تنها یک بار زندگی می‌کنیم...
021 4166 3000

10 شیرینی اهل روسیه

شما هم امتیاز بدهید!

تور روسیه پر از جاذبه‌های کمتر شناخته شده‌ای است که ماجراجوها را صدا می‌کند. یکی از این ماجراها می‌تواند کشف طعم‌های اصیل روسی باشد. آن‌هم در شیرینی‌هایی که از قرن‌ها پیش، توسط تزارها پسندیده شده‌اند و حالا در کافه و شیرینی‌‌فروشی‌های روسیه انتظارتان را می‌کشند. دوست دارید خوشمزه‌ترین شیرینی‌های روس را بشناسید؟ در این مطلب همراه ما باشید.

تور روسیه

بهترین شیرینی‌های تور روسیه

بیشتر ایرانی‌ها از بین شیرینی‌ها و دسرهای روسی، فقط پیراشکی و شیرینی ناپلئونی را به‌عنوان شیرینی‌های روسی می‌شناسند. درصورتی‌که فرهنگ غنی روس، مملو از دسرهای خوشمزه خامه‌ای و شیرین است. پیراشکی فقط یکی از ۱۰ شیرینی روسی معروف در دنیا، توانسته در بین ذائقه مردم ایران هم جایگاه خود را پیدا کند؛ اما در این مقاله شما را با ۱۰ شیرینی روسی فوق‌العاده خوشمزه آشنا می‌کنیم تا در یک بعدازظهر سرد تور روسیه امتحان کنید.

چشیدن طعم شیرینی‌های روسیه از بهترین بخش‌های این تور خارجی است

مدوویک؛ کیک عسل روسیه

مدوویک (Medovik) یکی از معروف‌ترین شیرینی‌های روسی با لایه‌های نازک کیک و کرم عسلی است. مدوویک را می‌توان کارت ویزیت غذاهای روسی دانست. کلمه «Myod» در زبان روسی معنی «عسل» می‌دهد. اگر کیک کرپ فرانسوی میل فویل (mille-feuille crepe cake) را امتحان کرده باشید، مطمئناً این کیک را هم دوست خواهید داشت! این دسر برای صرف چای بهترین انتخاب است و نظر کسانی که زیاد اهل شیرینی نیستند را هم جلب می‌کند! یک داستان قدیمی در روسیه می‌گوید که همسر تزار الکساندر اول، الیزاوتا آلکسیونا (Elizaveta Alekseevna)، علی‌رقم بیزاری معروفش از عسل، شیرینی مدوویک را دوست داشت. این شیرینی خوشمزه، با طعم ملایم و شیرین عسل، محبوبیت زیادی در بین مردم روسیه دارد و در جشن‌ها و مناسبت‌های ویژه سرو می‌شود.

کیک عسل روسی یک شیرینی خوش‌طعم و رژیمی در تور روسیه است

 

پریانیک؛ نان زنجبیلی روس

پریانیک (Pryanik) معروف به نان عسلی یا نان زنجبیلی، یکی از ۱۰ شیرینی روسی موردعلاقه خارجی‌هایی است که از روسیه بازدید می‌کنند. شیرینی که برای شما در تور روسیه یک خاطره بلعیدنی به یادگار می‌گذارد. این کلوچه‌های کیک مانند خوشمزه از عسل و ادویه‌های مختلف مانند زنجبیل، وانیل و دارچین با لعاب وانیلی تهیه می‌شوند! مردم روس اغلب برای تعطیلات و مناسبت‌های مختلف وریانیک را درست می‌کنند. این بیسکویت‌های کوچک برای همراهی با یک فنجان چای یا قهوه گرم مناسب هستند.
سابقه و تاریخ کلوچه‌های ادویه‌دار عسل روسی به قرن‌ها قبل برمی‌گردد. کلمه «pryanik» از کلمه روسی «pryanost» گرفته شده که به‌معنای «ادویه‌جات» است. تقریباً می‌توانید این نوع دسر روسی را در قفسه‌های هر خواربارفروشی روسی پیدا کنید یا در خانه بپزید.

نان زنجبلی روسی بیشتر برای تعطیلات پخته و آماده می‌شود

ناپلئونی؛ کیک یا شیرینی؟ لذت لایه‌لایه

کیک ناپلئونی (Napoleon Cake) یکی از محبوب‌ترین دسرهای روسی است که با لایه‌های نازک خمیر و کرم پاتیسیر تهیه می‌شود. این کیک لایه‌لایه، با طعم خوشمزه و بافت نرم خود، یکی از انتخاب‌های برتر گردشگران شکم در هر تور خارجی به روسیه خواهد بود. هرچند قنادی‌های ایران در تهیه شیرینی ناپلئونی ماهر هستند؛ اما خوردن این دسر در تور روسیه و محیط اصیل قهوه‌خانه‌های مسکو، شیرینی بیشتری دارد.

چشیدن طعم ناپلئونی در مسکو یک تجربه بی‌نظیر است

پودینگ غلات کوتیا؛ یکی از ۱۰ شیرینی روسی محبوب

کوتیا (Kutia)، یک پودینگ غلات شیرین اوکراینی، روسی، بلاروسی و لهستانی است که به‌طور سنتی بخشی از شام کریسمس دوازده وعده‌ای را تشکیل می‌دهد. مردم سیبری اعتقاد دارند که کوتیا، خیلی قبل از مسیحیت وجود داشته است. این شیرینی از گندم، انواع توت‌ها، عسل یا شکر، آجیل، کشمش و دانه‌های خشخاش درست می‌شود.
در شب کریسمس، طبق رسوم قدیمی، یک شیرینی کوتیا به پدر روحانی داده می‌شود. پدر روحانی هم با پرتاب آن به بالا، سعی می‌کند تا رونق کشاورزی را در سال آینده از روی تعداد دانه‌های خشخاش چسبیده به سقف، پیش‌بینی کند.

کوتیا یک شیرینی قدیمی روسیه با قصه‌های فراوان است

زفیر؛ مارشمالوی خوشمزه در تور روسیه

وقتی برای اولین‌بار زفیر(Zefir) را می‌بینید، احتمالاً آن را با مارشمالو آمریکایی یا مرنگ فرانسوی اشتباه می‌گیرید. این دسر سنتی شباهت‌هایی به هر دوی این شیرینی‌ها دارد؛ اما بسیار سبک‌تر است و قبل از قورت‌دادن در دهان ذوب می‌شود. مردم روسیه برای تهیه این مارشمالوی نرم و سبک، از پوره میوه و سفیده تخم‌مرغ استفاده می‌کنند. این دسر مطبوع به‌جز روسیه در ۱۵ کشور دیگر مانند ترکیه هم تهیه می‌شود. زفیر نام خدای یونانی باد غربی است که گواه هوای لطیف و خوش‌طعمی طبیعت اوست. این شیرینی خوشمزه، با طعمی نرم و شیرین، در بین کودکان بسیار طرف‌دار دارد.

زفیر روسیه شبیه مرنگ است و از سفیده تخم‌مرغ آن‌را تهیه می‌کنند

شارلوتکا؛ پای سیب به سبک روسیه

شارلوتکا (Sharlotka)، یکی از دسرهای محبوب در خانه‌های روسی، درواقع یک نوع پای سیب ساده و خوشمزه روسی است. این شیرینی سنتی درست‌شده با تکه‌های سیب و خمیر نازک، با طعم گرم و دلچسب خود، دل هر گردشگری را می‌رباید. محبوب‌ترین پای روسی از تخم‌مرغ، شکر، آرد، جوش‌شیرین و تکه‌های سیب تشکیل می‌شود؛ اما برخی از افراد دوست دارند برای بهبود طعم کیک، عسل یا دارچین را به کیک اضافه کنند. دلیل محبوبیت این کیک بین مردم روس و البته توریست‌ها، کالری کم آن است. پودر قند پاشیده شده روی پای روسی، مزه شیرینی آن را دوچندان می‌کند.

پای سیب روسیه با دارچین و عسل یک دسر خوشمزه و عالی است

کیورچخ؛ خامه‌ای سرد سنتی مردم سیبری

کیورچخ (Kyorchekh)، یک دسر سنتی روسی است که از منطقه یاکوتیا سرچشمه می‌گیرد. این دسر ساده اغلب توسط قوم یاکوت، مردم بومی منطقه منجمد شمالی، درست می‌شود. این قوم، شیرینی کیورچخ را با ۳ ماده اصلی خامه ترش، شیر گاو تازه و انواع توت‌ها آماده می‌کنند. به دلیل ماندگاری کوتاه دسر، مواد درست قبل از سرو هم زده و تا حدی منجمد می‌شوند. کیورچخ را معمولاً در فنجان‌های چای سنتی یا فنجان‌های چوبی به نام کیتییا می‌ریزند. در تور روسیه می‌توانید کیورچخ این خامه منجمد را با نان، کیک و وافل به‌عنوان دسر بعد از غذا امتحان کنید.

در تور روسیه یک دسر پرخامه و جذاب می‌خواهید؟ کیورچخ را امتحان کنید

پتیچی مولوکو؛ کیک شیر پرنده روسیه

پتیچی مولوکو (Ptichie Moloko) یا کیک شیر پرنده، یک دسر افسانه‌ای شوروی است که در صدر فهرست ۱۰ شیرینی برتر روسی قرار می‌گیرد. پس حتماً در تور روسیه لذیذترین کیک سوفله تاریخ، را امتحان کنید که قطعاً ارزشش را دارد! در افسانه کیک شیر پرنده روسی گفته شده که شیر پرنده یک ماده مقدس است. ماده‌ای که پرندگان در بهشت به جوجه‌های خود به‌عنوان غذا می‌دهند. اما در واقع این کیک از شیر، تخم‌مرغ، شکر، آرد ساده و ژلاتین درست می‌شود؛ بدون اینکه قطره‌ای شیر پرنده‌ در آن باشد!

مولوکو یک کیک عالی است که افسانه‌های روسی درباره آن حرف‌های زیادی دارند

تور خارجی

واتروشکا، شیرینی به شکل تنور آتشین

واتروشکا (Vatrushka)، یکی از ۱۰ شیرینی روسی محبوب در بین مردم سیبری است. این شیرینی گرد، از خمیری نرم تهیه می‌شود که دایره وسطش را با خامه، پنیر کوتیج یا شیرین مربایی خوش‌طعم فیلینگ می‌کنند. دسری نه‌چندان شیرین که برای صرف چای یا قهوه در بعدازظهرهای سرد روسیه بسیار مناسب است. نام واتروشکا از کلمه «vatra» به معنای «آتش» می‌آید. چراکه ظاهر این شیرینی روسی شبیه به تنور آتش درست می‌شود.

در تور روسیه شیرینی جذاب واتروشکا را فراموش نکنید

پاستیلا؛ شیرینی میوه‌ای سنتی

پاستیلا (Pastila)، یک نوع شیرینی خشک است که از پوره میوه و شکر تهیه می‌شود. این شیرینی سنتی روسی، بافتی نرم و طعمی ملایم دارد و معمولاً از سیب یا توت برای پخت آن استفاده می‌کنند. پاستیلا یکی از گزینه‌های محبوب در تور روسیه برای علاقه‌مندان به شیرینی‌های طبیعی و سالم است.
پاستیلا یک شیرینی سنتی روسی از قرن هفدهم، مزه ترکیبی بین شیرینی و خانه مرنگ دارد. این پفکی‌های سبک و مطبوع تهیه شده از سفیده تخم‌مرغ، شکر و میوه را در تور روسیه و هتل‌های مسکو حتماً امتحان کنید. به‌طور سنتی، پاستیلا از سیب ترش یا توت تهیه می‌شود؛ اما خب می‌توانید در تور خارجی مسکو، طعم میوه‌های دیگر را هم سفارش دهید. پاستیلای شهر کلومنا (Kolomna) را خوشمزه‌ترین نوع پاستیلا می‌دانند. جالب است بدانید که دستور تهیه پاستیلای کولومنسکی تا قرن نوزدهم برای مردم غیر روس، به‌دقت مخفی نگه داشته شده بود.

سخن آخر

سفر به روسیه فقط دیدن جاذبه‌های تاریخی و طبیعی نیست. یکی از لذت‌بخش‌ترین تجربیات در تور روسیه، چشیدن طعم شیرینی‌های سنتی و خوشمزه این کشور است. شیرینی‌هایی مانند واتروشکا، زفیر، مدوویک، جزو ۱۰ شیرینی روسی محبوب هستند که تور روسیه را جدای از خاطره‌انگیز بودن، خوشمزه می‌کنند. پس در سفر به روسیه و تور خارجی امتحان‌کردن این ۱۰ شیرینی خوشمزه را از دست ندهید و از طعم‌های جدید و متفاوت لذت ببرید. بعد هم برای ما در بخش نظرات بنویسید کدام شیرینی روسی را بیشتر از همه دوست داشتید.



1403/04/11 | کد مطلب: 5034
برچسب‌ها: شکم‌گردی
مهلا نهاردانی
دانش‌آموخته رشته هنر و نویسنده‌ای مشتاق کسب آگاهی، از طریق مطالعه، تجربه فردی و مصاحبت با افراد مختلف
 
 
 


  • به اشتراک بگذارید:



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
برای اینکه مطالب بعدی وبلاگ دالاهو را از دست ندهید در خبرنامه ثبت‌نام کنید.
ثبت‌نام
با وارد کردن ایمیل خود مطالبی خواندنی و جذاب دریافت کنید.