تنها یک بار زندگی می‌کنیم...
021 4166 3000

باورهای نادرست در مورد کوسه‌ها

کوسه‌ها سلاطین اقیانوس‌ها هستند. موجوداتی پرابهت و البته به زعم خیلی‌ها ترسناک! اما بهتر است بدانید همه‌ آنها خطرناک نیستند و حمله نمی‌کنند. حتی می‌توان گفت دشمن اصلی آن‌ها خود انسان‌ است. از طرفی موجودات بسیاری در جهان هستند که فکرش را هم نمی‌کنید کشنده باشند. در این مطلب از این موجودات خواهیم گفت.

 

تورهای داخلی

درباره کوسه‌ها بدانید

کوسه‌ها از آبزیان نسبتا بزرگ اقیانوس‌ها هستند که گونه‌های مختلفی را شامل می‌شوند. بهتر است بدانید، بیشتر گونه‌های کوسه‌ها مانند کوسه نهنگی حمله نمی‌کنند و برای انسان‌ها بی‌ضرر هستند. گونه‌های محدودی کوسه هستند که تاکنون خطرناک شناخته شده‌اند. کوسه سفید بزرگ، کوسه ببری و کوسه آبی از همین دسته هستند. یادتان باشد ما در زنجیره غذایی آن‌ها نیستیم. بیشتر حمله‌ آن‌ها به موج سوارها بوده است، چرا که تخته موج‌سواری در تصور آن‌ها نوعی موجود دریایی است و به آن حمله می‌کنند، در نتیجه، موج‌سوار ممکن است آسیب ببیند. هم‌چنین از آن‌جایی که این حیوان به بوی خون بسیار حساس است در صورت وجود خون در آب ممکن است به سمت شکار برود.

بیشتر گونه‌های کوسه‌ها مانند کوسه نهنگی حمله نمی‌کنند و برای انسان‌ها بی‌ضرر هستند.

باورهای نادرست در مورد کوسه‌ها

کوسه‌ها هیولاهای اقیانوس نیستند. بیشتر مردم بر اساس فیلم‌هایی که دیده‌اند و داستان‌هایی که شنیده‌اند تصور ترسناکی از این موجودات دارند، اما واقعا چقدر این تصور درست است؟ اندکی از گونه‌های کوسه‌ها به انسان‌ها حمله می‌کنند و سالیانه این حیوان چیزی حدود 10 انسان را می‌کشد! احتمال مرگ انسان در پی نقص دستگاه خانگی نان برشته کن یا همان توستر بسیار بیشتر از این تعداد است!

بزرگترین دشمن کوسه‌ها

اما بزرگترین دشمن این حیوانات، خود انسان‌ها هستند، می‌توانید تصور کنید سالانه بیشتر 70 میلیون کوسه توسط انسان برای مصارف غذایی شکار می‌شود؟! شکار بی‌رویه باعث شده جمعیت کوسه‌های سرچکشی در اقیانوس ۹۸٪ کاهش یابد! پس با رعایت احتیاط بهتر است ترس‌تان را نسبت به این موجودات از بین ببرید و اگر شانس این را داشتید کنار آنها غواصی کنید، لذت‌تان را با عکس ثبت کنید.

موجودات واقعا خطرناک

تا اینجا از کوسه‌ها و میزان خطرناک بودن‌شان حرف زدیم. جز کوسه‌ها که در تصور اشتباه ما همه‌ آن‌ها خطرناک هستند، موجودات دیگری نیز وجود دارند که کشنده بودن آن‌ها کمتر به ذهن کسی می‌رسد. با ما باشید تا نشان‌تان دهیم این موجودات چقدر می‌توانند کشنده باشند. با آمار و ارقام ذکر شده در ادامه، خواهید فهمید که کوسه‌ها، چندان هم خطرناک نیستند!

پشه

هر سال چیزی حدود ۷۲۵ هزار انسان توسط پشه کشته می‌شود. پشه به خاطر انتقال بیماری‌های مختلف به‌خصوص مالاریا به انسان سبب مرگ او می‌شود. تب دنگی، تب زرد و آنسفالیت نام بیماری‌های کشنده‌ای دیگری است که پشه ناقل آن‌ها است.


انسان

باورتان می‌شود هر سال ۴۷۵ هزار انسان به دست خود انسان کشته می‌شود؟ انسان‌ها از طرق مختلفی دست به کشتن یکدیگر می‌زنند و این واقعیت دردناکی که باید آن را پذیرفت.


مار

اگر از مار می‌ترسید، این مطلب را بخوانید. نیش مارها سالیانه حدود ۵۰ هزار انسان را می‌کشد. 

سگ

بیماری‌ هاری که توسط گاز گرفتن حیوانات به خصوص سگ اتفاق می‌افتد، حدود ۲۵ هزار انسان را در سال به کام مرگ می‌کشاند. بسیاری از جانوران می‌توانند ناقل ویروس ‌هاری باشند.‌ هاری باعث التهاب مغزی حاد می‌شود. ویروس هاری از بزاق حیوان مبتلا به‌ هاری و محل گازگرفتگی وارد بدن شده و سپس به سمت اعصاب انتهایی می‌رود و شروع به تکثیر می‌‌کند. خوشبختانه، واکسن بیماری‌ هاری کشف شده است. 

جانوران ناقل پارازیت‌های مرگ‌آور

کرم انگلی، سن زاره و مگس تسه‌تسه، سه حیوان کشنده‌ای هستند که سالانه جان حدود ۱۰ هزار انسان را می‌گیرند. آن‌ها به خودی خود انسان‌ را نمی‌کشند، بلکه با انتقال انگل‌‌هایشان باعث مرگ انسان می‌شوند. «بیلارزیا» که تب حلزون نیز می‌گویند، نوعی بیماری کرم انگلی است. این بیماری باعث عفونت دستگاه ادراری و دستگاه گوارشی‌ شود. مگس تسه‌تسه نیز مگس گزنده و نیش‌زنی است که می‌تواند ناقل انگل عامل بیماری خواب باشد. 

کرم حلقوی

گونه‌های مختلف کرم‌های حلقوی حدود ۲۵۰۰ انسان را در سال می‌کشند. کرم‌های حلقوی نیز مانند کرم‌های نواری می‌توانند از راه مواد غذایی یا خاک آلوده وارد بدن آدم‌ها شوند. این انگل‌‌ها در دستگاه گوارشی انسان زندگی می‌کنند، از راه سوراخ کردن جدار روده‌ها و گردش خون به شش‌ها راه می‌یابند و سپس دوباره توسط انسان بلعیده و به روده‌ها منتقل می‌شوند. گفته می‌شود حدود یک میلیارد نفر از مردم کره زمین به این انگل‌‌ها آلوده‌اند.

کرم‌ نواری

کرم‌های نواری مرگ حدود ۲۰۰۰ انسان را رقم می‌زنند. کرم‌های نواری رده‌ای از انگل‌های کرم‌های پهن هستند که شکل‌شان بندبند است. آن‌ها به جدار روده وصل شده و از مواد غذایی آن تغذیه می‌کنند. از انواع کرم‌های نواری کرم کدو است. کرم‌های نواری می‌توانند از راه مواد غذایی آلوده وارد بدن شوند و به خاطر گسترده نبودن بهداشت در بسیاری از مناطق جهان ۲۰۰ بار بیشتر از کوسه‌ها جان انسان‌ها را بگیرند.


کرم‌های نواری مرگ حدود ۲۰۰۰ انسان را رقم می‌زنند.

اسب آبی

اسب آبی سالیانه حدود ۵۰۰ انسان را می‌کشد. بسیاری از اسباب‌بازی‌های کودکان شکل اسب آبی را دارند. این حیوان گیاه‌خوار نیمه‌آبزی ساکن آفریقا، با شکم گرد و بزرگ و جثه سنگین خود در آب جلب توجه می‌کند. آن‌ها چون اسباب بازی‌های کودکان بی‌آزار نیستند. اسب‌های آبی خوی تهاجمی بالایی دارند و می‌توانند ناگهانی حمله کنند.


اسب آبی سالیانه حدود ۵۰۰ انسان را می‌کشد.

فیل

شمار افرادی که توسط فیل‌ها کشته می‌شوند به اندازه قربانیان شیرها هستند! فیل همان موجود بزرگ و بامزه می‌تواند بسیار تهاجمی باشد. شیرها و فیل‌ها سالیانه حدود ۱۰۰ انسان را می‌درند.


شمار افرادی که توسط فیل‌ها کشته می‌شوند به اندازه قربانیان شیرها هستند!

تمساح

تمساح‌ها هم هر سال حدود ۱۰۰۰ انسان را می‌کشند. آن‌ها که گوشت‌خوار و خزنده هستند، گاهی حیواناتی را می‌درند که جثه‌شان چندبرابر بزرگ‌تر از جثه خودشان است! تمساح‌های آب شور حتی می‌توانند کوسه‌ها را نیز بدرند.

تمساح‌ها هر سال حدود ۱۰۰۰ انسان را می‌کشند.

 



1399/11/07 | کد مطلب: 2951
برچسب‌ها: حیات وحش
مهناز قاضی

تهیه و تدوین: تحریریه دالاهو
لطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.
برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.


  • به اشتراک بگذارید:



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
ابن الرضا
1402/12/15 09:41
بیشتر این فیلمهای سینمایی هستند که مردم را به توهم و وحشت میاندازند که کوسه یا تمساح ادمخوار است ، این حیوانات گوشت خوارند هر چیزی که گوشت داشته باشد میخورند و انسان هم گوشت دارد ، بله ، اگر به دامشان بیوفتیم و انها هم گرسنه باشند ما را میخورند ، ولی نه در حدی که در فیلمهای سینمایی دیده میشود
پاسخ دهید...
تولید محتوای دالاهو
1402/12/15 14:56
دوست عزیز
سلام

ممنون که وقت گذاشتین، مطلب را مطالعه کرده و نظر خود را با ما به اشتراک گذاشتین.

با تشکر از پیام شما

ali
1401/06/22 10:14
جالب بود اما خیلی حیوان های دیگری هستند که از کرم و پشه خطرناک تر هستند مثل نهنگ ،شیر ، ببر و خیلی موجودات دیگر
پاسخ دهید...
تولید محتوای دالاهو
1401/06/27 11:07
دوست عزیز
سلام

ممنون که وقت گذاشتین و این مطلب را مطالعه کردین.

با تشکر از پیام شما

مجید صفاری
1400/02/20 20:54
سی ساله پیش د ر بندر امام خمینی سرباز بودم‌کوسه های زیاد میدیدم وخیلی ها ام شنا میکردن ولی هیچ موقع نشنیدم به کسی حمله کندولی عروس دریایی شنیده بو دم که خیلی خطرناکتره
پاسخ دهید...
تولید محتوای دالاهو
1400/02/21 09:35
دوست عزیز
سلام

ممنون که مطلب را مطالعه کردین و تجربه خودرا با ما به اشتراک گذاشتین.

با تشکر از پیام شما

علی
1394/06/07 21:56
توی مالدیو، میشه با کوسه های سرچکشی، غواصی کرد...
پاسخ دهید...
مریم غضنفری
1394/05/25 12:30
سواحلی که شما تور می زارید مثل قشم خودمان یا برونئو و ... خطر کوسه نداره؟!
پاسخ دهید...
تحریریه دالاهو
1394/05/25 13:37
دوست عزیز، به هر حال کلیه اقیانوس‌های دنیا، دارای کوسه هستند ولی اگر با دقت مطلب رو بخونید متوجه خواهید شد که اصولا حمله کوسه بسیار نادر است. در سواحل قشم هم تاکنون خبری مبنی بر حمله کوسه گزارش نشده.
بابایی
1394/05/25 12:29
پشه؟! من فکر می کردم مالاریا خودش یه پشه هست!
پاسخ دهید...
تحریریه دالاهو
1394/05/25 13:41
خیر، بیماری مالاریا به وسیله پشه آنوفل منتقل میشه.
برای اینکه مطالب بعدی وبلاگ دالاهو را از دست ندهید در خبرنامه ثبت‌نام کنید.
ثبت‌نام
با وارد کردن ایمیل خود مطالبی خواندنی و جذاب دریافت کنید.