تنها یک بار زندگی می‌کنیم...
021 4166 3000

ریگ زرین و خرانق تا عقدا

24 رای شما هم امتیاز بدهید!

تجربه همسفران
شما می‌توانید 316 اُمین نفر باشید که با دالاهو به این سفر می‌رود. این تور 13 بار اجرا شده‌است. مشاهده سوابق
خبرم کن!
برای این مقصد در حال حاضر سفری وجود ندارد اما چنانچه علاقمند هستید می‌توانیم به محض اضافه شدن این سفر در بین سفرهای دالاهو به شما نیز خبر بدهیم!
نام
نام خانوادگی
تعداد
نفر
تلفن همراه
ایمیل

تورهای داخلی

ریگ زرین و خرانق کجاست؟

روستای خرانق در استان یزد، مقصد نخست ما در این سفر است. این روستا جایی در شمال یزد، در مسیر اردکان به طبس، قرار دارد. روستای خرانق از قدمتی طولانی برخوردار است و جاذبه‌های زیادی در دل خود جای داده. از جاذبه‌های این روستا بازدید می‌کنیم و راهی ریگ زرین، مقصد دوم سفرمان می‌شویم.

ریگ زرین، تکه زیبایی از ایران است.

چرا ریگ زرین و خرانق خاص است؟

قدم زدن در میان خانه‌های خشت و گلی، لمس شن‌های روان زیر پا، دیدن آسمان پر ستاره کویر و گوش سپردن به تاریخ بناهای قدیمی همه و همه ما را برای سفر به این مناطق تشویق می‌کنند. آشنایی با زیارتگاه زرتشتیان و دیدن مراسم آن‌ها از نزدیک و بازدید از یکی از قنات‌های ثبت یونسکو از دیگر دلایلی هستند که باید ریگ زرین و خرانق را برای سفر انتخاب کنیم.

در ریگ زرین و خرانق چه می‌بینیم؟

عبادتگاه زرتشتیان(پیر سبز چک چک)

در میان کوه‌های اردکان و انجیره، زیارتگاهی است که به پیر سبز معروف است. هرسال، مراسم مختلفی در این زیارتگاه برگزار می‌شود و زرتشتیان را از سراسر جهان دور هم جمع می‌کند. معماری این زیارتگاه تماشایی است. کف آن مرمر و از سقفش قطرات آب چکه می‌کند؛ احتمالا دلیل نام‌گذاری این زیارتگاه همین موضوع است. در زیارتگاه پیر سبز چک چک، با آیین و سازه‌های زرتشتی آشنا شوید.

در میان کوه‌های اردکان و انجیره، زیارتگاهی است که به پیر سبز معروف است.

روستای خرانق

وجود کاروانسرا، منارجنبان، پل و غیره نشان از پررونق بودن این روستا در زمان‌های گذشته دارد. بافت تاریخی و خشت و گلی این روستا قابل‌توجه است. هم‌چنین جاذبه‌هایی مانند کاروانسرا، پل آجری و... باعث شده این روستا به مقصدی پرطرفدار در بین گردشگران تبدیل شود.

بافت تاریخی خرانق.

ریگ زرین

بعد از بازدید از جاذبه‌های روستای خرانق راهی ریگ زرین می‌شویم. این کویر میان کویر بافق، روستای ساغند و روستای بیاضیه واقع شده است. ریگزارهای این کویر تماشایی است؛ ارتفاع برخی از آن‌ها به اندازه‌ای است که از دور مانند کوه به نظر می‌رسد. ریگ زرین در میان ارتفاعاتی قرار گرفته و به دو نیمه شمال و جنوب تقسیم می‌شود. قدم زدن روی شن‌های روان، تماشای آسمان پرستاره کویر، دورهمی ‌در کویر همه از جذابیت‌های سفر به ریگ زرین هستند.

ریگ زرین میان کویر بافق، روستای ساغند و روستای بیاضیه واقع شده است.

بافت قدیم عقدا

عقدا نام روستایی میان یزد و نائین است. این روستا به خاطر بناهای تاریخی‌اش شهرت دارد: بناهایی به یاد مانده از دوره‌های مختلف تاریخی که نشان از اهمیت  روستای عقدا در این دوره‌ها دارد. قدم زدن در میان کوچه‌باغ‌های خشت و گلی و تماشای بافت قدیمی ‌این شهر از تجربه‌های ناب این سفر است.

عقدا روستایی میان نائین و یزد.

بازدید از قنات زارچ

قنات‌های ایرانی ارزش جهانی دارند و 11 عدد از این قنات‌ها به ثبت جهانی رسیده‌اند. معماری، عمق و طول منحصر به فرد این‌ قنات‌ها مورد توجه جهانیان قرار گرفته‌. می‌گویند قنات زارچ طولانی‌ترین قنات ثبت یونسکوی کشورمان است. این قنات از حوالی روستای فهرج سرچشمه می‌گیرد، روستاها را یکی یکی پشت سر می‌گذارد، از شهر یزد و مسجد جامع آن می‌گذرد تا به زارچ برسد. مربعی بودن مقطع این قنات نشان از باستانی بودن آن دارد. این قنات در زارچ، سه تونل زیرزمینی دارد. شیرین، شور و ابراهیم خویدکی نام این تونل‌ها است. البته امروزه فقط تونل شور آب‌دهی دارد.

می‌گویند قنات زارچ طولانی‌ترین قنات ثبت یونسکوی کشورمان است.

کی به ریگ زرین و خرانق سفر کنیم؟

ریگ زرین و خرانق جزو مناطق گرمسیر و کویری کشورمان هستند. این مناطق تابستان‌های بسیار گرمی‌ دارند. بهترین زمان سفر به این مناطق از اوایل پاییز آغاز می‌شود و تا اوایل بهار ادامه دارد. در این فصول از تنفس هوای معتدل این مناطق لذت ببرید.

در ریگ زرین و خرانق با خود چه چیزهایی ببریم؟

برای سفر چندروزه به ریگ زرین و خرانق مجهز سفر کنید. کوله سبکی بردارید، وسایل ضروری و شخصی‌تان را در آن بگذارید. کفش راحت و لباس خنک بپوشید. کلاه آفتاب‌گیر، کرم ضد آفتاب از دیگر وسایل ضروری برای این سفر هستند. دوربین عکاسی برای عکاسی از مناطق مختلف را فراموش نکنید. البته مواظب باشید شن‌های کویر داخل دوربین‌تان نرود.

در پایان، یادمان باشد چیزی جز خاطرات شیرین و ردپای‌مان بر روی شن‌های روان به جا نگذاریم. حتما کیسه زباله به همراه داشته باشیم و مراقب این طبیعت زیبا باشیم.

 


  • عکس‌های بیشتر
  • عکس‌های بیشتر
  • عکس‌های بیشتر
  • عکس‌های بیشتر
  • عکس‌های بیشتر
  • عکس‌های بیشتر




بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل

در حال حاضر تور ریگ زرین و خرانق تا عقدا نداریم اما اگر مشخصات تماست رو ثبت کنی، قول می‌دیم وقتی سفر جدید برنامه‌ریزی کردیم، قبل از همه بهت خبر بدیم.

نفر