تنها یک بار زندگی می‌کنیم...
021 4166 3000

آشنایی با آیین صوفی گری ترکیه

درباره آیین صوفی‌گری و درویش‌های چرخان ترکیه چیزی شنیده‌اید؟ آیین صوفی‌گری یکی از بخش‌های جدانشدنی فرهنگ مردم ترکیه است؛ از این رو آشنایی با آن پیش از سفر به ترکیه باعث می‌شود حس نزدیکی بیشتری با مراسم‌های صوفی گری داشته باشید. در ادامه مطلب پاسخ سوالات خود درباره آیین صوفی گردی را خواهید یافت.

تور قونیه

 

آیین صوفی‌گری چیست؟

آیین صوفی‌گری در دنیا با عنوان صوفیسم (Sufism) شناخته می‌شود و افرادی که پیرو این آیین هستند عنوان صوفی دارند؛ صوفی‌ها بر این اعتقادند که در دنیا می‌توان با رعایت اصولی به آرامش و بخشندگی دست پیدا کرد و به خدا نزدیک شد. در تور قونیه دالاهو و یا تور کاپادوکیا دالاهو، فرصتی عالی برای دیدن و شناختن آیین‌ها و نکات مهم مربوط به آن دارید. این آیین با افراد، داستان‌ها و حتی تاریخ سرزمین‌های گوناگون گره خورده است. برای مثال در داستان شمس و مولانا، مولانا آنقدر از گفته‌های شمس مدهوش می‌شود که با ضرب آهنگ مسگران شروع به رقص می‌کند. آیین‌های صوفی گری بر مبنای راستی، حقیقت و درستی پایه گذاری شده‌اند و پیروان آن موظفند تا قوانین و آنچه که آموخته‌اند را به درستی رعایت کنند. دوست دارید بیشتر درباره آیین‌ها و نکات مهم پیرامون آن بدانید؟ در این مطلب از وبلاگ دالاهو همراه ما باشید. 

آیین صوفی‌گری یکی از بخش‌های جدانشدنی فرهنگ مردم ترکیه است

آیین صوفی‌گری در ترکیه چگونه است؟

یکی از طریقت‌های آیین صوفی‌گری، طریقت مولویه است. این آیین در قرن هفتم هجری در منطقه آناتولی ترکیه گسترش یافت. پیروان این طریقت در واقع طرفداران آیین و روش مولانا جلال‌الدین محمد بلخی هستند. صوفی‌های ترکیه که به درویش‌های چرخان معروف هستند، مراسم خاصی را برای اطریقت مولویه و صوفی گری اجرا می‌کنند. آنها لباس خاصی می‌پوشند و نوعی رقص مخصوص به نام «سماع» را تکرار می‌کنند. این رقص درباره راهی برای ارتباط بیشتر با منابع انرژی است. درویش‌های چرخان موقع انجام حرکات سماع یک دست‌شان را بالا نگه می‌دارند و دست دیگرشان به سمت زمین است. این حرکت نشان می‌دهد که آنها همواره به فروتنی و قدرت رشد به سمت بالا اهمیت می‌دهند. در کنار این حرکت، انجام کارهای دیگری که در زمان رقص سماع انجام می‌شود نیز هر کدام معانی و دلیلی دارند. به همین دلیل انجام رقص سماع نیاز به آموزش و دقت فراوان دارد و نمی‌توان آن‌را به صورت ناگهانی و بدون دلیل انجام داد.

 صوفی‌های ترکیه که به درویش‌های چرخان معروف هستند، مراسم خاصی را برای این آیین اجرا می‌کنند.

رقص سماع چیست؟

رقص سماع مراسم آیینی صوفیان با هدف رشد روحی و معنوی است که حالت خلسه را ایجاد می‌کند. در این رقص همه چیز به صورت نمادین انتخاب شده و هیچ چیز به طور اتفاقی و بی دلیل نیست. کشف فلسفه تک تک این ویژگی‌ها نیاز به دانش عرفانی بالایی دارد. به طور مثال برای رقص سماع، صوفیان یا همان درویش‌ها لباس بلند سفیدی که به نوعی نماد کفن است می‌پوشند و کلاهی که نماد گور است بر روی سر خود می‌گذارند، به صورت دایره‌ای کنار هم می‌ایستند و رقص سماع را اجرا می‌کنند. برای رقص سماع، موسیقی عرفانی با نوای دف و نی پخش می‌شود و درویش‌ها به صورت هماهنگ باهم دور خود می‌چرخند و ذکر خدا را تکرار می‌کنند. در این چرخش یک دست آنها رو به زمین و یک دست رو به آسمان است. آثار مولانا که به زبان فارسی نوشته شده‌اند، اصلی‌ترین منبع الهام برای اجرای ذکرها و موسیقی این مراسم است. در تور قونیه دالاهو می‌توانید این مراسم باشکوه را ببینید. همچنین اگر می‌خواهید جاذبه‌های بیشتری ببینید در تور کاپادوکیا دالاهو نیز می‌توانید از دیدنی‌های بسیاری لذت ببرید.

رقص سماع مراسم آیینی صوفیان با هدف رشد روحی و معنوی است که حالت خلسه را ایجاد می‌کند.

ارتباط رقص سماع با مولانا چیست؟

مولانا از طرفداران رقص سماع بوده و آن را وسیله‌ای برای دست‌یابی به کمال انسانی می‌دانست. از این رو صوفیان طریقت او، راه وی را ادامه می‌دهند. مولانا اشتیاق خود برای این رقص را از طریق شمس پیدا کرده بود. به همین دلیل مراسم درویش‌های چرخان یکی از رویدادهای مهمی است که در مراسم بزرگداشت مولانا و شب عروس می‌توان آن‌را دید. علاوه بر این، در دیگر شهرهای ترکیه و در زمان‌های دیگر هم مراسم رقص سماع را می‌توانید پیدا کنید. جالب است بدانید که حتی در زمان‌های دیگر می‌توانید درویش‌های چرخان را در وسط مراکز خرید، خیابان‌ها و... ببینید. این مراسم امروزه بسیار مورد توجه گردشگران خارجی قرار گرفته و آنها برای دیدن این مراسم در جمع‌های گوناگون دور هم جمع می‌شوند.

جایگاه مولانا در ترکیه

جلال‌الدین محمد بلخی به نام‌های «مولوی»، «مولوی رومی» و «رومی» شهرت جهانی دارد. مولانا در سال ۵۸۶ هجری شمسی در بلخ (منطقه‌ای در شمال شرق خراسان) به دنیا آمد و در زمان تصنیف آثارش (همچون مثنوی) در قونیه (واقع در ترکیه امروزی) زندگی می‌کرد و در همان‌جا نیز از دنیا رفت. مقبره مولانا اکنون یکی از جاذبه‌های معروف  و سمبل شهر قونیه ترکیه است که هر ساله گردشگران و طرفداران مولانا را از سراسر دنیا دور خود جمع می‌کند. یکی از مراسم‌های معروفی که در این مکان انجام می‌شود، «فستیوال مولانا» است که در «تقویم فستیوال های ترکیه و استانبول» از آن یاد شده. در این فستیوال هزاران نفر از سراسر دنیا دور هم جمع می‌شوند تا در سالروز مرگ مولانا جشنی برای او بر پا کنند. پیروان آیین صوفی معتقدند این روز به صورت نمادین سالروز عروسی مولاست و روزیست که او به خدواند و معبود ابدی اش پیوسته. در این مراسم، موسیقی عرفانی پخش می‌شود. درویش‌های چرخان در این روز گرد هم می‌آیند و می‌رقصند. محل برگزاری این مراسم در نزدیکی مقبره یا «موزه مولانا» قرار دارد. این محل در واقع محل زندگی و تدریس مولانا بوده است. در این موزه دست نوشته‌های قدیمی، قرآن‌های خطی و... نگهداری می‌شود.

مراسم بزرگداشت مولانا در آرامگاه او درشهر قونیه ترکیه.



1399/03/31 | کد مطلب: 4609
پرستو صاحبی

طراح، کوهنورد، علاقمند به نویسندگی، عاشق طبیعت و حیوانات...


گردآوری و تنظیم: تحریریه دالاهو
لطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.
برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.


  • به اشتراک بگذارید:



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
برای اینکه مطالب بعدی وبلاگ دالاهو را از دست ندهید در خبرنامه ثبت‌نام کنید.
ثبت‌نام
با وارد کردن ایمیل خود مطالبی خواندنی و جذاب دریافت کنید.