خود می‌آورند؛ خبر خوب اینکه در سال‌های اخیر اطلاع رسانی در این زمینه زیاد شده و علاوه بر ممنوعیت صادرات خاک سرخ هرمز، از گردشگران و مسافران هرمز خواسته شده خاک جزیره را نه از جایی بخرند و نه همراه با خود بیاورند. هرمز این جزیره بکر، امانتی است در دست ما که باید به نسل بعد سپرده شود.

خاک سرخ هرمز به دلیل وجود درصد بالایی دی اکسید آهن، به رنگ سرخ درآمده.

  • دیدنی‌های هرمز: ساحل نقره‌ای هرمز 

ساحل نقره‌ای هرمز زیر پای‌تان مثل صفحه‌ای پوشیده از اکلیل می‌درخشد. همسفران تور هرمز اغلب با دیدن این صحنه بسیار ذوق زده می‌شوند. به خاطر وجود همین دیدنی‌های شگفت‌انگیز هرمز است که گردشگران همیشه با شیرین‌ترین خاطرات از سفرشان به هرمز برمی‌گردند. نکته دردناک این که ساحل نقره‌ای هرمز امکان تجدیدپذیری ندارد! علت اینکه خاک نقره‌ای حاصل فعالیت‌های آتشفشانی و فرسایش سنگ‌ها بوده که حالا آتشفشانی در کار نیست و فرسایش هم میلوین‌ها سال نیاز به زمان دارد.خاک نقره‌ای هرمز از مواد مذاب آتشفشانی مانده و در آن آمینوسیلیکات وجود دارد ماده‌ای که در کانی‌های آذرین و میکا دیده می‌شود و از پودر شدن این سنگ و کانی‌ها، چنین براده‌های درخشانی بر جای مانده. متاسفانه چندی پیش خبرهایی منتشر شد که خاک نقره‌ای هرمز به خاطر انجام یک سری پروژه ها تخریب شده و بخشی از آن به طور کامل از بین رفته است. ساحل نقره ای هرمز، کمی پایین‌تر از معدن خاک سرخ است. 

  • دیدنی‌های هرمز: قلعه پرتغالی‌ها

قلعه پرتغالی‌های یکی از آثار تاریخی استان هرمزگان در جزیره هرمز است. قلعه پرتغالی‌ها را در چند نقطه دیگر در نواحی جنوب ایران می‌توانید ببیند. به دلیل تسلط پرتغالی‌ها در این مناطق قلعه‌هایی ساخته شد که هنوز بقایای برخی از آنها به جامانده. قلعه پرتغالی‌های هرمز با قلعه‌های دیگر کمی تفاوت دارد که علت آن استفاده از خاک سرخ هرمز برای ساخت دیواره‌های قلعه است همین‌طور توپ تاریخی که در قلعه پرتغالی‌ها قرار گرفته و کلیسای کوچکی که آنجاست.

قلعه پرتقالی‌ها با توپ تاریخی و دیواره‌های سرخ

قلعه پرتغالی‌ به نام دیگری هم شناخته می‌شود: قلعه بانوی ما. قدمت این قلعه حدود 600 سال است و آلفونسو دو آلبکورک دریانورد پرتغالی‌ دستور ساخت را داده. قلعه پرتغالی‌ها با خندقی از بقیه جزیره جدا شده که هنوز قابل مشاهده است. قلعه پرتغالی‌ها شامل انبار اسلحه و مهمات، پادگان، مخزن ذخیره آب، انبار و کلیسا است. بعد از سال‌ها تسلط پرتغالی‌ها بر هرمز و نواحی جنوبی ایران بالاخره امام قلی‌خان سردار صفوی با همکاری قوای انگلیس و کمپانی بریتانیایی هند شرقی اول به بندرعباس که در آن زمان بند گمبرون نامیده شد، مسلط شدند و بعد در نهایت قلعه پرتغالی‌های هرمز را فتح کردند و پرتغالی‌ها را از ایران بیرون کردند.

فضای داخلی قلعه پرتقالی‌ها که حدود 600 سال قدمت دارد

  • دیدنی‌های هرمز: دره مجسمه‌ها

دره مجسمه‌ها بخش پر داستان هرمز و البته یکی از دوست‌داشتنی‌ترین قسمت‌های جزیره هرمز است، جایی که محلی‌های هرمز می‌گویند قدیم‌ترها کسانی که بهم دل می‌دادند وعده دیدارشان در دره مجسمه‌ها بود. اینجا درختان ریشه محکمی دارند و در ورودی محل درختانی خواهید دید بدون تنه! که ریشه‌هایشان جور تنه درختان را می‌کشند. دره مجسمه‌ها با چشم‌انداز فوق‌العاده و مناظر کم نظیر هر لحظه شما را شگفت زده می‌کند.

دره مجسمه‌ها با چشم‌انداز فوق‌العاده و مناظر کم نظیر هر لحظه شما را شگفت زده می‌کند.

دره مجسمه‌ها از این جهت جذاب است که تخیل شما را به کار می‌گیرد، بگذارید ذهن‌تان پرواز کند تا ببیند هر صخره شبیه به مجسمه کدام حیوان، پرنده یا اثر خارق‌العاده است. جذابیت و گیرایی دره مجسمه‌ها اینجا تمام نمی‌شود و بعد از طی مسیر دره مجسمه‌ها که مدام باریک‌تر می‌شود به پرتگاهی با حدود 40 متر ارتفاع از سطح دریا می‌رسیم! بی نهایت زیبا! چشم انداز دریای فیروزه‌ای خلیج‌فارس را از اینجا خواهید دید. منظره‌ای که تا ابد در ذهن‌تان باقی خواهد ماند. 

دره مجسمه‌ها با چشم‌انداز فوق‌العاده و مناظر کم نظیر هر لحظه شما را شگفت زده می‌کند

  • دیدنی‌های هرمز: دره نمک طلایی یا زعفرانی هرمز  

وجود دره نمک طلایی هرمز در کنار معدن خاک سرخ و ساحل نقره‌ای هرمز دلیل دیگری است تا جزیره هرمز را آتش‌فشان رنگ‌ها بنامند. برای دیدن دره نمک طلایی هرمز به سمت شمال شرقی جزیره هرمز بروید. دره طلا جزیره هرمز در میانه مسیر اردوگاه شهید آزموده و زیارتگاه حضرت خضر قرار دارد. به خاطر وجود سنگ نمک‌های زرد رنگ در این بخش لقب دره زعفرانی را به اینجا داده‌اند.

به خاطر وجود سنگ نمک‌های زرد رنگ در این بخش لقب دره زعفرانی را به دره نمک هرمزداده‌اند.

رنگ زرد به خاطر وجود عناصر شیمیایی است. از آنجائیکه خاک و رسوبات این ناحیه بسیار شور هستند دره نمک طلایی پوشش گیاهی ندارد و به همین علت جانوری نیز در این منطقه دیده نمی‌شود. شور بودن خاک در این منطقه و گرمای جزیره هرمز باعث خشک شدن این منطقه شده و غیر از رسوبات زرد و طلایی نمکی پوشش دیگری نمی‌بینید. 

رنگ زرد در نمک طلایی به خاطر وجود عناصر شیمیایی است.

  • دیدنی‌های هرمز: دره سکوت و دره نمکی هرمز

دره نمک از دیگر دیدنی‌های جزیره هرمز به علت اینکه سراسر پوشش سنگ نمک دارد خاصیت جالبی پیدا کرده و به همین دلیل به دره سکوت معروف شده. اگر در کوهستانی فریاد بزنید صدای شما بازتاب دارد اما در دره نمک همه چیز متفاوت است! وجود نمک‌ها باعث شده صدا بازتابی در دره نداشته باشد و حتی با وجود قدم زدن و سر و صدای گروه، آرامش خاصی در دره سکوت هرمز برپا باشد. عده‌ای هم معتقدند اینجا دره انرژی مثبت است چون نمک خاصیتی برای ایجاد انرژی مثبت دارد. برخی‌ محلی‌ها هم به اینجا نام دره تبرزن می‌گویند. علت نامگذاری دره نمک به دره "تبر زن" این است که در قدیم برای کندن سنگ نمک‌ها از تبر استفاده می‌شده. در دره سکوت جزیره هرمز، بلور عظیم سنگی قرار گرفته که چند رنگ است. این بلور نمکی به خاطر داشتن ظاهر تفاوت با دیگر سنگ‌های نمکی و زیبایی بیشترش به الهه نمک معروف شده. 

  • دیدنی‌های هرمز: ساحل فرش خاکی هرمز

از جاهای دیدنی هرمز همین ساحل رنگارنگ هرمز است که به ساحل فرش خاکی معروف شده. سال‌ها قبل فرش‌های رنگینی با خاک‌های رنگی هرمز در این ساحل طراحی شده و روی زمین نقش بست. در حال حاضر این فرش خاکی کلا از بین رفته و با جزر و مد آب دریا و باد چندان اثری از آن باقی نمانده اما همچنان از آنجایی که وسعت این ساحل بسیار زیاد است و زمانی محل نقش بستن فرش‌های رنگی خاکی بوده، نامش همچنان ساحل فرش خاکی است. در جمع شدن فرش خاکی هرمز در این ساحل تلاش‌های احمد نادعیان و دیگر دوست‌داران محیط زیست را نباید نادیده گرفت. نادعلیان هنرمند محیطی و فعال در هرمز، در یادداشتی با عنوان «توسعه گردشگری در جزیره هرمز به قیمت ویرانی محیط زیست» اعلام کرد ما حق نداریم خاک رنگی کوه‌های هرمز را روانه دریا کنیم.

ساحل فرش شده هرمز هم اکنون از بین رفته اما نام ساحل همچنان ساحل فرش هرمز است.

  • دیدنی‌های هرمز: غارنمکی هرمز

غار نمکی هرمز یا غار الهه نمک فیروزه‌ای هرمز یکی از شگفت‌انگیزترین دیدنی‌های هرمز است. وجود 72 کانی در خاک هرمز از این جزیره مکانی جذاب ساخته. آب‌های جزیره هرمز به قدری از نمک اشباع شده‌اند که اگر دست خود را برای مدتی در آب فرو کنید حتما لایه‌ای نمک روی ان تشکیل می‌‎شود. در مقابل غار نمکی هرمز، نمک‌های زرد رنگ و رود زعفرانی از نمک را می‌بینید. سپس دهانه تقریبا عریض اما بسیار کم ارتفاع غار نمکی جلب توجه می‌کند. برای ورود به غار باید نشسته حرکت کنید. کمی وارد غار شوید حدو 2 تا 3 متر، کم کم فضا بازتر می‌شود. در ابتدای حرکت توده‌های نمک سفید رنگ است اما کم‌کم بلورهای رنگی دیده می‌شوند. رنگ‌های قرمز، قهوه‌ای و سفید بیشتر به چشم می‌خورند. عمق غار نمکی حدود 30 تا 40 متر است و به راحتی انتهای آن دیده می‌شود. قندیل‌های نمکی فراوانی در غار خواهید دید که سالها برای تشکیل آنها زمان لازم است؛ حوضچه‌های نمکی کف غار در نتیجه چکه کردن و آب شدن این قندیل‌هاست. وجود دالان‌های تو در تور در غار نمکی به خاطر جریان آب است که در طول سال‌ها آنها را ایجاد کرده. 

غار نمکی هرمز یا غار الهه نمک فیروزه‌ای هرمز یکی از شگفت‌انگیزترین دیدنی‌های هرمز است.

  • دیدنی‌های هرمز: جنگل حرای هرمز

در شمال جزیره هرمز جنگلی متفاوت با تمام جنگل‌‎هایی که دیده‌اید وجود دارد. جنگل‌های حرای هرمز روی آب هستند. از آنجایی که آب اطراف هرمز بسیار شور است هم زیستی و توانایی مقاومت جنگل حرا در برابر نمک زیاد در منطقه رویشش، از آن گیاهی استثنایی ساخته. اطراف جنگل‌های حرا عطر خوشی به مشام می‌رسد که نتیجه گل‌های طلایی‌رنگ جنگل‌های حرا است. البته باین گلها بسیار کوچک هستند. عطر این گل‌ها شیرین و خنک است و تا شعاع چند متری در اطراف جنگل‌های حرا قابل استشمام است. در جنگل حرا گونه‌هیا مختلف آبزیان، پرندگان و دوزیستان را خواهید دید. پرنده‌ها مرغ ماهیخوار یا حواصیل، لک لک، مرغ سقا، مرغابی و مرغ دریایی هستند و آبزیان شامل خرچنگ، مار دریایی، شیلو، کلینگ (نوعی از صدف) و انواع مختلف قورباغه.

در شمال جزیره هرمز جنگل حرا را خواهید دید

  • دیدنی‌های هرمز: موزه استاد نادعلیان

بازدید از موزه نادعلیان بخصوص برای کسانی که اولین بار در تور هرمز شرکت کنند، توصیه می‌شود. با دیدن موزه نادعلیان با بافت هرمز و فرهنگ مردمان جزیره بیشتر آشنا می‌شوید. با نقش زنان بومی هرمز در اقتصاد این جزیره آشنا خواهید شد. در موره دکتر احمد نادعلیان با آثار محیطی ایشان آشنا می‌شوید. این موزه در سطح بین‌المللی مطرح است و بازدید از آن در اغلب برنامه‌های سفر هرمز مربوط به تورهای معتبر طبیعتگردی پیش بینی شده. در بخش نگارخانه موزه بعضی آثار دکتر نادعلیان برای فروش گذاشته شده‌اند. همچنین در موزه با اشیایی مربوط به دوران تسلط پرتغالی‌ها به خاک هرمز نیز آشنا خواهید شد. دیدن موزه نادعلیان در سفر به هرمز را حتما در برنامه خود قرار دهید. 

با دیدن موزه نادعلیان با بافت هرمز و فرهنگ مردمان جزیره بیشتر آشنا می‌شوید.

 

 

 

 



1401/09/13 | کد مطلب: 4773
هانیه کاظمی

مهندس برق، ارشد مدیریت، عاشق ورزش، موسیقی، مطالعه و تماشای فیلم



  • به اشتراک بگذارید:



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
برای اینکه مطالب بعدی وبلاگ دالاهو را از دست ندهید در خبرنامه ثبت‌نام کنید.
ثبت‌نام
با وارد کردن ایمیل خود مطالبی خواندنی و جذاب دریافت کنید.