تنها یک بار زندگی می‌کنیم...
021 4166 3000

19 اثر ثبت جهانی ترکیه در یونسکو

 ترکیه کشوری است با پیشینه تاریخی که همین موضوع باعث شده تا امروز 19 اثر را به ثبت جهانی یونسکو برساند. در ادامه این آثار را به شما معرفی خواهیم کرد.

تور ترکیه

آثار ثبت جهانی ترکیه در یونسکو

1.  سایت تاریخی آفرودیزیوز

این سایت تاریخی در جنوب غربی ترکیه در دره فوقانی رودخانه مورسینوس واقع شده. شهر رومی افرودیسیاس یکی از زیباترین شهرهای رومی است که از دوران برنزین و تقریبا 2800 سال پیش از میلاد مسیح باقی مانده و در نهایت سال 2017 به عنوان میراث جهانی در یونسکو ثبت شد. معبد آفرودیت از قرن 3 قبل از میلاد باقی مانده و شهر یک قرن بعد از آن ساخته شده. این شهر در نزدیکی دنیزلی واقع شده و به واسطه وجود معبد مرمر در نزدیکی‌اش آثار مرمرین از آن دوران را مانندی گنجی نهان در خود دارد. بسیاری از بخش‌های معماری آن هنوز سالم باقی مانده و می‌توان نقش برجسته‌های روی دیواره‌های آن را تماشا کرد.

سایت تاریخی آفرودیزیوز، یکی از زیباترین شهرهای رومی است که از دوران برنزین و تقریبا 2800 سال پیش از میلاد مسیح باقی مانده.

2. سایت باستان شناسی آنی

مرز میان ترکیه و ارمنستان بقایای شهر باستانی آنی، به‌طور کامل در دره‌ای عمیق با تپه‌هایی در امتداد آن، قرار دارد. این شهر باستانی در سال 2016 به عنوان میراث جهانی در یونسکو ثبت شد. کلیساها و مناطق باستانی آن، از ۹۶۱ میلادی که آشوت سوم، پادشاه ارمنستان، پایتخت خود را از شهر قارص به آنی منتقل تا به امروز همچنان زیبا و مسحورکننده بوده و گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. در مطلب «شهر باستانی آنی (Ani) کجاست؟» راجع به این جاذبه تاریخی می‎توانید بیشتر مطالعه کنید.

شهر باستانی آنی در سال 2016 به عنوان میراث جهانی در یونسکو ثبت شد.

3. سایت باستان شناسی تروی (تروا)

تروی شهری باستانی با قدمتی 4000 ساله یکی از معروف‌ترین سایت‌های باستان شناسی در جهان است. این محوطه باستانی به خاطر ارزش تاریخی و فرهنگی خود، از سال ۱۹۹۸ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. گمان می‌رود جنگ تروای ذکر شده در «ایلیاد» و «ادیسه» اثر «هومر» در محل ‏کنونی این شهر اتفاق افتاده باشد. کشف بقایای این شهر تاریخی در واقع افسانه‌ای را به واقعیت تبدیل کرده. این سایت از دیوار دفاعی در اطراف ارگ، یازده دروازه، یک سطح شیبدار سنگ هموار، و بخش پایین تر از پنج دژ دفاعی تشکیل شده است.

تروی شهری باستانی با قدمتی 4000 ساله یکی از معروف‌ترین سایت‌های باستان شناسی در جهان است.

4. بورسا و جومالی کیزیک: محل تولد امپراتوری عثمانی

جومالی کیزیک بورسا و برگاما در سال 2014 در لیست میراث فرهنگی جهان به ثبت رسید. "منطقه بورسا و جومالی کیزیک، تولد امپراطوری عثمانی" از پنج منطقه، مجموعه اورهان غازی و کاروانسراهای اطراف آن، مجموعه خداوندگار یا مراد اول، مجموعه ییلدیریم یا بایزید اول، مجموعه یئشیل یا محمد اول و مجموعه مرادیه یا مراد دوم تشکیل شده است. برگاما که یکی از بزرگترین کتابخانه های دروان هلنیستیک در آن تاسیس شده، در لیست میراث فرهنگی جای گرفت. برگاما که درآن آثاری از دوران هلنیستیک، روم باستان، روم شرقی و عثمانی وجود دارد، از نه بخش آکروپول یا دژ، هفت تپه فرهنگی اطراف آن و منطقه مقدس کیبله تشکیل می‌شود.

جومالی کیزیک بورسا و برگاما در سال 2014 در لیست میراث فرهنگی جهان به ثبت رسید.

5. شهر سافرانبلو

شهر سافرانبلو ترکیه هنوز بافت قدیمی خود را حفظ کرده و تاکنون تعداد زیادی اثر تاریخی در آن به ثبت رسیده این آثار شامل 1 موزه خصوصی، 25 مسجد، 5 مقبره، 8 چشمه تاریخی، 5 حمام ترکی، 3 کاروانسرا، 1 برج تاریخی ساعت، 1 ساعت آفتابی، پل‌های تاریخی قبرستان‌ها و صدها خانه تاریخی و …است. این شهر توسط یونسکو به عنوان یک ناحیه بین المللی فرهنگی و یکی از میراث‌های جهانی در سال 1994 ثبت شده است. اگر به این جاذبه علاقمند شدید می‎توانید در مطلب «سافرانبلو کجاست؟» راجع به آن بیشتر مطالعه کنید.

شهر سافرانبلو ترکیه هنوز بافت قدیمی خود را حفظ کرده و تاکنون تعداد زیادی اثر تاریخی در آن به ثبت رسیده.

6. قلعه دیاربکر و باغ های فرهنگی هوسل

دیاربکر به عنوان یکی از مهم‌ترین شهرهای باستانی ترکیه در سواحل رود دجله واقع شده و دیواری قدیمی و سنگی نیز سرتاسر آن را فراگرفته است. قلعه دیاربکر و باغ‌های فرهنگی هوسل در سال 2015 به فهرست یونسکو افزوده شد. این مجموعه تاریخی یادگار فرهنگی از دوران هلنیستیک، رومی و دوره ساسانی است.

دیاربکر به عنوان یکی از مهم‌ترین شهرهای باستانی ترکیه در سواحل رود دجله واقع شده و دیواری قدیمی و سنگی نیز سرتاسر آن را فراگرفته است.

7. افسوس

یکی دیگر از شهر‌های تاریخی ترکیه که در سال 2015 به ثبت یونسکو رسیده، افسوس (Ephesus) است. این شهر حدود۱۵۰۰ سال قبل از میلاد به‌عنوان پایتخت پادشاهی آرزاوا (Arzawa) مورد استفاده قرار می‌گرفته و سپس تحت کنترل یونان در‌آمده و بسیاری از سازه‌هایی که اکنون در این شهر باقی مانده مربوط به همان دوره یونانی‌هاست. شرایط شهر افسوس در دوران باستان بسیار افسانه‌ای بود و یکی از ۱۲ شهر تحت لیگ ایونی (Ionian) در یونان به شمار می‌رفت. معبد آرتمیس، یکی از عجایب هفتگانه نیز در این شهر قرار گرفته است. گفتنی است که افسوس در دوران باستان یکی از شهر‌های بزرگ امپراتوری رم به شمار می‌رفت. این شهر زادگاه پولس و یوحنای قدیس  است و از ویژگی‌های آن می‌توان به متون مسیحی اشاره کرد. در حال حاضر اصلی‌ترین جاذبه‌های تاریخی شهر افسوس شامل کتابخانه سلسوس (Celsus)، تئاتر بزرگ، قصر سلطنتی St.John و موزه باستان شناسی افسوس می‌شود. در مطلب «افسوس کجاست؟» همه چیز درباره این جاذبه تاریخی توضیح داده شده است. 

کتابخانه سلسوس (Celsus)، گوشه جذابی از سایت باستانی افسوس.

8. گوبکلی تپه

این تپه در منطقه‌ آناتولی جنوبی در کشور ترکیه قرار گرفته. کاربرد این بناهای تاریخی احتمالا مذهبی و جادویی بوده است. ستون‌های T شکلی در این سازه وجود دارد که تصاویری از حیوانات وحشی روی آن حک شده است، و بینش‌هایی را در مورد زندگی و اعتقادات مردم بین النهرین بالایی در حدود 11500 سال پیش ارائه می‌دهد.

کاربرد این بناهای تاریخی احتمالا مذهبی و جادویی بوده است.

9. مسجد بزرگ دیوریغی، یادگار احمدشاه

مسجد بزرگ دیوریغی و بیمارستان مجاور آن در آناتولی شرقی واقع شده است. این منطقه آناتولی توسط ترکان در ابتدای قرن 11 تسخیر شد. مسجد بزرگ دیوریغی در سال 1228 میلادی به دستور احمدشاه ساخته شده است. از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این شاهکار معماری اسلامی، تکنیک پیچیده و خلاقانه‌ی معماری سقف و مجسمه‌های زینتی فراوانی است که در سه درگاه مسجد بزرگ دیوریغی قرار گرفته اند. مسجد بزرگ دیوریغی در سال ۱۹۸۵ در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

معماری سقف مسجد دیوریغی حیرت‌انگیز است.

10. خاتوشا: پایتخت هیتی


خاتوشا یکی از آثار باستانی ترکیه است که در سال ۱۹۸۶ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. قدمت این شهر به 1180 تا 1600 قبل از میلاد مسیح بازمی‌گردد و امپراتوری هیتی در این منطقه ایجاد شده و گسترش یافته است. خاتوشا (هاتوسا، هاتوساس، هاتوشاش، هاتوشا، خاتوشاش، کاتوشا، کاتوشاش، کاتوسا، کاتوساس) پایتخت امپراتوری هیتی نیز بوده و موقعیت آن در حال حاضر نزدیک به دریای سیاه و منطقه بغاز قلعه (Bogazkale) است. از ویژگی‌های این آثار تاریخی ترکیه می‌توان به ستون‌های سنگی اشاره کرد که از زمین بیرون آمده‌اند و توسط تعدادی دیوار محافظت می‌شوند.

 خاتوشا یکی از آثار باستانی ترکیه است که در سال ۱۹۸۶ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

11. مناطق تاریخی استانبول ‏

استانبول شهر مهمی در ترکیه محسوب می‌شود. این شهر که از طریق تنگه بسفروس اروپا را به آسیا متصل می‌کند، نقشی اساسی در پدیداری و سرنگونی امپراطوری‌ها داشته است. این شهر سازه‌های تاریخی مشهوری دارد که در ‏میراث فرهنگی یونسکو ثبت شده اند که از آنها می‌توان مسجد آبی یا کاخ توپکاپی که محل تولد عثمانی بوده است را نام برد.‏ ‏این مناطق تاریخی در سال 1986 به ثبت رسیده‌اند.

استانبول از طریق تنگه بسفروس اروپا را به آسیا متصل می‌کند.

12. کوه نمرود

کوه نمرود یا نمروت داغی، با بیش از 2000 متر ارتفاع در قسمت شرقی رشته کوه توروس در جنوب ترکیه و نزدیک استان آدیامان قرار گرفته است. در این منطقه، مجسمه‌ها و تندیس‌های بسیار عظیمی وجود دارد که متعلق به یک قرن پیش از میلاد است. ارتفاع برخی از این سنگ‌ها به خصوص سنگ‌هایی که در ساخت مقبره‌های سلطنتی به کار رفته به 9 متر نیز می‌رسد. کوه نمرود یک بنای تاریخی بزرگ است. این کوه متعلق به پادشاهان کوماژن (پادشاهی کوچک و مستقل متعلق به ارمنی ها در 162 سال پیش). این مجموعه در سال 1987 به ثبت یونسکو رسیده است. برای دیدن عکس‎های بیشتر و خواندن توضیحات بیشتر راجع به این جاذبه تاریخی می‎توانید مطلب «نمرود داغی کجاست؟» را مطالعه کنید.

در نمرود داغی، مجسمه‌ها و تندیس‌های بسیار عظیمی وجود دارد که متعلق به یک قرن پیش از میلاد است.

13. سایت نوسنگی چتل هویوک

یکی از برجسته‌ترین محوطه‌های باستان شناسی ترکیه، چتل هویوک است که در دهه ۱۹۵۰ کشف و در جولای ‏‎2012‏ به فهرست میراث جهانی ‏یونسکو اضافه شد. آثار این سایت تاریخی مربوط به دوران نئولیتیک یا همان دوره نوسنگی در دشت تور قونیه ترکیه است و ارزش تاریخی بسیار بالایی دارد. این مجموعه به خاطر اندازه بزرگ و نقاشی دیواری‌های زیبایش که آن را کشف کردند به یکی از معروف‌ترین محوطه های باستانی و تاریخی جهان تبدیل شد. در اینجا، باستان شناسان، بزرگ‌ترین سایت تمدن نوسنگی که متعلق به 9000 سال پیش است را کشف کردند. این منطقه همچنان در حال کاوش است و در بسیاری از ماه‌های سال می‌توانید باستان شناسان را در حال کار در این مجموعه غنی و قدیمی تماشا کنید. اکتشافات مشهور این محوطه باستانی شامل چندین کتیبه، سنگ‌ نوشته‌ و نقاشی‌های حیواناتی چون گوزن بر ‏روی سنگ و نیز چند مجسمه از جمله مجسمه دو شیر روبروی هم یا مجسمه‌ خدای نشسته در ‏کنار دو گربه‌سان است.

آثار سایت تاریخی چتل هویوک مربوط به دوران نئولیتیک یا همان دوره نوسنگی در دشت قونیه ترکیه است

14. منظر تاریخی پرگامون

یکی از سایت‌های تاریخی اعجاب انگیز در ترکیه بقایای شهر تاریخی پرگامون است که در نزدیکی شهر مدرن برگاما در استان ازمیر غربی واقع شده است. یکی از قدیمی ترین کتابخانه های باستانی جهان در این بنا واقع شده بوده و معبد به جا مانده از پرگامون هم اکنون در بالای تپه واقع شده و جلوه ای حیرت انگیز دارد. بقایای شهر تاریخی «پرگامون» برجای مانده از تمدن یونان باستان در شمال غربی این کشور در ساحل دریای اژه، سال 2014 در فهرست میراث جهانی سازمان «یونسکو» به ثبت رسید.

یکی از سایت‌های تاریخی اعجاب انگیز در ترکیه بقایای شهر تاریخی پرگامون است.

15. مسجد و مجموعه سلیمیه

مسجد سلیمیه، واقع در ادیرنه ترکیه، در سال 2011 به عنوان یکی از میراث جهانی یونسکو و شاهکار معماری و هنر دوران عثمانی به ثبت رسیده است. کافی است یکبار به این مسجد بروید تا از تماشای معماری دلربای آن افسون شوید. این شاهکار هنری اثر معمار سنان  است. مسجد سلیمیه بزرگ‎ترین نشانه شهری ادرنه به شمار می‌رود. این مسجد بین سال‌های 1569 و 1575 به فرمان سلطان سلیم دوم در بلندترین نقطه شهر ساخته شد. مسجد سلیمیه 4 مناره با ارتفاع 71 متر دارد و مجموعه‌ای است از مدرسه، دارالحدیث، غرفه و مسجد.

نمایی از مسجد سلیمیه شهر تاریخی ادیرنه.

16. زانث و لتون

اگر به تاریخ، افسانه‌ها و تمدن کهن تاریخ علاقه مند هستند اینجا برای شما بسیار هیجان‌انگیز خواهد بود. زانث (که به یونانی زانتس خوانده می‌شود) در جنوب فتحیه امروزی قرار گرفته است، زانث مرکز لیکیا، تمدن عصر برنز ‏در جنوب ترکیه، بوده است. 540 سال پیش از میلاد مسیح این یونانی‌ها ‏در این شهر حکومت می‌کردند. پناهگاهی که به لتو، (از اساطیر افسانه‌های یونانی) اختصاص داده شده است در نزدیکی آن قرار ‏دارد و به لتون معروف است. این منطقه سال 1988 به ثبت میراث ملی یونسکو رسید.

زانث مرکز لیکیا، تمدن عصر برنز ‏در جنوب ترکیه، بوده است.

17. پارک ملی گورمه و صخره‌های کاپادوکیا

کاپادوکیا شهر بزرگ و باستانی در آناتولی مرکزی ترکیه است. گورمه از معروف ترین بخش‌های کاپادوکیا است که به شکل یک موزه در فضای باز ساخته شده و مجسمه‌های باستانی را در دل خود جای داده. این محوطه باستانی از سال ۱۹۸۵ از طرف یونسکو به عنوان سایت میراث فرهنگی- طبیعی جهانی ثبت شد. در مطلب «کاپادوکیا کجاست؟» راجع به این جاذبه بیشتر بخوانید. همچنین می‌توانید برای شرکت در تور کاپادوکیا دالاهو همسفر ما شوید.

کاپادوکیه شهر بزرگ و باستانی در آناتولی مرکزی ترکیه است.

18. پاموک‌کاله و هیراپلیس

پاموک کاله ترکیه یکی از شگفتی‌های طبیعت است که دل هر مسافری را می‌رباید. این جاذبه طبیعی در استان دنیزلی واقع شده و از شگفت انگیزترین جاذبه‌های گردشگری آنتالیا محسوب می‌شود. پاموک کاله یا پاموق قلعه در جنوب غربی ترکیه در منطقه دریای اژه قرار گرفته و به معنای قلعه پنبه‌ای است و در سال 1988 میلادی همراه با ویرانه‌های باستانی هیراپولیس در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. برای اطلاعات بیشتر راجه به این جاذبه می‎توانید مطلب «قلعه‌ای برفی و شهری باستانی در ترکیه» را مطالعه کنید.

آمفی تئاتر رومی در هیراپولیس.

 

19. بلندی آرسلان‌تپه

این جاذبه‌گردشگری ترکیه در سال 2021 به ثبت رسیده است. 

 



1397/10/18 | کد مطلب: 4396
برچسب‌ها: استانبولترکیه
پرستو صاحبی

طراح، کوهنورد، علاقمند به نویسندگی، عاشق طبیعت و حیوانات...



  • به اشتراک بگذارید:



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
برای اینکه مطالب بعدی وبلاگ دالاهو را از دست ندهید در خبرنامه ثبت‌نام کنید.
ثبت‌نام
با وارد کردن ایمیل خود مطالبی خواندنی و جذاب دریافت کنید.