تنها یک بار زندگی می‌کنیم...
021 4166 3000

راهنمای کامل استفاده از مترو در مسکو

مترو مسکو یکی از دردسترس‌ترین وسایل حمل‌و‌نقل عمومی است که بسیاری از افراد به طور روزانه از آن برای رفت‌و‌آمد به محل کار، خرید، مدرسه، دانشگاه و حتی بازدید از جاذبه‌های شهر استفاده می‌کنند. اگر به‌عنوان گردشگر خارجی وارد مسکو شدید و می‌خواستید از امکانات حمل‌ونقل عمومی مترو بهره ببرید، راهنمای مترو مسکو دالاهو را بخوانید. خواندن راهنمای زیر، تنها ۵ دقیقه از وقت شما را خواهد گرفت؛ اما سفری مطمئن و لذت‌بخش را در تور روسیه برایتان به ارمغان می‌آورد. شما با این مقاله، همانند یک فرد روسی می‌توانید در شهر سرخ مسکو بچرخید و حتی دیگران را در این تور خارجی راهنمایی کنید.

تور روسیه

تور روسیه با مترو

مترو ارزان‌ترین و سریع‌ترین حمل‌و‌نقل در مسکو است و استفاده از آن در سفر به مسکو و تور روسیه توصیه می‌شود. ازآنجایی‌که پس از جام جهانی ۲۰۱۸ میلادی، مترو مسکو برای مهمانان خارجی و توریست‌ها دوستانه‌تر طراحی شده است، پیمایش آسانی هم دارد. در اینجا چند نکته مهم درباره استفاده از مترو مسکو برای شما توضیح داده می‌شود تا سفر و تور خارجی بدون دغدغه و راحتی داشته باشید.

مترو مسکو یک جاذبه و وسیله ارزان برای جابه‌جایی است

شروع ماجراجویی در مترو مسکو با خرید بلیط

خرید بلیط مترو در مسکو بسیار ساده است. شما به‌راحتی در تور روسیه می‌توانید از دستگاه‌های فروش بلیط موجود در ایستگاه‌ها (دستگاه‌های اتوماتیک خرید بلیط مترو مسکو) یا باجه‌هایی به نام (КАССА) کارت یا بلیط مترو بخرید. این دستگاه‌ها به دو زبان انگلیسی و روسی هستند.
برخی از ورودی‌های مترو مسکو علامتی دارند که نشان می‌دهد در تور روسیه با کارت یا با استفاده از تلفن هوشمند امکان پرداخت هزینه سفر وجود دارد. شما گردشگران در تور روسیه برای ورود به مترو می‌توانید کارت مترو کاغذی یک‌بارمصرف بگیرید. جدای از آن، از برنامه‌هایی مانند Apple Pay و Samsung Pay در گوشی تلفن همراهتان، برای پرداخت هزینه مترو مسکو استفاده کنید.

خرید بلیط مترو در روسیه دستگاه‌هایی به دو زبان انگلیسی و روسی دارد

قیمت بلیط مترو مسکو، از یک تا صد روبل

قیمت یک بلیط تک‌سفره برای بزرگسالان حدود ۵۵ روبل (حدود ۰.۷۵ دلار آمریکا) تمام می‌شود. مدت اعتبار بلیط تک‌سفره یا دومسیره، با احتساب روز فروش ۵ روز است.
شما کاربران مترو مسکو با ۲ نوع کارت مترو به نام‌های ترویکا کارت (Troika card) و یونایتد کارت (United card) نیز می‌توانید هزینه سفر را پرداخت.

برای پرداخت هزینه مترو روسیه می‌توانید کارت‌های مخصوص بخرید

سواری نامحدود با کارت ترویکا مترو مسکو

کارت ترویکا (Troika) یک کارت چندمنظوره مفید در تور روسیه است که با آن می‌توانید هزینه سفر در مترو مسکو، قطارهای حومه شهر، قطارهای «Aeroexpress» یا ورودی باغ‌وحش مسکو، پلانتاریوم و گالری ترتیاکوف را پرداخت کنید. هزینه خرید این کارت ۵۰ روبل است که این مبلغ پس از بازگرداندن کارت به دفتر بلیط به‌صورت نقدی بازگردانده می‌شود.
هر بار استفاده از این کارت در مترو مسکو، مبلغ ۴۰ روبل از موجودی آن کسر می‌کند؛ بنابراین بهتر است به‌اندازه تعداد مسیر و استفاده آن را شارژ کنید. حداکثر مقدار واریزی به کارت ترویکا، ۳۰۰۰ روبل است و این مبلغ، به مدت ۵ سال از آخرین شارژ، روی کارت ذخیره می‌ماند. همچنین با این کارت، می‌توانید از مزیت استفاده نامحدود ۱ یا ۳ روزه استفاده کنید. قیمت یک‌روزه، ۲۳۰ روبل و هزینه ۳ روزه، ۴۳۰ روبل است. هزینه هر روز استفاده از آن، تقریباً برابر با ۶ سواری مترو یک‌نفره است.

روسیه‌گردی با کارت یونایتد

کارت یونایتد (United card) به شما این امکان را می‌دهد که به مترو، مونوریل، اتوبوس، واگن برقی یا تراموا در سفر و تور خارجی روسیه دسترسی داشته باشید. کارت یونایتد در سراسر مسکو معتبر است. هزینه یک‌بار استفاده از این بلیط برای یک سواری با مترو، ۵۷ روبل است. استفاده از بلیط یونایتد برای دو بار سواری با مترو، مبلغ ۱۱۴ روبل از شارژ کارت کم می‌کند.

با خرید کارت، قیمت بلیط مترو مسکو کمتر می‌شود

ایستگاه‌های مترو مسکو؛ سرزمینی مملو از جاذبه

شبکه مترو مسکو بیش از ۲۰۰ ایستگاه دارد که برخی از آن‌ها به‌عنوان میراث‌فرهنگی این شهر شناخته می‌شوند. داشتن نقشه مترو تهران در تلفن همراهتان می‌تواند در مسیریابی و یافتن ایستگاه‌های موردنظرتان به شما کمک کند. هر ورودی ایستگاه با حرف M لاتین و هر خط با رنگ خاصی مشخص شده است. به طور مثال، خط قهوه‌ای از ایستگاه دوبرینیسکایا (Dobryninskaya) می‌گذرد. توجه داشته باشید که هر ایستگاه مترو مسکو، چندین ورودی دارد.
این علامت‌ها نشان می‌دهد که اگر به قطاری برای رفتن به Oktyabrskaya (ایستگاه بعدی) نیاز دارید، باید به چپ بپیچید یا اگر به قطاری برای رفتن به Paveletskaya نیاز دارید به راست بپیچید.درحالی‌که منتظر قطار هستید، می‌توانید تابلو مسیر خط قهوه‌ای را روی دیوار دنبال کنید. نام ایستگاه (Dobryninskaya) در قسمت بالا سمت راست نوشته شده است. روی نقشه همه ایستگاه‌ها فهرست شده‌اند تا بتوانید دوباره مسیر درست خود را بررسی کنید.
ایستگاه‌های مترو روسیه خود یک جاذبه گردشگری زیبا و مهم در مسکو هستندبعضی از ایستگاه‌ها چندین خروجی دارند. به همین خاطر، علائم روی تابلو‌ها را برای بیرون رفتن یا تغییر خط بادقت ببینید. در هر ایستگاه برای تغییر خط، پله یا پله‌برقی وجود دارد و علائم تابلوها در مترو مسکو راه درست را به شما نشان می‌دهند. برای تغییر خط در هر ایستگاه نیازی به بیرون آمدن کامل از ایستگاه‌های مترو مسکو را ندارید؛ به‌جز خط ۱۴ که حتماً باید کامل از ایستگاهی بیرون‌آمده و دوباره برای تغییر خط، به ورودی خط جدید وارد شوید.

تور خارجی

متروی مسکو و زبان روسی

شما به‌عنوان یک گردشگر خارجی می‌توانید از گوگل‌مپ یا اپلیکیشن‌های موبایل مانند Metroman یا Yandex.Metro برای پیداکردن مسیر متروها یا ایستگاه‌های موردنظر در تور روسیه کمک بگیرید. گوگل‌مپ ابزار آماده و راحتی برای ترجمه تابلوهای روسی و نام ایستگاه‌ها است. در تور خارجی و گشت‌وگذار با مترو مسکو پیشنهاد می‌شود از طریق دو اپلیکیشن نام‌برده‌شده، نقشه آفلاین مترو را از قبل دانلود کنید.
اگر به زبان روسی مسلط هستید، برنامه اپ متروی مسکو برای برنامه‌ریزی مسیر و شارژ کارت Troika هم راه‌حل مطلوبی است.
یک ورودی مترو ممکن است به خطوط مختلفی منتهی شود. یادتان باشد که خطوط در متروی مسکو با رنگ‌ها و اعداد مختلف روی تابلوهای بالای مسیر مشخص شده‌اند. شما باید مسیر خود را از قبل بدانید و علائم را دنبال کنید.
درون برخی از قطارها صفحه‌نمایش الکترونیکی وجود دارد که ایستگاه‌های بعدی را به شما نشان می‌دهد. مکان فعلی قطار با آخرین رنگ قرمز مشخص می‌شود. هرچند بهتر است خودتان هم تعداد ایستگاه‌ها را بشمارید.

ایستگاه‌های جذاب مترو مسکو

در تور روسیه فرصت گشت‌و‌گذار در مترو را از دست ندهید. اولین خط مترو در مسکو در سال ۱۹۳۵ میلادی افتتاح شد که برخی از ایستگاه‌های آن، هنوز در حال استفاده هستند. متروی مسکو امن و تمیز است و مجموعه معماری منحصربه‌فرد با ایستگاه‌های خیره‌کننده دارد. یکی از جاذبه‌های تور خارجی روسیه، زیباترین ایستگاه‌های مترو مسکو هستند که در ادامه معرفی می‌شوند.

در تور روسیه فرصت دیدن ایستگاه‌های خاص مترو را از دست ندهید


برخی از ایستگاه‌های مترو مسکو به دلیل معماری زیبا و تزیینات هنری خود، به جاذبه‌های گردشگری تبدیل شده‌اند. از جمله این ایستگاه‌ها می‌توان به ایستگاه‌های کیفسکایا، آربتسکایا، پلوشچاد رولوسیون، نوفوکوزنتسکایا و مایاکوفسکایا اشاره کرد. اینکه چه ایستگاه‌هایی زیباتر هستند تا حدودی به سلیقه هر فرد بستگی دارد. بر اساس طبقه‌بندی سال ۲۰۱۱ معمار روسی یوری گریدچین (Yuri Gridchin) بهترین ایستگاه‌ها در دو گروه معرفی شده‌اند. در گروه اول، 20 ایستگاه باشکوه (۵ ستاره) در خطوط مترو به شماره ۱، ۲، ۳، ۵ و ۷ هستند.
• در خط ۱: ایستگاه‌های کومسومولسکایا (Komsomolskaya)، کراسنیه وروتا (Komsomolskaya)، کروپوتکینسکایا (Kropotkinskaya) و وروب ویوی گوری (Vorob’yevy gory)
• در خط ۲: ایستگاه‌های مایاکوفسکایا (Mayakovskaya)، نووکوزنتسکایا (Novokuznetskaya) و اتوزاودسکایا (Avtozavodskaya)
• در خط ۳: ایستگاه‌های پارک پوبدی (Park Pobedy)، کیفسکایا (Kievskaya)، آرباتسکایا (Kievskaya) و دو ایستگاه به نام‌های (Ploschad Revolyutsii) و (Elektrozavodskaya)
• در خط ۵: ایستگاه‌های تاگانسکایا (Taganskaya)، کومسومولسکایا (Komsomolskaya)، نووسلوبودسکایا (Novoslobodskaya)، کیفسکایا (Kievskaya) و Prospekt Mira
• در خط ۷: ایستگاه‌های پوشکینسکایا (Pushkinskaya) و کوزنتسکی موست (Kuznetskiy most)
• در خط ۹ ایستگاه ناگاتینسایا (Nagatinskaya)
در طبقه‌بندی دوم هم ۴۶ ایستگاه زیبای ۴ ستاره وجود دارد که نامشان در این مقاله نمی‌گنجد.

دسترسی به جاذبه‌های تور روسیه با مترو مسکو

مترو مسکو به شما امکان دسترسی به بسیاری از مناطق شهر را در تور روسیه می‌دهد. شما می‌توانید با استفاده از مترو به مراکز خرید، موزه‌ها، پارک‌ها، رستوران‌ها و دیگر جاذبه‌های گردشگری مسکو بروید. برای رفتن به جاذبه‌های میدان سرخ، کلیسای جامع سنت باسیل، کرملین، تئاتر بولشویک و اطراف آن می‌توانید خط مترو سبز را به سمت ایستگاه (Teatralnaya station) سوار شوید یا به سمت یکی از ایستگاه‌های Okhotny Ryad, Pl. Revutsii, Borovitskaya, Biblioteka Imeni Lenina بروید.

متروسواری در مسکو یک تجربه جالب و پرخاطره است

ساعات کاری مترو مسکو

مترو مسکو حتی در روزهای تعطیل، از ساعت ۵:۳۰ صبح تا ۱ بامداد فعال است؛ اما در تور خارجی برای امنیت بیشتر، احتمال اینکه برخی خطوط زودتر یا دیرتر تعطیل شوند را در نظر بگیرید. شلوغ‌ترین ساعات مترو مسکو از ساعت ۸ صبح تا ۹:۳۰ صبح و ۴ بعدازظهر تا ۷:۳۰ بعدازظهر است که بهتر است از آن‌ها اجتناب کنید.
درحالی‌که منتظر قطار هستید، زمان ورود قطار به ایستگاه را در تابلو اعلانات مترو ببینید. این تابلو زمان حرکت قطار قبلی را هم نشان می‌دهد. قطارها هر ۱ تا ۳ دقیقه یک‌بار می‌آیند؛ بنابراین نیازی به عجله نیست

قوانین مترو مسکو

در مترو مسکو باید از قوانین به‌خصوصی پیروی کنید. به طور مثال، خوردن، آشامیدن و استعمال دخانیات در ایستگاه‌ها و قطارها ممنوع است. همچنین باید حواستان باشد تا از خطوط زرد و احتیاط عبور نکنید. برای سوارشدن به قطارها، همیشه باید از ورودی‌های هوشمند بگذرید. برای خروج نیازی به زدن مجدد کارت یا بلیت خود نخواهید داشت. کارت خود را روی کارت‌خوان ورودی قرار دهید و پس از سبزشدن نور قرمز آن، عبور کنید. این کارت‌خوان موجودی کارت شما را هم نشان می‌دهد. بعضی از ایستگاه‌ها، باجه راهنما به زبان انگلیسی و البته سرویس بهداشتی دارند.

هرگز بدون بلیط سوار مترو در مسکو نشوید و به قوانین آن احترام بگذارید

چه چیزهایی در مترو مسکو ممنوع است؟

در مترو مسکو، حمل وسایل خطرناک مانند اسلحه، مواد منفجره، مواد شیمیایی خطرناک و وسایل برنده ممنوع است و برای شما وجهه قانونی ناگواری دارد. همچنین از حمل حیوانات خانگی بدون قفس یا کیسه حمل و وسایل سنگینی مانند پیانو در مترو مسکو اجتناب کنید.

مترو سواری در تور خارجی

با رعایت همه نکات گفته شده در این راهنما، شما می‌توانید از سیستم مترو مسکو به‌راحتی استفاده کنید و از سفر خود در این شهر زیبا و تور خارجی نهایت لذت را ببرید. برای جابه‌جایی کمتر هزینه کنید و حتی سریع‌تر به مقصد برسید. کارت بلیط کاغذی برای یک‌بار سفر با مترو مسکو مناسب‌تر است؛ اما برای ۳ روز سفر با مترو، کارت مترو ترویکا یا یونایتد بگیرید.
بعد از جام جهانی ۲۰۱۸ تابلوهای اعلانات و نام ایستگاه‌ها، به انگلیسی هم نوشته شده‌اند؛ اما محض اطمینان از گوگل‌مپ برای ردیابی مسیر استفاده کنید. درنهایت هم پیشنهاد می‌دهیم در تور روسیه برای بازدید از جاذبه‌های شهر مانند میدان سرخ مسکو یا جابه‌جایی در شهر از مترو کمک بگیرید تا در اتلاف وقت صرفه‌جویی کنید. اگر تجربه سفر به مسکو و استفاده از مترو این شهر را دارید، برای ما در بخش نظرات بنویسید و راهنمای باقی گردشگران در این شهر باشید.



1403/04/03 | کد مطلب: 5030
مهلا نهاردانی
دانش‌آموخته رشته هنر و نویسنده‌ای مشتاق کسب آگاهی، از طریق مطالعه، تجربه فردی و مصاحبت با افراد مختلف
 
 
 


  • به اشتراک بگذارید:



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
برای اینکه مطالب بعدی وبلاگ دالاهو را از دست ندهید در خبرنامه ثبت‌نام کنید.
ثبت‌نام
با وارد کردن ایمیل خود مطالبی خواندنی و جذاب دریافت کنید.