تنها یک بار زندگی می‌کنیم...
021 4166 3000

حیات وحش-گلخورک

در جنگل‌های حرا و بسترهای گِلی حاشیه خلیج فارس، حیوانی خودنمایی می‌کند که دانستن راجع به آن شما را شگفت زده خواهدکرد. حیوانی دو تنفسی که اکثر امور زندگی‌اش را روی سطح خشکی انجام می‌دهد و خوراک خوبی برای تمساح پوزه کوتاه است.

گلخورک-ماهی‌ای بر روی خشکی:

در میان درختان برآب نشسته حرا، حیوانی جالب زندگی می‌کند. نام او اِشلَمبو است. بدنش حدودا 20 سانتیمتر است و از فلس‌های ریز پوشیده شده. برخلاف جثه کوچک گل خورک، سرش با دو چشم بزرگ خودنمایی می‌کند. دو باله متصل به هم شکمی، تنفس این گل خورک در خشکی را پوشش می‌دهند. بله درست خواندید "خشکی"!

اِشلَمبو آب‌های گل‌آلود را ترجیح می‌دهد.

گل خورک ماهی منحصر به فردی است که هم در خشکی زندگی می‌کند هم در آب. اشلمبو یا گل خورک بر خلاف سایر ماهی‌ها به جای آب‌شش، کیسه‌های مشبکی در حفره‌های دهانش دارد و از آن‌ها تنفس می‌کند. جالب است بدانید تنها ماهی‌‌ای است که عمده فعالیتش را در خشکی انجام می‌دهد؛ مثل تغذیه، معاشرت، دفاع از قلمرو و... زیر هر چشم او پیاله‌ای حاصل از چروک‌هایی پوستی وجود دارد و چشم‌هایش را در آن مرطوب می‌کند چون اغلب به خاطر در معرض هوا بودن چشم‌هایش خشک می‌شوند. این ماهی عجیب بسترهای گِلی را برای زندگی انتخاب می‌کند. برای دیدن این شگفتی خلقت، وقتی آب پایین است می‌توانید به جنوب، جزیره قشم، سفر کنید و گل خورک را در میان ریشه‌های درختان حرا و مانگرو پیدا کنید. اغلب طعمه پرندگان و ماهی‌های صیاد می‌شود و خودش سخت پوستان ریز و آب‌زیان کوچک را شکار می‌کند. خوب است بدانید این نوع ماهی اهمیت شیلاتی ندارد و در کشور ما جذب توریست می‌کند. اشلمبو‌ها یا گل خورک ها به صورت گروهی زندگی می‌کنند و باید شانس بیاورند همسایه تمساح پوزه کوتاه نشوند.



1396/10/18 | کد مطلب: 3976
برچسب‌ها: حیات وحش

گردآوری و تنظیم: تحریریه دالاهو
لطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.
برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.


  • به اشتراک بگذارید:



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
ناشناس
1402/06/04 04:02
من خریدم با گوپی میساز
پاسخ دهید...
ناشناس
1401/02/20 09:21
یعنی گیاه خوار نیست.بنده خداها یه هفته است آبشون عوض کردم دیگه خشره ای تو آب نیست بخورن
پاسخ دهید...
سمانه
1396/10/12 12:07
معاشرت؟فکر نمی‌کنم برای توضیح روابط گونه‌های جانوری با همدیگه، از معاشرت استفاده بشه! از شمایی که یک سایت گردشگری و طبیعت‌گردی هستید، واقعا بعیده! کاش تجدید نظری توی توضیحات این گونه جانوری کمیاب و جالب بکنین. واقعا حیفه که انقدر بد توضیحش دادید.
پاسخ دهید...
واحد تولید محتوا دالاهو
1396/10/13 10:27
سلام،
یکی از معانی معاشرت «با هم زیستن» است و این واژه به طور کلی بر جنبه‌ای از زندگی گروهی دلالت می‌کند و کاربردهای مختلفی دارد. منظور از معاشرت در اینجا زندگی گروهی و جفتگیری گلخورک‌هاست.
با تشکر.
برای اینکه مطالب بعدی وبلاگ دالاهو را از دست ندهید در خبرنامه ثبت‌نام کنید.
ثبت‌نام
با وارد کردن ایمیل خود مطالبی خواندنی و جذاب دریافت کنید.