تنها یک بار زندگی می‌کنیم...
021 4166 3000

غار آبی علیصدر

44 رای شما هم امتیاز بدهید!

تورهای آینده دالاهو برای این مقصد
مــشاهــده هــمه تــورها

تور داخلی

تور غار علیصدر سفر به کجاست؟

تور غار علیصدر شما را به دل یکی از اسرارآمیزترین پدیده‌های طبیعی در داخل ایران می‌برد. این تور سفری به یکی از بزرگ‌ترین غارهای آبی ایران و جهان است که از معدود غارهای آبی قابل قایقرانی در جهان به شمار می‌رود. این تور داخلی شما را به دل غاری می‌برد که قدمت آن به میلیون‌ها سال پیش باز می‌گردد و یکی از شگفتی‌های طبیعت محسوب می‌شود.
در این سفر هیجان‌انگیز مسافران به دل دهلیزهای متعدد و دالان‌های پر پیچ‌وخم رهسپار می‌شوند و در پس هر پیچ با شگفتی طبیعی دیگری مواجه می‌گردند.
غار علیصدر در همدان تنها غار تالابی ایران به شمار می‌رود که در دامنه شمالی سلسله جبال زاگرس و در عمق ارتفاعات «ساری‌قیه» قرار دارد. قدمت سنگ‌های غار علیصدر به دوره دوم زمین‌شناسی؛ یعنی دوره ژوراسیک (۱۹۰ تا ۱۳۶ میلیون سال پیش) نسبت داده می‌شود. این غار در سال ۱۳۸۷ به عنوان بیست و سومین اثر طبیعی در فهرست میراث طبیعی ایران به ثبت رسیده است.
غار علیصدر مسافران تور داخلی را به گذرگاه‌های ممتد آبی و دریاچه وسیع و قابل قایقرانی دعوت می‌کند. این غار در این گذرگاه‌ها خیره‌کننده‌ترین مناظری را در مقابل چشمان مسافران ترسیم می‌کند که تنها در تعداد معدودی از غارهای جهان در استرالیا و فرانسه قابل دیدن هستند.
از عجایب این غار این است که به شکل کاملاً طبیعی تشکیل شده و بشر در ساخت آن هیچ‌گونه نقشی نداشته است. اشکال متنوع و جذاب دیواره‌های این غار از جاذبه‌های آن هستند که با نام‌های گل‌کلمی، سوزنی، نی غار، برفک، پنجه اژدها، میدان ستون‌ها، پنجه عقاب، آبشار سنگی، شیر غار، دروازه غار و تخت‌جمشید شناخته می‌شوند. در واقع این اشکال رسوبات آهکی هستند که به صورت «استالاکتیت‌ها» یا «چکنده‌ها» نمایان شده‌اند.
از دیگر جاذبه‌های این غار طولانی آبی است که در کف این غار در جریان است. این آب از چشمه‌های زیرزمینی و ریزش‌های جوی که از دیواره‌ها و سقف غار به درون آب می‌ریزد تشکیل می‌شود. این آب در قسمت‌های مختلف غار بین نیم تا ۱۴ متر عمق دارد و حتی عمق برخی از حفره‌های زیرزمینی آن به ۴۰ متر نیز می‌رسد. این آب بدون رنگ و مزه است؛ اما املاح آهکی فراوانی در آن وجود دارد که باعث می‌شود نتوان آب را نوشید.
غار علیصدر نزدیک به ۱۲ کیلومتر طول دارد و به دلیل صعب‌العبور بودن تنها ۳ کیلومتر از آن قابل‌دستیابی است.
آن‌طور که روایت می‌شود این غار در سال‌های بسیار دور پناهگاه انسان‌ها بوده است و در سال‌های نزدیک‌تر مردم روستای علیصدر از آب آن استفاده می‌کردند. این غار برای اولین بار در سال ۱۳۴۲ توسط ۱۴ نفر مورد کاوش قرار گرفت و در سال ۱۳۴۶ خبر کشف آن در رسانه‌های ملی منتشر شد.
غار علیصدر بر طبق اسناد موجود به نام روستای «علی سرد» نام‌گذاری شده بود؛ اما در سال ۱۳۵۰ نام آن را به اشتباه بر روی تابلوی راهنمای پروژه، «علیصدر» درج کردند و پس از آن این غار را علیصدر نامیدند.
در غار علیصدر فقط تک‌سلولی‌ها و جلبک‌ها و یک جانور سخت‌پوست که آن را «نیفارگوس علیصدری» نامیده‌اند زندگی می‌کنند و موجود زنده دیگری در آن وجود ندارد.

مسیر غار علیصدر

مسافرانی که در تور داخلی غار علیصدر شرکت کرده‌اند با اتوبوس توریستی از تهران به سمت همدان حرکت خواهند کرد و به این غار جادویی خواهند رسید. این غار در روستای علیصدر شهرستان «کبودرآهنگ» استان همدان قرار گرفته و حدود یک ساعت با شهر همدان فاصله دارد.

بهترین فصل سفر با تور غار علیصدر کی است؟

همدان استان سردسیری است و به همین دلیل در فصل‌های سرد سال سفر به مناطق کوهستانی آن پیشنهاد نمی‌شود. بهترین زمان برای شرکت در تور داخلی غار علیصدر ماه‌های گرم سال است. به دلیل اینکه فضای داخل غار علیصدر هوای خنکی دارد می‌توان کمی از گرمای ماه‌های سال به داخل آن پناه برد.

دیدنی‌های غار علیصدر کجاست؟

غار علیصدر خود به تنهایی یک جاذبه گردشگری است و می‌توانید تمام وقت خود را تمام‌وکمال برای دیدن آن بگذارید. اگر فرصت بیشتری داشتید می‌توانید به دیدن «دهکده طبیعت علیصدر» بروید که در سال ۱۳۹۷ در زمینی به وسعت ۴ هکتار احداث شده و می‌توانید در آن انواع حیوانات وحشی، پستانداران، دوزیستان و پرندگان را ببینید. «لالجین» که آن را پایتخت سفال جهان می‌شناسند از دیگر جاهایی است که می‌توانید به دیدنش بروید و سفال‌های بسیار زیبایش را خریداری کنید. «هگمتانه» از دیگر جاهای تاریخی همدان که قدمت آن به بیش از ۳ هزار سال پیش باز می‌گردد از دیگر جاهای دیدنی است که می‌توانید به سراغش بروید. هگمتانه نخستین پایتخت ایران بوده و دیدن بقایای آن می‌تواند برایتان بسیار خاص باشد.

غذاهای محلی تور غار علیصدر چیست؟

به بخش خوشمزه غذاهای تور غار علیصدر می‌رسیم که غذاهای سنتی همدان هستند. از جمله غذاهای محلی همدان کباب لذیذ «سرداشی» است که آن را با گوشت گوسفندی می‌پزند و شباهت بسیاری به کباب تابه‌ای دارد. آبگوشت معطر «قرمه» از دیگر غذاهای خوشمزه همدان است که ترکیبی از آبگوشت و قورمه سبزی است و طعم بسیار لذیذ آن را باید بچشید. «کوفته همدانی» غذای دیگری است که عطر و طعم بی‌نظیری دارد و نمی‌توانید آن را با کوفته‌تبریزی مقایسه کنید. خورشت ملس «غوره بادمجان» از دیگر خوشمزه‌هایی است که باید حتماً در این تور داخلی طعم آن را بچشید.

چه وسایلی برای تور غار علیصدر برداریم؟

رای شرکت در تور داخلی غار علیصدر حتماً یک کفش پیاده‌روی مناسب به همراه داشته باشید. یک کیف یا کوله‌پشتی که بتوانید لوازم شخصی، دارو و یک دست لباس گرم در آن بگذارید توصیه می‌شود. اگر می‌خواهید از زیبایی داخل غار عکس‌های زیبایی بگیرید پس حتماً دوربین عکاسی با خودتان ببرید. می‌توانید «کتاب گویای جلوه‌های ایران» که در جلد ۲۷ به غار علیصدر پرداخته را بر روی گوشی خود داشته باشید و در طول مسیر با گوش دادن به آن در مورد این غار بیشتر بدانید.

سفر با تور غار علیصدر برای چه کسانی مناسب است؟

در تور داخلی غار علیصدر همه افراد بالای ۷ سال می‌توانند شرکت کنند. در این تور داخلی مسافران یک ساعت راهپیمایی در مسیر بدون شیب دارند که باید با توجه به آن در تور غار علیصدر شرکت کنند. این سفر برای آنهایی که عاشق سفر به مرکز زمین هستند؛ می‌تواند یک تجربه جدید و به‌یادماندنی باشد.

غار علیصدر را حداقل در چند روز بگردیم؟

تور غار علیصدر توسط آژانس گردشگری دالاهو در یک روز برگزار می‌شود و در مدت زمانی که برای آن در نظر گرفته شده افراد می‌توانند از این غار پرپیچ‌وخم و طولانی به راحتی دیدن کنند.

در سفر با تور غار علیصدر کجا بمانیم؟

مسافرانی که با تور داخلی غار علیصدر دالاهو به این منطقه سفر می‌کنند نیازی به اقامت شبانه نخواهند داشت. افرادی که به شکل شخصی به این منطقه سفر می‌کنند، می‌توانند در سوئیت‌های این مجموعه که در محوطه بیرونی غار ساخته شده بمانند و یا خود را به روستا برسانند و در خانه‌های محلی و اقامتگاه‌های بوم‌گردی اقامت کنند.

قبل از تور غار علیصدر بدانید

مسافران تور داخلی نکات زیر را بهتر است در نظر داشته باشند:
• برای ورود به غار علیصدر نیاز به خرید بلیط هست و همچنین ساعات بازدید را باید در نظر گرفت. این ساعات بازدید در شش ماهه اول سال از ۸ صبح تا ۶ عصر و در شش ماهه دوم از ۸ صبح تا ۳ ظهر است.
• در کنار غار علیصدر امکانات مختلفی همچون بازارچه‌های صنایع‌دستی، رستوران‌های مختلف، سرویس بهداشتی و پارکینگ وجود دارد.
• هوا در داخل غار حدود ۱۲ درجه سانتیگراد است و افراد بهتر است لباس مناسب به همراه داشته باشند.
• در داخل غار تلفن همراه آنتن ندارد.
• در داخل غار افراد اجازه عکاسی دارند؛ اما این کار باید بدون فلش دوربین انجام شود.

سوغات و صنایع‌دستی تور غار علیصدر

در هنگام سفر با تور داخلی غار علیصدر شما می‌توانید از صنایع‌دستی استان همدان که در بازارچه غار به فروش می‌رسد یادگاری‌های خاصی با خود به خانه بیاورید. سفال، گیوه، گلیم، صنایع چوبی و چرم همدان از آثار دستی هستند که می‌توانید به سراغشان بروید. از جمله خوراکی‌های خوشمزه همدان می‌توانیم به باسلق، انگشت‌پیچ، حلوا زرده و نان کماج اشاره کنیم که می‌توانید برای خود یا عزیزانتان خریداری کنید.

 

نسخه انگلیسی تور غار علیصدر: Ali Sadr cave system






بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
ناشناس
1398/06/27 15:16
عالی ماخودمون رفتیم خیلی قشنگ است بلیت غار40000تومان است
پاسخ دهید...
حمید خاکی
1398/05/03 18:47
ون 12 نفره سقف بلند صفرقابل توجه عزیزانی که تمایل دارند بدون دق دقه و صرف وقت زیاد برای یافتن محل دیدنی مورد علاقه خود راحت بنشینند و از تمامی لحظات بهره ببرند و از تمامی مناطق زیبای همدان(غار شگفت انگیز علیصدر،آرامگاه بابا طاهر،بوعلی،گنبد علویان،گنجنامه،تپه هگمتانه،تله کابین گنجنامه،روستای سیاحتی
پاسخ دهید...
ناشناس
1391/06/27 16:07
خیییییییلی قشنگ بود
پاسخ دهید...