تنها یک بار زندگی می‌کنیم...
021 4166 3000

دمپایی در سفر

هنگامی‌که از دمپایی به‌عنوان وسیله‌ای برای سفر یاد می‌شود، منظور ما لحظاتی است که پاها برای مدت طولانی در کفش بوده و نیاز به استراحت دارند، یا در زمان‌هایی که در سفر‌های چندروزه هستید و شب‌ها (هنگام استراحت) فعالیت سنگینی ندارید، اما یادتان بماند هیچ‌گاه با دمپایی به فعالیت‌های طبیعت‌گردی نپردازید.

در چه سفرهایی از دمپایی استفاده کنیم؟

زمانی که از دمپایی به عنوان وسیله‌ای برای سفر نام می‌برند منظور استفاده از آن به عنوان اصلی‌ترین پاپوش سفر نیست. استفاده از دمپایی برای برخی مواقع در سفر لازم و ضروری است که در ادامه با آنها آشنا می‌شوید:

استفاده از دمپایی در سفر هنگام استراحت

بسیاری مواقع افراد پس از یک پیاده‌روی طولانی در تور خارجی و یا طبیعت‌گردی و تور رفتینگ نیاز دارند تا در محل اقامت خود استراحت کنند. استفاده از دمپایی در هنگام استراحت یک گزینه مناسب و معقول است؛ زیرا فرد هنگام استراحت، فعالیت سنگینی ندارد و می‌تواند با پوشیدن دمپایی کمی به پاهای خود استراحت دهد.

استفاده از دمپایی در سواحل

دمپایی در سفر ساحلی یکی از پرکاربردترین لوازم سفر محسوب می‌شود. در سواحل و در هنگام فعالیت‌هایی نظیر آفتاب گرفتن و پیاده‌روی در سواحل، استفاده از دمپایی ضروری است. پا کردن و درآوردن دمپایی در این موقعیت‌ها بسیار ساده است و از طرفی خیس شدن دمپایی و پاها هیچ مشکلی را ایجاد نمی‌کند.

استفاده از دمپایی در ساحل کمک می‌کند راحت‌تر حرکت کنید

استفاده از دمپایی در هتل و اقامتگاه

در بسیاری از هتل‌ها دمپایی‌های روفرشی به افراد داده می‌شود؛ اما ازآنجایی‌که بسیاری از این دمپایی‌ها استاندارد لازم برای پاها را ندارند بردن دمپایی به این مکان‌ها انتخاب عاقلانه‌ای است. با یک دمپایی راحتی مناسب افراد در حین اقامت بهتر به فعالیت‌های خود در داخل هتل یا اقامتگاه می‌پردازند. علاوه بر این هتل برخی کشورها در سرویس بهداشتی خود دمپایی نمی‌گذارند و اگر با خود یک دمپایی ببرید، راحت‌تر خواهید بود.

در چه سفرهایی از دمپایی استفاده نکنیم؟

بسیاری از افراد استفاده از دمپایی را در حین تور خارجی و یا تورهای نظیر رفتینگ یا هایکینگ مجاز می‌دانند. همان‌طور که گفته شد این کار به‌هیچ‌عنوان توصیه نمی‌شود. در ادامه دلایل این مسئله را شرح می‌دهیم:

استفاده از دمپایی در تور رفتینگ

بسیاری از افرادی که در تور رفتینگ شرکت می‌کنند با تصور اینکه قرار است در رودخانه به فعالیت بپردازند تصمیم به استفاده از دمپایی در حین این فعالیت می‌گیرند. استفاده از دمپایی در تور رفتینگ به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. در تور رفتینگ پاها در معرض آب قرار دارند و به‌محض اینکه دمپایی‌ها خیس شوند به‌راحتی از پا سر می‌خورند یا باعث لغزش فرد یا افتادن او می‌شوند. از طرف دیگر اگر بر اثر تصادفی فرد در آب بیفتد دمپایی‌های او به‌راحتی از دست می‌روند و در ادامه سفر، فرد بدون پاپوش باقی می‌ماند.
برای برخی شاید سؤال باشد که آیا استفاده از مدل‌های کلاسیک کفش «کراس» در هنگام تور رفتینگ امکان‌پذیر است؟ در جواب باید گفت خیر. با اینکه دمپایی مدل‌ کلاسیک کراس با یک بند مچ پا را محافظت می‌کند؛ اما تفاوتی با دمپایی ندارد. این دمپایی‌ها زمانی که مرطوب و خیس می‌شوند سر می‌خورند و یا از پا در می‌آیند.
برای تور رفتینگ بهتر است افراد از صندل‌های طبیعت‌گردی استفاده کنند که همانند کفش از پا محافظت می‌کنند و استانداردهای لازم برای سر نخوردن از پا یا نیفتادن فرد، در آنها رعایت شده است.

استفاده از دمپایی در رفتیگ خطرآفرین است

استفاده از دمپایی در هنگام هایکینگ

جدای از تور رفتینگ بسیاری از افراد در هنگام تور هایکینگ نیز تمایل به استفاده از دمپایی دارند. برای هایکینگ نیز به هیچ عنوان استفاده از دمپایی توصیه نمی‌شود. در هنگام هایکینگ پوشیدن دمپایی تماس پاها با خطرات احتمالی را افزایش می‌دهد. در کوهستان افراد در معرض آفتاب، صخره‌ها، سرما، پیچک‌های سمی و حتی مارها هستند و پوشیدن دمپایی باعث می‌شود پاها در معرض این خطرها قرار داشته باشند. از طرفی امکان قرار گرفتن پاها در معرض رطوبت می‌تواند باعث شود امکان ازپادرآمدن دمپایی از پاها افزایش یابد. برای هایکینگ در شرایط مناسب آب‌وهوایی استفاده از صندل‌های طبیعت‌گردی توصیه می‌شود. این صندل‌ها کاملاً متفاوت با انواع دمپایی هستند و به همین دلیل نباید آنها را جایگزین یکدیگر کرد.

موثع هایکینگ و پیاده‌روی از دمپایی استفاده نکنید

استفاده از دمپایی جهت پیاده‌روی

استفاده از دمپایی جهت پیاده‌روی در حین تور خارجی نیز پیشنهاد نمی‌شود به‌خصوص اگر این دمپایی‌ها از نوع لاانگشتی باشند. این دمپایی می‌تواند بیومکانیک پا را تغییر دهد. پس از پوشیدن این دمپایی‌ها فرد باید انگشتان پا را برای حفظ دمپایی به هم فشار دهد. از طرفی پوشیدن این دمپایی باعث می‌شود به قوزک، ساق، زانو و عضلات باسن فشار وارد شود. استفاده از این دمپایی در پیاده‌روی در زمان طولانی باعث می‌شود که فرد دردی را در وسط ساق پا یا پشت پاشنه پا احساس کند. این دمپایی‌ها اگر در مدت زمان طولانی استفاده شوند باعث التهاب تاندون‌ها و مشکلات دیگر می‌شوند و به همین دلیل استفاده از این نوع دمپایی فقط برای استخر و یا سواحل توصیه می‌شود. دمپایی‌های دیگر نیز برای پیاده‌روی در حین تور خارجی پیشنهاد نمی‌شوند؛ زیرا استانداردهای لازم جهت پیاده‌روی طولانی، کمتر در آنها رعایت شده است.

نکات مهم در استفاده از دمپایی در طول سفر

اگر می‌خواهید از دمپایی در تور خارجی و یا تور رفتینگ استفاده کنید حتماً موارد زیر را در نظر داشته باشید:
- از دمپایی فقط در سواحل و یا در هنگام استراحت در تور رفتینگ یا تور خارجی استفاده کنید.
- به هیچ عنوان فعالیت‌های طولانی مدت را با دمپایی انجام ندهید.
- زمانی که دمپایی خیس می‌شود آن را در جایی قرار دهید که حتماً خشک شود تا از بیماری‌های نظیر قارچ پوستی جلوگیری کرده باشید.
- اگر به جنس دمپایی حساسیت دارید به هیچ عنوان آن را پا نکنید.

دمپاییحتی برای طبیعتگردی سبک هم پیشنهاد نمی‌شود

سخن آخر

استفاده از دمپایی در سفر در شرایطی می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. دمپایی را می‌توان در تور خارجی و یا تور رفتینگ برای زمان‌های استفاده کرد که فرد می‌خواهد استراحت کند و نیاز به فعالیت جدی ندارد. استفاده از دمپایی در سفر برای پیاده‌روی و فعالیت‌های طولانی‌مدت به هیچ عنوان پیشنهاد نمی‌شود و بهتر است فرد به دنبال یک کفش مناسب جهت تور خارجی و یا تور رفتینگ باشد تا بتواند بدون هیچ دغدغه‌ای از سفر خود لذت ببرد.



1398/02/01 | کد مطلب: 2510
برچسب‌ها: نکات سفر
یاسمن شکرگزار
نویسنده، علاقمند به سفر، گردشگری، کتاب و موسیقی

گردآوری و تنظیم: تحریریه دالاهو
لطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.
برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.


  • به اشتراک بگذارید:



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
برای اینکه مطالب بعدی وبلاگ دالاهو را از دست ندهید در خبرنامه ثبت‌نام کنید.
ثبت‌نام
با وارد کردن ایمیل خود مطالبی خواندنی و جذاب دریافت کنید.