تنها یک بار زندگی می‌کنیم...
021 4166 3000

کاپادوکیا کجاست؟

کاپادوکیا (به انگلیسی: Cappadocia) نام شهر بزرگ و باستانی در آناتولی مرکزی در ترکیه است. می‌دانید فاصله کاپادوکیا تا استانبول چقدر است؟ دوست دارید درباره شهری در میان صخره‌‌ها با چشم‌انداز ابر و باد اطلاعات منحصر بفردی داشته باشید؟ برای‌تان از ارزش تاریخی شهر کاپادوکیا خواهیم گفت و اینکه اینجا دودکش‌هایی هست به نام دودکش جن! دید، این مطلب را از دست ندهید. 

در کاپادوکیا، از نمای شهری گرفته تا مکان‌های تاریخی و باستانی، شهرهای زیرزمینی، خانه‌ها و کلیساهای ساخته شده در دل صخره‌ها، همه چیز دست به دست هم داده‌ تا مناظری عجیب و جذاب ساخته شود. این منطقه باستانی از سال 1985 از طرف یونسکو جزو فهرست میراث فرهنگی جهان قرار گرفت. از آنجایی که کاپادوکیا در صخره‌ها ساخته شده، عنوان یکی از سه شهر صخره‌ای دنیا را به آن داده‌اند. 

 

تور کاپادوکیا

 

چرا تور کاپادوکیا خاص است؟

سال‌ها پیش، بر اثر فوران‌های آتشفشانی خاکستر ضخیمی این منطقه را پوشاند. با گذشت زمان این مواد مذاب سرد و دچار فرسایش شدند و چشم‌اندازی مثل باد و آب پیدا کردند: نمایی شگفت‌انگیز! ستون‌های بلند مخروطی، نوک‌تیز و کلاهک‌دار این منطقه را منحصر به‌ فرد کرده است. سال‌ها بعد از این تغییرات طبیعی، انسان‌ها خانه‌ها و کلیساهایی را در این سازه‌های هندسی بنا کردند. بنا به نوشته مورخان، کاپادوکیا یکی از اماکن مهم در دوران امپراطوری روم برای زندگی مسیحیان بوده است. در کاپادوکیا، اتاق‌ها به‌ وسیله تونل‌هایی با هم ارتباط داشته‌اند که تنها عبور یک نفر از آنها ممکن بوده است. علاوه بر اینها، ارزش تاریخی و گردشگری کاپادوکیا به شهرها و پرستشگاه‌هایی برمی‌گردد که در عمق چندین متری زیر زمین، فضایی فرازمینی را به‌ وجود آورده‌اند.

کاپادوکیه (به انگلیسی: Cappadocia) نام شهر بزرگ و باستانی در آناتولی مرکزی در ترکیه است.

فاصله کاپادوکیا تا استانبول چقدر است؟

کاپادوکیا از استانبول خیلی دور نیست و به راحتی و با وسایل مختلف می‌توانید از استانبول به کاپادوکیا بروید. فاصله کاپادوکیا تا استانبول از راه زمینی بین 8 تا 9 ساعت است اما با هواپیما می‌توانید حدودا یک ساعته این فاصله را طی کنید.

دیدنی‌های کاپادوکیا

قبل از طی کردن فاصله استانبول تا کاپادوکیا بهتر است بدانید چه چیزی در این شهر در انتظارتان است. یکی از مهم‌ترین اجزا اطلاعات سفر کاپادوکیا، جاذبه‌ها و دیدنی‌های کاپادوکیا است.

  • نقش‌های باستانی در غارهای کاپادوکیا

کاپادوکیه از دوره مادها به بعد بخشی از پادشاهی ایران بوده است. پرستش خدایان ایرانی، به‌ خصوص مهر و آناهیتا، در کاپادوکیا رواج داشته و برخی نویسندگان یونانی در مورد برگزاری مراسم مذهبی ایرانی در آنجا گزارش‌هایی داده‌اند. همچنین در سنگ‌نوشته‌های کاپادوکیا و لوح‌های سفالی، نوشته‌هایی به خط میخی یافت شده است که از مقررات مالی، قراردادهای ازدواج، اختلافات تجاری و... در آنها صحبت به‌ میان آمده است.

غارهای کاپادوکیه.

  • درینکویو

 یکی از عجیب‌ترین دیدنی‌های کاپادوکیا، شهر زیرزمینی درینکویو به معنای «چاه عمیق» است. این شهر هشت طبقه، از دوران امپراطوری مادها در منطقه درینکویو در استان نوشهیر (Nevshehir) باقی‌ مانده و گردشگرهای زیادی را به تماشای خود فرامی‌خواند. شهر قابلیت اسکان 2 هزار نفر و امکاناتی نظیر اصطبل، انباری، مدرسه، سالن‌های غذاخوری و معبد را داشته است. در درینکویو آثار زیادی از ایرانیان باستان و پیروان اهورامزدا به‌ چشم می‌خورد. اگر گذرتان به کاپادوکیا افتاد، تماشای این شهر عجیب را از دست ندهید.

یکی از عجیب‌ترین مکان‌های کاپادوکیه، شهر زیرزمینی درینکویو به معنای «چاه عمیق» است.

 

  • گورمه، شهر دودکش جن!

شهر گورمه، با بافت باستانی، در قلب کاپادوکیه قرار دارد. کلیساها، حمام‌ها، مساجد و مدارس از جمله بناهایی هستند که در شهر به چشم می‌خورند. کلیسای آرتاخانه، دورموش قدیر، یوسف کوچ و بزیرخانه، خانه‌های سنگی در اوزون دره و باغیل دره از جمله جاذبه‌های گورمه هستند.در گورمه تعداد زیادی مخروط توف (خاکستر آتشفشانی) وجود دارد که دودکش‌های پری یا دودکش جن (Fairy Chimneys) نامیده می‌شوند. دودکش‌های جن در نتیجه فرسایش باد و آب از دو لایه مختلف آتشفشانی به‌ وجود آمده‌اند. نظیر این دودکش‌ها را می‌توانید در پارک ملی برایس کنیون در آمریکا یا در قلعه بهستان در ایران ببینید. جذابیت دودکش جن ارتفاع بلند آنها و ظاهر عجیب‌شان است. معمولا در نوک مخروطی شکل این دودکش‌ها تکه سنگی قرار گرفته و صحنه جذابی را خلق کرده. قدمت دودکش جن در کاپادوکیه به فوران آتشفشانی در 60 میلیون سال قبل می‌رسد. تخته سنگ‌هایی که روی نوک مخروطی شکل این دودکش‌ها قرار گرفته‌اند درست مانند یک طبقه هستند و با وجود بارش برف و باران و حتی زلزله و بسیاری تغییرات دیگر، سقوط نکرده‌اند! بالن‌سواری در گورمه و تماشای مناظر زیبای آن از بالا، از تفریحات مورد علاقه گردشگران در این منطقه است. 

  • اوچیسار

مرتفع‌ترین نقطه کاپادوکیا اوچیسار است و از مرکز شهر 5 کیلومتر فاصله دارد. اینجا را بیشتر به عنوان دروازه کاپادوکیا می‌شناسند و از بالای قلعه چشم‌انداز زیبای روستا قابل دیدن است. در اوچیسا قلعه‌ای هست که به همان نام اوچیسار معروف است. از این قلعه می‌توانید دورنمای 360 درجه‌ای از کاپادوکیا را ببینید. اوچیسار یکی از پرطرفدارترین دیدنی‌های کاپادوکیا در میان گردشگرانی است که به این شهر می‌آیند. در اوچیسار در میان کوچه‌های قدیمی قدم بزنید و از مغازه‌های صنایع‌دستی، یادگاری و سوغاتی تهیه کنید.

 

مرتفع‌ترین نقطه کاپادوکیه اوچیسار است و از مرکز شهر 5 کیلومتر فاصله دارد.

  • آوانوس

قبل از رسیدن به آوانوس، بین راه آوانوس تا گورِمه، منطقه‌ای به نام پاشاباغ وجود دارد. در پاشاباغ مجموعه‌ای از دودکش‌ها را خواهید دید که کلاهک آنها شبیه قارچ است. در زمان‌های بسیار دور، کشیش‌ها و راهبه‌ها برای عبادت و دوری از شهر به پاشاباغ و دودکش‌های آن پناه می‌بردند به همین دلیل با نام دره راهبان هم شناخته می‌شود. امروزه در سراسر پاشاباغ مغازه‌های جذابی برای تهیه سوغات و یادگاری وجود دارد. بنابراین قبل از تماشای آوانوس، بازدید از پاشاباغ را در برنامه خود قرار دهید. 

  • دره دِروِنت

این دره ناحیه‌ جذاب دیگری در فاصله 10 دقیقه‌ای از گورمه و نزدیک به آوانوس است. در دِرونت صخره‌هایی را خواهید دید که شبیه به حیوانات مختلف هستند. پیاده‌روی در میان این صخره‌ها و تماشای اشکال منحصر به فرد آنها، که در گذر زمان به این شکل درآمده‌اند، از جاذبه‌های تماشای درونت است. به یکی از این صخره‌ها یا دودکش‌های پری مجسمه حضرت مریم می‌گویند زیرا انگار  دستانش را باز کرده و شبیه به حضرت مریم به نظر می‌رسد.

  • موزه گورای

موزه گورای از دیگر دیدنی‌های کاپادوکیا است که با ورود به ناحیه آوانوس می‌توانید از آن دیدن کنید. این موزه در زیر زمین قرار دارد و به همین دلیل نباید بازدید از آن را از دست داد. نمادهای فرهنگی هزارن ساله این منطقه را می‌توانید در این موزه زیرزمینی ببینید. موزه سفال و سرامیک گورای امکاناتی را برای بازدیدکنندگان فراهم کرده تا علاوه بر تماشای مواد و تجهیزات ساخت سفال، خودشان هم بتوانند سفالگری کنند و ظروف سفالی بسازند.

موزه گورای جاذبه دیگری است که در زیر زمین قرار دارد.

برای کسب اطلاعات سفر کاپادوکیا آن هم به ارزان‌ترین شکل ممکن راهنمای سفر ارزان به کاپادوکیا ترکیه را حتما مطالعه کنید.

برای تماشای این شهر دیدنی می‌توانید در «تور دور ترکیه» با دالاهو همسفر شوید.

 

 



1401/02/31 | کد مطلب: 2586
هانیه کاظمی

مهندس برق، ارشد مدیریت، عاشق ورزش، موسیقی، مطالعه و تماشای فیلم


تهیه و تدوین: تحریریه دالاهو
لطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.
برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.


  • به اشتراک بگذارید:



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
برای اینکه مطالب بعدی وبلاگ دالاهو را از دست ندهید در خبرنامه ثبت‌نام کنید.
ثبت‌نام
با وارد کردن ایمیل خود مطالبی خواندنی و جذاب دریافت کنید.