تنها یک بار زندگی می‌کنیم...
021 4166 3000

۱۰ راز و هنر سفر با هواپیما

سفر با هواپیما یکی از سریع‌ترین راه‌های مسافرت است. سفرهای هوایی، باعث اتلاف وقت کمتری در جابه‌جایی بین دو مکان شده و اگر ترس از پرواز نداشته باشید، اولین پیشنهاد در تور داخلی یا تور خارجی به مسافران است. دالاهو لیست کاملی از نکات سفر با هواپیما را برای شما، تنها در یک مقاله و به‌صورت جامع گردآورده است. شما به هر نقطه از جهان که قصد سفر دارید، کافی است این مقاله را قبل از سفر به هواپیما بخوانید. با دانستن این مطالب، با خیالی آسوده راهی فرودگاه و سوار هواپیما خواهید شد.

تور خارجی

نکات مهم سفر با هواپیما

نکات بسیاری برای سفر با هواپیما وجود دارد که دانستن آن‌ها برای شرکت در تور داخلی یا تور خارجی الزامی است. اگر هرکدام از نکاتی که در این مقاله گفته‌شده را ندانید یا رعایت نکنید، ممکن است بهایی مانند از دست دادن پرواز یا لغو سفر با هواپیما را بپردازید. پس این مقاله را تا انتها با دقت بخوانید.

سفر با هواپیما راهی سریع برای دیدن جهان است.


برای سفرهای هوایی ابتدا باید اقدام به رزرو صندلی یا خرید بلیط هواپیما کنید. مقررات مربوط به بستن چمدان و ایرلاین موردنظرتان را بدانید؛ وارد فرودگاه شوید و اقدام به صدور بلیط هواپیما کنید. میزان بار چمدان‌ها را بسنجید؛ قوانین مربوط به ورود کودکان یا حیوانات خانگی به هواپیما را رعایت کنید. درنهایت، در زمان مناسب از گیت پرواز بگذرید و سوار هواپیما شوید. جدای از این نکات مهم سفر با هواپیما در تور خارجی حفظ سلامتی در هواپیما یا خوردن مواد غذایی هم اولویت دارند که در این مقاله به آن‌ها خواهیم پرداخت. در این مطلب با هنر رزرو بلیط هواپیما و سفر با این وسیله نقلیه آشنا خواهید شد.

۱- زمان رسیدن به فرودگاه و آماده شدن برای پرواز

حضور به‌موقع در فرودگاه باعث می‌شود تا شما به‌راحتی از مراحل چکینگ و قسمت امنیت عبور کنید و برای سوارشدن به هواپیما حاضر باشید. همچنین، بهتر است مدت‌زمان تخمینی برای چک کردن ویزا و گذرنامه‌تان را هم در نظر بگیرید. درنهایت، اگر اضافه‌بار دارید،‌ زمان تحویل بار و چمدان را هم بهتر است لحاظ کنید. درنتیجه، بهترین زمان حضور در فرودگاه، برای پروازهای داخلی حدود ۲ ساعت قبل از زمان پرواز و برای پروازهای بین‌المللی حدود 4 ساعت قبل از پرواز است. یادتان باشد گاهی در تعطیلات طولانی یا موقعی که دانشجویان می‌خواهند به کشورهای دیگر بروند، فرودگاه شلوغ‌تر از حد معمول است. این زمان‌ها صف بازرسی بدنی و چمدان، شلوغ‌تر از همیشه است و بهتر از 5 ساعت قبل از پرواز در فرودگاه مبدا تور خارجی باشید. از سوی دیگر حتما قبل از سفر خارجی عوارض را بپردازید و مدارک دریافت ارز مسافرتی را هم آماده کنید تا اتلاف وقت کمتری داشته باشید.

گاهی صف فرودگاه بسیار شلوغ‌تر از حد معمول است و باید زودتر به فرودگاه بروید.

۲- میزان بار مجاز در پروازهای تور داخلی و تور خارجی

میزان بار مجاز در پروازهای داخلی و خارجی به نوع ایرلاین، کلاس پروازی و مسیر هوایی بستگی دارد. مسافران در پروازها و تور خارجی اجازه همراه داشتن مایعات و نوشیدنی بیشتر از ۱۰۰ میلی‌لیتر را به داخل کابین هواپیما ندارند ولی می‌توانید وسایل آرایشی یا مایعات سنگین‌تر از ۱۰۰ میلی‌لیتر را به قسمت بار تحویل دهند.
میزان بار مجاز چمدان قسمت بار هواپیما (hold luggage)
در همه کلاس‌های اکونومی به‌جز بیزینس کلاس یا Y بیشترین وزن باری که هر مسافر می‌تواند به همراه داشته باشد، ۲۰ تا ۲۵ کیلوگرم معادل ۴۵ تا ۵۵ پوند است. وزن بار مجاز در پروازهای بیزینس کلاس معمولاً بیشتر از پروازهای اکونومی و ۳۰ کیلوگرم است. در ادامه، میانگین مقدار بار مجاز برای هرکدام از ایرلاین‌های داخلی و بین‌المللی را برای شما توضیح می‌دهیم.
پروازهای داخلی:
• با بلیط کلاس اکونومی: حداکثر تا 20 کیلوگرم
• با بلیط کلاس بیزینس: حداکثر تا 30 کیلوگرم
پروازهای خارجی:
• با بلیط کلاس اکونومی: حداکثر تا 30 کیلوگرم
• با بلیط کلاس بیزینس: حداکثر تا 40 کیلوگرم
• با بلیط کلاس فرست: حداکثر تا 50 کیلوگرم
همراه داشتن اضافه‌بار در پروازهای داخلی و خارجی سبب پرداخت جریمه و اتلاف وقت می‌شود. پس تا حد امکان،‌ بار اضافه نداشته باشید. با قرار دادن چمدان روی ترازوی فرودگاه قبل از سپردن بار به هواپیما، می‌توانید از وزن چمدان خود مطمئن شوید. توجه داشته باشید که برای جزئیات بیشتر میزان بار مجاز، به فایل بلیط خود مراجعه کنید.

بار مجاز برای چمدان‌های دستی داخل کابین (hand luggage)

هنگام سفرهای هوایی مقداری خوراکی، نوشیدنی، لوازم شخصی مانند لپ‌تاپ، موبایل و اشیاء گران‌قیمت را به داخل کابین هواپیما ببرید. باری که با خود به داخل کابین مسافران می‌برید را می‌توانید داخل محفظه بالای سر مسافران بگذارید ولی اجازه گذاشتن بار در فضای خالی جلوی صندلی و یا روی پاها را ندارید. در بیشتر ایرلاین‌ها، وزن بار داخل کابین در حدود ۶ تا ۹ کیلوگرم معادل ۱۳ تا ۱۹.۵ پوند است.
ابعاد ساک دستی یا چمدانی که به داخل کابین می‌برید هم محدود بوده و باید کمتر از ۵۶ سانتی‌متر یا ۲۲ اینچ باشد. ابعاد وسایل مسافران تا حد زیادی به سایز هواپیماهای هر ایرلاین بستگی دارد. به‌طورکلی، در تور خارجی که هواپیماها از حجم بزرگ‌تری برخوردارند، به مسافران اجازه ورود بار تا ۱۵ کیلوگرم و چمدانی با طول ۶۵ سانتی‌متر داده می‌شود.

۳- چک-این آنلاین و داشتن کارت پرواز

به مجموعه مراحل دریافت کارت پرواز و انتخاب شماره صندلی قبل از پرواز، چک این گفته می‌شود. حالا با چک-این آنلاین شما مسافران اتلاف وقت کمتری خواهید داشت و شانس بالایی برای انتخاب صندلی موردعلاقه‌ خود در هواپیما دارید. بهتر است بدانید که چک این آنلاین در تور داخلی یا خارجی، شامل گذراندن مراحل امنیتی قبل از پرواز نمی‌شود. برای انجام چک این اینترنتی به شماره بلیط، شماره پرواز، کد ملی، میزان اضافه‌بار و سایر اطلاعات هویتی خود نیاز دارید.
برای چک این پرواز خارجی، باید PNR و شماره پاسپورت خود را هم داشته باشید. پس‌ازآن وارد سایت ایرلاین شوید و مراحل را قبل از رفتن به فرودگاه انجام دهید. در ایران فرودگاه‌های مهرآباد تهران، امام خمینی، مشهد، اصفهان، شیراز و تبریز امکان چک این آنلاین پرواز دارند. پس از چک - این اینترنتی،‌ کارت پرواز به ایمیل و موبایل فرستاده می‌شود تا در فرودگاه با نشان دادن آن، کارت خود بگیرد؛ اما برای سهولت بیشتر بهتر است از کارت پرواز قبل از رسیدن به فرودگاه پرینت بگیرید.
مهم‌ترین مزیت چک - این دریافت صندلی بهتر بدون توقف و معطلی در سالن فرودگاه است. نکته مهم این است که مسافران لحظه آخری، کودکان تنها، افراد ویلچری یا مسافرانی که برای چند نفر بلیط می‌خرند، امکان چک این اینترنتی را ندارند.

چک این آنلاین در تور داخلی

شروع چک این آنلاین در سایت شرکت هواپیمایی ماهان‌ایر، ۲۴ ساعت قبل از پرواز شروع‌شده و برای تور داخلی تا ۹۰ دقیقه و برای تور خارجی تا ۳ ساعت قبل از زمان پرواز باز است. امکان چک این اینترنتی برای بلیط هواپیما شرکت‌هایی مانند ایران ایر، آتا، معراج، آسمان، قشم ایر و ایران ایر تور وجود ندارد. البته هواپیمایی ایران ایر تور به مسافران اجازه انتخاب صندلی هواپیما را می‌دهد.
شرکت هواپیمایی سپهران هم جدای از خدمات چک این آنلاین، امکان درخواست ویلچر، اضافه‌بار و درخواست حمل حیوان خانگی را برای مسافرانش فراهم می‌کند.

چک این آنلاین در تور خارجی

در تور خارجی با پروازهای قطر ایرویز، می‌توانید ۴۸ ساعت الی ۹۰ دقیقه قبل از پرواز مراحل پذیرش اینترنتی را تکمیل کنید. در پروازهای قطر ایرویز، صندلی بهتر، هزینه بیشتری هم می‌طلبد.
شرکت‌های ترکیش ایرلاین و پگاسوس، به شما اجازه می‌دهد ۲۴ ساعت تا ۹۰ دقیقه قبل از پرواز و از طریق اپلیکیشن موبایلی آن، صندلی خود را در هواپیما انتخاب کنید و کارت پرواز بگیرید.

۴- سلامتی سفر با هواپیما و مواد غذایی مجاز

مطابق قانون ۱-۱-۳ قوانین بازرسی امنیتی محدودیت‌هایی برای همراه داشتن غذا وضع‌شده است. برای راحت‌تر عبور کردن از گیت امنیتی باید با قانون چمدان‌ها با قفل بین‌المللی ۱-۱-۳ TSA آشنا شوید.
طبق این قانون، مایعات شامل نوشیدنی یا مواد ضدعفونی و شستشو مثل شامپو، به‌شرطی که بیشتر از ۶ بطری ۹۶ گرمی (معادل ۰/۲ پوند یا ۳.۳ اونس) نباشد، در داخل کیف زیپ‌دار می‌تواند در چمدان گذاشته شوند.

سلامت مواد غذایی داخل پرواز بسیار مهم است و قوانین سختی دراین‌باره وجود دارد.


در مورد مواد غذایی خشک یا نیمه‌خشک قوانین بسیار آسان و بدون محدودیت هستند. خوراکی‌های مجاز در چمدان برای بردن داخل کابین عبارت‌اند از غذای کودک، نان، آب‌نبات، پودر قهوه، گوشت پخته‌شده، کلوچه، بیسکویت، میوه خشک، غلات صبحانه، پنیر، شکلات، تخم‌مرغ، گوشت، غذاهای دریایی، سبزی‌های تازه، غذای یخ‌زده، عصاره گوشت، آدامس، عسل، آجیل، پیتزا، نمک، انواع ساندویچ و هرگونه اسنک خشک.
همراه بردن یکی از اقلام به داخل هواپیما ممنوع است:
• غذاهای به شکل قوطی کنسرو
• کیسه غذای نیمه یخ‌زده
• نوشیدنی الکلی
خرچنگ زنده هم به‌شرط آنکه در ظرف شفاف مخصوص و بدون نشت بسته‌بندی شود مجاز است.  برخی از ایرلاین‌ها مثل ایرعربیا هم ارائه غذا و نوشیدنی ندارند. شما می‌توانید داخل هواپیما خوراکی و نوشیدنی خود را بخرید.

۵- شرایط بردن حیوان خانگی در ایرلاین‌ها

یک خبر جالب در دنیا، راه افتادن ایرلاینی مخصوص حیوانات خانگی به نام بارک‌ایر است. این شرکت هواپیمایی فعلاً دو مسیر نیویورک تا لندن و نیویورک را لاس‌وگاس را پوشش می‌دهد. اگر به فکر مسافرت داخلی با حیوان خانگی خود هستید، نگران نباشید. دامپزشکی ایران همراه داشتن ۱۰ قطعه پرنده تزیینی کوچک،‌ دو قلاده سگ و گربه را برای هر مسافر در تور داخلی مجاز اعلام کرده است.
سگ و گربه برای سفر هوایی باید بزرگ‌تر از ده هفته سن داشته باشند. مهم‌ترین نکته برای مسافرت با حیوان خانگی، اعلام آن هنگام خرید بلیط هواپیما است. نکته مهم بعدی فراهم کردن ساک حمل حیوانات، برای ورود حیوان خانگی به داخل کابین مسافران است.
انگلستان، امارات و عمان اجازه حمل حیوان همراه مسافر را نمی‌دهند. برای مسافرت هوایی در این کشورها، پروازهایی معروف به کارگو در نظر گرفته‌شده است و حیوان خانگی باید مدتی شرایط قرنطینه قبل از سفر را تحمل کند.
در سایر کشورها نیز مدارک مهم برای مسافرت هوایی حیوانات خانگی شامل تاریخ دقیق واکسن هاری و مشخصات کامل نمونه آزمایش خون از آزمایشگاه‌های مورد تائید اتحادیه اروپا و سایر نقاط جهان لازم است.

۶- چگونگی چک کردن ممنوع‌الخروجی

استرس نداشته باشید و در یک دقیقه، از نبود ممنوع‌الخروجی خود اطمینان حاصل کنید. یکی از راه‌های اطلاع از ممنوع‌الخروجی مراجعه به فرودگاه امام خمینی است. همچنین می‌توانید با ورود به سامانه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به نشانی ssaa.ir یا اداره گذرنامه و با واردکردن اطلاعات کد ملی و شناسنامه، راجع‌به ممنوع‌الخروج نبودن خود اطمینان یابید.

فبل از تور خارجی ممنوع‌الخروجی خود را در سامانه ssaa.ir چک کنید.

دلایل ممنوع‌الخروجی روشن و به‌گونه‌ای است که معمولاً اشخاص از آن اطلاع دارند. مهم‌ترین دلایل ممنوع‌الخروجی از ایران عبارت‌اند از:
1. ممنوعیت خروج مالیاتی برای اشخاصی که بیش‌ازحد مجاز، بدهی مالیاتی دارند.
2. افرادی که در خارج از ایران به سرقت، تکدی‌گری، کلاه‌برداری و ولگردی سوء شهرت دارند.
3. بدهکاری بانکی طبق لایحه ۱۳۵۹
4. پرداخت نکردن مهریه، می‌تواند شخص را ممنوع‌الخروج کند.
5. محکومیت کیفری توسط ارگان‌ها
6. سربازی
سربازی در ایران، شایع‌ترین علت ممنوع‌الخروجی تا دریافت کارت پایان خدمت است. همچنین سربازان فراری اجازه خروج از کشور را ندارند.

۷- مراقبت از لوازم شخصی و پیدا کردن بار گمشده در هواپیما

شرکت‌های بیمه در صورت ارائه عکس چمدان و لوازم، موظف به پرداخت خسارت هستند و پیگیری برای یافتن وسایل گمشده را سرعت می‌بخشند. پس چه در تور داخلی شرکت کرده‌اید یا مسافر تور خارجی هستید، حتماً از چمدان و وسایل باارزش خود قبل از پرواز، عکس بگیرید. بهتر است طلا و جواهرات، وجه نقد، لپ‌تاپ و دوربین را در چمدان قسمت بار نگذارید.

قبل از تحویل بار از لوازم و چمدان خود عکس بگیرید.


به‌محض اطمینان از گم‌شدن چمدان و بار در فرودگاه، فوراً به ایرلاین مربوطه یا اطلاعات فرودگاه اطلاع دهید. برای پیگیری وسایل گم‌شده از مسافر تقاضا می‌شود، ۲ فرم مخصوص زیر را پر کند.
1. فرم مربوط به خسارت و مفقودی جامه‌دان
2. فرم (PIR (Property Irregularity Report
برای پر کردن فرم درخواست بابت وسایل گم‌شده، شما مسافران ۷ روز فرصت دارید. اگر وسایل شما بعد از تحویل به باربری فرودگاه گم‌شده باشد، شما مشمول دریافت خسارت می‌شوید و ایرلاین مربوطه خسارت شما را نقدی یا با تخفیف در پروازهای بعدی جبران می‌کند. انتخاب با شماست!
قوانین پرداخت خسارت، شامل جبران خسارت اشیاء قیمتی مانند طلا و جواهرات داخل چمدان نمی‌شود. به همین دلیل، از گذاشتن اشیای قیمتی داخل چمدان بار خودداری کنید.

تور داخلی

۸- مدارک مهم برای پرواز داخلی و خارجی

در این بخش به دلیل اهمیت و جلوگیری از سردرگمی شما خوانندگان، از بازنویسی نکات غیرضروری اجتناب می‌کنیم و مستقیم به‌سراغ مدارک مهم برای پرواز داخلی و پرواز خارجی می‌رویم.
مدارک موردنیاز برای پرواز داخلی
• بلیط هواپیما
• کارت ملی با شناسنامه
• کارت پرواز

مدارک موردنیاز برای پروازهای خارجی
• گذرنامه‌ی معتبر
• بلیط هواپیما
• بیمه (برخی کشورها)
• فیش پرداخت عوارض خروج از کشور
• روادید یا ویزا

مدارک لازم برای مسافرت هوایی کودکان بالای دو سال با همراه
• کارت ملی یا شناسنامه
• کارت پرواز

مدارک مورد نیاز برای سفر را قبل از پرواز آماده کنید.

مدارک لازم برای مسافرت کودکان بالای دو سال بدون همراه
• همراه داشتن بلیط هواپیما
• مدارک شناسایی کودک
• ارائه‌ رضایت‌نامه برای کودک
• تکمیل فرم نخواستن همراه
• تکمیل فرم کودک بدون همراه (فرم UM)
• دادن اطلاعات فرد تحویل‌گیرنده‌ی کودک

مدارک موردنیاز برای حمل حیوانات در بخش ویژه حیوانات بدون همراه (داخلی و خارجی)
• مدارک مشترک برای پرواز داخلی و خارجی
• شناسنامه و کارت شناسایی حیوان
• مدارک واکسیناسیون حیوان
• مدارک پرداخت هزینه
• کارت واکسیناسیون
• فرم تکمیل‌شده‌ی مخصوص حیوانات

مدارک اضافی حیوانات خانگی فقط برای پرواز خارجی
• مدارک انگل‌شناسی
• مدارک دقیق تاریخ زدن واکسن هاری و نتیجه آزمایش تائید سلامت پس از واکسن

۹- مجوز پزشک برای بیماری‌های خاص و خانم‌های باردار

اگر قصد دارید به‌قصد درمان با هواپیما سفر کنید، بهتر است از یک پزشک متخصص مجوز لازم را بگیرید. این مجوز نه‌تنها نشان می‌دهد که بیماری شما مسری نیست و برای دیگر مسافران خطری ندارد؛ بلکه به شما برای تسهیل سوارشدن به هواپیما و دریافت خدمات ویژه از سوی ایرلاین کمک می‌کند. مجوزهای پزشکی فقط برای سفر با هواپیما صادر می‌شوند و فقط تا ۴۸ ساعت اعتبار دارند.
خانم‌های باردار برای مسافرت با هواپیما تا قبل از هفته ۲۸ ام و بین هفته ۲۸ تا ۳۵ ام بارداری برای سفر هوایی کمتر از ۲ ساعت، هیچ‌گونه محدودیت پزشکی ندارند.
خانم‌های باردار بین هفته ۲۸ تا ۳۵ ام بارداری، برای سفر بیشتر از دو ساعت با هواپیما، نیاز به دریافت مجوز از پزشک و امضای رضایت‌نامه شخصی دارند. این فرم برای قبول مسئولیت جانی و سلب مسئولیت هر اتفاقی در رابطه با بارداری از ایرلاین هنگام پرواز پر می‌شود.
مسافرت با هواپیمای مسافربری برای خانم‌های باردار پس از هفته ۳۵ ام بارداری ممنوع است.

۱۰- مقابله با تغییرات زمانی و جت‌لگ

جت لگ (Jet lag) یا پرواززدگی یک وضعیت فیزیولوژیک است که به دلیل تغییرات ریتم شبانه‌روزی بدن و در مسافرت‌های طولانی بروز می‌کند. در پروازهای طولانی، وقتی تنظیم خواب فرد به علت اختلاف ساعت مبدأ با مقصد پرواز به‌هم می‌ریزد، باعث سرگیجه، حالت تهوع، بی‌خوابی، گیجی، اضطراب، افزایش خستگی، سردرد و تحریک‌پذیری در مسافر می‌شود. جت لگ همچنین می‌تواند مشکلات مربوط به هضم غذا، ازجمله سوء‌هاضمه و کاهش علاقه و لذت بردن از غذا را برای مدتی ایجاد کند.

جت لگ برای افراد زیادی پیش می‌آید و مهماندارها به‌شما برای گذر از این وضعیت کمک می‌کنند.


مشکل دیگر ایجادشده در جت لگ، خستگی سفر است. سفر طولانی با هواپیما در فضای تنگ با اندک جابه‌جایی، اکسیژن کم و کم‌آبی ناشی از هوای خشک در کابین، محدودیت غذا و نوشیدنی سبب خستگی سفر می‌شود. خستگی سفر و جت لگ،‌ اغلب پس از یک روز یا شب خواب باکیفیت از بین می‌رود.
چند توصیه برای بهبود سریع جت لگ
• سعی کنید زودتر از برنامه کاری به فرودگاه مقصد برسید
• غذای سالم و سبک
• خواب خوب شب قبل از پرواز
• خوابیدن در هواپیما و استفاده از یک خواب‌آور ملایم
• نوشیدن آب زیاد و پرهیز از خوردن کافئین
• تنظیم ساعت در شروع پرواز به ساعت مقصد

نتیجه‌گیری

در این مقاله آموختیم که چگونه سفر با هواپیما را به تجربه‌ای شگفت‌انگیز تبدیل کنیم. درنهایت، با رعایت نکات مهم سفر با هواپیما، یک فرصت بی‌نظیر برای کاشتن و برداشتن خاطراتی شاد در دنیا خواهید داشت رعایت نکاتی نظیر به‌موقع رسیدن به فرودگاه، رعایت بار مجاز ایرلاین‌ها، چک این آنلاین، مطالعه مقررات ایرلاین‌ها درباره مواد غذایی و حیوانات خانگی، چک کردن ممنوع‌الخروجی، مجوز پزشکی و حتی رهایی از جت لگ در سفر با هواپیما الزامی هستند. با پیشنهادهایی که در این مقاله گفته شد، تجربه سفری بی‌نقص و بدون استرس خواهید داشت. سفری که با خرید بلیط هواپیما و ورود به فرودگاه در تور خارجی یا تور داخلی شروع می‌شود و امیدوارانه با لحظاتی شاد به پایان می‌رسد. به نظر شما چه نکات دیگری برای سفر با هواپیما لازم است که در این مقاله نگفته‌ایم؟ شما کامل‌کننده مقاله ما باشید.



1403/03/19 | کد مطلب: 5022
مهلا نهاردانی
دانش‌آموخته رشته هنر و نویسنده‌ای مشتاق کسب آگاهی، از طریق مطالعه، تجربه فردی و مصاحبت با افراد مختلف
 
 
 


  • به اشتراک بگذارید:



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
برای اینکه مطالب بعدی وبلاگ دالاهو را از دست ندهید در خبرنامه ثبت‌نام کنید.
ثبت‌نام
با وارد کردن ایمیل خود مطالبی خواندنی و جذاب دریافت کنید.