تنها یک بار زندگی می‌کنیم...
021 4166 3000

قبل از تور روسیه این 10 فیلم را ببینید

شما هم امتیاز بدهید!

روسیه کشور جالب، رمزآلود و پر از شگفتی‌هایی است که هربار حرف تازه‌ای برای گفتن دارد. این کشور تاریخ غنی، رویدادهای تاثیرگذار و البته قصه‌هایی دارد که برخی از آنها تبدیل به فیلم شده‌اند. اگر می‌خواهید در تور روسیه شرکت کنید، خوب است قبل از آغاز سفرتان اطلاعاتی را درباره این کشور داشته باشید. 10 فیلمی که اینجا برای‌تان معرفی کرده‌ایم، یکی از راه‌های خوب برای درک بهتر زوایای پنهان کشور پهناور روسیه هستند. 

فیلم درباره روسیه

فیلم‌های زیادی با مضمون اتفاقات تاریخی روسیه و یا این کشور به صورت کلی ساخته شده‌اند. این فیلم‌ها روایتگر بخشی از تاریخ، زندگی مردم عادی و نکات دیگرند که دیدن آنها می‌تواند قبل از سفر با تور خارجی روسیه مسافران را با این کشور بیشتر آشنا کند. در ادامه با ۱۰ فیلم که قبل از سفر به روسیه باید ببینید آشنا می‌شوید:

تور روسیه

نیکولاس و الکساندرا/ Nicholas and Alexandra

یکی از فیلم‌هایی که در صدر فیلم‌های مهم در رابطه با روسیه قرار می‌گیرد «نیکولاس و الکساندرا» نام دارد که در آن بازیگران مطرحی همچون «مایکل جیستن» و «جنت سوزمن» به بازی پرداخته‌اند. این فیلم توسط «فرانکلین جی شافنر» کارگردانی شده و محصول سال ۱۹۷۱ است.

اگر به تاریخ روسیه علاقه دارید فیلم نیکلاس و الکساندر یک گزینه مناسب است


این درام تاریخی سال‌های پایانی حکومت تزار روسیه یعنی نیکلاس دوم به همراه همسرش الکساندرا را روایت می‌کند. این فیلم با صعود نیکلاس به تاج‌وتخت در میان ناآرامی‌های گسترده آغاز می‌شود و ارادت شدید الکساندرا به پسر هموفیلی خود را نمایش می‌دهد. بلاتکلیفی تزار و تکیه الکساندرا به شخصیت راسپوتین، توجه تزار را از دولت و مردم دور می‌کند و در نهایت نارضایتی بسیار گسترده‌ای را به وجود می‌آورد. این فیلم سقوط رومانوف ها را به تصویر می‌کشد که با کناره‌گیری اجباری و در نهایت زندانی شدن آنها به اوج خود می‌رسد. این فیلم تاریخی می‌تواند تصویر بی‌نظیری از تزارها و سقوط آنها را به مسافران تور روسیه بدهد.

دکتر ژیواگو/ Doctor Zhivago

یکی از ۱۰ فیلم بسیار مهم که در روسیه می‌گذرد و به مسافران تور خارجی روسیه پیشنهاد می‌شود آن را حتماً ببینند «دکتر ژیواگو» نام دارد. این فیلم به کارگردانی «دیوید لین» بر اساس رمانی به همین نام از «بوریس پاسترناک» به تولید رسیده است. در این درام بازیگران معروفی همچون «عمر شریف» و «جولی کریستی» ایفای نقش کرده‌اند و این فیلم توانسته در سال ۱۹۶۵ پنج جایزه اسکار را از آن خود کند.
دکتر زیباگو یک درام عاشقانه - حماسی است که به زندگی «یوری ژیواگو» یک پزشک و شاعر دلسوز می‌پردازد.

دکتر ژیواوگو یک فیلم روسی با 5 جایزه اسکار است

این پزشک که عمیقاً با تحولات سیاسی اوایل قرن بیستم روسیه درآمیخته با دوست دوران کودکی خود ازدواج می‌کند؛ اما پس از آشنایی با زنی به نام لارا با وقایع دیگری هم داستان می‌شود. این فیلم با مایه‌ای از عشق، فراغ و درگیری روح انسان با تحولات اجتماعی گره‌خورده و دیدن آن می‌تواند پیش از شرکت در تور روسیه بینش عمیق‌تری در مورد این کشور به مسافران تور خارجی ارائه کند.

عشق و مرگ/ Love and Death

«عشق و مرگ» از دیگر فیلم‌هایی است که مسافران تور خارجی روسیه می‌توانند پیش از سفر خود به تماشای آن بنشینند. این فیلم کمدی و محصول سال ۱۹۷۵ است که توسط «وودی آلن» کارگردانی شده است. عشق و مرگ به زندگی «بوریس گروشنکو» یک روشنفکر ترسو می‌پردازد که عاشق دخترعموی شبه‌روشنفکر خود شده است. بوریس به شکل ناخواسته به جنگ‌های ناپلئون کشیده می‌شود و با کمک دخترعموی حیله‌گر خود نقشه مضحکی را برای ترور ناپلئون می‌کشد تا روسیه را نجات دهد. در نهایت، تلاش‌های بوریس به شکستی کمدی ختم می‌شود و منجر به دستگیری او می‌گردد.

مرغ دریایی/ The Sea Gull

این فیلم در سال ۱۹۶۸ توسط «سیدنی لومت» کارگردانی شده و می‌تواند تصویر بدیعی از زندگی مردم روس در آن سال‌ها به مسافران تور روسیه بدهد. این فیلم بر اساس یکی از نمایشنامه‌های معروف «آنتوان چخوف» ساخته شده که به زندگی هنرمندان و روابط پیچیده آنها در یک گردهمایی تابستانی در یک روستا می‌پردازد. موضوع این فیلم به زندگی بازیگر سالخورده‌ای به نام «ایرینا آرکادینا»، پسر او که یک نمایشنامه‌نویس است و معشوق او که یک نویسنده موفق به شمار می‌رود، می‌پردازد.

تور خارجی

مرغ دریایی اثری جذاب از آنتوان چخوف است که قبل از تور روسیه می‌توانید آن‌را ببینید

برادران کارامازف/ The Brothers Karamazov

یکی دیگر از فیلم‌های بسیار معروف که از رمانی به همین نام به قلم «فئودور داستایوفسکی» به اقتباس درآمده و باید پیش از سفر با تور روسیه دید «برادران کارامازف» است. این فیلم در سال ۱۹۵۸ توسط «ریچارد بروکس» کارگردانی شده و افرادی همچون یول برینر، ماریا شل و کلیر بلوم در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند.
دیدن این فیلم می‌تواند گویای بخشی از تاریخ روسیه برای مسافران تور خارجی باشد. این فیلم زندگی پرتلاطم خانواده کارامازوف در روسیه قرن نوزدهم را بررسی می‌کند و حول محور سه برادر و پدرشان که یک زمین‌دار بداخلاق و حریص است، می‌چرخد. درگیری این افراد و تنش‌های آنها به دلیل درگیری‌های عاشقانه و اختلافات ارثی تشدید می‌شود و به مرور اسرار تاریک خانواده و معضلات اخلاقی آنها فاش می‌گردد.

آناستازیا/ Anastasia

فیلم آناستازیا یکی از فیلم‌های جذاب دیگری است که می‌توان پیش از سفر با تور روسیه به تماشای آن نشست و از تاریخ این کشور بیشتر دانست. این فیلم در سال ۱۹۵۶ توسط «آناتول لیتواک» کارگردانی شده و بازیگرانی همچون اینگرید برگمن، یول برینر و هلن هیز در آن به ایفای نقش پرداختند.

دوست دارید درباره خاندان‌های سلطنتی روسیه بدانید پس فیلم آناستازیا را از دست ندهید


داستان این فیلم به ژنرال بونین، یک ژنرال سابق روسی می‌پردازد که زنی فقیر را که شباهت زیادی به آناستازیا دوشس بزرگ گمشده دارد، کشف می‌کند. او و همدستانش این زن را آموزش می‌دهند تا خود را به جای آناستازیا جا بزند و ارث قابل‌توجه این خاندان را از آن خود کند.

سه خواهر/ Three Sisters

تور خارجی

فیلم «سه خواهر» بر اساس نمایشنامه به همین نام از آنتوان چخوف به تولید رسیده است. دیدن این فیلم نیز می‌تواند درک عمیق‌تری از فرهنگ مردم روسیه به مسافران تور خارجی ببخشد. این فیلم را «لارنس اولیویه» در سال ۱۹۷۰ کارگردانی کرده و بازیگران مطرحی در آن به ایفای نقش می‌پردازند. داستان این فیلم در یک شهر استانی روسیه اتفاق می‌افتد. این فیلم زندگی خواهران پروزوروف - اولگا، ماشا و ایرینا- را دنبال می‌کند که با رؤیاها و خواسته‌های محقق نشده‌شان درگیر هستند. این خواهران مشتاق بازگشت به مسکو هستند؛ اما در دام شرایط و ناامیدی‌های شخصی خود می‌افتند و حوادث دیگری رقم می‌خورد. این فیلم را پیش از سفر با تور خارجی روسیه نباید از دست داد.

سه خواهر یک فیلم با حال و هوای روسیه قدیم است

فیلم اعماق پایین/ The Lower Depths

یکی از دیگر فیلم‌هایی که به مسافران تور روسیه دیدن آن توصیه می‌شود این فیلم است که آن را در سال ۱۹۳۶ «ژان رنوار» بر اساس نمایشنامه «ماکسیم گورکی» ساخته است. این فیلم زندگی خشن ساکنان فقیر یک پانسیون ویران شده در اوایل قرن بیستم روسیه را به تصویر می‌کشد. داستان فیلم بر روی گروهی از شخصیت‌های سرکوب شده، از جمله یک نجیب‌زاده سابق سرخورده، یک قمارباز ناامید و یک زوج جوان که برای زنده ماندن تلاش می‌کنند، متمرکز است.

فیلم اجتماعی اعماق پایین داستان دیگری از جامعه اوایل قرن بیستم روسیه را روایت می‌کند

مضامینی همچون فقر، ضعف انسان‌ها و جستجوی معنا در دنیایی که با سختی و ناامیدی احاطه شده در این فیلم سینمایی به تصویر کشیده می‌شوند.

از روسیه با عشق/ From Russia with Love

یکی دیگر از فیلم‌هایی که دیدن آن پیش از سفر با تور خارجی روسیه پیشنهاد می‌شود «از روسیه با عشق» است. این فیلم در سال ۱۹۳۶ توسط «ژان رنه لموئن» کارگردانی شده است. این فیلم داستان یک جوان اشرافی روسی به نام میخائیل را دنبال می‌کند که عمیقاً عاشق زنی به نام ناتاشا است؛ اما روابط آنها به دلیل آشفتگی‌های سیاسی و تغییرات اجتماعی دستخوش مشکلاتی می‌شود.

فیلم از روسیه با عشق یک فیلم هم رده با فیلم‌های جیمزباند و پر از داستان‌های عجیب است

روزی از زندگی ایوان دنیسوویچ/ One Day in the Life of Ivan Denisovich

«روزی از زندگی ایوان دنیسوویچ» نیز جزو ده فیلمی است که پیش از سفر با تور خارجی روسیه باید دید. داستان فیلم در شوروی سابق اتفاق می‌افتد و با روایت داستان زندگی یک زندانی سیاسی تصویر کاملی از سیاست و روسیه در سال‌های دور به تصویر می‌کشد. این فیلم در سال ۱۹۷۰ توسط «کاسپار ورد» کارگردانی شده است. این محصول اقتباسی غم‌انگیز از رمان «الکساندر سولژنیتسین» است و در یک اردوگاه کار اجباری شوروی اتفاق می‌افتد و یک روز از زندگی ایوان دنیسوویچ شوخوف، یک زندانی سیاسی را روایت می‌کند. با وجود شرایط سخت و مشکلات روزمره زندگی اردوگاهی را با انعطاف‌پذیری و تدبیر تحمل می‌کند. این فیلم نگاهی دقیق به مبارزات و پیروزی‌های کوچک زندانیان دارد که در محیط غیرانسانی اردوگاه زندگی می‌کنند.

سخن آخر

از آنجایی که در فیلم‌های سینمایی تصویری واضح و تا حدی حقیقی از یک کشور و وقایعی که در آن رخ داده به تصویر کشیده می‌شود، دیدن

فیلم پیش از سفر می‌تواند یک شمای کلی از مقصد را در ذهن مسافران تور خارجی به تصویر بکشد. کشور روسیه تاریخ پرفراز و نشیبی داشته که بخشی از این تاریخ در فیلم‌های سینمایی به تصویر درآمده‌اند. مسافران تور روسیه می‌توانند با دیدن این فیلم‌ها با بخشی از روح تاریخی این کشور آشنا شوند و در هنگام سفر تجربه لذت‌بخش‌تری از سفر خود به دست آورند.
اگر به شرکت در تور روسیه علاقه‌مند هستید می‌توانید اطلاعات لازم را در مورد این تور خارجی از مشاوران آژانس گردشگری دالاهو دریافت کنید.



1403/05/15 | کد مطلب: 5044
یاسمن شکرگزار
نویسنده، علاقمند به سفر، گردشگری، کتاب و موسیقی


  • به اشتراک بگذارید:



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
برای اینکه مطالب بعدی وبلاگ دالاهو را از دست ندهید در خبرنامه ثبت‌نام کنید.
ثبت‌نام
با وارد کردن ایمیل خود مطالبی خواندنی و جذاب دریافت کنید.