تنها یک بار زندگی می‌کنیم...
021 4166 3000

راه و رسم تنها سفر کردن

تنها سفر کردن راه ورود به جهانی است که سایر روش‌های سفر کردن این امکان را برای فرد ایجاد نمی‌کنند. گاهی مواقع تنها سفر کردن اقدامی ضروری برای افراد است تا به آگاهی‌های بیشتری از خود و جهان برسند. با وجود مزایای تنها سفر رفتن، بسیاری از افراد به آن توجهی ندارند. گاهی نیز نگرانی‌های سفر انفرادی در مورد تنهایی، امنیت و موارد دیگر مانع از این کار می‌شود. سفر به تنهایی شاید برای اولین‌بار ترسناک باشد؛ اما تجربه‌ای بی‌نظیر است که باید آن را در زندگی امتحان کرد. برای تنها سفر کردن باید نکاتی را آموخت تا این سفر که راه ورود شما به دنیایی جدید است بسیار دوست‌داشتنی شود.

تنها سفر برویم؟

آموختن راه و رسم تنها سفر کردن بسیار اهمیت دارد. این راه و رسم کمک می‌کند تا فرد بتواند با اطمینان خاطر بیشتری دست به این تجربه جدید بزند. سفر انفرادی باعث رشد اعتمادبه‌نفس، درک بهتر از خود، و رشد شخصیت می‌شود و به همین دلیل آموختن یک سفر انفرادی برای هر فردی ضروری است.

تنها سفر کردن تجربه جذابی است که باید آن‌را امتحان کنید


اقدامات ضروری برای سفر انفرادی با توجه به همه مقصدها یکی نیست و به همین دلیل توصیه می‌شود قبل از سفر در مورد هر مقصد تحقیقات خاصی انجام شود. به‌صورت کلی اما اصولی وجود دارد که باید آنها را در نظر گرفت. در ادامه هر آنچه را که باید در مورد راه و رسم سفر انفرادی بدانید با شما در میان می‌گذاریم.

یک مقصد مناسب را انتخاب کنید

یکی از نکات مهم برای سفر انفرادی انتخاب مقصد مناسب است. باید مقصدی را انتخاب کنید که مناسب این نوع سفر هستند. گشت‌وگذار به تنهایی در برخی از کشورها به دلیل اینکه صنعت گردشگری در آنها رونق بیشتری دارد، راحت‌تر است. در این کشورها حمل‌ونقل عمومی سطح بالایی دارد، و مردم در بسیاری مکان‌ها به انگلیسی صحبت می‌کنند و شما می‌توانید با آنها ارتباط بگیرید. در این مکان‌ها همچنین مسافران از تورهای دیگر در هتل‌ها، هاستل‌ها و سایر اقامتگاه‌ها وجود دارند و امکان ملاقات با افراد جدید را به دست می‌آورید.

انتخاب مقصد مناسب برای سفر انفرادی بسیار مهم است

 

زبان محلی مقصد را در نظر بگیرید

آشنا بودن به زبانی که قصد سفر به آنجا را دارید می‌تواند بسیار هیجان‌انگیز باشد؛ زیرا فرصت مناسبی برای تمرین کردن زبان محسوب می‌شود. اگر به زبان انگلیسی آشنا هستید بهتر است به مقاصدی سفر کنید که زبان آنها انگلیسی است و یا مقاصدی که به این زبان آشنا هستند. اگر قصد سفر به کشورهایی را دارید که به‌هیچ‌عنوان به زبان انگلیسی صحبت نمی‌کنند، بهتر است با برنامه‌های آموزش زبان، مقدماتی از این زبان‌ها را فرابگیرید تا بتوانید ارتباط برقرار کنید.

از قبل برنامه‌ریزی کنید

زمانی که مقصد را تعیین کردید، برنامه‌ریزی برای سفر را آغاز کنید. در ابتدا پروازها و قیمت‌ها را مقایسه کنید تا بتوانید بلیت مناسبی خریداری کنید. سپس مدارک خود را برای رفتن بررسی کنید و در مورد امنیت فرودگاه تحقیق کنید تا مطمئن شوید که چگونه می‌توانید از فرودگاه به محل اقامت برسید.

یک برنامه پشتیبان یا دوم داشته باشید

وقتی سفر می‌کنید، همه چیز همیشه طبق برنامه پیش نمی‌رود. معمولاً پروازها با تأخیر انجام می‌شوند یا لغو می‌شوند و مشکلات دیگر به وجود می‌آید. بسیار ساده‌لوحانه است که تصور کنید همه چیز طبق برنامه پیش خواهد رفت. پس از برنامه‌ریزی سفر، یک برنامه پشتیبان داشته باشید تا به طور مثال بدانید اگر نتوانستید تاکسی بگیرید چه جایگزینی دارید، اگر پرواز تأخیر داشت باید چه اقدامی انجام دهید. این موارد کمک می‌کنند در طول سفر آرامش خاطر داشته باشید.

 

در سفر انفرادی برنامه دومی را نیز برای خود درنظر داشته باشید

اعتبار پاسپورت و نیاز به دریافت ویزا را بررسی کنید

یکی از نکات مهم دیگر برای سفر انفرادی در تور خارجی و یا به شکل انفرادی بررسی اعتبار پاسپورت است. اگر پاسپورت ندارید برای دریافت آن اقدام کنید؛ زیرا ممکن است چند هفته زمان ببرد. اگر پاسپورت دارید حتماً تاریخ آن را بررسی کنید. بیشتر مقاصد بین‌المللی نیاز به حداقل ۶ ماه اعتبار پاسپورت پس از سفر شما دارند.
پس از پاسپورت باید نیاز به ویزا را بررسی کنید. شرایط ویزا در هر کشوری خاص است و بر اساس ملیت مسافر تعیین می‌شود. برای بسیاری از کشورها نیازی به ویزا نیست و برخی دیگر نیاز به صدور ویزا پیش از سفر دارند.

قبل از سفر تمام مدارک خود را به‌دقت بررسی کنید

بیمه مسافرتی خریداری کنید

بسیار مهم است که پیش از سفر بیمه مسافرتی تهیه کنید. سفر بدون بیمه مسافرتی می‌تواند بسیار استرس‌زا باشد. به هر دلیلی اگر در کشور مقصد، با مواردی همچون نیاز به اقدامات پزشکی، گم کردن مدارک، دزدی و یا حتی تأخیرهای هواپیما مواجه شوید، بیمه مسافرتی همه را جبران خواهد کرد.

اقامتگاه خود را رزرو کنید

به کسانی که به سفر انفرادی می‌روند توصیه می‌شود که هاستل‌ها را برای اقامت انتخاب کنند. هاستل‌ها نه‌تنها قیمت مناسبی دارند؛ بلکه بیشتر در مکان‌های مرکزی شهرها قرار گرفته‌اند و از طرفی امکان ملاقات با مسافران دیگر را به افراد می‌دهند. بهتر است هاستل‌ها را از قبل رزرو کنید تا مطمئن شوید پس از رسیدن به مقصد اقامتگاه مناسبی در اختیار دارید. اگر یک تور خارجی را برای سفر انتخاب کرده‌اید اقامتگاه شما توسط تور مشخص می‌شود و فقط کافی است اقامتگاه خود را تحویل بگیرید.

چمدان خود را بسیار فکر شده ببندید

بسیار مهم است که برای سفر انفرادی چمدان‌های خود را بسیار فکر شده و سبک بسته‌بندی کنید. شما باید در طول سفر به‌تنهایی در همه‌جا چمدان خود را حمل کنید و به همین دلیل باید چمدانتان سبک باشد تا تبدیل به چالشی برای شما نشود. بهتر است یک کوله‌پشتی سبک و راحت نیز به همراه ببرید تا به لوازم موردنیاز خود دسترسی سریع داشته باشید.

برنامه سفر خود را با افراد مورداعتماد به اشتراک بگذارید

برنامه سفر، اطلاعات رزرو هتل و جزئیات فعالیت‌های برنامه‌ریزی‌شده را برای یکی از اعضای خانواده یا دوستان خود ارسال کنید. همچنین، حین سفر انفرادی، به کارکنان هتل اطلاع دهید که به کجا می‌روید و چه زمانی می‌خواهید برگردید. رعایت این نکته‌ها کمک می‌کند تا در صورت هر اتفاق غیرمترقبه‌ای اطرافیانتان بدانند که چگونه باید به کمک شما بیایند.

یک سیم‌کارت محلی خریداری کنید

خریدن سیم‌کارت به شما کمک می‌کند تا ارتباط خود را با دیگران حفظ کنید و از طرفی در مقصد بتوانید راحت‌تر به گشت‌وگذار بپردازید. با داشتن سیم‌کارت شما به همه مکان‌ها دسترسی دارید و می‌توانید به‌راحتی تاکسی‌های اینترنتی را سفارش دهید. پیدا کردن رستوران‌ها و مکان‌های دیدنی نیز با داشتن یک سیم‌کارت بسیار راحت است.

یک برنامه برای مواقع ناگوار در ذهن داشته باشید

در حالت ایدئال، هرگز در سفر با مشکل پزشکی، تصادف یا سرقت مواجه نخواهید شد. بااین‌وجود بهتر است بدانید که در صورت وقوع هر اتفاق ناگواری به کجا باید مراجعه کنید. قبل از سفر در مورد بیمارستان‌ها، ایستگاه‌های پلیس و سایر امکانات اورژانسی اطراف تحقیق کنید.
عبارات اضطراری را به زبان محلی یاد بگیرید تا در صورت نیاز بتوانید کمک بخواهید. پیش از سفر یک چکاپ پزشکی انجام دهید تا مطمئن شوید مشکلی ندارید. در صورت استفاده از هرگونه دارو، حتماً داروی موردنیاز را همراه خود ببرید. بهتر است تحقیقات خود را در مورد ایمنی آب آشامیدنی، محصولات تازه و غذاخوری‌ها در مقصد انجام دهید تا در طول سفر از ابتلا به بیماری جلوگیری کنید.

در سفر انفرادی از قبل فکر خطرها و مشکلات نیز باشید

 

مراقب وسایل ارزشمند خود باشید

هنگام بیرون رفتن از محل اقامت فقط مواردی مانند تلفن همراه، کارت اعتباری، مقداری پول نقد، شناسنامه و کپی پاسپورت را همراه داشته باشید. اینها را در یک کیف امن که همیشه می‌توانید ببینید، مخفی نگه دارید. برای مواقع اضطراری، در صورت مفقود شدن یا دزدیده شدن گذرنامه، باید یک فتوکپی از پاسپورت خود نیز داشته باشید. کپی را در مکانی امن و مجزا از جایی که پاسپورت اصلی خود را نگهداری می‌کنید، قرار دهید. همچنین یک کپی را نزد یکی از دوستان یا اعضای خانواده بگذارید.
بسیار مهم است که هنگام سوار شدن به قطار، اتوبوس یا سایر وسایل حمل‌ونقل، هوشیار و مراقب وسایل خود باشید. پول اضافی، جواهرات، پاسپورت اصلی و سایر اسناد مهم را در گاوصندوق محل اقامت قرار دهید.

با مردم ارتباط برقرار کنید

یکی از مهم‌ترین بخش‌های راه ‌و رسم تنها سفر کردن ارتباط گرفتن با افراد دیگر است. این کار شاید کمی در ابتدا ترسناک به نظر بیاید؛ اما یکی از بهترین امکاناتی است که سفر انفرادی به شما می‌دهد؛ بنابراین از مکالمه با مردم یا گشت‌وگذار با آنها نترسید. به افراد لبخند بزنید و با پرسیدن یک سؤال دوستانه مکالمه با آنها را آغاز کنید. فقط دقت کنید فردی را که انتخاب می‌کنید شخص امنی باشد و باعث مشکل برای شما نشود.

از رفتارهای پرخطر دوری کنید

- زمانی که به تنهایی سفر کرده‌اید سعی کنید از نوشیدنی‌ها استفاده نکنید و حد آن را نگه دارید.
- به تنهایی با افراد غریبه به مکان‌هایی که نمی‌شناسید، نروید.
- اگر احساس ناراحتی و ناامنی کردید وارد یک فضای عمومی مانند رستوران بشوید و با مردم ارتباط بگیرید.
- اگر شخصی از شما پرسید که به تنهایی سفر می‌کنید بهتر است بگویید که در راه ملاقات با یک دوست و یا خویشاوند هستید.

سفر به تنهایی یکی از هوشمندانه‌ترین کارهایی است که می‌توانید برای رشد خود انجام دهید. اگر احساس درونی شما نهیب می‌زند که این تجربه را داشته باشید حتماً به آن توجه کنید. در قدم اول اگر کمی نگرانی دارید، می‌توانید سفر انفرادی با یک تور خارجی را امتحان کنید. پس از این تجربه بهتر می‌توانید به شکل تنها و بدون حمایت هیچ فردی این کار را انجام دهید و قدم بزرگی برای رشد خود بردارید.



1402/08/25 | کد مطلب: 1167
برچسب‌ها: نکات سفر
یاسمن شکرگزار
نویسنده، علاقمند به سفر، گردشگری، کتاب و موسیقی


  • به اشتراک بگذارید:



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
برای اینکه مطالب بعدی وبلاگ دالاهو را از دست ندهید در خبرنامه ثبت‌نام کنید.
ثبت‌نام
با وارد کردن ایمیل خود مطالبی خواندنی و جذاب دریافت کنید.