تنها یک بار زندگی می‌کنیم...
021 4166 3000

همه چیز درباره بیمه مسافرتی

بیمه مسافرتی برای سفر و به‌خصوص شرکت در تور خارجی الزامی است. به‌همین دلیل، یکی از مسائل بسیار مهم پیش از سفر، خرید بیمه مسافرتی است. بیمه‌نامه مسافرتی همان‌طور که از نامش پیداست مشکلات غیرقابل‌پیش‌بینی در سفر را جبران می‌کند. این مشکلات می‌توانند مواردی همچون کنسل شدن پرواز، بیماری فرد، گم شدن چمدان و مواردی ازاین‌دست باشند که می‌توانند برای فرد هزینه‌های بسیاری را بتراشند. داشتن بیمه‌نامه مسافرتی کمک می‌کند تا این خسارات جبران شود و به‌این‌ترتیب مسافران با خیال راحت‌تری برای سفر خود برنامه‌ریزی کنند.

تور خارجی

بیمه مسافرتی چیست؟

نوعی از انواع بیمه، بیمه‌نامه مسافرتی محسوب می‌شود که می‌تواند مسافران تور خارجی را در برابر حوادث و رویدادهای احتمالی در حین سفر محافظت کند. باید توجه داشت اینکه فرد کدام بیمه را انتخاب می‌کند و این بیمه چه مسائل و حوادثی را تحت پوشش خود قرار می‌دهد، متفاوت است. شرکت‌های مختلفی بیمه‌ را ارائه می‌دهند و باید پیش از خرید بیمه موارد تحت پوشش آن بیمه را مورد بررسی قرار داد.

بیمه مسافرتی از مدارک مهم سفر است

همه چیز درباره بیمه مسافرتی

حال که دانستید بیمه‌نامه مسافرتی چیست، بهتر است همه چیز درباره بیمه‌نامه مسافرتی را بدانید. اینکه بیمه‌ چه مواردی را پوشش می‌دهد بسیار مهم است تا شما بدانید چه مواردی را باید از بیمه‌نامه خود انتظار داشته باشید:

پوشش‌های درمانی در سفر

یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث می‌شود از بیمه در حین سفر استفاده شود جبران هزینه‌های درمان است. یکی از مشکلاتی که ممکن است مسافران در حین سفر با آنها مواجه شوند ابتلا به بیماری در سفر است. بیماری نه‌تنها می‌تواند سفر شخص را دچار مشکل کند؛ بلکه در تور خارجی می‌تواند هزینه‌های بسیاری روی دست مسافر بگذارد.

بیمه مسافرتی پوشش‌ها و شرایط ویژه‌ای دارد

در این مواقع بیمه بسیار لازم است تا در صورت بروز هرگونه مشکلی، فرد به مرکز درمانی انتقال داده شود و هزینه‌های پزشکی همچون ویزیت اولیه، هزینه‌های دارویی، جراحی‌های سرپایی و... از سمت بیمه پرداخت شود. می‌توان خدمات درمانی بیمه‌ها را به شکل زیر خلاصه کرد:
- پرداخت تمام هزینه‌های پزشکی، درمانی و بستری در کشور مقصد
- پرداخت هزینه‌های مربوط به خرید دارو در کشور مقصد و در صورت نبود دارو، ارسال دارو از کشور مبدأ به کشور مقصد
- پرداخت هزینه‌های فوری دندانپزشکی در صورت بروز دندان درد در سفر
- بازگرداندن مسافر دچار حادثه به کشور مبدأ
- بازگرداندن جسد متوفی در صورت فوت به کشور مبدأ
- انتقال یکی از اعضای درجه یک فرد حادثه دیده به کشور مقصد، در صورت تشخیص پزشک
موارد ذکر شده تنها تعدادی از مهم‌ترین اقدامات بیمه هستند که به طور معمول در انواع بیمه‌نامه وجود دارند. برای دریافت اطلاعات جزئی‌تر باید حتماً با بیمه‌نامه‌ای که قصد قرارداد با آن را دارید، مشورت کنید.

هزینه‌های مربوط به لغو یا تأخیر پروازها

یکی دیگر از مسائل مهم که به طور معمول در پوشش بیمه‌نامه‌ها قرار دارد پرداخت هزینه‌های مربوط به لغو یا تأخیر در پروازها است. در تور خارجی پروازهای طولانی و داشتن توقف در مسیر بسیاری مواقع می‌توانند مشکل‌ساز باشند.

با بیمه مسافرتی می‌توانید جریمه تاخیر پرواز را نیز دریافت کنید

گاهی تأخیر در پرواز می‌تواند یک شب رزرو هتل را از بین ببرد و حتی صدماتی به وسیله‌ها و چمدان‌ها در نتیجه این تأخیر به وجود آید. به طور معمول شرکت‌های بیمه موارد زیر را در پوشش بیمه‌نامه خود در نظر می‌گیرند:
- در صورت تأخیر کمتر از ۴ ساعت انجام پذیرایی مناسب با توجه به امکانات فرودگاه
- فراهم کردن امکان برقراری ارتباط تلفنی برای اطلاع رسانی به نزدیکان
- تغییر پرواز در صورت خواست مسافر
- در صورت حداقل ۶ ساعت تأخیر در حرکت، پوشش هزینه‌های حمل‌ونقل، اقامت در هتل و همچنین تهیه غذا

هزینه جبران خسارت گم شدن چمدان‌ها

یکی از مشکلاتی که بسیاری از مسافران با آن درگیر می‌شوند مشکل گم شدن چمدان است که می‌تواند بسیار دردسرساز باشد. تصور کنید تمام وسیله‌های خود را در چمدان قرار داده‌اید و به هر دلیلی چمدان شما گم شود، آسیب ببیند و یا با تأخیر به دست شما برسد. همه این موارد می‌توانند شما را به دردسر بیندازند و هزینه‌های بسیاری برایتان بتراشند. برای جبران این مسئله بیمه‌نامه مسافرتی شرایطی را در نظر گرفته است. البته مسافران باید در نظر داشته باشند که در صورت داشتن لوازم باارزش در چمدان حتماً لیستی از این موارد تهیه کنند تا در صورت نیاز به شرکت بیمه‌کننده ارائه دهند.
از جمله مواردی که تحت پوشش بیمه‌نامه‌ها قرار دارد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
- پرداخت خسارت گم شدن بار توسط شرکت هواپیمایی حامل و پرداخت مابه‌التفاوت آن توسط بیمه تا یک سقف مشخص برای بار و لوازم تحویل شده به هواپیما
- پرداخت هزینه‌های تأخیر در ورود بار همراه مسافر به فرودگاه، پس از گذشت حداقل ۶ ساعت تأخیر
- یافتن و ارسال بار و ملزومات شخصی مسافر

بیمه مسافرتی برای برخی سفرهای خارجی الزامی است

پرداخت هزینه‌ها در صورت گم شدن مدارک شخصی و مسافرتی

مسافر درصورتی‌که در حین تور خارجی وسایل شخصی خود همچون پاسپورت و ویزا را در کشوری گم کند بیمه‌نامه مسافرتی هزینه گم شدن مدارک شناسایی و تهیه دوباره آنها را به او خواهد پرداخت.
پرداخت هزینه در موارد حقوقی
درصورتی‌که فرد بیمه شده طبق قوانین محلی کشور مقصد، به دلیل وارد آوردن خسارت تصادفی به شخص ثالث و یا نقض غیرعمدی قوانین حاکم بر آن کشور، تحت پیگرد قانونی قرار گیرد، بیمه‌گر هزینه‌های مربوط به مراحل قضایی را سازماندهی و پرداخت می‌کند. این هزینه‌ها موارد مرتبط به استفاده، نگهداری و یا در اختیار داشتن اتومبیل نمی‌شوند.

آیا برای همه سفرهای خارجی به بیمه نیاز داریم؟

به‌صورت کلی انواع بیمه‌نامه مسافرتی خارجی به دو نوع بیمه‌نامه مسافرتی شنگن و بیمه‌نامه مسافرتی کشورهای غیرشنگن تقسیم می‌شود. بیمه‌نامه مسافرتی شنگن اجباری است و در صورت نداشتن آن ویزای شنگن صادر نمی‌شود. بیمه‌نامه مسافرتی کشورهای غیر شنگن اختیاری است اما خرید آن توصیه می‌شود. با توجه به اینکه بسیاری از حوادث به شکل ناگهانی رخ می‌دهند خرید یک بیمه‌ کمک می‌کند تا مسافران در طی سفر آسوده‌خاطر باشند. برای سفر به برخی کشورها همچون کانادا نیز مسافران باید حتماً خود را بیمه کنند که این بیمه‌نامه هم می‌تواند از شرکت‌های ایرانی و هم از شرکت‌های کانادایی خریده شود.

برای سفر به حوزه شنگن باید بیمه مسافرتی بگیرید

در صورت بروز مشکل در سفر باید چه کاری انجام داد؟

در طول سفر خود حتماً شماره دفتر بیمه و پشتیبانی بیمه‌نامه مسافرتی خود را همراه داشته باشید. این شماره در برگه بیمه‌نامه شما نوشته شده و می‌توانید آن را به‌راحتی در جایی یادداشت کنید. در صورت بروز هر مشکلی شما باید در ابتدا با پشتیبانی تماس بگیرید و شماره بیمه‌نامه خود را به پشتیبان بگویید، سپس حادثه پیش‌آمده را شرح دهید. با توجه به نوع مشکل اقدامات زیر انجام می‌شود:

بستری در بیمارستان

پس از تماس با پشتیبانی و دریافت کد رهگیری، هزینه‌های درمانی بیمه شده پس از ترخیص از بیمارستان توسط شرکت بیمه‌گر به بیمارستان پرداخت خواهد شد.

موارد سرپایی

در این مورد پس از تماس با شرکت بیمه‌گر و دریافت کد رهگیری، شرکت بیمه پزشک معتمد را برای انجام معاینات پزشکی معرفی می‌کند و بیمه شده فقط باید مبلغ فرانشیز بیمه را پرداخت نماید. اگر پزشک، درمانگاه، آزمایشگاه و یا داروخانه طرف قرارداد با شرکت بیمه‌گر، در آن کشور وجود نداشته باشد اقدامات دیگری لازم است. شخص باید هزینه‌ها را بپردازد و سپس اصل قبض‌ها را با مهر و امضا و کد رهگیری به همراه سایر مدارک به نمایندگی بیمه تحویل دهد.

بیمه مسافرتی پوشش‌های گوناگونی دارد

اعتبار بیمه‌نامه مسافرتی چقدر است؟

به طور معمول اعتبار بیمه 6 ماه تا 1 سال است اما باید در هنگام خرید بیمه این مسئله را بررسی کرد. اگر به هر دلیلی در بازه زمانی مورد نظر امکان سفر را نداشتید و یا بخشی از سفر شما خارج از تعهد زمانی بیمه نامه بود، باید بیمه نامه را باطل کنید و برای سفر جدید خود بیمه نامه جدیدی را خریداری نمایید.

نحوه قیمت‌گذاری انواع بیمه‌نامه مسافرتی چگونه است؟

حق بیمه پرداختی به طور معمول بر اساس سه عامل محاسبه می‌شود. این سه عامل عبارت‌اند از سن مسافر، مقصد سفر و مدت سفر. درصورتی‌که سن مسافر بالاتر باشد و مدت اقامت طولانی‌تر فرد باید مبلغ بیشتری را برای بیمه پرداخت کند. همچنین قیمت بیمه برای سفر به چندین کشور، با سفر به یک کشور متفاوت است.

سخن آخر

بیمه مسافرتی یکی از ضروری‌ترین مواردی است که باید برای سفر با تور خارجی خریداری شود. این بیمه خسارت بسیاری از مسائل و مشکلات از پیش تعیین نشده را در هنگام سفر پوشش می‌دهد و به همین دلیل خرید آن بسیار اهمیت دارد. بیمه‌نامه مسافرتی آرامش خاطری را در طول سفر برای مسافران ایجاد می‌کند که بدون آن سفر می‌تواند بسیار پر استرس و پر التهاب باشد. شرکت‌های متعددی بیمه‌نامه مسافرتی را ارائه می‌کنند که باید پس از بررسی پوشش بیمه‌ای آنها نسبت به خرید اقدام کرد. ازآنجایی‌که بیمه‌نامه‌ها در موارد جزئی با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند بسیار مهم است که لیست تعهدات آنها را بررسی کرد و سپس اقدام به خرید آنها نمود.



1402/08/19 | کد مطلب: 2517
برچسب‌ها: نکات سفر
یاسمن شکرگزار
نویسنده، علاقمند به سفر، گردشگری، کتاب و موسیقی

تهیه و تدوین: تحریریه دالاهو
لطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.
برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.


  • به اشتراک بگذارید:



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
برای اینکه مطالب بعدی وبلاگ دالاهو را از دست ندهید در خبرنامه ثبت‌نام کنید.
ثبت‌نام
با وارد کردن ایمیل خود مطالبی خواندنی و جذاب دریافت کنید.