تنها یک بار زندگی می‌کنیم...
021 4166 3000

انتخاب زیرانداز مناسب در سفر

شاید فکر کنید کمپینگ در دل طبیعت یعنی خوابیدن روی سنگلاخ‌ها و در نتیجه نداشتن خواب آرام؛ اما اینطور نیست. اگر در انتخاب زیر انداز سفر مناسب توجه کافی داشته باشیم، می‌توانیم خواب راحتی را در دل طبیعت تجربه کنیم. لازم است بدانید به همان اندازه که کیسه‌خواب باعث می‌شود خواب راحتی داشته باشید، زیرانداز نیز به کارتان می‌آید. 

 

تورهای ترکینگ

 

اهمیت زیرانداز در سفر

اغراق نیست اگر بگوییم خوابیدن روی زیرانداز مناسب مساوی است با خوابیدن روی تخت خودتان. بنابراین زیرانداز یکی از مهم‌ترین وسایل موردنیاز کمپینگ است. زیرانداز مناسب علاوه بر اینکه سطح زیر پای‌تان را نرم می‌کند و از فرو رفتن سنگلاخ جلوگیری می‌کند مانع از ورود سرما می‌شود. به عبارت دیگر در هوای سرد داخل چادر و گرمای هوای آزاد زیرانداز مانع نفوذ سرما، رطوبت و از دست دادن حرارت بدن می‌شود. هم‌چنین زیراندازها مانع از تماس سنگ‌ریزه‌ها و سایر اجسام تیز و آزاردهنده با بدن می‌شوند. حمل و نقل آسان زیرانداز و قیمت ارزان آن، به مزیت‌های این وسیله در سفر اضافه می‌کند. اگر قصد سفر دارید، زیرانداز را دست کم نگیرید؛ چرا که نقش چشمگیری در گرم نگه داشتن و راحتی شما ایفا می‌کند. حتی اگر چادر و کیسه خواب داشته باشید هم نیاز به زیرانداز دارید. چرا که این وسیله بهتر از هر چیز دیگری جلوی نفوذ سرما را می‌گیرد و از بدن‌تان مراقبت می‌کند. خواب آرام شما در سفر، سلامتی و امکان ادامه مسیرتان را میسر خواهد کرد.

اغراق نیست اگر بگوییم خوابیدن روی زیرانداز مناسب مساوی است با خوابیدن روی تخت خودتان.

 

انواع زیرانداز برای سفر

نوع زیرانداز را با توجه به مقصد سفرتان انتخاب کنید. مقصد سفر شما می‌تواند مرطوب، خشک، سنگلاخی، کوهستانی، جنگل و... باشد. هر کدام از این مقاصد زیرانداز مناسب خود را می‌طلبد.

  1. فوم فشرده: فوم‌های باریک و سبکی هستند که بافت فشرده سلول‌های آن سطح نرم‌تر، وزن کمتر و توانایی حبس هوای بیشتری را دارد. این نوع فوم‌ها عایق مناسبی برای بدن در مقابل سطح زمین هستند. فوم‌های فشرده برای مکان‌های مرتفع، خشک و پر از سنگریزه مناسب هستند.
  2. تشک بادی: این نوع زیراندازها اگرچه راحت هستند اما به‌عنوان عایق عمل نمی‌کنند. به این معنی که هوای درون تشک، حرارت بدن را جذب و به بیرون منتقل می‌کند. به همین دلیل تشک‌های بادی برای کوهنوردی مناسب نیستند.
  3. فوم نرم و غیر فشرده: اگر هنگام استفاده از این نوع زیرانداز آستری ضدآب وجود نداشته باشد، آب و رطوبت به این نوع زیرانداز‌ها نفوذ می‌کند.
  4. زیرانداز بادی: ترکیبی از فوم نرم که توسط یک کیسه پر از هوا محصور شده، هستند. گزینه‌ی خوبی برای زیر کیسه خواب به حساب می‌آیند. به علت وجود فوم در این نوع زیراندازها، استفاده از آنها در مکان‌های مرطوب توصیه می‌شود.
  5. زیرانداز رولی: زیراندازهایی با ضخامت زیاد و مناسب برای قرار گرفتن در زیر کیسه خواب است. زیرانداز رولی، گزینه مناسبی برای کوهنوردان به شمار می‌آید. اگر جنس فوم استاندارد باشد، حمل و نقل زیرانداز ساده است و می‌توان با آن حتی در مسیرهای طولانی هم پیاده‌روی کنید.
  6. زیرانداز چادر: این زیرانداز چادر شما را از آسیب حفظ کرده و با داشتن رویه ضدآب مانع از ورود رطوبت به درون چادر می‌شود. این زیرانداز به خصوص در مواقع بارندگی که زمین مرطوب و گلی می‌شود بسیار مناسب است. زیرانداز چادر قابل شستشو است و وزن بسیار کمی هم دارد. به همین دلیل تمیز کردن آن از شستن کل چادر به مراتب ساده‌تر است. معمولا چادرها از جنس خودشان یک زیرانداز دارند اما اگر چادر شما زیرانداز نداشت، حتما با وسیله‌ای زیر آن را بپوشانید و بعد چادرتان را نصب کنید.

زیرانداز بادی، ترکیبی از فوم نرم است که توسط یک کیسه پر از هوا محصور شده، هستند. گزینه‌ی خوبی برای زیر کیسه خواب به حساب می‌آیند.

راهکار برای زمانی که زیرانداز نداریم

در صورتی‌ که در سفرتان زیرانداز به همراه نداشتید در مکان‌های خالی از سنگریزه توقف و استراحت کنید. در مواقع ضروری از کوله‌پشتی، لباس‌ها و برگ‌های بزرگ و نرم درختان ریخته شده در طبیعت به‌ عنوان زیرانداز استفاده کنید. حتی یک لایه نازک می‌تواند نقش مهمی داشته باشد و کمک‌تان کند که کمتر احساس خستگی و سرما کنید.

زیرانداز مناسب از فرو رفتن سنگلاخ جلوگیری می‌کند مانع از ورود سرما می‌شود.

اندازه زیرانداز برای سفر

زیراندازها در سایزهای مختلفی وجود دارند، ولی نوع 1/2 متری آن معمول و کارآمدتر است. اغلب زیراندازها دارای کیف حمل و نقل هستند. هم‌چنین از طریق گیره می‌توانید به کوله‌تان متصل کنید. هرگز زیرانداز خیلی بزرگ را کوله گردی و سفرهای یک یا دو روزه انتخاب نکنید. حمل و نقل این زیراندازها دشوار است و فضای زیادی را هم اشغال می‌کنند. از زیراندازهایی استفاده کنید که حمل‌شان برایتان راحت باشد و بتوانید آنها را به اندازه یک پتوی کم حجم تا کنید. از سوی دیگر زیرانداز خیلی کوچک هم انتخاب نکنید. چرا که این وسیله تمام نیازتان را برطرف نخواهد کرد و ممکن است کارایی لازم را نداشته باشد. یک زیرانداز استاندارد می‌تواند برایتان عالی و مناسب باشد.

از طریق گیره می‌توانید زیرانداز را به کوله‌تان متصل کنید. 

اگر اهل طبیعت‌گردی و کمپینگ هستید، این مطالب را بخوانید:

لزوم داشتن زیرانداز در سفر

در بسیاری از سفرهای دالاهو یکی از وسایل مورد نیازتان زیرانداز خواهد بود؛ مخصوصا اگر قرار است در کیسه خواب بخوابید. به خاطر داشته باشید بهترین کیسه خواب دنیا, بدون یک زیانداز مناسب کارایی چندانی نخواهد داشت. امروزه زیراندازها با امکانات متنوعی تولید می‌شوند تا بتوانید آنها را با خود راحت‌تر به سفر برده و از نرمی و گرمی آنها نیز لذت ببرید. خرید زیرانداز برای سفر از ملزومات ضروری است و نباید بدون آن راهی شوید. چرا که برای استراحت کوتاه، خواب شبانه و موارد دیگر به زیرانداز نیاز خواهید داشت.

 



1397/12/06 | کد مطلب: 2174
برچسب‌ها: نکات سفر

تهیه و تدوین: تحریریه دالاهو
لطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.
برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.


  • به اشتراک بگذارید:



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
بهزاد
1397/12/25 21:59
تا اونجا که علم متوجه شده هوا بیشترین مقاومت حرارتی رو دارد مانند پنجده های دوجداره.درمورد تشک بادی اشتباه ذکر کردین.
پاسخ دهید...
جابر
1394/04/26 16:05
سلام بسیار سایت جامع و کاملی دارسئ
موفق باشید
پاسخ دهید...
برای اینکه مطالب بعدی وبلاگ دالاهو را از دست ندهید در خبرنامه ثبت‌نام کنید.
ثبت‌نام
با وارد کردن ایمیل خود مطالبی خواندنی و جذاب دریافت کنید.