تنها یک بار زندگی می‌کنیم...
021 4166 3000

جاذبه‌های گردشگری خرم آباد کجاست؟

شما هم امتیاز بدهید!

گردشگری خرم آباد و رونق آن بر روی دوش جاذبه‌های گردشگری طبیعی و تاریخی خرم آباد استوار است؛ بیش از 30 جاذبه تاریخی و طبیعی در این شهر را می‌توان نام برد که هر کدامشان برای گردشگری خرم‌آباد مانند نگینی ارزشمندند. گردشگری خرم آباد معمولا در تمام فصول سال میزبان مسافران و توریست‌هاست اما بهار و تابستان برای تماشای جاذبه‌های گردشگری خرم‌آباد پرطرفدارترین زمان‌هاست. جاذبه‌های تاریخی خرم‌آباد از تاریخ پر فراز و نشیب اقوام ساکن این منطقه حکایت می‌کنند که معروف‌ترین آنها قلعه‌ای است که امروزه در مرکز شهر خرم‌آباد قرار گرفته؛ قلعه فلک‌الافلاک، بازمانده دوران ساسانیان است. بهترین جاذبه‌های گردشگری خرم‌آباد را در این مطلب معرفی خواهیم کرد تا در سفر به خرم‌آباد از تماشای آنها لذت ببرید. 

تور لرستان

جاذبه‌‎های گردشگری خرم آباد:

خرم‌آباد، شهری که هم خرم است و هم آباد! اگر به ریشه نام خرم آباد در زبان لری دقیق شویم در دل نام این شهر "خور" به معنای خورشید پنهان شده و بخش دومش معنی "شدن" می‌دهد که احتمالا اشاره به فرو رفتن و پایین رفتن خورشید از این محل دارد؛ خرم آباد در گویش لری "خورموؤه" تلفظ می‌شود. از نام‌های دیگر خرم‌آباد می‌توان به خایدالو اشاره کرد که شهری مربوط به تمدن ایلامیان بوده. بعدها ساسانیان بر روی خرابه‌های شهر خایدالو که خرم‌آباد فعلی باشد شهر شاپورخواست را بنا کردند و دژ شاپورخواست یا همان قلعه فلک‌الافلاک که امروز از مهمترین جاذبه‌های گردشگری خرم‌آباد است، یادگار دوران ساسانیان است. شهر خرم‌آباد در میان دره‌های زاگرس است و سرسبزی و آب و هوای خوش آن برای زندگی در طول تاریخ علت شهرتش بوده. خرم‌آباد در حال حاضر بزرگترین  منطقه‌ایست که قوم لر در آن ساکن است.

جاذبه گردشکری خرم آباد که امروزه شهرت خاصی دارد دژ شاپورخواست یا همان قلعه فلک‌الافلاک است

  • قلعه‌ فلک‌الافلاک، جاذبه گردشگری خرم‌آباد: 

فلک‌الافلاک از دیدنی‌های خرم‌آباد و بنایی آجری، خشت و گچی است که هم اکنون در مرکز شهر خرم‌آباد و بر بلندای تپه‌ای قرار گرفته. قدمت قلعه فلک‌الافلاک خرم‌آباد به دوران پیش از اسلام برمی‌گردد؛ زمانی که ساسانیان شهری بر ویرانه‌های تمدن پیشین این منطقه ساختند و نام دژ مستحکم خود را شاپورخواست گذاشتند. در دوران قاجار نام قلعه شاپورخواست به فلک‌الافلاک تغییر کرد و تا به امروز به همین نام شهرت دارد. فلک‌الافلاک در دوران پادشاهی فاحعلیشاه قاجار مورد بازسازی قرار گرفت و اواخر دهه پنجاه شمسی بود که در لیست میراث ملی ایران ثبت شد. در دوران پهلوی به عنوان موزه از فلک‌الافلاک استفاده شد اما در زمان جنگ برای حفظ اشیا و آثار تاریخی داخل موزه، همگی اشیا جمع آوری شدند. قلعه فلک‌الافلاک مدت‌هاست که در انتظار قرار گرفتن در فهرست میراث جهانی یونسکو است، اما متاسفانه به دلیل استقرار پایگاه نظامی در اطراف آن که از نظر متخصصان تجاوز به حریم این اثر تاریخی است، ثبت فلک‌الافلاک در فهرست میراث جهانی با اشکال روبه‌رو شده و به تاخیر افتاده. 

فلک‌الافلاک از دیدنی‌های خرم‌آباد و بنایی آجری، خشت و گچی است

  • پل شاپوری، جاذبه گردشگری خرم‌آباد: 

پل شاپوری هم  مانند قلعه فلک‌الافلاک از آثار تاریخی به جامانده دوران ساسانیان است. پل شاپوری در دوران ساسانیان راه ارتباطی لرستان با تیسفون پایتخت ساسانیان بوده. پل شاپوری امروزه متاسفانه تخریب شده و از بیش از 20 طاق آن فقط 6 طاق باقی مانده. پل شاپوری یکی از معدود پل‌های سنگی با معماری جذاب است که متاسفانه با وجود مرمت در سال 1399 همچنان در معرض تخریب و آسیب قرار دارد. طول پل شاپوری حدود 230 متر است. 

  • حمام گپ، جاذبه‌گردشگری خرم‌آباد:

حمام گپ از آثار تاریخی دوران صفویان در خرم‌آباد است. حمام گپ در کنار میدانی به همین نام قرار دارد و هم اکنون در مرکز شهر خرم‌آباد قرار گفته. به حمام گپ خرم آباد حمام آسیا هم می‌گویند. ساخت حمام گپ منتسب به  علیمردان‌خان از والیان لرستان در دوران صفویه است. حمام گپ دو درب اصلی دارد که یکی از انها فعلا به دلیل انجام عملیات تعریض معبر بسته شده اما در دوم به عرض 1 متر و ارتفاع 180 متر فعال است. علت عرض کم در احتمالا بیرون نرفتن گرمای داخل حمام بوده. در حال حاضر خزینه و حوضچه‌هایی که برای شنا در حمام وجود داشت همگی مسدود شده‌اند و این حمام برای بهره‌برداری بهتر و جلوگیری از تخریبش به بخش خصوصی واگذار شده. زمان بازدید از حمام گپ خرم‌آباد از 9 صبح تا 7 شب است. 

حمام گپ از آثار تاریخی دوران صفویان در خرم‌آباد است.

  • سنگ نبشته، جاذبه‌گردشگری خرم‌آباد: 

سنگ نبشته، نمادی سنگی است که روی آن به خط کوفی نوشته شده است. نکته جالب این سنگ نبشته مستطیل شکل چهارگوشه آن است که هر گوشه به یکی از بناهای تاریخی شهر خرم‌آباد اشاره دارد. سنگ نبشته خرم آباد مربوط به دوران سلجوقیان است. 

  • موزه باستان شناسی، جاذبه‌گردشگری خرم‌آباد: 

موزه باستان شناسی خرم‌آباد تا مدت‌ها بعد از افتتاح به بهره‌برداری نرسید و قابل بازدید نبود اما امروز می‌توانید از این موزه که قلعه فلک‌الافلاک قرار دارد دیدن کنید. موزه باستان شناسی خرم‌آباد برای کسانی که علاقه‌مند به تماشای ابزار به جا مانده از دوران مختلف تاریخی هستند می‌‌تواند جذاب باشد. همین‌طور می‌توانید سفالینه‌ها و آثاری تاریخی به جا مانده از دوره‌های عیلامی، اشکانی، هخامنشی و ساسانی را در آن ببینید. 

موزه باستان شناسی خرم‌آباد در قلعه فلک‌الافلاک لرستان قرار دارد

  • دریاچه کیو، جاذبه‌گردشگری خرم‌آباد: 

دریاچه کیو از آن دست جاذبه‌های گردشگری خرم‌آباد است که نه تنها در بهار و تابستان بلکه در پاییز هم دیدنی است. بعد از دیدن جاذبه‌های جنوب خرم‌آباد کافیست برای تماشای دریاچه کیو راهی شمال‌غرب خرم‌آباد شوید.دریاچه کیو اواسط دهه 50 شمسی به دستور علیمحمد ساکی، شهردار وقت ساخته شد. آب دریاچه کیو از چشمه‌ای به نام سراب کیو و سرچشمه‌های مخمل‌کوه لرستان تامین می‌شود.کیو دریاچه‌ای فصلی است که متاسفانه در سال‌های اخیر احتمال خشک شدنش وجود دارد. 

دریاچه کیو از آن دست جاذبه‌های گردشگری خرم‌آباد است که نه تنها در بهار و تابستان بلکه در پاییز هم دیدنی است.

  • آبشار نوژیان، جاذبه‌گردشگری خرم‌آباد: 

نوژیان آبشاری خروشان و تماشایی در حدود 40 کیلومتری خرم‌آباد است. ارتفاع آبشار نوژیان 95 متر است و یکی از آبشارهای مرتفع ایران به حساب می‌آید. در تور آبشارهای لرستان می‌توانید از این آبشار زیبا دیدن کنید. نوژیان در میان دو کوه قرار گرفته؛ کوه تاف و کوه هشتاد پهلو محلی است که آبشار نوژیان از میان آنها سقوط با شکوهی دارد. 

نوژیان آبشاری خروشان و تماشایی در حدود 40 کیلومتری خرم‌آباد است.

  • پارک جنگلی مخمل‌کوه، جاذبه‌گردشگری خرم‌آباد: 

مخمل‌کوه در واقع پارک جنگلی خرم و سرسبزی است در شمال خرم‌آباد. مخمل‌کوه یکی از مراکز تفریحی پرطرفدار در میان گردشگرانی است که به لرستان سفر می‌کنند. از انجایی که صخره‌های منطقه مخملکوه را گل‌سنگ‌ها پوشانده‌اند با شروع فصل بارش سبز می‌شوند و نمای صخره‌های این منطقه را مخملی می‌کنند؛ به همین دلیل نام این منطقه را مخملکوه گذاشته‌اند. هنگام بازدید از مخملکوه سری به تنگه شبیخون هم بزنید. 

مخمل‌کوه در واقع پارک جنگلی خرم و سرسبزی است در شمال خرم‌آباد.

  • آبشار آفرینه، جاذبه‌گردشگری خرم‌آباد:

آبشار آفرینه در روستایی به همین نام در استان لرستان قرار دارد. آبشا آفرینه در 70 کیلومتری جنوب خرم‌آباد است. رودخانه‌های وینک و آفرینه به هم می‌رسند و حاصلش چیزی نیست جز آبشار زیبای آفرینه. آبشار آفرینه سپس به رود کهکان می‌ریزد. زیبایی آبشار آفرینه در هنگام سقوط آب از شیارهای صخره بسایر تماشایی است. دسترسی به آبشار آفرینه از طریق جاده اندیمشک به خرم‌آباد میسر است. آبشار آفرینه در حدود 40 کیلومتری روستای پل‌دختر لرستان قرار دارد. 

آبشار آفرینه در روستایی به همین نام در استان لرستان قرار دارد.

  • بازار خرم آباد، جاذبه‌گردشگری خرم‌آباد:

بازار خرم‌آباد بنایی تاریخی متعلق به دوران قاجار است که در گذشته به عنوان کاروانسرا و برای استراحت رهگذران استفاده می‌شده اما رفته رفته به محل دادو ستد تبدیل شده و امروز تبدیل به بازار پر رونق خرم‌آباد شده. بازار خرم‌آباد به بازار میرزا رضا یا بازار طلافروشان معروف است. 

بازار خرم‌آباد بنایی تاریخی متعلق به دوران قاجار است که در گذشته به عنوان کاروانسرا استفاده میشده

  • آبشار وارک، جاذبه‌گردشگری خرم‌آباد:

آبشار وارک در غرب گردنه نوژیان است پس می‌توانید هنگام بازدید از آبشار وارک از آبشار نوژیان هم دیدن کنید. در مسیر جاده نوژیان به 12 کیلومتری آن که رسیدید مسیر به سمت وارک جدا می‌شود. آبشار وارک دو طبقه است و بین طبقه اول آبشار وارک که سرچشمه آن است تا بخش دوم 15 متر فاصله است. عرض آبشار وارک بین 5 تا 12  متر در دو طبقه آبشار متغیر است و بستگی به فصول کم آبی و پر آبی دارد. اطراف آبشار وارک منظره‌ای تماشایی دارد از درختان گلابی، زازالک و بلوط. 

آبشار وارک در غرب گردنه نوژیان است

  • آبشار گریت، جاذبه‌گردشگری خرم‌آباد:

آبشار گریت را با نام ‌های  دیگری هم می‌شناسند مانند آبشار سرکانه یا آبشار هفت چشمه. آبشار گریت در مسیر رودخانه ترس گریت در جایی که به طرف رودخانه سزار به وجود آمده. از روستای گریت می‌توانید تا آبشار گریت حدود یک ساعت پیاده‌روی کنید. آبشار گریت از معدود آبشارهایی است که مسیر ماشین‌رو تا خود آبشار وجود دارد. مسیر دسترسی به آبشار گریت با ماشین از طریق جاده خرم‌آباد به سپیددشت است و سپس به سمت ایستگاه راه‌آهن تهران - خرم‌آباد بروید. 

آبشار گریت را با نام ‌های  دیگری هم می‌شناسند مانند آبشار سرکانه یا آبشار هفت چشمه.

  • غار دوشه، جاذبه‌گردشگری خرم‌آباد:

غار دوشه یکی از دیدنی‌های لرستان است. غار دوشه یادگاری است که قدمتش به بیش از هشت هزار سال می‌رسد. ویژگی منحصر بفرد غار دوشه خرم‌آباد وجود بیش از 100 نقاشی دیواری داخل غار است. وجود نقاشی‌های دیواری داخل غار نشان می‌دهد قدمت نقاشی دیواری یا دیوار نگاری در ایران به بیش از 4000 سال پیش از میلاد می‌رسد. رمز ماندگاری این غار و دیوارنگاره‌هایش دور بودن غار دوشه از حوادث طبیعی در طول این سالهاست. ارتفاع غار دوشه حدود 5 متر است و برای رسیدن به انتهای آن مسیر غار دوشه حدود 70 متر است. 

غار دوشه یادگاری است که قدمتش به بیش از هشت هزار سال می‌رسد.

  • بام لرستان، جاذبه‌گردشگری خرم‌آباد:

بام لرستان مجتمعی تفریحی است که مساحت آن حدود 800 هکتار است. 500 هکتار بام لرستان در حال حاضر فضای سبز است. بام لرستان در خرم‌آباد یک مجتمع تفریحی، گردشگری و تحقیقاتی بسیار دیدنی در غرب کشور است و استان لرستان است و حتما در فهرست دیدنی‌های لرستان باید قرار گیرد. بام لرستان شامل هتل، رستوران و حتی یک مرکز پرورش نهال و باغ وحش و رصدخانه است. برای دسترسی به بام لرستان بعد از سفر به خرم‌آباد سراغ خیابان شریعتی و میدان دانشجو  را بگیرید، درست در بالای کوه مدبه بام لرستان قرار دارد. بام لرستان از دیدنی‌های شرق خرم‌آباد است که در سمت خروجی خرم‌‎آباد به سمت درود قرار دارد. 

  • رودخانه کرخه، جاذبه‌گردشگری خرم‌آباد:

رودخانه کرخه از کوه‌های زاگرس سرچشمه می‌گیرد و بعد از کارون و سفید رود سومین رودخانه بلند ایران است. رود کرخه در نهایت به رود سیمره می‌پیوندد و هر دو  به سد کرخه می‌رسند. در مسیر جاده قدیم خرم آباد اندیمشک تا رسیدن به پلدختر حرکت کنید می‌توانید از تماشای رود کرخه در خرم آباد لذت ببرید. 

رودخانه کرخه از کوه‌های زاگرس سرچشمه می‌گیرد

 

 

 



1401/08/19 | کد مطلب: 4781
هانیه کاظمی

مهندس برق، ارشد مدیریت، عاشق ورزش، موسیقی، مطالعه و تماشای فیلم



  • به اشتراک بگذارید:



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
برای اینکه مطالب بعدی وبلاگ دالاهو را از دست ندهید در خبرنامه ثبت‌نام کنید.
ثبت‌نام
با وارد کردن ایمیل خود مطالبی خواندنی و جذاب دریافت کنید.