تنها یک بار زندگی می‌کنیم...
021 4166 3000

از چه کوله پشتی استفاده کنم؟

متناسب نبودن وزن کوله پشتی با توان جسمانی کوهنورد یکی از علل عمده شکست و عدم موفقیت در برنامه‌های کوهنوردی است. افراد زیادی بدون توجه به آمادگی بدنی خود با حمل کوله‌های سنگین و در اکثر موارد، غیر ضروری نه تنها از صعود به قله باز مانده‌اند، بلکه مشکلاتی در صعود گروه به قله به وجود آورده‌اند.

تورهای ترکینگ

 

چگونه کوله پشتی ببندیم؟

در یکی از برنامه‌های صعود اشترانکوه وقتی که کوله یکی از دوستان را که دیگر توانی برای صعود نداشت و از سنگینی کوله خودش شکایت داشت وارسی کردیم به وسایلی همچون یک رول کامل سفره یکبار مصرف و دستمال سفره و... برخوردیم. اینجا بود که دریافتیم که درباره اهمیت چگونگی بستن کوله پشتی بیشتر برایتان بگوییم.

 

تشخیص وسایل ضروری و غیرضروری

البته ذکر این نکته ضروری است که تشخیص وسایل ضروری و غیرضروری به عوامل مختلفی بستگی دارد. تجربه کوهنورد و شناخت کافی او از کوه موردنظر، مدت برنامه، وضعیت جوی، فصل صعود، نوع کوله‌پشتی و مقدار توان جسمی کوهنورد و دانش او قبل از کوه‌نوردی از جمله این موارد است. چه بسا که وسیله‌ای در یک برنامه غیر ضروری و در برنامه دیگر ناجی جان کوهنورد باشد.

 

سبک به کوه بروید 

در کتاب جالب بیل برایسون در مورد مسیر آپلاچی به نام پیاده‌روی در جنگل، با لحظه خنده‌آوری برخورد می‌کنیم. این زمانی است که دوست بی‌قواره نویسنده شروع می‌کند به انداختن هر چیزی که او را سنگین می‌کند. این مرد غذا، لباس‌ها و حتی بطری‌های آب را در جنگل دور می‌اندازد. به یقین دوست برایسون از اصول " اثری از خود بر جای نگذارید " بی‌خبر بود، اما از عامل مهم دیگر سفر در طبیعت که همانا توانایی سبک کردن کوله‌ پشتی است، اطلاعی نداشت.
سبک رفتن از فروشگاهی که وسایل ضروری و اصلی را می‌فروشد آغاز می‌شود. موارد زیر عواملی هستند که باید مدنظر قرار گیرند:

 

وزن کوله خالی‌تان چقدر است؟

کاتالوگ‌های وسایل همیشه وزن کوله را در قسمت مشخصات ذکر می‌کنند. نگاه دقیق به اندازه و وزن کوله مهم است. کوله‌ای که حتی چند اونس سبک‌تر باشد می‌تواند باعث تفاوت آشکاری شود. هر اونس اضافه بر وزن کوله می‌افزاید، پس کاستن از وزن را از ابتدا آغاز کنید. اندازه کوله بر حسب اینچ مکعب به اندازه وزن مهم است. اگر کوله شش هزار اینچ مکعب حجم داشته باشد وسوسه خواهید شد که آن را کاملا با وسایل اضافه‌ای که واقعاً لازم نیستند پر کنید. یک کوه‌نورد می‌تواند کوله 3500 اینچ مکعبی را در سفرهای کوتاه‌تر و کوله 4500 اینچ مکعبی را در سفرهای طولانی‌تر با خود ببرد. افرادی هم هستند که کوله‌های خود را اصلاح می‌کنند. به عبارت دیگر، بندها، وصله‌های اضافه و هر چیزی را که حتی کم‌ترین وزنی را اضافه می‌کند، جدا می‌کنند. بعضی‌ها توانسته‌اند با این کار، حدود یک پوند از وزن‌شان را کم کنند. در هر صورت، قبل از جدا کردن این قبیل چیزها از کوله تازه‌تان، با آن بیرون بروید و امتحان کنید تا مطمئن شوید بندی را که مورد نیاز است، جدا نکنید.

در سفر کوله مناسب خود را بردارید.

نکات مهم در مورد حمل چادر مسافرتی

  • پیش از هر چیز در خرید چادر مسافرتی دقت کنید. مطلب «راهنمای خرید چادر مسافرتی» شما را در این زمینه راهنمایی می‌کند. چهار روش مختلف برای حمل چادر وجود دارد. سنگین‌ترین آن چادر دو یا سه‌نفره چهار فصل خواهد بود. سوالی که باید پرسیده شود این است که آیا این چادر ضروری است؟ برای سفرهای تابستانه، جواب یقینا" نه خواهد بود. اگر این سفر شامل دو یا سه نفر است پس یک چادر دو یا سه نفره سه فصل در مقایسه با این که هر فرد چادر خودش را حمل کند سبک‌تر خواهد بود.

    اگر کوه‌نوردی انفرادی است چادر یک نفره عالی است. با وجود این، این مورد کم‌تر پیش می‌آید.

    Bivy sack به طور ساده کیسه‌ای است که روی کیسه خواب‌تان را می‌پوشاند و تا روی صورت‌تان قرار می‌گیرد. این کیسه‌ها ضدآب و فوق‌العاده سبک هستند. در نتیجه، بسیاری از افراد این روکش چادر را با خود می‌برند چون بسیار سبک هستند. به هرحال، در باران شدید این روکش‌ها راحت نیستند. داخل آن خوردن و آشامیدن ممکن نمی‌باشد.

*مطلب «گرم کردن چادر و کیسه‌خواب» راهنمای شما در شرایط خاص خواهد بود. 

چادر یک سرپناه عالی در سفر است.

چه لباسی را باید به برنامه کوهنوردی بیاوریم؟

سیستم لایه‌ای موثرترین پوشش برای سفرهای طبیعت‌گردی است. به عبارت دیگر، از زیر با گرم نگهدارنده‌ها شروع کنید بعد یک لایه لباسی که زود خشک شود از جنس پارچه با فناوری بالا مانند microfleece یا Scholler بپوشید. روی این لباس فرد می‌تواند ژاکت پشمی و بارانی اضافه کند. چند جفت جوراب اضافی داخل کوله‌تان بگذارید؛ این‌ها حقیقتاً تمام چیزهایی هستند که یک کوه‌نورد لازم دارد.

گاهی این سوال پیش می‌آید که اگر تنها لباس‌مان خیس شود باید چکار کنیم. پاسخ ساده است. کیسه خواب شما فقط برای خوابیدن نیست، بلکه برای خشک کردن لباس هم هست. هر شب لباس خیس را باید در ته کیسه خواب قرار دهید. حرارت بدن اکثر پارچه‌های با فناوری بالا را یک شبه خشک خواهد کرد. دیدن افرادی که با خود شلوارجین، تی‌شرت و کفش‌های اضافی و انواع وسایل عجیب با خود می‌آورند چیزی عادی است. هیچ چیز اشتباهی در کار نیست، فقط اینکه این وسایل به غیر از آسایش انسان برای مورد دیگری لازم نیست. اگر سبک رفتن درست است، پس هر چیزی که مطلقا ضروری نیست باید کنار گذاشته شود.

 

چه نوع مواد آشپزی را به برنامه کوهنوردی بیاوریم؟

برخی افراد آشپز کوهستان هستند و اصول تغذیه در کوهستان را می‌دانند. آن‌ها انواع ادویه‌جات و غذاهای با کیفیت بالا را همراه خود می‌آورند. بسیاری از کیت‌های آشپزی دارای چندین ظرف است. اگر غذا ساده است – که معمولا هم این گونه است – پس یک ظرف تنها کفایت می‌کند. تنها وسیله آشپزخانه موردنیاز یک قاشق است. چاقوی جیبی معمولا نقش هر چیز دیگری که مورد نیاز است را بازی می‌کند. تا می‌توانید از وسایل موردنیاز کمپینگ و سفر خود بکاهید. 

آشپزی در سفر بسیار لذت بخش خواهد بود.



برای کاستن بیشتر وزن، رفتن به طبیعت بدون ظرف، اجاق یا سوخت امکان‌پذیر است. می‌توانید غذاهای آماده و سرد همراه خود ببرید. استفاده از کنسرو نیز می‌تواند گزینه مناسبی باشد. به هر حال اگر هوا سرد است یا فرد در روزهای برفی سفر می‌کند، اجاق وسیله خوبی است. چای یا کاکائو داغ می‌تواند نجات‌بخش باشد.

در پایان باید گفت: سبک کردن کوله مهارتی است که یادگیری آن سفرهای زیادی می‌طلبد. به تدریج با کم کردن از وسایل و لوازم راحتی شروع کنید. بعد کار را با حرکت به سوی کوله فوق سبک ادامه دهید. با گذشت زمان یاد خواهید گرفت که واقعاً به چه چیزی نیاز دارید و چه چیزی را لازم ندارید. و با فراگیری آن کوله‌تان تقریبا وزنی نخواهد داشت.

منبع:انجمن پزشکی کوهستان ایران



1399/01/14 | کد مطلب: 276
برچسب‌ها: نکات سفر
سیما رفیعی

کارشناس ارشد فلسفه غرب، علاقه‌مند به سینما، مطالعه و ورزش



  • به اشتراک بگذارید:



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
هادی حدادی لایقی
1400/10/15 14:43
سلام و خدا قوت خدمت شما همکار محترمممنون از مطالب مفیدتموفق و پیروز و پرسود باشید
پاسخ دهید...
تولید محتوای دالاهو
1400/10/25 13:04
دوست عزیز
سلام

ممنون که وقت گذاشتین و این مطلب را مطالعه کردین.

با تشکر از پیام شما

محمد بیتانه
1400/05/10 11:54
مطالبتون عالی خدا حفظتون کنه انشاالله
پاسخ دهید...
تولید محتوای دالاهو
1400/05/11 12:16
دوست عزیز
سلام

ممنون که وقت گذاشتین و مطالعه کردین.

با تشکر از پیام شما

مجتبی طالب زاده
1399/11/27 02:26
سلام خدا قوت ممنون از اینکه بهترین ساده ترین روان ترین آموزش هارو در سایت میذارید واقعا استفاده بهینه کردیم البته به شخصهانشاءالله سفر های خوب و پرهیجان و بی خطری داشته باشین
پاسخ دهید...
تولید محتوای دالاهو
1399/11/27 10:05
دوست عزیز
سلام

خوشحالیم که مطلب برای شما مفید بوده و ممنون بابت این که وقت گذاشتین و مطالعه کردین.

با تشکر از پیام شما

میر بهمن میر شفیعی
1394/06/16 19:13
ممنون جالب بود
درباره کفش کوهستان و جنگل بیشتر شرح دهید.
پاسخ دهید...
تحریریه دالاهو
1394/06/18 11:28
سلام
مطلب کاملی در این خصوص قبلا تهیه شده است. برای مطالبعه به آدرس زیر مراجعه بفرمایید:
http://dalahoo.com/news.cfm?id=953
علیرضا صفایی
1393/12/02 09:20
آفرین خیلی راهنمایتون عالیه مرسی
پاسخ دهید...
موناچراغ
1393/06/18 11:31
ممنون ازراهنمایی موثروفوق العادتون امیدوارم همیشه موفق ودرسفرباشید
پاسخ دهید...
ولی اله قهرمانی
1392/10/30 12:19
سلام    مطالب مفید و اموزنده بود . تشکر
پاسخ دهید...
نازنین زهرا طاهری
1392/10/11 14:44
ممنون از این که در سایت تان مطالب آموزنده می گزارید .
خسته نباشی دالاهو !
پاسخ دهید...
اعظم حیدری
1392/10/15 13:18
آفرین********
الهام فراهانی
1391/07/16 20:27
بسیار آموزنده و مفید بود. سپاس فراوان از شما عزیزان
پاسخ دهید...
ناشناس
1391/08/01 20:24
از انجمن پزشکی کوهستان ایران باید تشکر کرد
نازنین زهرا طاهری
1392/10/11 14:46
دمت گرم دالاهو
برای اینکه مطالب بعدی وبلاگ دالاهو را از دست ندهید در خبرنامه ثبت‌نام کنید.
ثبت‌نام
با وارد کردن ایمیل خود مطالبی خواندنی و جذاب دریافت کنید.