تنها یک بار زندگی می‌کنیم...
021 4166 3000

شنا در کویرهای برزیل

برزیل از عجیب‌تری کشورهای دنیاست. جایی با جغرافیای شگفت‌انگیز، فرهنگ‌های پیچیده و آب و هوایی که می‌تواند هر لحظه شگفت‌زده‌تان کند. در این بین، کویرهای برزیل، از خا‌ص‌ترین دیدنی‌های این کشورند. به‌خصوص با دریاچه‌هایی که لابه‌لای تل ماسه‌های خود پنهان و فضاهایی بی‌نظیر را برای شنا و آب‌تنی خلق کرده‌اند.

تور برزیل

دیدنی‌های خاص برزیل

شاید تصور ما از برزیل، جنگل‌های بارانی انبوه آمازون، شهرهای پر هیاهو و سواحل آفتابی باشد. درحالی‌که در قسمت شمال شرقی این سرزمین پهناور، بیابانی غیرمنتظره پنهان شده. بیابانی با منظره‌ای سورآل با نام لنسویس ماراننسیس. بزرگ‌ترین صحرای تلماسه‌ای در آمریکای جنوبی که بر خلاف سایر بیابان‌ها، مملو از چین‌خوردگی‌های خیره‌کننده‌ای از تلماسه‌های عظیم است که در میان آنها هزاران تالاب زلال پراکنده شده‌اند و یکی از خاص‌ترین جاذبه‌های گردشگری برزیل را خلق کرده‌اند.
در این مقاله قرار است تا به کندوکاو در مورد تجربه بی‌نظیر شنا در کویر برزیل، جایی که شن‌های بیابانی آب‌های گرمسیری را در آغوش می‌کشند بپردازیم.

در کویرهای برزیل آب میان شن‌ها دریاچه‌های جذاب می‌سازد


از این پارک به‌عنوان لوکیشن برخی از فیلم‌های سینمایی از جمله خانه شنی، اونجرز (انتقام‌جویان) به‌عنوان سیاره ورمیر و نیز در تهیه ویدئوها و برگزاری کنسرت‌ها استفاده شده است.

تپه‌های شنی چون ملحفه‌های مرموز

در ایالت Maranhão، پارک ملی لنسویس ماراننسیس به مساحتی بالغ بر 1550 کیلومترمربع و 70 کیلومتر خط ساحلی اقیانوس اطلس قرار گرفته که گردشگران را با زیبایی آسمانی و شگفتی‌های طبیعی‌اش مجذوب می‌کند. Lençóis در زبان پرتغالی به معنای ملحفه و Maranhenses نام استانی است که این منطقه در آن واقع شده. علت نام‌گذاری این کویر آن است که اگر از بالا به تپه‌ها نگاه کنید حالتی شبیه به ملحفه‌ای چین‌وچروک خورده دارد.

برجسته‌ترین خصوصیت این پارک، تلماسه‌های آن هستند که می‌توانند به ارتفاعی تا 40 متر برسند! گردشگران می‌توانند با بالارفتن از ساختارهای شنی، الگوهای دائماً در حال تغییر شن و بازی نور و سایه‌ای را که خورشید با گذر از عرض آسمان می‌سازد، نظاره کنند. این ساختارهای شنی حاصل اثر متقابل دائمی بادهای اقیانوس اطلس و رودخانه Preguiças هستند. در طول بیش از هزار سال این فرایند اعجاب‌انگیز منظره بیابانی فرازمینی را به وجود آورده که به نظر می‌رسد تا ابدیت کشیده شده است.

بهشت کریستالی در کویر برزیل

با اینکه کل پارک منظره کویری دارد اما در طول سال میانگین بارش در آن به 1200 میلی‌متر نیز می‌رسد. زمانی که این منطقه، بارش‌های شدید را در بین ماه‌های ژانویه تا مه دریافت می‌کند، خاستگاه پدیده‌ای می‌شود که آن را از سایر بیابان‌ها متمایز کرده است. تشکیل تالاب‌های مسحورکننده!

تالاب‌های کویر برزیل مثل زمرد می‌درخشند


این تالاب‌های سبز و آبی زلال همچون زمردهای مخفی از میان شن‌ها سر بر می‌آورند و تضاد رنگی اعجاب‌انگیزی را ایجاد می‌کنند. این آبگیرها حاصل تجمع آب باران در دره‌های ماسه‌ای هستند که استخرهای آبی طبیعی موقتی را تشکیل می‌دهند و به دلیل سنگی بودن بستر، تخلیه نمی‌شوند. تالاب‌ها اغلب به یکدیگر و نیز به رودهای اطراف متصل هستند و می‌توانند طولی معادل 100 متر و عمقی معادل 3 متر آب شیرین را در خود جمع‌آوری کنند و تا 41 درصد از مساحت پارک را تشکیل می‌دهند. در طول فصول خشک، آب تالاب‌ها سریعاً تبخیر شده و در هر ماه 1 متر از عمق آنها کاسته می‌شود. تضاد رنگی زیبای ماسه‌های سفید و تالاب‌های زمردین بیابان برزیل از زیباترین تصاویری است که می‌توانید در این کشور پیدا کنید.

شنا در تالاب‌های کویری برزیل

شنا در تالاب‌های کویر لنسویس ماراننسیس به‌طورقطع تجربه‌ای منحصربه‌فرد و سورآل است. زمانی که شعاع‌های خورشید، درخشش گرم و مطبوعی بر تلماسه‌ها ایجاد می‌کنند، گردشگران، فریفته آن خواهند شد که در آب‌های زلال و خنک این تالاب‌ها تنی به آب بزنند. هوس غوطه‌ورشدن بر آب در میان کویری پهناور، حسی چون همساز شدن با طبیعت را دارد. مردم محلی و گردشگران، با رغبت فراوان در پی آن‌اند تا از این فرصت جهت فرار از گرما استفاده کرده و خود را در چنین زیبایی طبیعی سحرآمیزی که تنها در بهشت کویری برزیل وجود دارد، رها کنند. لازم به ذکر است، دمای آب تالاب‌ها بین 27.5 تا 32 درجه سانتی‌گراد، pH بین حدود 9/4 تا 2/6 و اسیدی و دارای املاح اندکی است.

اکوسیستم متنوع کویر برزیل

لنسویس ماراننسیس ازآنچه نام اقلیم بیابانی در ذهن ایجاد می‌کند، بسیار متفاوت است. این پارک تنوع زیستی قابل‌توجهی شامل انواع گیاهان و جانوران را که با شرایط چالش‌برانگیز این منطقه سازگاری حاصل نموده‌اند، در خود جای‌داده است. حضور دو منطقه حرا و 133 گونه گیاهی تا طیفی از گونه‌های جانوری از جمله انواع ماهی‌ها و حشرات و نیز چهار گونه در خطر انقراض، 112 گونه پرنده و حداقل 42 گونه خزنده، علاقه‌مندان به محیط‌زیست را به خود جذب می‌کنند.

کویرهای برزیل نیاز به دانش کافی برای حفاظت دارند

تور خارجی

محافظت از اکوسیستم کویری در برزیل

علی‌رغم فریبندگی شنا در تالاب‌های کویری، زیست‌بوم لنسویس ماراننسیس نیاز به تمرین توریسم مسئولانه دارد. از زمان اعلام به‌عنوان منطقه حفاظت شده در 1981، مسئولین و حفاظت‌کنندگان از این پارک طبیعی، در مورد حفاظت از زیبایی طبیعی منطقه بسیار هوشیار بوده و از بازدیدکنندگان می‌خواهند تا از ضوابطی سخت‌گیرانه پیروی کنند تا تعادل ظریف اکوسیستم حفظ شده و اثرات مخربی بر جای نماند. با به‌کارگیری قواعد توریسم پایدار، می‌توان اطمینان حاصل نمود که نسل‌های آینده نیز خواهند توانست از تجربه جادویی شنا در کویر برزیل لذت ببرند.

ماجراجویی در بیابان لنسویس ماراننسیس تور برزیل

گرچه شناکردن در بیابان تجربه‌ای منحصربه‌فرد است، اما در این پارک می‌توان ماجراجویی‌های بیشتر نیز کرد! امکان استفاده از جیپ، موتورهای چهارچرخ، اسب‌سواری، شن و تلماسه نوردی زیر نظر راهنمای گردشگری محلی و همچنین پرواز بر فراز پارک از آن دسته‌اند. علاوه بر این، گونه‌های متنوع گیاهی و جانوری، فرصت استثنایی را برای پرنده‌نگری، عکاسی از طبیعت و ارتباط هرچه بیشتر با این میراث طبیعی برزیل را فراهم می‌آورند.

بهترین زمان سفر به کویر تور خارجی برزیل

پارک ملی لنسویس ماراننسیس سالیانه میزبان 600000 گردشگر است. این پارک در سرتاسر سال از ساعت 8 صبح تا 6 بعدازظهر باز است؛ اما بستگی به میزان آب تالاب‌ها مناظر بسیار متغیرند. در ماه‌های بعد از فصول بارانی مقدار آب تالاب‌ها زیاد است و قطعاً جاذبه بیشتری را ایجاد می‌کند؛ لذا بهترین زمان بازدید ماه مه تا آگوست است.
از سپتامبر تا اکتبر و همچنین از فوریه تا آوریل که حجم آب تالاب‌ها متوسط است، امکان بازدید به‌دور از هیاهو و شلوغی فراهم می‌شود. از نوامبر تا ژانویه مقدار آب به حداقل می‌رسد پس برای لذت‌بردن از مناظر در این فصول از رفتن اجتناب کنید.
در جولای با سرزدن به صحرای لنسویس ماراننسیس به یکی از فستیوال‌های سنتی و کارناوال معروف برزیل با نام Vaquejada ملحق خواهید شد.

برای شنا در برزیل باید در ماه‌های خاصی اقدام کنید

شنا در کویر لنسویس ماراننسیس برزیل سفری به قلب هنر رازآلود طبیعت است. مجاورت ساختارهای شنی و آب‌های زلال تجربه‌ای را فراهم می‌کند که در هیچ جای دیگر جهان پیدا نمی‌شود. زمانی که گردشگران در آب‌های زلال زمردین تالاب‌ها غوطه‌ور می‌شوند و یا وقتی به‌آرامی بر شن‌های لغزان بیابان قدم می‌زنند، عظمت، اعجاب و تحسینی عمیق از زیبایی بی‌حدوحصر جهان طبیعت را احساس خواهند کرد و جزئی از افسانه حضور توأمان زیست‌بوم‌های متنوع در کنار هم می‌شوند. با در آغوش کشیدن عجایب این کویر به یاد گوناگونی فوق‌العاده برزیل خواهیم افتاد و لزوم حفظ این گنج‌های طبیعی برای نسل‌های آینده برایمان گوشزد خواهد شد.

تور خارجی برزیل با دالاهو

تور برزیل دالاهو به‌زودی و با بهترین خدمات و برنامه سفر کامل برگزار می‌شود. در این تور به بازدید از زیباترین جاذبه‌‌های برزیل خواهیم رفت، در اقامتگاه‌های مناسب اقامت می‌کنیم و می‌توانید فرصتی برای چشیدن طعم‌های جذاب برزیلی داشته باشید.

برای شرکت در تور برزیل دالاهو با تماس بگیرید

جهت کسب اطلاع از برنامه سفر، شرایط ویزای برزیل و قیمت تور برزیل با همکاران ما در آژانس دالاهو تماس بگیرید.



1402/05/08 | کد مطلب: 4878
سپیدار وطنی

نویسنده، ارشد MBA، عاشق سفر و کتاب و فیلم



  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
برای اینکه مطالب بعدی وبلاگ دالاهو را از دست ندهید در خبرنامه ثبت‌نام کنید.
ثبت‌نام
با وارد کردن ایمیل خود مطالبی خواندنی و جذاب دریافت کنید.