دارو و لوازم شخصی در سفر
تنها یک بار زندگی می‌کنیم...
021 4166 3000

دارو و لوازم شخصی در سفر

دارو و لوازم شخصی در سفر از جمله ملزوماتی هستند که باید مسافر به همراه داشته باشد. اهمیت این مسئله به‌خصوص در تور خارجی به دلیل آشنا نبودن مسافران با کشور مقصد اهمیت بیشتری دارد. برای داشتن یک سفر امن و بدون مشکل به همراه داشتن این لوازم بسیار مهم است و به همین دلیل در این مقاله به شکل مفصل به آنها خواهیم پرداخت.

دارو و لوازم شخصی در سفر چیست؟

بسیار مهم است که مسافران پیش از شرکت در تور داخلی و یا تور خارجی حتماً به فکر تهیه دارو و لوازم شخصی سفر باشند. بسیاری مواقع مسافران در شرایطی قرار می‌گیرند که نیاز به دارو یا لوازمی خاص دارند و نداشتن آنها می‌تواند دردسرساز باشد. اینکه کدام داروها و لوازم شخصی موردنیاز مسافران تور خارجی است در ادامه با شما در میان می‌گذاریم.

داروهای موردنیاز در سفر

به همراه داشتن دارو در تور خارجی بسیار اهمیت دارد. اینکه چه دارویی را باید به همراه داشت بسیار به مقصد و نوع سفر بستگی دارد. در برخی کشورها دسترسی داشتن به دارو سخت‌تر است و یا بهداشت در آنها به‌خوبی رعایت نمی‌شود و به همین دلیل بردن برخی از داروها اهمیت بسیاری دارد. همچنین در کشورهای دیگر نام داروها ممکن است با نام داروی فرد متفاوت باشد و یا فرد برای تهیه آن به نسخه و موارد دیگر نیاز پیدا کند. عدم دسترسی به داروخانه و موارد این‌چنینی نیز بر اهمیت به همراه داشتن داروهای موردنیاز اضافه می‌کند. از جمله داروهایی که بهتر است حتماً به همراه داشته باشید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

داروهای تجویزی پزشک

در هر سفری چه تور داخلی و چه تور خارجی مسافر باید حتماً داروهایی که پزشک تجویز کرده را به همراه داشته باشد. اگر دارو نیاز هر روزه شماست باید مقداری از آن را در کیف‌دستی‌تان قرار دهید و باقی را نیز برای ادامه سفر در چمدان بگذارید. همچنین کپی نسخه یا شماره‌تلفن پزشک خود را محض اطمینان با خود به همراه داشته باشید.

داروهای بدون نسخه

داروهای بدون نسخه از جمله داروهایی هستند که در طول سفر با توجه به مقصد ممکن است به آنها نیاز داشته باشید. برخی از مهم‌ترین این داروها به شرح زیر هستند:
آنتی هیستامین
برخی مواقع ممکن است یک محیط جدید باعث ایجاد آلرژی در فرد شود. آنتی‌هیستامین‌هایی مانند «لوراتادین» و «دیفن هیدرامین» می‌توانند باعث کاهش آلرژی شوند.
داروی ضد اسهال
امتحان کردن غذاهای جدید در تور خارجی و یا عدم رعایت بهداشت در بسیاری از رستوران‌ها ممکن است باعث ابتلا مسافر به اسهال شود. داروهای ضداسهال مانند «لوپرامید» و «بیسموت ساب سالیسیلات» برای کنترل این مسئله لازم هستند.
ملین‌ها
بسیاری از مسافران به‌خصوص در تور خارجی ممکن است به دلیل تغییر رژیم، دچار یبوست شوند. برای کنترل این مسئله نوشیدن آب کافی و داشتن یک رژیم پر فیبر کمک‌کننده است. اگر یبوست شدید باشد استفاده از ملین ملایمی مانند «بیزاکودیل» می‌تواند به درمان یبوست کمک کند.
داروی سرماخوردگی
سرماخوردگی به‌خودی‌خود برطرف می‌شود؛ اما برای تسکین آبریزش بینی، گرفتگی بینی و خارش چشم می‌توان از دارو استفاده کرد. داروهای همچون «سودوافدرین» و «گایافنزین» در این مواقع کاربردی هستند. همچنین در صورت داشتن سرفه می‌توان از داروهای سرکوب‌کننده سرفه نیز استفاده کرد.
داروی بیماری حرکت
بسیاری از مسافران در داخل قطار، هواپیما، اتومبیل، کشتی و قایق ممکن است دچار تهوع یا سرگیجه شوند. برای کنترل این مسئله می‌توان از داروی «دیمن هیدرینات» و «اسکوپولامین» استفاده کرد.
داروی ضددرد و تب بر
داروهای ضددرد و تب بر نیز از جمله داروهایی هستند که باید آنها را در تور خارجی به همراه داشت. در طول سفر مسافران می‌توانند سردرد ناشی از جت لگ (پرواززدگی)، پادرد ناشی از راه رفتن، و یا کمردرد ناشی از بلند کردن چمدان را تجربه کنند. همه این دردها و مشکلات می‌توانند سفر را با اختلال مواجه کنند. مصرف یک داروی ضددرد و تب بر مانند «استامینوفن» یا «ایبوپروفن» در این مواقع می‌تواند بسیار مؤثر باشد.
پماد و کرم
مسافران تور خارجی بهتر است در لوازم خود پمادهای آنتی‌بیوتیک مانند «نئوسپورین» یا «باسیتراسین» و کرم «OTC هیدروکورتیزون» به همراه داشته باشند. این موارد به‌خصوص در هنگام تورهای طبیعت‌گردی که احتمال به‌وجودآمدن جراحت و خراش‌های جزئی بیشتر است، توصیه می‌شود.
داروی خواب‌آور
پرواز طولانی در تور خارجی بسیار اتفاق می‌افتد و می‌تواند روند خواب افراد را مختل کند. استفاده از داروهای خواب‌آوری همچون «ملاتونین» می‌تواند باعث تنظیم خواب شود. ملاتونین در واقع یک هورمون طبیعی در بدن است و امروزه به شکل مکمل نیز تولید می‌شود. این دارو باعث وابستگی نمی‌شود و می‌توان از آن برای تنظیم چرخه خواب در طی سفر استفاده کرد. این مکمل باید ۳۰ دقیقه قبل از خواب مصرف شود.

سایر داروها و لوازم بهداشتی موردنیاز

جدای از داروها و پمادها، لوازم بهداشتی دیگری نیز لازم هستند. از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
- چسب‌زخم
- پروکسید هیدروژن
- بانداژ
- قیچی با نوک ‌گرد
- دستکش یکبار مصرف
- دماسنج پزشکی
- ژل یا محلول ضدعفونی‌کننده
- کرم ضدآفتاب
- ژل آلوورا
- اپی نفرین تزریقی (برای مسافران مبتلا به آلرژی شدید)
چگونه از داروها در هنگام سفر مراقبت کنیم؟
پیش از شرکت در تور خارجی از دکتر داروساز در مورد نحوه نگهداری از داروها حتماً سؤال کنید. داروها را در یک کیف مخصوص و در دمای متعادل و دور از نور خورشید قرار دهید.

لوازم شخصی موردنیاز سفر

لوازم شخصی موردنیاز سفر همان‌طور که نامش نشان می‌دهد در واقع وسیله‌هایی هستند که به شکل شخصی استفاده می‌شوند. از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
- مدارک شناسایی
- شارژ لوازم الکترونیک
- هندزفری
- لوازم آرایشی و بهداشتی (ضدآفتاب، کرم مرطوب‌کننده، ضدعفونی‌کننده، مسواک و خمیردندان)
- لباس مناسب
- پتوی مسافرتی
- حوله

سخن آخر

آشنایی با دارو و لوازم شخصی سفر برای مسافران و به‌خصوص افرادی که با تور خارجی به سفر می‌روند بسیار اهمیت دارد. در هنگام سفر با تور خارجی دسترسی به بسیاری از داروها سخت و از طرفی زمان‌بر است. همراه بردن داروها و لوازم موردنیاز می‌تواند امنیت خاطر بیشتری برای فرد به وجود آورد و باعث شود سفر لذت‌بخش‌تری را تجربه کند.
اگر مقصد مشخصی دارید و می‌خواهید بدانید چه داروهای خاصی مورد نیازتان است، می‌توانید با مشاوران آژانس گردشگری دالاهو مشورت کنید.



1398/01/28 | کد مطلب: 2507
برچسب‌ها: نکات سفر
یاسمن شکرگزار
نویسنده، علاقمند به سفر، گردشگری، کتاب و موسیقی

تهیه و تدوین: تحریریه دالاهو
لطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.
برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.


  • به اشتراک بگذارید:



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
fa.rafizade@gmail.com
1397/11/09 11:28
با سلام میخواستم بدونم همراه داشتن دارویی مثل داروی اعصاب در مرز آذربایجان یا ارمنستان ایجاد مشکل نمی کند؟ چون من شنیدم اجازه ورود داروی اعصاب داده نمیشه و زندان داره، درسته؟من چون مشکل صرع داشتم و با دارو کنترل میشه، باید همراهم باشه
پاسخ دهید...
واحد تولید محتوای دالاهو
1397/11/17 15:42
دوست عزیز
سلام
در این مورد اطلاعی نداریم، در صورت تمایل می‌توانید از سفارت مربوطه در تهران سوال کنید.
با تشکر از پیام شما
برای اینکه مطالب بعدی وبلاگ دالاهو را از دست ندهید در خبرنامه ثبت‌نام کنید.
ثبت‌نام
با وارد کردن ایمیل خود مطالبی خواندنی و جذاب دریافت کنید.