تنها یک بار زندگی می‌کنیم...
021 4166 3000

نکات خرید گوشی موبایل در تور خارجی

خرید برندهای معروف گوشی موبایل مانند سامسونگ یا اپل، یکی از بهترین و سودآورترین خرید‌ها در تور خارجی است. برخی از این برندها، اگر در خارج از کشور خریداری شوند، برای مسافران قیمت تمام شده ارزان‌تری به نسبت خرید از فروشگا‌ه‌های داخل کشور دارند. اینجا برای‌تان می‌گوییم که خرید گوشی از خارج به چه صورت است؟ چه قوانینی در ایران برای وارد کردن گوشی وجود دارد؟ و در‌نهایت خرید گوشی از چه کشورهایی به‌صرفه‌تر از ایران خواهد بود؟

تور خارجی

بهترین تور خارجی برای خرید گوشی

گوشی‌های موبایل برندهای معروفی مانند سامسونگ یا اپل در همه کشورها با قیمتی یکسان عرضه نمی‌شوند. درواقع برای کالاهای الکترونیکی یک قیمت جهانی وجود دارد و هر کشوری بسته به سیاست‌گذاری‌ها و ارزش پول واحد، قیمت متفاوتی را برای خرید گوشی موبایل در نظر می‌گیرد.

در برخی کشورها مثل کانادا برخی برندها از قیمت جهانی گران‌تر عرضه می‌شوند.

به‌طور مثال کشور کانادا، حدود ۳۹ درصد بیشتر از قیمت جهانی روی قیمت گوشی اپل و سامسونگ قیمت می‌گذارد یا قیمت موبایل سامسونگ در تور کره جنوبی، ۳۵ درصد ارزان‌تر از ایران، تمام می‌شود. همین موضوع باعث شده تا مسافران در بعضی از تورهای خارجی به فکر خرید گوشی موبایل باشند.

تور ژاپن

شما می‌توانید در تور ترکیبی کره و ژاپن دالاهو شرکت کنید و گوشی موبایل را با قیمت بهتری بخرید. یادتان باشد، کشور‌هایی مثل آرژانتین، یونان و ایرلند برندهای آیفون، سامسونگ و شیائومی را با قیمت‌های بسیار بالایی به فروش می‌رسانند
ایران به مسافران تور خارجی اجازه می‌دهد تا هر سال یک بار با خود گوشی موبایل وارد کشور کنند. این گوشی مسافرتی، شامل هزینه گمرک شده و باید طبق قوانین در سامانه گمرک به ثبت برسد.

تور ژاپن و کره یک فرصت خوب برای خرید گوشی سامسونگ است.

خرید موبایل سامسونگ در تور خارجی

اگر به فکر خرید گوشی سامسونگ در تور خارجی هستید، بهتر است برنامه‌ریزی خود را برای سفر به کره جنوبی، اندونزی، نیوزیلند، کلمبیا و هنگ‌کنگ انجام دهید. برند سامسونگ در این کشورها بسیار ارزان‌تر از سایر جهان فروخته می‌شوند. قسمت گوشی سامسونگ در کره جنوبی که خود سازنده این برند است، ۳۵ درصد ارزان‌تر از ایران تمام می‌شود. برای خرید گوشی موبایل سامسونگ در تور خارجی به‌سراغ کشورهای کانادا، بلاروس، آرژانتین، برزیل، هلند، لهستان، ایسلند و روسیه نروید.

خرید گوشی برند اپل از خارج

با اینکه کشور آمریکا، ارزان‌ترین گوشی‌های برند اپل را دارد؛ اما به خاطر داشتن تکنولوژی eSIM در ایران فعال نمی‌شوند. در تور خارجی ژاپن، بلغارستان، کانادا، هنگ‌کنگ و چین خرید گوشی موبایل اپل و وارد کردن آن به‌عنوان موبایل مسافری به ایران، گزینه مناسبی خواهد بود.
همچنین این گوشی را در تور خارجی کانادا یا امارات هم می‌توانید تهیه کنید. قیمت این برند گوشی با احتساب مالیات و هزینه گمرک ایران، باز هم ارزان‌تر از خرید در ایران خواهد بود. در تور اروپا هم کشور سوئیس و فنلاند، گزینه مناسبی برای خرید گوشی آیفون است.

تور اروپا و تور امارات فرصت خوبی برای خرید گوشی اپل است.

قوانین رجیستری خرید گوشی مسافری در تور خارجی

هر نوع گوشی یا برندی که در سفر و تور خارجی می‌خرید، به محض ورود به ایران و طبق قوانین گمرک باید رجیستر شود. این قانون برای مبارزه با جرایم قاچاق کالا و البته ساماندهی بازار موبایل گذاشته شده است. برای این منظور، می‌بایست پس از ورود به فرودگاه، با کالای موبایل خریداری شده به اداره گمرک مراجعه کنید.

قوانین گمرک ایران برای موبایل مسافر

براساس قوانین گمرکی ایران، هر مسافر در هر سال، فقط می‌تواند یک گوشی موبایل با شماره ملی و شماره پاسپورت خود به داخل ایران بیاورد و قوانین رجیستری را در اداره کمرگ به پایان برساند. هرچند که گمرک به مسافرانی که در لحظه ورود، امکان انجام مراحل رجیستری را ندارند، مهلت ۳۰ روزه داده است؛ اما کار را به فردا نینداختن، توصیه ما به شماست.
در فرودگاه امام خمینی یا سایر فرودگاه‌های بین‌المللی کشور، دفتر اداره گمرک با پاسخگویی شبانه‌روزی وجود دارد و با صرف زمانی کوتاه می‌توانید کارهای مربوط به گوشی مسافرتی خریداری شده در تور خارجی را انجام دهید.
• شماره تلفن‌های اداره گمرک فرودگاه امام خمینی: ۵۵۶۷۸۱۷۲، ۵۱۰۰۷۵۲۱، ۵۱۰۰۴۵۱۱

طبق قانون گمرک ایران هر مسافر یک گوشی موبایل در سال می‌تواند وارد کشور کند.

گوشی چگونه رجیستر می‌شود؟

روش اول: اظهار خرید گوشی از خارج در گمرک
برای این‌کار، شما با گوشی جدید، به دفتر گمرگ مراجعه و اظهار به وارد کردن گوشی مسافری می‌کنید. مسئول گمرک پس از ورود همه مشخصات موبایل در سامانه گمرک، هزینه عوارض و گمرک را اعلام می‌کند. این مبلغ در حدود ۱۶ درصد قیمت خریداری شده موبایل است. این ۱۶ درصد شامل موارد زیر می‌شود.
• حق گمرک: ۴ درصد
• حق بازرگانی: ۲ درصد
• مالیات بر ارزش‌افزوده: ۹ درصد
• عوارض هلال‌احمر: ۱ درصد
پس از پرداخت این هزینه، به شما مجوزی داده می‌شود که برای ثبت موبایل در سامانه همتا به آن نیاز دارید. حالا تنها کاری که باید انجام دهید، ورود به سامانه همتا و ثبت شناسه بین‌المللی موبایل یعنی (IMEI) است.

دقت کنید که اگر مراحل رجیستری گوشی موبایل خریده شده در تور خارجی را کامل طی نکنید، پس از گذشت یک ماه قادر به استفاده از امکانات بدیهی همچون تماس یا اتصال به اینترنت نخواهید بود.

برای رجیستر کردن گوشی می‌توانید در فرودگاه یا از طریق سایت گمرک اقدام کنید.

روش دوم: ورود به سایت گمرک
پس از خرید گوشی از خارج و ورود به ایران، اگر به هر دلیلی نتوانستید به اداره گمرک بروید، از طریق سایت www.irica.ir اقدام کنید. با این تفاوت که همه مراحل معرفی، ثبت و تعیین ۱۶ درصد هزینه قیمت گوشی را بایستی خودتان انجام دهید.
در این مراحل اطلاعاتی زیر را باید وارد کنید:
1- کد IMEI گوشی
2- نام برند، مدل و مشخصات دقیق گوشی
3- اطلاعت هویتی خودتان نظیر کد ملی و کد پاسپورت
4- اتصال به درگاه پرداخت و پرداخت هزینه عوارض و گمرک گوشی
5- دریافت مجوز وارد کردن گوشی به ایران برای ثبت در سامانه همتا
دقت کنید که مراحل رجیستری با ثبت در سامانه همتا متفاوت است. ممکن است شما گوشی را در تور خارجی به قصد هدیه دادن به شخص دیگری خریده باشید. در این صورت، می‌توانید مراحل رجیستری را خودتان انجام دهید؛ اما در زمان ورود به سامانه همتا، حتما می‌بایست مشخصات و سیم‌کارت فرد خوش‌شانسی که هدیه را می‌گیرد، وارد کنید.
مرحله آخر: ثبت در سامانه همتا
حالا برای ثبت گوشی با سیم‌کارتی که به نام خودتان (یا کسی که صاحب گوشی است) از کد دستوری*7777# استفاده کنید یا به آدرس اینترنتی hamta.ntsw.ir بروید.

سخن آخر

طبق آنچه که در این مقاله گفته شد، مناسب‌ترین کشور برای خرید گوشی سامسونگ کره جنوبی و برای برند آیفون، کانادا و امارات هستند. اگر در تور خارجی کشورهایی مانند اندونزی، نیوزیلند، کلمبیا و هنگ‌کنگ، ژاپن، بلغارستان، سوئیس، چین و فنلاند شرکت کردید، خرید گوشی از خارج برایتان به‌صرفه و اقتصادی تمام می‌شود. هر مسافر سالانه فقط یک گوشی مسافرتی را می‌تواند با پاسپورت خود وارد ایران کند. پس از ورود گوشی موبایل به ایران، آن را در اداره یا سامانه گمرک برای رجیستری ثبت کنید. پس از آن مراحل ثبت موبایل را در سامانه همتا انجام دهید تا بدون هیچ‌گونه مشکلی امکان استفاده از موبایل جدید خود را داشته باشید.



1403/03/28 | کد مطلب: 5027
برچسب‌ها: نکات سفر
مهلا نهاردانی
دانش‌آموخته رشته هنر و نویسنده‌ای مشتاق کسب آگاهی، از طریق مطالعه، تجربه فردی و مصاحبت با افراد مختلف
 
 
 


  • به اشتراک بگذارید:



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
برای اینکه مطالب بعدی وبلاگ دالاهو را از دست ندهید در خبرنامه ثبت‌نام کنید.
ثبت‌نام
با وارد کردن ایمیل خود مطالبی خواندنی و جذاب دریافت کنید.