تنها یک بار زندگی می‌کنیم...
021 4166 3000

نیایشگاه پیر سبز چک چک کجاست؟

چَک‌چَک یا چکچکو یکی از زیارتگاه‌های مهم زرتشتیان است. پیر سبز چک چک در استان یزد و شهرستان اردکان در میان کوه‌های اردکان و انجیره قرار دارد. زرتشتیان در شهر یزد زیارتگاه دیگری هم دارند اما یکی از شناخته‌شده‌ترین آنها پیر سبز چک چک در اردکان یزد است. شکل و موقعیت خاص قرار گیری این اقامتگاه سبب افزایش شهرت آن شده است. پیر سبز چک چک لقب دیگری است که زرتشتیان به این اقامتگاه داده‌اند. از انجایی که زیارتگاه پیر سبز چک چک محل راز و نیاز و دعای مراجعین است با قرا گرفتن دراین فضا می‌توانید اتمسفر عرفانی و مثبت آن را حس کنید.  افسانه‌های بسیاری درباره ساختن این زیارتگاه وجود دارد که یکی از آنها به داستان نیک بانو دختر یکی از شاه‌دخت‌های ساسانی برمی‌گردد؛ آدرس دقیق پیر سبز چک چک به همراه عکس‌های این زیارتگاه زرتشتیان ونقشه قرار گرفتن محل زیارتگاه پیر سبز را می‌توانید در ادامه مطلب ببینید. در میان جاذبه‌های تماشایی شهر یزد زیارتگاه پیر سبز چک چک از جمله دیدنی‌هاییست که پیشنهاد می‌کنیم سری به آن بزنید. 

 

تورهای داخلی

زمان بازدید از چک چک یزد چه وقت است؟ 

یکی از پربازدیدترین تاریخ‌ها برای نیایشگاه پیر سبز چک چک در خرداد ماه است. زرتشتیان هر ساله از روز ۲۴ خرداد به مدت چهار روز در این زیارتگاه دور هم جمع شده و به نیایش می‌پردازند. هر سال همزمان با جشن مهرگان در این زیارتگاه جشن برگزار می‌شود و زرتشتیان بسیاری در این مکان گرد هم می‌آیند. هر سال، زرتشتیان تمام دنیا، بین چهاردهم تا هجدهم ژوئن برای انجام مراسم مذهبی در اینجا جمع می‌شوند. از مراسم ویژه‌ این مکان می‌توان به خواندن اوستا و نیایش اهورامزدا، پختن نوعی آش و غذاهای دیگر برای نذورات و دستگیری از مستمندان اشاره کرد.

نیایشگاه پیر سبز چک چک هر ساله در تاریخ 24 تا 28 خرداد محل گردهمای زرتشتی‌ها و حتی برگزاری مراسم عروسی است.

علت انتخاب چک چک بر روی نام این زیارتگاه چیست؟

گفته می‌شود نام «چک چک» یا «چک چکو» از صدای قطره‌های آبی گرفته شده که از صخره‌ای می‌چکد و اکنون به درون یک منبع ذخیره هدایت می‌شود. 

امکانات رفاهی پیر سبز چک چک برای سفر چطور است؟

نیایشگاه پیر سبز امکانات رفاهی مانند برق، آب آشامیدنی و تعدادی اتاق دارد که برای استراحت ساخته شده که به آن‌ها «خیله» می‌گویند. در داخل یکی از اتاق‌ها چاهی به ژرفای بیش از ۵۰ متر وجود دارد که زرتشتیان به نیت برآورده شدن حاجتشان، نخی را بر دور طناب این چاه گره می‌زنند. مسیر منتهی به زیارتگاه 360 پله دارد که برای رسیدن به زیارتگاه باید طی کنید.

محل قرارگیری خاص نیایشگاه پیر سبز چک چک از دلایل شهرت این اقامتگاه است.

داستان ساخته شدن پیر سبز چک چک چیست؟

بر اساس باورهای مردم، این مکان مقدس جایگاه پنهان شدن "حیات بانو یا نیک بانو"، یکی از شاه دخت‌های ساسانی است که در هنگام حمله‌ی تازیان به این مکان گریخته و پناه گرفته بود و بعدها چوپانی او را در خواب می‌بیند و نیک بانو به او می‌فرماید تا بنای پیر سبز را بنیان گذارد. در این نیایشگاه درخت کهن‌سالی وجود دارد که به باور زرتشتیان، این درخت عصای نیک بانو دختر یزدگرد آخرین پادشاه ساسانی است که پس از فرورفتن در زمین به درخت بزرگی تبدیل‌شده است. یکی از کنیزان نیک بانو به نام گوهر بانو (مروارید) نیز در چند کیلومتری وی مدفون است که با نام پیر هریشت معروف است. 

 

پیر سبز چک چک بر اساس باورهای مردم محا پنهان شدن یکی از شاه دخت‌های ساسانی است.

 

با مراجعه به نقشه زیر می‌توانید از آدرس دقیق چک چک یزد مطلع شوید:



1399/12/02 | کد مطلب: 475
برچسب‌ها: جاذبه‌های دیدنی
هانیه کاظمی

مهندس برق، ارشد مدیریت، عاشق ورزش، موسیقی، مطالعه و تماشای فیلم


گردآوری و تنظیم: تحریریه دالاهو
لطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.
برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.


  • به اشتراک بگذارید:



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
مهرگان
1394/04/21 15:36
بسیار خوب....در مورد مراسمی ک انجام میشه اگر بنویسید سپاسگزار میشم
پاسخ دهید...
برای اینکه مطالب بعدی وبلاگ دالاهو را از دست ندهید در خبرنامه ثبت‌نام کنید.
ثبت‌نام
با وارد کردن ایمیل خود مطالبی خواندنی و جذاب دریافت کنید.