تنها یک بار زندگی می‌کنیم...
021 4166 3000

معرفی دیدنی‌های لرستان

لرستان استانی غربی در ایران و خرم آباد مرکز استان لرستان است. لرستان چهار فصل رویایی و تماشایی دارد. سفر به لرستان در تمام فصول سال دیدنی‌های خودش را دارد. دیدنی‌های لرستان نه فقط مکان‌های تاریخی مانند قلعه فلک‌الافلاک بلکه شامل جاذبه‌های طبیعی هستند. دیدنی‌های طبیعی لرستان مانند آبشارهای مرتفع با مناظر جذاب سبب شده در تمام فصول سال گردشگران برای سفر به لرستان راهی شوند. وجود آبشارهای متعدد در لرستان دلیلی است تا گردشگران به لرستان لقب سرزمین آبشارها بدهند. از جمله دیدنی‌های لرستان همین آبشارها هستند که با برخی از آنها در ادامه مطلبِ دیدنی‌های لرستان آشنا خواهید شد. همین‌طور سعی می‌کنیم راهنمایی برای سفر به لرستان در اختیار شما بگذاریم و مسیر دسترسی به آبشارهای لرستان و اطلاعات دیدنی‌های لرستان را برای بازدید و سفر به لرستان در اختیارتان بگذاریم.

 

تورهای داخلی

 

دیدنی‌های لرستان کدامند؟ 

دیدنی‌های طبیعی لرستان شامل آبشار نوژیان از جاذبه‌های گردشگری خرم‌آباد را می‌توانید ببینید؛ در شهرستان دورود آبشار بیشه قرار گرفته و  آبشار آب سفید و آبشار چکان در شهرستان الیگودرز هستند. همین‌طور آبشار وارک و آبشار سرکانه و آبشار افرینه در خر‌م‌آباد هستند. با وجود این آبشارها، لرستان به سرزمین آبشارها معروف شده. از دیگر جاذبه‌های طبیعی لرستان می‌توانیم به دریاچه گهر در اشترانکوه بین دورود، الیگودرز و ازنا اشاره کرد که یکی از بزرگترین دریاچه‌های آب شیرین ایران است. غار کلماکره در پل‌دختر و دشت لاله‌های واژگون الیگودرز هم از دیگر دیدنی‌های جذاب لرستان هستند. پارک جنگلی شورآب خرم‌آباد و دریاچه کیو خرم‌آباد در تمام فصول سال گردشگران زیادی را جذب می‌کنند. از تالاب‌های پل‌دختر، اشترانکوه در نزدیکی شهرستان ازنا و البته منطقه گلدشت در بروجرد هم باید یاد کنیم و در نهایت یکی از خارق‌العاده‌ترین دیدنی‌های طبیعی لرستان که در دنیا کم نظیر است و برخی آن را با گرند کنیون آمریکا مقایسه می‌کنند؛ دره خزینه است، جایی در میانه‌های جاده پل‌دختر به اندیمشک. همین طور یکی از دیدنی‌های کم نظیر لرستان که در سفر به لرستان می‌توانید آن را ببینید تنگه شیرز لرستان است. در میان جاذبه‌های فرهنگی و بناهای تاریخی لرستان، معروف‌ترین جاذبه‌ فرهنگی لرستان قلعه فلک‌الافلاک است. سنگ نبشته خرم‌آباد و مسجد جامع بروجرد و همین‌طور مسجد جامع خرم‌آباد را نیز می‌توانید در فهرست دیدنی‌های لرستان قرار دهید. مسجد سلطانی بروجرد و امامزاده جعفر بروجرد از دیگر مهم‌ترین جاهای دیدنی لرستان هستند. همین‌طور تماشای گرداب سنگی و پل شاپوری خرم آباد را می‌توانید در برنامه سفرتان به لرستان قرار دهید.


در میان دیدنی‌های لرستان برخی از آثار طبیعی و فرهنگی به ثبت ملی رسیده‌اند که شناخته‌شده‌ترین آنها قلعه فلک‌الافلاک در میان آثار تاریخی لرستان و آبشار نوژیان در میان دیدنی‌های طبیعی لرستان است. 
لرستان یکی از قدیمی‌ترین مکان‌های روی زمین است که انسان در آن سکونت داشته. سنگ نوشته‌ها و سفال‌هایی طی حفاری و عملیات باستان‌شناسی در لرستان به دست آمده که نشان می‌دهد قدمت تمدن در لرستان به قبل از دوران مادها و به دوران کاسی‌ها، لولوبیان و عیلامی‌ها برمی‌گردد. استان لرستان تاریخی چند هزار ساله دارد و بازمانده‌های فرهنگی اقوام پیش از تاریخ بیانگر آن است که این اقوام به تدریج مراحل تکامل فرهنگی، همچون دوره پارینه سنگی، میانه سنگی، نوسنگی و یکجانشینی را پشت سرگذاشته اند. در لرستان امروز، یادگارهایی تاریخی از تمدن‌های دیرین چون کاسی، بابلی، ایلامی، اشکانی، ساسانی، سلجوقی و... بدست آمده که چشم انتظار نگاه ویژه گردشگری فرهنگی به لرستان این سرزمین زیبا و کهن است. فلک‌الافلاک روی تپه‌ای قرار گرفته که دو رشته کوه از شمال به غرب و جنوب به شرق در اطراف جلگه لرستان آن را محاصره کرده‌اند. 

 

معرفی دیدنی‌های لرستان

  • قلعه فلک‌الافلاک لرستان در خرم آباد: قلعه فلک‌الافلاک از دیدنی‌های لرستان و از جاذبه‌های گردشگری خرم‌آباد در مرکز شهر خرم‌آباد قرار دارد. خرم آباد همانطور که از نامش پیداست دره‌ای خرم و آباد بوده؛ قلعه فلک‌لاافلاک هم در این منطقه در طول تاریخ محل اقامت شاهان و حکمرانان بسیاری بوده از ساسانیان گرفته تا آل‌بویه، صفویان و قاجار. نام دیگر قلعه فلک‌الافلاک دژ شاپور خواست است. ساخت فلک‌الافلاک به دوره ساسانی برمی‌گردد بعدها با روی کار آمدن سلسله‌های تاریخی دیگر، بخش‌هایی به این بنا اضافه شد و فلک‌الافلاک تکمیل‌تر شد. قلعه دارای هشت برج، دو صحن، 24 اتاق و راهروهایی پیرامون صحن هاست. در حیاط دوم قلعه فلک‌الافلاک چاهی حفر شده که در واقع محل فرار اضطراری برای اهالی قلعه بوده! مصالح به کار رفته در فلک‌الافلاک آجر، خشت، سنگ و ملات است. قلعه فلک‌الافلاک در طول تاریخ با روی کار آمدن سلسله‌های مختلف در ایران کاربری‌های مختلفی داشته گاهی از فلک‌الافلاک به عنوان مقر حکومتی یا خرانه سلطنتی استفاده میشده و گاهی زندان و پادگان نظامی بوده. در حال حاضر فلک‌الافلاک لرستان کاربری موزه دارد.
    آدرس قلعه فلک‌الافلاک: استان لرستان، خرم آباد، خیابان امام خمینی (۱۲ برجی)، قلعه فلک الافلاک

قلعه فلک‌الافلاک از دیدنی‌های لرستان در مرکز شهر خرم‌آباد قرار دارد.

  • مسجد سلطانی بروجرد: این دیدنی لرستان جایی در مرکز شهر بروجرد و در راسته بازار بروجردی‌هاست. در دوران پهلوی این مسجد را با نام مسجد شاه می‌شناختند و معماری آن بسیار شبیه به مسجد شاه اصفهان است. مسجد سلطانی بروجرد لرستان از جمله مساجد چهار ایوانی در ایران است که دلیل این نامگذاری آن، سبک ایرانی استفاده شده در ساخت این مساجد در ایران است.  مسجد جامع سلطانی در زمان شاه عباس تکمیل شد و یکی از دلایلی که نام مسجد شاه را بر روی آن گذاشتند تقارن تکمیل مسجد با دوران شاه عباس بود. در برخی روایت‌های تاریخی آمده که پیش از بنا کردن این مسجد، اینجا آتشکده بوده. کتیبه‌ای در این مسجد وجود دارد که نشان می‌دهد مسجد سلطانی بروجردی در دوران فتحعلی شاه مجددا بازسازی شده. 
    آدرس مسجد سلطانی بروجرد:  استان لرستان، بروجرد، میدان قیام، خیابان صفا

 مسجد جامع سلطانی بروجرد در استان لرستان در زمان شاه عباس تکمیل شد

  • پل شاپوری خرم آباد لرستان: پل شاپوری خرم آباد یکی از دیدنی‌های لرستان در نیمروز، شهر خرم آباد در مسیر جاده اندیمشک به خرم آباد در روزگاران کهن بنا شده و در آغاز دارای 28 چشمه تاق بوده که اکنون 6 تاق از آن باقی است جهت پل خاوری – باختری و تاریخ بنای آن دوره ساسانیان است.

  • گرداب سنگی خرم‌آباد: از دیگر بناهای دیدنی لرستان، گرداب سنگی یادگار دوره ساسانیان در درون شهر خرم آباد است که ذخیره گاه چشمه آبی است. گرداب سنگی در گویش لری  "گردو بردینه" هم گفته می‌شود. گرداب سنگی خرم آباد از اسفند ماه تا تابستان پرآب است. گرداب سنگی قطری برابر با 18 متر دارد و مصالح ساختمانی آن از سنگ و ملات ماسه و آهک است. در شمال خرابه‌های شهر کهن شاپورخواست، سنگ نوشته‌ای به شکل مکعب مستطیل موجود است که بلندی آن 4 متر و نوشته های این کتیبه سنگی از دوره فرمانروایی ابوسعید برسق از والیان سلطان محمد بن ملکشاه سلجوقی است که قدمت آن به قرم ششم هجری بر می‌گردد. 
    آدرس گرداب سنگی: خرم آباد، خیابان 17 شهریور، میدان تختی

گرداب سنگی یادگار دوره ساسانیان در درون شهر خرم آباد است که ذخیره گاه چشمه آبی است.

  • آبشار بیشه لرستان: آبشار بیشه یکی از دیدنی‌های طبیعی و البته پرطرفدار لرستان حوالی درود و خرم آباد است. آبشار بیشه در بخش پاپی، شهر سپید دشت و در روستای بیشه قرار دارد. مسیر شهرستان درود تا بیشه را می‌توانید با قطار  بروی اما اگر دوست دارید از ماشین شخصی برای رفتن به بیشه استفاده کنید راه طولانی‌تر می‌شود که حدود 90 کیلومتر است. مسیر قطار درود بیشه و ایستگاه قطار آن از نظر زیبایی در فصول مختلف سال بخصوص پاییز یکی از معروف‌ترین ایستگاه‌های قطار است. خود را در مقابل آبشاری تصور کنید که ارتفاعش حدود 50 متر و عرض آن به 20 متر می‌رسد. در سفر به لرستان تماشای یکی از زیباترین آبشارهای لرستان و ایران یعنی آبشار بیشه را از دست ندهید.  علاوه بر آبشار بیشه با توجه به اینکه روستای بیشه بسیار سرسبز و تماشایی است هنگام سفر به لرستان می‌توانید علاوه بر تماشای آبشار از گشت و کذار در روستای بیشه هم لذت ببرید. 

آبشار بیشه یکی از مرتفع ترین آبشارهای ایران در پاییز بسیار تماشایی است

  • آبشار نوژیان لرستان: آبشار نوژیان یکی از مرتفع‌ترین آبشارهای ایران است. ارتفاع آبشار نوژیان به حدود 95 متر می‌رسد و عرض آن به 5 متر می‌رسد. نوژیان در ۳۸ کیلومتری جاده‌ کمربندی خرم‌آباد، در بخش پاپی قرار گرفته. آبشار نوژیان به معنی "آب زنده" است. ژیان معنای زندگی و زنده بودن می‌دهد. شنیدن صدای آبشار در کنار چشم انداز بینظیر طبیعت لرستان خاطره بی تکرار سفرتان به لرستان خواهد بود. می‌گویند اطراف آبشار نوژیان گیاهان دارویی پیدا می‌شود و دلیل سفر بسیار از گردشگران همین مورد است. 

آبشار نوژیان در ۳۸ کیلومتری جاده‌ کمربندی خرم‌آباد، در بخش پاپی قرار گرفته.

  • آبشار گریت یا سرکانه لرستان: آبشار گریت یکی از دیدنی‌های لرستان در روستایی به همین نام قرار دارد. آبشار گریت به آبشار هفت چشمه هم مشهور است. در روستای گریت امکان اقامت و اقامتگاهی با نام گریت در آن وجود دارد، حتی می‌توانید در منطقه کمپ بزنید. بهترین زمان سفر به گریت و تماشای آبشار گریت بهار و تابستان است اما اگر سرمای هوا خیلی اذیت‌تان نمی‌کند فصل پاییز و زمستان هم می‌توانید برای تماشای این آبشار بروید. 

آبشار گریت یکی از دیدنی‌های لرستان در روستایی به همین نام قرار دارد.

  • آبشار آب سفید الیگودرز لرستان: شهر الیگودرز شرق استان لرستان است و در جنوب غربی الیگودرز به آبشار آب سفید یکی از دیدنی‌های لرستان می‌رسید. آبشار آب سفید هم مانند آبشار نوژیان یکی از آبشارهای مرتفع لرستان و البته ایران است. آبشار آب سفید حدود 70 متر ارتفاع دارد. در لرستان این آبشار را در گویش محلی با نام "او اسپید" بیان می‌کنند و با نام‌های دیگری مانند آبشار سفید آب و آبشار سفید هم شناخته می‌شود.
    آدرس آبشار آب سفید لرستان:  ۵۰ کیلومتری شهر الیگودرز در شرق استان لرستان

آبشار آب سفید در شهر الیگودرزر لرستان قرار گرفته

  • دریاچه کیو خرم آباد: چه در سفر هوایی به لرستان و چه در تور زمینی لرستان یکی از مقاصد گردشگری پرطرفدار لرستان دریاچه کیو است. دریاچه کیو علاوه بر داشتن چشم‌انداز دلنشین و منظره‌ای فوق‌العاده در اطرافش امکانات رفاهی مناسبی برای گردشگری  دارد. دریاچه کیو دقیقا در مرکز شهر خرم آباد قرار دارد؛ بخصوص در فصل پاییز و بهار منظره‌ای جذاب در انتظار شماست. نام دریاچه از یک کلمه لری به معنی "کبود" یا "آبی" گرفته شده. دریاچه کیو میزبان پرندگان مهاجر نیز هست، "اگرت ها" که نوع خاصی از لک لک ها هستند، از جمله معروف ترین پرندگان مهاجر در دریاچه کیو به حساب می آیند.

دریاچه کیو دقیقا در مرکز شهر خرم آباد قرار دارد

  • دریاچه گهر لرستان: دریاچه گهر یکی از برترین دیدنی‌های لرستان در میان رشته کوه‌های اشترانکوه قرار دارد. دریاچه گهر همچون نگینی فیروزه‌ای در دل اشترانکوه دیده می‌شود. برای رسیدن به دریاچه گهر بعد از رسیدن به استان لرستان از سمت دورود که نزدیکترین مسیر است به طرف گهر زیبا حرکت کنید. برای رسیدن به دریاچه گهر بزرگ می‌توانید از میان مسیر جذاب دره نی‌گاه کوه‌پیمایی فوق‌العاده‌ای را تجربه کنید. پس از رسیدن به دریاچه، خستگی تمام راه به یکباره از تن‌تان در خواهد رفت.

دریاچه گهر یکی از برترین دیدنی‌های لرستان در میان رشته کوه‌های اشترانکوه قرار دارد.

  • تنگه شیرز لرستان: تنگه شیرز در واقع جایی بین کرمانشاه، ایلام و لرستان است. تنگه شیرز حاصل فرسایش آب و باد و خاک است که طی سالیان دراز به وجود آمده. مسیر تنگه شیرز حدود 5 کیلومتر است و دیواره‌های اطراف تنگه شیرز جذابیت و صلابت خاصی دارند و چشم هر گردشگری را مبهوت خود می‌کند. تنگه شیرز در فهرست آثار ملی ایران و البته در یونسکو نیز به ثبت رسیده.

تنگه شیرز در فهرست آثار ملی ایران و البته در یونسکو نیز به ثبت رسیده.

معرفی تور لرستان برای تماشای دیدنی‌های لرستان

تور لرستان در آژانس‌های طبیعتگردی مانند دالاهو معمولا 2.5 روزه یا 3 روزه اجرا می‌شود، در مدت زمان 2.5 روزه سفر به لرستان معمولا می‌توانید برای دیدنی‌های لرستان شامل آبشار بیشه، آبشار گریت و سرکانه، پل شاپوری و گرداب سنگی خرم آباد، دور نمای قلعه فلک الافلاک، آبشار زیبای نوژیان برنامه‌ریزی کنید. شما می‌توانید در سفر به لرستان علاوه بر اقامت در هتل‌های موجود خرم آباد که 4 و 5 ستاره هستند در اقامت‌گاه‌های بومگردی استان لرستان اقامت کنید. تور لرستان با وجود دیدنی‌های طبیعی فراوان در لرستان و آبشارهای خارق‌العاده لرستان تور چندان سختی از نظر درجه سختی تور نیست. درجه سختی تور لرستان معمولا 2 از 5 است که تور آسانی از نظر طبیعتگردی است. سفر لرستان اگر خوب برنامه‌ریزی شود مدت زمان 4 تا 5 روز برای تماشای دیدنی‌های لرستان و بناهای فرهنگی لرستان کفایت می‌کند. برای تماشای دیدنی‌های لرستان حداقل باید سفر به شهرها و شهرستان‌های الیگودرز، خرم آباد، ازنا و پلدختر را در برنامه سفر به لرستان خود بگنجانید. 
در سفر زمینی به لرستان اگر مبدا سفرتان به لرستان از تهران باشد حدود 7 ساعت از تهران تا خرم آباد در راه خواهید بود. برای استفاده بهتر از زمان‌تان در سفر به لرستان، شبانه حرکت کنید و صبح وقتی به خرم آباد رسیدید بعد از خوردن صبحانه راهی تماشای یکی از جذاب‌ترین دیدنی‌های لرستان یعنی آبشار بیشه شوید. در ادامه راهی تماشای آبشار گریت و سرکانه دو تا از دیدنی‌های کم نظیر طبیعی لرستان در شهر خرم آباد شوید. می‌توانید غذای سبکی برای سفرتان همراه  ببرید تا در کنار آبشارهای زیبای لرستان در طبیعت ناهار خود را نوش‌جان کنید. پیشنهاد ما این است که به محل اقامت خود برگردید بخصوص اگر در خود شهر خرم آباد اقامت دارید. حوالی عصر برای تماشای دیگر دیدنی‌های خرم آباد برنامه‌ریزی کنید. پیشنهاد ما تماشای پل شاپوری و گرداب سنگی و همین‌طور بازدید از قلعه فلک الافلاک است. 

 

 



1401/07/23 | کد مطلب: 659
هانیه کاظمی

مهندس برق، ارشد مدیریت، عاشق ورزش، موسیقی، مطالعه و تماشای فیلم


گردآوری و تنظیم: تحریریه دالاهو
لطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.
برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.


  • به اشتراک بگذارید:



تورهای مرتبط با این موضوع کدام هستند؟
بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
برای اینکه مطالب بعدی وبلاگ دالاهو را از دست ندهید در خبرنامه ثبت‌نام کنید.
ثبت‌نام
با وارد کردن ایمیل خود مطالبی خواندنی و جذاب دریافت کنید.