تنها یک بار زندگی می‌کنیم...
021 4166 3000
قصه کیمونوهای ژاپنی

همه چیز درباره لباس سنتی ژاپنی‌ها

تور ژاپن یک فرصت عالی برای کسب تجربه‌های جدید است. مثلا عکس با زنان و مردانی که لباس‌های سنتی ژاپنی پوشیده‌اند، حتما شبکه‌های اجتماعی شما را پربازدیدتر و جذاب‌تر خواهد کرد. چه برسد به اینکه خودتان هم این لباس‌ها را به تن کنید! امکان پوشیدن لباس‌های سنتی مردم این کشور جزیره‌ای را در تور ژاپن با دالاهو دارید. لباس‌هایی که شما را به دنیای شوگان‌ها، سامورایی‌ها، گیشاها و مردان قدیم جزیره ژاپن در تور خارجی خواهد برد.

تور ژاپن

لباس‌های سنتی؛ میراث فرهنگی ژاپن

لباس‌های سنتی ژاپن بیانگر غنای فرهنگ و تاریخ کهن این کشور هستند. این لباس‌ها نه‌تنها زیبایی بصری خاصی دارند؛ بلکه نماد مهمی از هویت ملی ژاپنی‌ها به شمار می‌روند. اگر قصد کرده‌اید تا در تور ژاپن شرکت کنید، خواندن این مقاله فقط چند دقیقه از وقت شما را می‌گیرد؛ اما اطلاعات جالب و مفیدی در اختیارتان قرار می‌دهد تا در تور خارجی و سفر به کشور شوگان‌ها بتوانید از آن استفاده کنید.

کیمونو یا لباس ژاپنی، پوششی مهم و نشان فرهنگی ژااپنی‌هاست

تاریخچه لباس سنتی ژاپنی

اولین نمونه‌های کیمونو به قرن هشتم میلادی برمی‌گردد که در آن زمان لباسی ساده و بدون تزئینات بود. با گذشت زمان، کیمونو تکامل یافت و به لباسی زیبا و پرنقش و نگار تبدیل شد که نمادی از فرهنگ و هنر ژاپنی گردید. در دوره ادو (۱۶۰۳-۱۸۶۸ میلادی)، کیمونوها بسیار پیچیده و زیبا شدند و طراحان لباس از الگوها و رنگ‌های متنوعی برای طراحی آن‌ها استفاده می‌کردند. کیمونوهای این دوره اغلب طرح‌های طبیعی مانند گل‌ها، پرندگان و موج‌های دریا داشتند که نشان‌دهنده ارتباط نزدیک مردم ژاپن با طبیعت بود.
پس از دوره میجی (۱۸۶۸-۱۹۱۲ میلادی)، کیمونو تغییرات زیادی کرد و ساده‌تر شد. در این دوره، کیمونوها برای استفاده روزمره طراحی شدند و الگوها و رنگ‌های ساده‌تری داشتند. با این حال، کیمونوهای رسمی و مراسمی همچنان پیچیده و زیبا باقی ماندند.

لباس سنتی زنان ژاپنی

کیمونو شناخته شده‌ترین لباس سنتی زنان ژاپن که در تور خارجی کشور سامورائی‌ها،‌ حتما با آن روبه‌رو خواهید شد. پوشیدن کیمونو هم به‌نوبه خود، هنری اصیل محسوب می‌شود که نیازمند مهارت و تمرین زیادی است. زنان ژاپنی از کودکی یاد می‌گیرند که چگونه کیمونو را به‌درستی بپوشند و آن را با لوازم جانبی مانند کفش‌های گتا و موهای آرایش‌شده تکمیل کنند.

زنان ژاپنی از کودکی پوشیدن کیمونو را یاد می‌گیرند


این لباس آستین‌های بلند و گشاد دارد که تا زانوهای فرد و گاهی زمین می‌رسد. کیمونو را با یک کمربند پهن به نام اوبی (Obi) به دور کمر می‌بندند. نحوه بستن این کمربند به مهارت خاصی نیاز داشته و معمولا این کار، توسط شخص دیگری غیر از پوشاننده لباس، انجام می‌گیرد. انواع مختلفی از کیمونو بسته به هر مناسبت پوشیده می‌شود. کیمونوهای روزمره، بسیار ساده‌تر از کیمونوهای رسمی هستند.

ژاپنی‌ها به فصل هم برای انتخاب رنگ و جنس پارچه کیمونو هم توجه ویژه‌ای دارند. زنان ژاپنی در تابستان، کیمونوی غیررسمی، سبک‌تر و راحت‌تری به نام «یوکاتا» (yukata) می‌پوشند. لباسی که گاهی توسط کودکان و نوجوانان در جشنواره‌ها، نمایش‌های آتش‌بازی و دیگر مناسبت‌های خاص پوشیده می‌شود.
کیمونو را از پارچه‌های نازک مانند ابریشم یا پنبه می‌دوزند و معمولا با طرح‌های سنتی مانند گل‌ها، پرندگان و موجودات اساطیری آن را می‌آرایند. هرچه روی پارچه بیشتر کار شده باشد، قیمت و زیبایی آن بیشتر خواهد شد. رنگ کمربند را هماهنگ با رنگ لباس سنتی ژاپنی انتخاب می‌کنند. در لباس‌های رسمی زنانه کمربند یا اوبی، حدود ۱۰ اینچ عرض دارد و به زیبایی تزئین شده است.

لباس سنتی مردان ژاپنی

لباس سنتی مردان ژاپنی شامل کیمونو و هاکاما (شلوار پهن و گشاد) و معمولاً ساده‌تر از کیمونوی زنانه است و با رنگ‌های تیره‌تر و طرح‌های محدودتری طراحی می‌شود. مردان ژاپنی، هاکاما را همراه با کیمونو در مراسم رسمی و مذهبی می‌پوشند. این شلوار گشاد و پهن، حرکت آزادانه مردان را هنگام حرکت در مراسم، آیین‌ها یا حتی در جنگ فراهم می‌کند.

لباس مردان ژاپنی ساده‌تر است و بخش‌های کمتری دارد

با اینکه لباس‌های سنتی مردانه ژاپنی، بیشتر در مراسم خاص مانند مراسم ازدواج سنتی، آیین‌های مذهبی و جشن‌های ملی پوشیده می‌شوند؛ اما هنوز هم برخی از مردان ژاپنی به پوشیدن این لباس‌ها در زندگی روزمره خود افتخار می‌کنند. زیرا آن را نمادی از میراث فرهنگی خود می‌دانند.

تور خارجی

نحوه پوشیدن کیمونو در بین مردم ژاپن

کیمونوها معمولاً در یک سایز (فری سایز) عرضه می‌شوند. همچنین کیمونوهای معمولی در هر قد و اندازه‌ای مورداستفاده قرار می‌گیرند؛ زیرا طول و عرض آن‌ها با استفاده از مجموعه‌ای از نخ‌ها تنظیم می‌شود. هرچند در تور ژاپن می‌توانید بین لباس‌های مردان، زنان و کودکان، تفاوت‌های کوچکی ببینید. مردمان ژاپنی هنگام انتخاب کیمونو به‌سراغ طرح و رنگی می‌روند که بیشتر طبق سلیقه و پسند آن‌هاست.
در هنگام پوشیدن کیمونو، زنان ابتدا یک جفت تابی (tabi) می‌پوشند (جوراب‌های مخصوصی که بین انگشت شست پا و انگشتان دیگر شکاف دارد). سپس زیرپوشی به نام هدا‌جوبان (hada-juban) و کیمونوی داخلی به نام ناگا‌جوبان (naga-juban) به تن می‌کنند و با بندی محکم، آن‌ها را در جای خود و دور کمر نگه می‌دارند. سپس کیمونوی بیرونی که ظاهری شکیل‌تر دارد، پوشیده می‌شود که طول آن را هم با نخ دیگری در اطراف تنه تنظیم می‌‌کنند. در نهایت کمربند با گره زینتی را می‌بندند. برای تکمیل‌شدن یک لباس سنتی ژاپنی کیمونو و یوکاتا، می‌توان اجزای زیر را نام برد.

هر قسمت از لباس ژاپنی‌ها اسم خاص و آیینی برای پوشیدن دارد

  • لباس بلند زنانه کیمونو
  • لباس بلند مردانه یوکاتا
  • بالاپوش هانتن (hanten) برای فصل سرد
  • بالاپوش هائوری (Haori) برای فصل گرم
  • ردای نازک ناگاجوبان (Nagajuban) برای زیر کیمونو
  • لباس ساده ساموئه (Samue) برای بوداییان ژاپنی
  • ردای کیمونوی کوتاه (Kimono Robes) برای حمام
  • ردای ناگاجوبان (Nagajuban Robes) برای حمام مردان
  • کمربند اوبی (Obi)
  • بندهای کمربند به نام‌های اوبیجیم (Obijime)، اوبیدوم (Obidome)، اوبیاج (Obiage)
  • جوراب تابی (Tabi)
  • کفش چوبی گتا (Geta) و صندل حصیری ستا (Setta)
  • پیشبندی به نام مائه‌کاکه (Maekake)
  • جینبی (Jinbei)، لباس سنتی مردم عامی ژاپن
  • تنوگوی (Tenugui) روسری سنتی ژاپنی
  • دامن شلواری مردانه هاکاما (Hakama)
  • تانزن (Tanzen)؛ کیمونوی زمستانه مردان
  • هاپی (Happi)؛کیمونوی بچه‌گانه، براق و کوتاه برای جشن‌ها
  • میچی‌یوکی (Michiyuki)؛ بادگیر یا کت رویی کیمونوی زنانه برای سفر
  • فوندوشی (Fundoshi)؛ لباس زیر مردان ژاپنی

اگر در تور خارجی ژاپن بیشتر به لباس‌های زنان ژاپنی دقت کنید، متوجه می‌شوید که آن‌ها هنگام بیرون رفتن، کیمونو را با کفش نمی‌پوشند؛ بلکه با یک جفت دمپایی صندل به نام زوری (zori) یا گتا (geta)، دو نوع کفش بنددار ست می‌کنند. گتا همان صندل با دو پاشنه بلند چوبی است.

یک ست معمولی کیمونو برای زنان به بیش از ۱۰ آیتم جداگانه شامل سه یا چهار نوع بند نیاز دارد.
پوشیدن کیمونوهای مردانه راحت‌تر است؛ این‌گونه که یک لباس کامل سنتی مردانه در ژاپن معمولاً به نیم‌کت هائوری (haori) و شلوار هاکاما (hakama) نیاز دارد. نیم‌کت هائوری همان بالاپوش مردانه‌ ژاپنی و شلوار هاکاما همان دامن شلواری‌های پرچین است.

آیا جوانان هنوز لباس سنتی ژاپنی می‌پوشند؟

در مقایسه با لباس‌های غربی، کیمونو حرکات فرد را موقع راه‌رفتن محدود می‌کند و درست پوشیدن آن، به زمان بیشتری نیاز دارد. کیمونو و لباس‌های سنتی را در مراسم‌های خاصی مانند فستیوال‌های سالانه ازجمله تعطیلات سال نو، فستیوال «شیچی-گو-سان» (the Shichi-Go-San festival)، عروسی، تشییع جنازه، بیستمین سالگرد تولد یا مراسم فارغ‌التحصیلی می‌پوشند.

بعضی از مردم و توریست‌ها دوست دارند در خیابان کیمونو بپوشند


فستیوال شیچی گو سان مراسمی است که در آن برای رشد سالم کودکان دعا می‌کنند. شرکت در این فستیوال در تور ژاپن برای اغلب گردشگران، بسیار تماشایی و خاطره‌انگیز است.
با این حال، همانند سایر جوانان در کشورهای غربی، یک جوان ژاپنی تمایل دارد لباس‌هایی مانند تی‌شرت، شلوار جین، پیراهن یقه‌دار و تیپ‌های کژوال داشته باشد؛ به‌جای اینکه وقت روزانه خود را به پوشیدن کیمونو یا لباس‌های سنتی ژاپنی بگذراند.

 

تور ژاپن و پوشیدن کیمونو

لباس‌های سنتی ژاپن بیش از یک پوشاک ساده هستند. کیمونوها و هائوری‌ها نمادهایی از تاریخ، سنت‌ها و هویت ملی مردم ژاپن به شمار می‌روند. حسی که در تور خارجی ژاپن شما هم از نزدیک آن را لمس خواهید کرد.

پوشیدن لباس ژاپنی در تور ژاپن می‌تواند برای‌تان بسیار جذاب باشد

حفظ و پاسداشت این لباس‌ها، راهی برای ادای احترام به میراث غنی فرهنگ ژاپن است که هنوز هم در قلب مردم این کشور جایگاه ویژه‌ای دارد. شما هم به فکر پوشیدن این لباس در تور ژاپن هستید؟ فکر می‌کنید پوشیدن و گشت‌وگذار با لباس سنتی ژاپنی در بافت تاریخی این کشور، چه حال‌وهوایی خواهد داشت؟ برای ما نظر خود را در کامنت‌ها بنویسید.



1403/04/01 | کد مطلب: 5029
مهلا نهاردانی
دانش‌آموخته رشته هنر و نویسنده‌ای مشتاق کسب آگاهی، از طریق مطالعه، تجربه فردی و مصاحبت با افراد مختلف
 
 
 


  • به اشتراک بگذارید:



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
برای اینکه مطالب بعدی وبلاگ دالاهو را از دست ندهید در خبرنامه ثبت‌نام کنید.
ثبت‌نام
با وارد کردن ایمیل خود مطالبی خواندنی و جذاب دریافت کنید.